Jump to content

Triax antenne - bilde på tv fryser


Speedy

Recommended Posts

Som emne sier: Har Triax antenne i båten og denne er koblet opp mot tilhørende strømkilde. Radioen fungere helt perfekt når strøm er slått på mens tv bildet fryser. Slår jeg av strømkilden finner jeg knapt nok radiosignaler mens tv`en dør fullstendig på signaler.

Ser av signalstyrke på tv at dette er dårlig der jeg ligger til havn men kan ikke skjønne dette da jeg på forrige båt hadde Glomex antenne og hadde 100% signaler på samme plass på sjøen.

Kan det være at Triax antenner er best egnet til radiosignaler mens tv`en krever andre antenner. Jeg har helt ny tv av typen SAGA LED.

Vurderer sterkt å skifte Triax med annen antenne men vil høre om fagfolket har noen kommentarer eller forslag til løsning på mitt problem.

Vil eventuelt en antenneforsterker i tillegg til 12 volt kilden hjelpe meg med mitt problem?

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme oppsett som Speedy (annen TV dog), og sliter også en del med dårlige signaler. En vi lå longside med for et par helger siden hadde Glomex og tilhørende antenneforsterker. Han fikk gode signaler i sin båt mens jeg slet i vår. Jeg ser Triax har egne antenneforsterkere (f.eks her) men har ikke funnet for 12V tilkobling. Noen som har noen tips?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde i mange år, sikkert 15 år en slik rund UFO-antenne fra Triax. Men regnet med at en nyere antenne nok var bedre, så jeg kjøpte en rund Glomex UFO-antenne på samme diameter som Triax'n, ca 25cm. Det ble omtrent det samme resultatet, muligens et lite hakk bedre med Glomex'n. Men det de som har forsøkt med både 25cm Glomex og 35cm Glomex sier, er at 35cm antennen er svært mange hakk bedre. Så jeg angrer på at jeg ikke kjøpte den store selv.

 

Ellers så har Glomex-antennene forsterkeren i boksen inne i båten, mens Triax (i hvert fall de modellene jeg har hørt om) har forsterkeren integrert i antennen. Boksen på veggen er kun spenningsmating som legger ut spenning på antennekabelen og ut til antenneforsterkeren i antennen. Du kan også droppe den boksen og sette TV'n til å legge ut spenning på antennekabelen til antennen dersom TV'n har dette i menyene.

 

Men husk på at med forsterker i antennen, skal det IKKE brukes en slik kort antennebit med galvanisk skille som TV-forhandlerne på død og liv skal prakke på en stakkar kjøper. Da kommer ikke spenningen frem til forsterkeren. Den kabelen er kun noe en bruker hjemme med flatskjerm, kabel-TV og jordet nettkontakt på TV'n.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har hatt 3 stk. Båter med ufo triax med brukbart resultat, men ikke like god som den store glomexen. Ufoen er litt retningsbestemmt og eg bruker å få marginalt bedre signal om eg roterer den. Det er også viktig å få litt høyde på den +fri sikt.

 

Her en link til noe som ligner på boksen min (har ikke sjekka part.nr.) http://www.netshop.no/Avdelinger/LYD_BILDE/Antenner/Forsterker/Triax/Triax-Digital-batterifilter-IFP529-2-utganger,-F-tilkoblinger,-12-24V-37701.aspx

Kanskje verdt å nevne at det er stor variasjon på tunerene i tv ene også.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, du har et "klassisk" deknings/signalproblem. Når bildet fryser, ligger du akkurat i grenselandet for signalene. En antenneforsterker vil hjelpe. Vi har 12-volts triax forsterker i sortimentet på Elkjøp. Den har 2 utganger. Antennen din må ha strøm for å fungere; det er derfor radiosignalene detter ut når du kobler fra strøm. Sjekk også om din TV har "aktiv antenne" i menyen - den skal i såfall være av. Ufo-antennen fra Triax er god nok, men den bør ha fri sikt. Er nok ikke usannsynlig at det kan hjelpe å vri på den. Husk at rikstv-signalene kan mottas via reflekser uten problemer, så du må ikke ha direkte sikt mot sender.

 

Man bør ikke splitte signalet til flere tv-apparater uten å gå via en forsterker først. Tv med innebygget mottaker er også et dårligere alternativ enn boks ettersom boksene har sterkere mottager. Grundig, triax, samsung og strong er bokser jeg har god erfaring med. Sagem er svært kresen på signalene.

 

Generelt bør forsterker monteres så nær antenna som mulig. Om mulig bør man ikke ha strømkabler langs coax-kabelen.

 

Jeg er avdelingsleder på lyd og bilde -avdelingen på Elkjøp her i byen, og er godt vant med særs vanskelige tv-signaler. Rådene gitt over bruker å hjelpe, så da har du litt "kjøtt på beina". :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Antennen skal monteres flatt og så høyt og fritt som mulig. Har du boks inne i båten for spenningsmating til antennen? Dersom ikke, må du i menyen for TV'n sette at du har aktiv antenne. Da legger TV'n ut spenning til antennen. Har du boks, må den ha tilkobling fra båtens 12volt. At den røde LED'n på antennen ikke lyser, tyder på at det ikke legges ut 12volt til antennen. Og det kan jo også være at du har brudd i antennekabelen eller pluggene.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når du ikke sier noe om fabrikat på boksen din, er det ikke greit å svare. Men enten er det to TV-uttak, eller et for TV og et for radio. Men det er jo bare å prøve, du gjør ikke noe galt ved det. Kabel og plugger får du hos ELFA bl.a.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...