tkb Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Ja, og hvis båten brukes lite, er det et regnestykke kun for de som har nok peng! Eller uansett, dårlig økonomisk opplegg. Link to post
kimosabi Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Hvis en regner timepris på mellom 800-1000,- pr time a 8 timer. Dette er da arbeidspenger rundt 6400-8000,-. Med andre ord 40000 - 8000. Ok da sitter vi igjen med 32000,- I mine øyne skurrer dette veldig, veldig mye. Dine øyne kan heller ikke tyde tekst noe særlig. Link to post
baatsman Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 (redigert) Dine øyne kan heller ikke tyde tekst noe særlig. Forklar, venter spent. Kan forstå rundt 10-12000,- pr motor,drev. Men dobble prisen synes jeg høres hinsides ut. Redigert 30.Mai.2011 av baatsman (see edit history) Vi sees! Link to post
kimosabi Svart 31.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 Jeg skrev: "Det kan fort ta over en dag for èn mann..." Er du fortsatt like spent eller trenger du mer teskje? Link to post
NilsPils Svart 31.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 Jeg skrev: "Det kan fort ta over en dag for èn mann..." Er du fortsatt like spent eller trenger du mer teskje? Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
DieselDahl Svart 31.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 Det må jo lønne seg stort med bensinmotor i forhold til kompliserte diesler. Man skal kjøre mye før det lønner seg med diesel... I tillegg til dyrt innkjøp og dyr service, koster det skjorta dersom deler må byttes. Prisen på f.eks injektorer er hårreisende Det er helt riktig. Vi snakker om Briggs&Stratton kontra Rolls Royce teknologi. Det gjelder å vite hva man har under dørken Trekker du fra avgifter, forhandleravanse, og andre kostnader koster en bensinmotor bare en brøkdel av en moderne dieselmotor. Det har ingen relevans å sammenligne med bilpriser på service. Link to post
68 GT Svart 31.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 Har en kompis som har D4 260 som har gått 132 timer. Han betalte 4000 ink mva for konservering,drev av/på og skifte av all sink. 800 ink for knutebelg (var 2 år gammel og hadde slitespor etter gearwire) 1200 ink for skraping og stoffing av drev og gimbal. 4300 ink for 2stk olje filtre,2 stk dieselfiltre,1 stk luftfilter og olje på motor og drev,arbeidstiden lå i konserveringa. Det ble kun brukt VP orginaldeler bortsett fra oljene som var Castrol. Hele "morroa" kom på 10300,- ink Mva Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
BingoBonzo Svart 1.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2011 Min D4-260 (2007 modell) har hatt to servicer (2009/2010), begge er blitt utført på høsten med konservering, løft, drev, motor, altså full pakke. Den første kom på 15.500,- og den andre på 17.500,- Disse servicene er blitt gjort etter ca. 70-80 timers motortid pr. sesong. På det personlige plan synes jeg dette er dyrt og vurderer å droppe deler av servicen til høsten siden det er relativt lite motortid. Hvilke deler av servicen tror du det kan være "trygt" (subjektivt selvfølgelig) å droppe og hvilke bør/må man ha? (Merk: jeg gjør ingenting selv, kun peiler olje en gang i blant slik at det er ikke et alternativ å gjøre ting på egenhånd) PS. En bekjent av meg får en regning på 35 båtpenger hvert år for sine to D4-225... Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
M/S Kobben Svart 1.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2011 Min årlige service kommer kansje på 1000.- Olje og dieselfilter dekker det meste.. men så har jeg en sabb diesel også.. Nesten gratis å tøffe i 6 knop.. Link to post
68 GT Svart 1.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2011 droppe og hvilke bør/må man ha?(Merk: jeg gjør ingenting selv, kun peiler olje en gang i blant slik at det er ikke et alternativ å gjøre ting på egenhånd) Når man ikke skrur selv så er det greit å få drenert eller skiftet dieselfiltre,for det er sikkert kjipt å få stopp på sjøen om man ikke skrur selv...... En annen ting som er viktig er å få kontrollert knutebelg for slitasje(bør skiftes ved to års intervaller) og etterstråmme klemmene. Sink er viktig å skifte om de er er tært. Sjekke olja på drev om det er rett mengde eller inneholder vann. Motorolje og filtre...... hva sier manualen? Det eneste man kan droppe er vel egentlig luftfiltret on det ikke er fullt av lort. Alternativet er å sjekke priser og velge de billigeste!! Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
BingoBonzo Svart 1.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2011 Alternativet er å sjekke priser og velge de billigeste!! Helt enig; har du (eller andre) noen å anbefale i Tønsberg/Vestfold traktene? Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
68 GT Svart 1.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2011 Skal du ha vettuge priser må du ha folk fra bygda til å ta service,ikke disse "nær fjorden sjappene" som ikke klarer seg økonomisk uten å flå og lemleste kundene sine...... Går båten opp på henger er del bare å finne en slipp å dra den på land å skru. Er den for tung til det, er det bare å kontakte en lokal pensjonert kranfører med lastebil,så kan man ta servicen på planet. Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
TICORA Svart 2.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 Fått mange forskjellige priser. Mener som mange at det bør ligge på ca 10-12000,- pr motor og drev. Etter litt pruting er de fleste der. Link to post
Targa 23.1 Svart 2.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 (redigert) Motorolje og filtre...... hva sier manualen? Det eneste man kan droppe er vel egentlig luftfiltret on det ikke er fullt av lort. Manualen sier 200 tim eller årlig Kan vel også droppe veivhusvent filteret om det ser rent ut? Redigert 2.Juni.2011 av Targa 23.1 (see edit history) Link to post
TPeck Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 Faktum er at jeg har måttet ta igjen mye slurv, etter besøk på merkeverksted. Eneste grunnen til å oppsøke VP verksted, er for å ha papirene i orden, når den skal selges igjen. Hva mener du med slurv? Hvis ikke verkstedet har utfør service i henhold til service krav har du jo rett til og få dette utbedret. Hva har de ikke gjort/ikke gjort? Link to post
Puffen Svart 13.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 Teiting f.eks. Mått opp igjen med båten en gang. Verkstedet har stort sett tatt igjen arbeidet selv. Jeg har derimot arvet mye vask, rens og slippsetting. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn