Jump to content

Når bruker dere sikkerhetsline?


bc45

Recommended Posts

Når bruker dere sikkerhetsline[...]

Når det er for langt å svømme til land (10m om vinteren, 1km om sommeren), når det er for varmt til å bruke flytevest og når været gjør at det vil være vanskelig å heises ombord igjen. Dvs stort sett alltid, untatt innaskjærs koseseilas i finvær i juli.

Hva slags type beslag eller festeanordninger for line har dere ombord?

Løpeliner av flat web på begge sider av båten, festet i de ordinære kryssholt. I tillegg brukes det som måtte være av solide punkter rundt der arbeid skal utføres.

Link to post
Share on other sites

Båndtvang i cockpit ved

1. røff sjø/vind hele døgnet

2. nattestid alene i cockpit

3. arbeid på dekk

 

Det smarteste er å ha noen "øyne i dørken" - linen skal ikke være så lang at man har sjans til å komme utenfor båten. Ved arbeid ved masten så nær senter av båten som mulig.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Enig med "BomBom" og i tillegg vil jeg si alltid når jeg er "alene" på dekk uansett tidspunkt på døgnet.

 

@millisivert

"Løpeliner av flat web på begge sider av båten, festet i de ordinære kryssholt."

Dette er hva jeg ville kalle for en falsk trygghet. Før i det minste linene i kryss ved masta slik at disse kortes inn mest mulig fra rekka.

 

 

En side ved seilbåt er bommen(ne) som bestemmer seg for å opptre ukontrollert når en minst venter dette. Likeså andre seil som også vil ta tak i deg og hive deg rundt. Ukontrollerte seil er som en løpsk hingst med det hvite lysende ut av øynene.

 

Bommen kan en sikre med preventer noe de færreste tenker over og dette fikk jeg erfare i fjor da bommen traff (fallvind) meg rett i tanngarden. Og hadde dere sett den tannløse kjeften min så hadde dere også blitt mere varsom :lol: .

 

Holder enda på med å få puttet inn nye tenner til en høy kostnad som jeg hadde tenkt å bruke på båtutstyr.

 

Og problemet for oss seilere er at dette også kan skje i lite vind.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

@alidal

 

Festepunkter i båtens senterlinje. Jeg er forundret over at ikke dette er blitt standard utstyr på nye båter. Er de ikke tilstede med jevne mellomrom så få montert de inn og dette er bøyler som kun skal brukes til dette formålet og de bør kunne holde noen hundre kilo i fritt fall. På eldre båter (også på noen nye) av en viss størrelse kommer en ikke utenom at en må ta seg en tur framover på dekk når en minst har lyst til dette. Og da er det greit at en har en tredje hand en kan stole på og som holder en fast.

 

Linene er ok så lenge de fungerer til formålet ved å holde deg innenfor rekka noe de sjelden vil gjøre dersom du har tenkt å holde deg oppreist. Slik du har beskrevet bruken tviler jeg på at du ville ha noen nytte av disse.

 

Behagelig å bare huke seg på og kunne bevege seg fra hekk til baug ved at kroken glir fritt. Avstanden fra kroken i lina og opp til selen i "oppreist" tilstand vil vippe deg over rekka uten å spørre deg om tillatelse.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Når man er på nattevakt da er det seletvang, vi går heller ikke på fordekk selv med sele om natten, da er det vekkeplikt på sovende mannskap om man må ut av cocpit.

Ellers er det sele på når det blåser mer enn kuling under seilas.

Vi klikker linene rett på et håndtak på cocpitbordet midt i cocpit når vi er der, lengden på lina er da slik at man skal streve med å komme seg ut over rekka.

Sele på dekk også selvsagt

Link to post
Share on other sites

@Enzo

 

Sundt vett tilsier at en må vekke frivakta før en begir seg ut på dekk.

 

Og noen ganger velger en å være snill mot frivakta som var så sliten at han ikke kunne stå på egne ben. Valgets kvaler blir da om en skal purre karen og forlange han opp av køya eller at han skal kunne bli liggende i køya men holde seg våken. En trøtt kropp som vil bruke noe tid å få på seg noen klesfiller, og samtidig sikre seg selv, før han er klar til innsats. Eller han falt i søvn og for inn i drømmeland før du fikk tid til å registrere hva som gikk for seg.

