Jump to content

skjærgårdsjeep sank i beskyttet havn, hvordan kan dette skje?


olpi

Recommended Posts

En skjærgårdsjeep har i løpet av natten snudd seg opp ned, sees på vårt web kamera, se bilde.

Sitter å undrer meg hvordan dette kan ha skjedd. Ja, det blåser friskt om dagen, men denne båten ligger innerst i havna der det er helt smult farvann. Slike båter har vel heller ingen gjennomføringer?. Tenkte på selvlensing, og at båten kan ha ligget lavt i vannet av en eller annen grunn og tatt inn vann via disse.

Kjedelig når slikt skjer.

 

kamera1-000m.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Såvidt jeg vet er det ikke så lenge siden den ble sjøsatt. Båten er jeg rimlig sikker på har selvlensing, ganske nye båt. Som nevnt er det stille og rolig i havna selv om det blåser godt utpå. At selvlensing kan tettes når båten ligger lenge uten tilsyn, kombinert med mye regn kan det føre til at båten synker. Måtte selv kontakte en marina da jeg fra hjemmet mitt så at en skjærgårdsjeep med stor motor var i ferd med å går ned. Årsaken da var at mye vins skapte mye bølger som slo inn vann i båten i selvlensingen som var akterut. Mer vann gikk inn enn ut og båten var i ferd med å synke. Dette kan ikke være tilfelle her.

Synes det er merkelig at det skal ha regnet så mye siden båten ble sjøsatt at den har gått ned selv om den ikke har selvlensing eller at denne har vært tett. Ikke mange dagene siden jeg så den lå fint. Rart at den også har snudd seg. Skal prøve å finne svaret, kjenner eieren.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette skjer vel stadig vekk dessverre, har sett flere båter som har blitt tynget ned av regnvann og så har bølgene hjelpt til med å fylle båten med vann, derfor bør man legge slike båter med bauen mot sjøen slik at ikke bølgene kan slå inn over båten.

Link to post
Share on other sites

Har sett dette flere ganger i egen båthavn, noen ganger går det godt, andre ikke. Antagelig er dette som også andre antyder: Selvlensingen. Det skal bare en del blader, rusk, ei fille, plast etc, til å tette selvlensingen + mye regn i tillegg, så er det gjort. De fleste ser jo slike ting hvis man holder jevnlig tilsyn med båten, men gjør man ikke det, så synker farkosten temmelig fort. Nå skal det legges til at jeg ikke kjenner grunnen for at denne nevnte båten synket.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke Ibiza 19 som er spesielt utsatt for dette? Mener å huske en eller annen BP-tråd for en stund siden hvor dette ble diskutert. Der ble Ibiza 19 fremhevet som spesielt "synkeferdig" hvis jeg husker korrekt...

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en yamarin 4500 som holdt på å gå ned sist sommer da det regnet noe ekstremt noen dager... har selvlensing så gadd ikke se til den i havnen...

Da vi skulle ut med den så var det vann opp til lufting på benken bak... hadde rendt inn mye vann i mellom dobbeltskroget så skulle ikke ligget mye lengere før bølger hadde senket den...

 

var noe søppel fra en annen båt som stengte for lensing på min... :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...