Jump to content

Vurderer å kjøpe båt, noen som kjenner til Selva outboard


borghans

Recommended Posts

Vi må kjøpe en båt til bruk på jobb, for å komme til og fra en øy. Har funnet denne på Finn: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28278816. Båten skal være ypperlig, men jeg kjenner ikke til denne motoren, har aldri hørt om den. Selva 30 hk 2-takt. Håper at det finnes noen her som har erfaring med denne motoren. Skal innom i Harstad i morra å se på den, vi trenger en sånn båt fort.

Link to post
Share on other sites

Selva 4T er stort sett Yamaha, 2-takterne er av egen opprinnelse såvidt jeg vet. Har ikke hørt noe, hverken positivt eller negativt om disse.

 

linken din funker ikke helt, kom med et punktum på slutten der ser det ut til

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=28278816

 

 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Sikker på at den er produsert i Japan?

Sist jeg hørte var den produsert i Italia på lisens fra Yamaha...

Mulig jeg har misforstått altså...

 

Men det var 4takts motoren

2 takt som her er som nevnt egen produksjon.

 

Kanke være mye tess når den kun klarer å dra den båten opp i 1 knop :giggle:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Båtforhandlere kaller gjerne disse motorene for Yamaha motorer og selger dem som det var Yamaha. Dette kan umulig stemme. Jeg har også hørt at de er produsert på lisens, og ikke har samme driftssikkerhet/kvalitet. NB! Dette er andrehandsinfo... Jeg har ingen kjennskap til dette bortsett fra undersøkelser jeg selv gjorde da jeg kjøpte båt. Jeg styrte unna, pga. det samme som du nå spør om: At jeg hadde for lite info/kunnskap om motormerket.

 

Lykke til med valget :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Det er arbeidsgiveren min som skal kjøpe båt, jeg har fått i oppdrag å finne en båt med motor til ca 50'. Og en 16 fot Hansvik passer ypperlig. For det må være en selvlensende som tåler litt last og litt bølger. Men er skeptisk angående denne motoren.

Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaring med merket selv, men i mitt 30-årige båtliv har jeg ikke sett mange Selva'er i Norge.

Deres gamle to-taktere har ikke godt rykte på folkemunne, men det har ikke gamle Johnson/Evinrude-motorer heller. Kanskje viktigere er forskjellen i tilgang på deler.

Link to post
Share on other sites

når den skal brukes i jobbsammenhen så ville jeg kjøpt båt med det motormerket som har den beste lokale forhandleren mtp. service og reparasjoner. Og det gjelder forsåvidt akkurat like mye ved privatkjøp.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Du kan trygt kjøpe deg Selva. har hatt flere av selvas 2-taktere og har aldri hatt problemer med de. det at italienske motorer skulle være noe verre en andre merker er bare en masse rykter, basert på manglende erfaring og også sikkert det at de ikke er så mange av dette merket å se i dette landet.

 

når man blir spurt om drømmebilen, vil de fleste svare ferrari/ lambourgini. i disse merkene klinger det kvalitet og ekslusivitet i ordet! dette fordi det er velkjent! og ikke minst italiensk!

 

har du fått en god pris på båt og motor, løp å kjøp :smiley:

Redigert av Mercury. (see edit history)

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Takk for den, Mercury. Det var det jeg håpet at det er noen her som har eller har hatt disse motorene. Den båten jeg har sett på er en Hansvik 550 med en 30 hk Selva. Pris er cA 55000. Båt og motor er fra 2005. Innbiller meg at dette kan være et bra kjøp. Dersom det hadde vært Yamaha eller Eivinrude, merc. osv, hadde jeg ikke nølt.