 

Du nevner om natta, men har du tenkt over at det er som oftest om dagen frivakta ikke ville reagere dersom du ikke ga beskjed om hva du har tenkt å foreta deg. Frivakta sitter der nede og koser seg, eller er langt inne i drømmeland, og muligens er musikken på og tar det for gitt at vakta er på plass i cocpiten. Merker ingenting til hva som foregår på dekk før det blir unormalt stille og da kan det være for sent med noen reaksjon.

 

Vi stoler jo på sikkerhetsselen og at denne skal holde oss ombord, men dette blir som oftest en kamp mot det svakeste leddet vist en har vært skjødesløs med å bytte selen ut på grunn av slitasje. Og det behøver ikke alltid være grov sjøgang som skaper problemer. Kan også oppstå et illebefinnende i kroppen til vakta uansett alder.

 

Kom til å tenke på noe som jeg anser som vesentlig. Har nevnt rekka flere ganger, men ikke glem at en ved hjelp av sjøen kan bli skylt ut mellom wirene og da er det som oftest mye vannkraft ute å går. Har blitt hengende en gang med beina og en del av overkroppen utenfor og det var et fryktelig strev med å komme seg opp igjen mens sjøen gang på gang skylte over meg. Tror ikke jeg vil anbefale denne praksisen for noen.

 

Denne tråden og tilsvarende får meg til å tenke på at vi utsetter oss for ekstremsport og skremmer bort nye potensielle havseilere - ja også fjordseilere - og det er ikke meningen med infoen. Bruker en sunt vett (hva nå det er for noe) så kan en ferdes trygt på havet med kalkulert risiko.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Og hvis ikke båten...

Vet ikke om det er du som misforsto eller jeg som nå misforstår deg.

 

De festepunktene jeg er ute etter skal ikke bare være montert i baug og hekk, men som jeg nevnte med jevne mellomrom langs senterlinja eller så nært denne som mulig. Og to bøyler parallelt dersom båten er så brei at det vil bli problematisk å feste seg. Å feste seg skal være gøy og ikke et ork. Dette avhenger jo også av båtens lengde når en forflytter seg med minimum to kroker og alltid en krok i bøyla.

 

Hva dette vil gjøre med inventaret opp under dekk er av mindre betydning. Valgets kvaler vist en ikke finner andre løsninger som kan fungere like bra.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

@Aldebaran

 

Lurer på hvor mye det vil være igjen av kroppens beinsubstans og innvoller når bølgen treffer en med sine tonn av vann. Ingen muligheter til å slippe unna i det øyeblikket en blir truffet og lina strammer seg med ett rykk ute i periferien.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

I min båt er det flatliner i egne fester langs begge sider, 2 ringfester bak ratt og 2 ringfester i lukenedgang. Ved fasthukking i ringene i cockpit så klarer en knapt å sitte på cockpitkarmen. Bruker sjelden seler, men har vester med selen klar. Egentlig sjelden me har opplevd dårlig ver på tur, som regel blåser det ikkje eingong. Om det er skikkelig drittver, kan me ligge i havn.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Eg slit litt med å finne en god løsning med løpelinene når eg skal passere sprayhooden (fullt mulig å havne på utsiden, og veldig vanskelig å komme seg ut av den knipen). Da måtte i såfall linene være festa ganske strammt og høgt i fks. bb akterstag over sprayhood og på sb side av mast og videre til bb baug kryssholt og vise versa på andre siden. Har ikke praktisert dette men det hørest jo ut til å kunne fungere? Noen som har testa dette?

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min oppfattelse er at utstyret vi bruker er bra. Våre båter er utstyrert med flåte, nødpeilesendere, signalblus, VHF, etc. Selv har vi gjerne personlig nødpeilesender, bærbar VHF og oppblåsbare veste. Men bruker vi det rett? Hånden på hjertet, hvor mange bruke feks. altid skrittstroppen på vesten.

 

På min båt har jeg montert webbingen i kryssholtene fremme og på hver side av luken bak ( har ikke sprayhood). Jeg bruker som oftes kun sele off-shore i "dårlige vær", dvs stor sjø/mye vind.

Link to post
Share on other sites

Eg slit litt med å finne en god løsning med løpelinene...

