borghans Startet 31.Mai.2011 Del på Facebook Startet 31.Mai.2011 Vi må kjøpe en båt til bruk på jobb, for å komme til og fra en øy. Har funnet denne på Finn: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28278816. Båten skal være ypperlig, men jeg kjenner ikke til denne motoren, har aldri hørt om den. Selva 30 hk 2-takt. Håper at det finnes noen her som har erfaring med denne motoren. Skal innom i Harstad i morra å se på den, vi trenger en sånn båt fort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 31.Mai.2011 Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 (redigert) Selva 4T er stort sett Yamaha, 2-takterne er av egen opprinnelse såvidt jeg vet. Har ikke hørt noe, hverken positivt eller negativt om disse. linken din funker ikke helt, kom med et punktum på slutten der ser det ut til http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=28278816 Redigert 31.Mai.2011 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Svart 31.Mai.2011 Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 Selvas 2-taktere er vel egenproduserte med italiensk opprinnelse, og har et litt mer frynsete rykte enn 4-takterne. Som er Yamaha produsert i Japan. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 31.Mai.2011 Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 Sikker på at den er produsert i Japan? Sist jeg hørte var den produsert i Italia på lisens fra Yamaha... Mulig jeg har misforstått altså... Men det var 4takts motoren 2 takt som her er som nevnt egen produksjon. Kanke være mye tess når den kun klarer å dra den båten opp i 1 knop Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
borghans Svart 1.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Takk for svar. Men er det ikke flere her som kjenner til denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Flistrar Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Båtforhandlere kaller gjerne disse motorene for Yamaha motorer og selger dem som det var Yamaha. Dette kan umulig stemme. Jeg har også hørt at de er produsert på lisens, og ikke har samme driftssikkerhet/kvalitet. NB! Dette er andrehandsinfo... Jeg har ingen kjennskap til dette bortsett fra undersøkelser jeg selv gjorde da jeg kjøpte båt. Jeg styrte unna, pga. det samme som du nå spør om: At jeg hadde for lite info/kunnskap om motormerket. Lykke til med valget Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
borghans Svart 1.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Det er arbeidsgiveren min som skal kjøpe båt, jeg har fått i oppdrag å finne en båt med motor til ca 50'. Og en 16 fot Hansvik passer ypperlig. For det må være en selvlensende som tåler litt last og litt bølger. Men er skeptisk angående denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Har ingen erfaring med merket selv, men i mitt 30-årige båtliv har jeg ikke sett mange Selva'er i Norge. Deres gamle to-taktere har ikke godt rykte på folkemunne, men det har ikke gamle Johnson/Evinrude-motorer heller. Kanskje viktigere er forskjellen i tilgang på deler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 (redigert) når den skal brukes i jobbsammenhen så ville jeg kjøpt båt med det motormerket som har den beste lokale forhandleren mtp. service og reparasjoner. Og det gjelder forsåvidt akkurat like mye ved privatkjøp. Redigert 1.Juni.2011 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Alternes.. Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 (redigert) Du kan trygt kjøpe deg Selva. har hatt flere av selvas 2-taktere og har aldri hatt problemer med de. det at italienske motorer skulle være noe verre en andre merker er bare en masse rykter, basert på manglende erfaring og også sikkert det at de ikke er så mange av dette merket å se i dette landet. når man blir spurt om drømmebilen, vil de fleste svare ferrari/ lambourgini. i disse merkene klinger det kvalitet og ekslusivitet i ordet! dette fordi det er velkjent! og ikke minst italiensk! har du fått en god pris på båt og motor, løp å kjøp Redigert 1.Juni.2011 av Mercury. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post Share on other sites More sharing options...