Link to post
Share on other sites

"På 4-takterne er det en yamaha-motor produsert i Japan og malt om med Selva Logo i Italia" http://www.helping.no/bat.m.htm

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er en helt kurrant motor. Selv har jeg gått til anskaffelse av en ny 15 hk Hidea-motor. Er visst noe kinesiske greier. Dette er en 2-takter og under motorlokket er den helt identisk med yamaha sin 9,9/15 hk. Den har bare gått noen timer foreløpig, men synes det virker veldig lovende. Alt av reservedeler kan kjøpes fra yamaha så da burde det ikke bli noe problem. Dessuten var prisen omtrent den samme som for en 10 år gammel 9,9/15hk på finn, som man ikke vet noen ting om historikken på eller hvor mange ganger den evt. har vært under vann i tidligere liv... :diving: Tror ikke det er noe grunn til å være så skeptisk til den motoren. 2-taktere er enkle konstruksjoner og i tiden fremover tror jeg vi vil se mange gode, rimligere alternativer til de dyrere etablerte produsentene :thumbsup: Nå gjenstår det bare å se hvor bra motoren fungerer på sikt. Den er i bruk hver dag så da er det bare å se hvordan ting fungerer på sikt :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

når kineserne greier å lage biler og PC'er og atomvåpen og kanskje snart er på månen så greier de nok å lage en enkel to-takter påhengs også :thumbsup:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hadde slik selva 30 hk 2-takt på gamle båten, værste motoren eg noen gang har hatt, gikk dårlig, bråkte mye og drakk mye i forhold til ytelsen.. Hadde to slike motorer, den første varte innkjøringsperioden og denne ble gjort i sakte fart og forsiktig kjøring.. motor nr 2 sluttet plutselig å virke helt uten forvarsel. Viste seg defekt tenningspole, fikk dette på garanti men likevel.. I tillegg så gikk den hakkete og var hele tiden avhengig av at det ble gitt gass før den var varm.. Hørte av en min far kjenner at selva 4t er yamaha, selva 2t er noe som er bygget på gammel teknologi..

 

Til sammeligning lånte eg en 30 hk tohatsu året før eg kjøpte selvaen, da gikk den bra, vi kunne kjøre rundt en hel kveld på 10 liter og båten planet med to sittende baki, med selvaen måtte eg reise meg for at båten ikke skulle bruke flere minutter på å plane....

 

Dette er min erfaring, skal ikke si selva er noe drit. Bare deler min erfaring...

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Har sett på italienske diskusjoner om merket, og de ligner

mye på de norske. 2-takterne har et dårlig rykte, men ingen

av de som skriver eier en...

Man kan trekke det sammen til at Selva 2-takter er et billigmerke

i forhold til mange høytprofilerte, og at forventningene kanskje

ikke burde være like høye, men som en skriver: Forskjellen mellom

Fiat og Mercedes skulle tilsi at Mercedes var mer driftsikker, mens

hans erfaring er at han har hatt dobbelt så mange problemer med nye modeller

av Mercedes som av nye modeller av Fiat.

Ryktet til Selva 2-taktere er iallfall ikke godt.

Link to post
Share on other sites

Fra tidligere var værsting outboard,er i negativ fortegn Chrysler, Selva, Arcimedes og Volvo Penta.

 

Joda noen av de funket, men her i ca 1972 - 74 lå 5 naboer og rekte med splitter nye motorer, uten å få starte samme dag.

 

Samtlige motorer var Arcimedes / Volvo Penta fra 7,5 til ca 12 / 15hk sort/mørkblå stamme med orange motordeksler.

Alle ble etterhvert levert tilbake til selger og erstattet med Mercury og Suzuki.

 

 

Men de av de produsenter som fremdeles leverer outboard av disse har sikkert blitt noe bedre med sine motorer.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres ut som om du hadde for høy stigning på propellen på Selva`en.

Da blir båten lett tørst, strever mye på lavere fart og blir veldig

vanskelig å få opp i plan.

 

Kan stemme det, var nesten ikke maling igjen på propellen, typisk tegn på feil stigning.. Men eg solgte båten videre, var gått lei motoren...

