Jump to content

Hva skal service på VP D4 koste ?


Puffen

Recommended Posts

Hvis en regner timepris på mellom 800-1000,- pr time a 8 timer. Dette er da arbeidspenger rundt 6400-8000,-. Med andre ord 40000 - 8000. Ok da sitter vi igjen med 32000,-

 

I mine øyne skurrer dette veldig, veldig mye.

 

Dine øyne kan heller ikke tyde tekst noe særlig.

Link to post
Share on other sites

Det må jo lønne seg stort med bensinmotor i forhold til kompliserte diesler.

Man skal kjøre mye før det lønner seg med diesel...

 

I tillegg til dyrt innkjøp og dyr service, koster det skjorta dersom deler må byttes. Prisen på f.eks injektorer er hårreisende :headbang:

Det er helt riktig. Vi snakker om Briggs&Stratton kontra Rolls Royce teknologi. Det gjelder å vite hva man har under dørken :headbang: Trekker du fra avgifter, forhandleravanse, og andre kostnader koster en bensinmotor bare en brøkdel av en moderne dieselmotor. Det har ingen relevans å sammenligne med bilpriser på service.

Link to post
Share on other sites

Har en kompis som har D4 260 som har gått 132 timer.

 

Han betalte 4000 ink mva for konservering,drev av/på og skifte av all sink.

 

800 ink for knutebelg (var 2 år gammel og hadde slitespor etter gearwire)

 

1200 ink for skraping og stoffing av drev og gimbal.

 

4300 ink for 2stk olje filtre,2 stk dieselfiltre,1 stk luftfilter og olje på motor og drev,arbeidstiden lå i konserveringa.

 

Det ble kun brukt VP orginaldeler bortsett fra oljene som var Castrol.

 

Hele "morroa" kom på 10300,- ink Mva

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Min D4-260 (2007 modell) har hatt to servicer (2009/2010), begge er blitt utført på høsten med konservering, løft, drev, motor, altså full pakke.

 

Den første kom på 15.500,- og den andre på 17.500,- Disse servicene er blitt gjort etter ca. 70-80 timers motortid pr. sesong.

 

På det personlige plan synes jeg dette er dyrt og vurderer å droppe deler av servicen til høsten siden det er relativt lite motortid.

 

Hvilke deler av servicen tror du det kan være "trygt" (subjektivt selvfølgelig) å droppe og hvilke bør/må man ha?

(Merk: jeg gjør ingenting selv, kun peiler olje en gang i blant slik at det er ikke et alternativ å gjøre ting på egenhånd)

 

PS. En bekjent av meg får en regning på 35 båtpenger hvert år for sine to D4-225...

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

droppe og hvilke bør/må man ha?

(Merk: jeg gjør ingenting selv, kun peiler olje en gang i blant slik at det er ikke et alternativ å gjøre ting på egenhånd)

 

Når man ikke skrur selv så er det greit å få drenert eller skiftet dieselfiltre,for det er sikkert kjipt å få stopp på sjøen om man ikke skrur selv......

 

En annen ting som er viktig er å få kontrollert knutebelg for slitasje(bør skiftes ved to års intervaller) og etterstråmme klemmene.

 

 

Sink er viktig å skifte om de er er tært.

 

Sjekke olja på drev om det er rett mengde eller inneholder vann.

 

Motorolje og filtre...... hva sier manualen?

 

Det eneste man kan droppe er vel egentlig luftfiltret on det ikke er fullt av lort.

 

 

 

Alternativet er å sjekke priser og velge de billigeste!!

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Skal du ha vettuge priser må du ha folk fra bygda til å ta service,ikke disse "nær fjorden sjappene" som ikke klarer seg økonomisk uten å flå og lemleste kundene sine......

 

Går båten opp på henger er del bare å finne en slipp å dra den på land å skru. Er den for tung til det, er det bare å kontakte en lokal pensjonert kranfører med lastebil,så kan man ta servicen på planet.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Faktum er at jeg har måttet ta igjen mye slurv, etter besøk på merkeverksted. Eneste grunnen til å oppsøke VP verksted, er for å ha papirene i orden, når den skal selges igjen.

 

 

Hva mener du med slurv?

Hvis ikke verkstedet har utfør service i henhold til service krav har du jo rett til og

få dette utbedret.

Hva har de ikke gjort/ikke gjort?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...