borghans Svart 1.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Takk for den, Mercury. Det var det jeg håpet at det er noen her som har eller har hatt disse motorene. Den båten jeg har sett på er en Hansvik 550 med en 30 hk Selva. Pris er cA 55000. Båt og motor er fra 2005. Innbiller meg at dette kan være et bra kjøp. Dersom det hadde vært Yamaha eller Eivinrude, merc. osv, hadde jeg ikke nølt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 "På 4-takterne er det en yamaha-motor produsert i Japan og malt om med Selva Logo i Italia" http://www.helping.no/bat.m.htm Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Jeg tror det er en helt kurrant motor. Selv har jeg gått til anskaffelse av en ny 15 hk Hidea-motor. Er visst noe kinesiske greier. Dette er en 2-takter og under motorlokket er den helt identisk med yamaha sin 9,9/15 hk. Den har bare gått noen timer foreløpig, men synes det virker veldig lovende. Alt av reservedeler kan kjøpes fra yamaha så da burde det ikke bli noe problem. Dessuten var prisen omtrent den samme som for en 10 år gammel 9,9/15hk på finn, som man ikke vet noen ting om historikken på eller hvor mange ganger den evt. har vært under vann i tidligere liv... Tror ikke det er noe grunn til å være så skeptisk til den motoren. 2-taktere er enkle konstruksjoner og i tiden fremover tror jeg vi vil se mange gode, rimligere alternativer til de dyrere etablerte produsentene Nå gjenstår det bare å se hvor bra motoren fungerer på sikt. Den er i bruk hver dag så da er det bare å se hvordan ting fungerer på sikt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 når kineserne greier å lage biler og PC'er og atomvåpen og kanskje snart er på månen så greier de nok å lage en enkel to-takter påhengs også Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Anders_K Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 (redigert) Hadde slik selva 30 hk 2-takt på gamle båten, værste motoren eg noen gang har hatt, gikk dårlig, bråkte mye og drakk mye i forhold til ytelsen.. Hadde to slike motorer, den første varte innkjøringsperioden og denne ble gjort i sakte fart og forsiktig kjøring.. motor nr 2 sluttet plutselig å virke helt uten forvarsel. Viste seg defekt tenningspole, fikk dette på garanti men likevel.. I tillegg så gikk den hakkete og var hele tiden avhengig av at det ble gitt gass før den var varm.. Hørte av en min far kjenner at selva 4t er yamaha, selva 2t er noe som er bygget på gammel teknologi.. Til sammeligning lånte eg en 30 hk tohatsu året før eg kjøpte selvaen, da gikk den bra, vi kunne kjøre rundt en hel kveld på 10 liter og båten planet med to sittende baki, med selvaen måtte eg reise meg for at båten ikke skulle bruke flere minutter på å plane.... Dette er min erfaring, skal ikke si selva er noe drit. Bare deler min erfaring... Redigert 2.Juni.2011 av Anders_K (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post Share on other sites More sharing options...
paxo Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Høres ut som om du hadde for høy stigning på propellen på Selva`en. Da blir båten lett tørst, strever mye på lavere fart og blir veldig vanskelig å få opp i plan. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paxo Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Har sett på italienske diskusjoner om merket, og de ligner mye på de norske. 2-takterne har et dårlig rykte, men ingen av de som skriver eier en... Man kan trekke det sammen til at Selva 2-takter er et billigmerke i forhold til mange høytprofilerte, og at forventningene kanskje ikke burde være like høye, men som en skriver: Forskjellen mellom Fiat og Mercedes skulle tilsi at Mercedes var mer driftsikker, mens hans erfaring er at han har hatt dobbelt så mange problemer med nye modeller av Mercedes som av nye modeller av Fiat. Ryktet til Selva 2-taktere er iallfall ikke godt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Auskar Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 (redigert) Fra tidligere var værsting outboard,er i negativ fortegn Chrysler, Selva, Arcimedes og Volvo Penta. Joda noen av de funket, men her i ca 1972 - 74 lå 5 naboer og rekte med splitter nye motorer, uten å få starte samme dag. Samtlige motorer var Arcimedes / Volvo Penta fra 7,5 til ca 12 / 15hk sort/mørkblå stamme med orange motordeksler. Alle ble etterhvert levert tilbake til selger og erstattet med Mercury og Suzuki. Men de av de produsenter som fremdeles leverer outboard av disse har sikkert blitt noe bedre med sine motorer. Redigert 3.Juni.2011 av Auskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anders_K Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Høres ut som om du hadde for høy stigning på propellen på Selva`en. Da blir båten lett tørst, strever mye på lavere fart og blir veldig vanskelig å få opp i plan. Kan stemme det, var nesten ikke maling igjen på propellen, typisk tegn på feil stigning.. Men eg solgte båten videre, var gått lei motoren... Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post Share on other sites More sharing options...