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Litt på siden:

Jeg hadde for mange år siden (da jeg var 12år, 1970) en Penta 120, 12hk.

Den ble kjøpt ny og det var forøvrig aldri problemer med den i de to sesongene

vi hadde den. Den sto på en plastavstøpning av en svensk "Speedy" og ble valgt

fordi den var lettere enn andre motorer i klassen.

Så til poenget :smiley: :

Motoren hadde lensepumpe med slange og munnstykke som lå konstant og sugde

i bunn av båten! Det er noe jeg har savnet på alle motorer siden, og var genialt

for oss som ikke har selvlensende båter.

Bare start motoren og båten tømmer seg selv.

Der skal ihvertfall Arkimedes Penta ha ros!

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

når man blir spurt om drømmebilen, vil de fleste svare ferrari/ lambourgini. i disse merkene klinger det kvalitet og ekslusivitet i ordet! dette fordi det er velkjent! og ikke minst italiensk!

 

Almuens erfaring med italiensk kvalitet er nok mest via Fiat og Lancia. Flertallet av disse har en tendens til å utvikle seg til ett mareritt over tid...

 

Jobbet i sin tid på ett verksted som hadde Fiat og Toyota. Ca halvparten av kundene var over tid fornøyd med sitt bilkjøp... :cool:

Link to post
Share on other sites

Litt generelt hva jeg fikk opplyst da jeg kjøpte min Selva 30 HK: Selva eies av Yamaha- vet ikke hvor stor eierandel. To- takterene til Selva har ikke felles deler med Yamaha hverken nye eller gamle, i hvert fall er det helt tilfeldig om deler passer om hverandre.

Jeg har hatt min Selva ett par år. Det er en 2007 modell lang stamme og el start. Helt identisk med den på bildet ser det ut for. Jeg kjøpte min ny av Medø Marina på Tjøme som er merkeforhandler. Ved kjøp spurte jeg om det var spesielle ting å være oppmerksom på. Det eneste selger nevnte var startreleet som kunne være en svakhet. Om det var feil på dette - dvs kun klikk og startmotoren ikke slo inn- ville dette merkes i løpet av første uka og jeg ville få nytt rele på garantien. Svært enkelt å bytte rele, selv for meg, forresten. Men dette ble det ikke behov for.

Motoren starter og går hver gang. Sprek nok - og jeg tenker heller ikke på bensinforbruket.

Litt rufsete tomgang muligens og minner på mange måter mer om min gamle Evinrude 30 enn min gamle tresylindrete Yamaha 30 HK.

Altså ingen problemer med min Selva. Jeg har ikke byttet plugger eller noe annet av faste deler- kun girolje -etter innkjøringsperioden.

Link to post
Share on other sites

Selva 100 hk 2-takter ja.. det er vel neppe noe kvalitetsprodukt for norske forhold :lipseal:

 

Almuens erfaring med italiensk kvalitet er nok mest via Fiat og Lancia. Flertallet av disse har en tendens til å utvikle seg til ett mareritt over tid..

 

Jobbet i sin tid på ett verksted som hadde Fiat og Toyota. Ca halvparten av kundene var over tid fornøyd med sitt bilkjøp.. :cool:

Fiat idag tror jeg nok er et kvalitetsprodukt på høyde med mange andre anerkjente produsenter.

Du får bl.a. 5 år/100.000 km garanti osv.

Men Fiat på 90-tallet og tidligere hadde nok ikke helt samme kvalitet som de beste på markedet... :wink:

Riktignok har de ingen modeller i premiumklassen eller stasjonsvognklassen, men stort sett bare mindre modeller. Ikke så rart at de da kan skryte med "Fiat Automobiles har laveste gjennomsnittelige CO2 utslipp i Europa fjerde år på rad" :lol:

Men siden de nå har kjøpt opp Chrysler så kommer det større modeller etterhvert.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...