paxo Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 (redigert) Litt på siden: Jeg hadde for mange år siden (da jeg var 12år, 1970) en Penta 120, 12hk. Den ble kjøpt ny og det var forøvrig aldri problemer med den i de to sesongene vi hadde den. Den sto på en plastavstøpning av en svensk "Speedy" og ble valgt fordi den var lettere enn andre motorer i klassen. Så til poenget : Motoren hadde lensepumpe med slange og munnstykke som lå konstant og sugde i bunn av båten! Det er noe jeg har savnet på alle motorer siden, og var genialt for oss som ikke har selvlensende båter. Bare start motoren og båten tømmer seg selv. Der skal ihvertfall Arkimedes Penta ha ros! Redigert 3.Juni.2011 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christel III Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Har en tre år gammel Selva 40 hk 4takter på landstedsbåten. Aldri vært noe tull med denne. Men båten derimot... En Hobby er et sorgens kapittel. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 når man blir spurt om drømmebilen, vil de fleste svare ferrari/ lambourgini. i disse merkene klinger det kvalitet og ekslusivitet i ordet! dette fordi det er velkjent! og ikke minst italiensk! Almuens erfaring med italiensk kvalitet er nok mest via Fiat og Lancia. Flertallet av disse har en tendens til å utvikle seg til ett mareritt over tid... Jobbet i sin tid på ett verksted som hadde Fiat og Toyota. Ca halvparten av kundene var over tid fornøyd med sitt bilkjøp... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Anders_H Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Litt generelt hva jeg fikk opplyst da jeg kjøpte min Selva 30 HK: Selva eies av Yamaha- vet ikke hvor stor eierandel. To- takterene til Selva har ikke felles deler med Yamaha hverken nye eller gamle, i hvert fall er det helt tilfeldig om deler passer om hverandre. Jeg har hatt min Selva ett par år. Det er en 2007 modell lang stamme og el start. Helt identisk med den på bildet ser det ut for. Jeg kjøpte min ny av Medø Marina på Tjøme som er merkeforhandler. Ved kjøp spurte jeg om det var spesielle ting å være oppmerksom på. Det eneste selger nevnte var startreleet som kunne være en svakhet. Om det var feil på dette - dvs kun klikk og startmotoren ikke slo inn- ville dette merkes i løpet av første uka og jeg ville få nytt rele på garantien. Svært enkelt å bytte rele, selv for meg, forresten. Men dette ble det ikke behov for. Motoren starter og går hver gang. Sprek nok - og jeg tenker heller ikke på bensinforbruket. Litt rufsete tomgang muligens og minner på mange måter mer om min gamle Evinrude 30 enn min gamle tresylindrete Yamaha 30 HK. Altså ingen problemer med min Selva. Jeg har ikke byttet plugger eller noe annet av faste deler- kun girolje -etter innkjøringsperioden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Ta og hør med han her hva han synes om Selva.. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28546751 Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 (redigert) Selva 100 hk 2-takter ja.. det er vel neppe noe kvalitetsprodukt for norske forhold Almuens erfaring med italiensk kvalitet er nok mest via Fiat og Lancia. Flertallet av disse har en tendens til å utvikle seg til ett mareritt over tid.. Jobbet i sin tid på ett verksted som hadde Fiat og Toyota. Ca halvparten av kundene var over tid fornøyd med sitt bilkjøp.. Fiat idag tror jeg nok er et kvalitetsprodukt på høyde med mange andre anerkjente produsenter. Du får bl.a. 5 år/100.000 km garanti osv. Men Fiat på 90-tallet og tidligere hadde nok ikke helt samme kvalitet som de beste på markedet... Riktignok har de ingen modeller i premiumklassen eller stasjonsvognklassen, men stort sett bare mindre modeller. Ikke så rart at de da kan skryte med "Fiat Automobiles har laveste gjennomsnittelige CO2 utslipp i Europa fjerde år på rad" Men siden de nå har kjøpt opp Chrysler så kommer det større modeller etterhvert. Redigert 10.Juni.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.