Dette er et evig dilemma som vi alle sliter med. Sprayhood på de fleste båtene kommer i veien for lina og dersom en bruker lina gjelder det å være rask med passering i det rette øyeblikket. Alternativet kan være en bøyle i akterkant av spayhood og en i forkant, men avstanden må ikke bli så stor at en ikke rekker å løsne seg ut fra den ene eller den andre når en forflytter seg. Trer en lina gjennom bøyler bør en følge godt med da slitasjen kan bli stor ved bøylen. Men det er vel også tvilsomt at en har sprayhood oppe når en virkelig har bruk for lina og da kan jo denne flyttes nærmere senterlinja. Spenn på strekkavlaster (disse svarte av gummi som en bruker til fortøyning) mellom BB og SB line. En strekkavlaster i ene enden av lina kan også medføre til at en ikke opplever rekylen så voldsomt og at ribbena blir intakt.

 

Om akterstaget egner seg vil jo avhenge av øvrig utstyr som ikke bør komme i veien for lina eller vise versa. Ved å feste lina i akterstaget bør en påse at ikke denne får muligheten til å gi etter oppover og dette blir ikke enkelt. Vi gjorde dette på en båt, men fant fort ut at dette ikke ble bra da slakken ble i meste laget og at lina kom vell høyt opp i forhold til kroppen. Har en en kraftig targa så egner jo denne seg til formålet enkelte ganger.

 

Viktigste slik jeg ser dette er at en gjør seg sjøklar før en legger ut. Tenker gjennom prosedyrene som det kan bli bruk for og driller disse inn til de sitter i den ubeviste kunnskapen. Det vil si at en reagerer uten å tenke for mye på hva som må gjøres. Handlingen skjer bare av seg selv. Bedre å få dette overstått under trygge forhold enn å ende opp i situasjoner hvor en må tenke for mye på hva som må gjøres.

 

Vi omgir oss med en drøss av "sikkerhetsutstyr" og som NOR594 stiller spørsmål ved: "bruker vi dette rett". Jeg er ikke flink til å feste skrittstroppa for jeg misliker denne. Har tenkt å få tak i stropper som går rundt lårene og kan strammes opp. Slike stropper og seler som fjellklatrere bruker, men kommer jeg til å gjøre dette eller blir det med tanken...

 

Opplever mange ganger at jeg må ta meg sammen og tenke over hva jeg driver på med når jeg beveger meg på dekket uten å feste meg til båten. Man blir så vant med at det går bra å forflytte seg at en blir slapp i fisken med egen sikkerhet. Og så blir en påmint via media om situasjoner som ikke burde finne sted og en tar seg sammen og skjerper rutinene. Slik burde det ikke være, men vi er jo bare mennesker med våre begrensninger.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Nå er det nevnt en god del om sikkerhetsselens bruk på dekk. Er en nede i båten tenker en lite over at det er her nede en kan bli slengt ut av stilling og virkelig skade seg. Greit nokk å forflytte seg når en anvender hendene kun til å holde seg på rett kjøl.

 

En har ikke oversikt over neste bølge som treffer båten mens en står ved benken i pantryet og lager mat. Varme gryter med sitt innhold kan bestemme seg for å ta en tur rett i fanget på deg og som kan forårsake stygg forbrenning. Bruk selen og fest deg til benken i bøyler (en på hver side av deg) slik at du står støtt og kan anvende hendene til det som trengs. Og ha på deg oljehyre og støvler mens du driver med denne ekstremsporten som matlaging kan være i sjøgang. Legg ikke fra deg kniver og annet utstyr uten å ha kontroll over disse for de kan fort ta seg en tur luftveien utover fra benken.

 

Likeså ville jeg feste meg ved "kartbordet" på samme måte. Ha hendene fri til det en holder på med. Hva med Laptoppen, med sine dyrebare kart, der den plasseres - vil den befinne seg der etter en liten overhalling.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

...og eg kan skrive under på at eit ribbeinsbrot i grov sjø er j... vondt, + 2-3 veker etterpå! :lol::sad:

 

Var med til Shetland og feira 17 mai der, fantastisk tiltak, fantastisk tur.

På returen hadde vi røff sjø og opptil stiv kuling med stormbyger. Når man seiler platt lens i slikt blir det mykje kasting på båten, og i eit øyeblikks uoppmerksomhet der båten vart kasta hardt over, gikk eg rett i veggen og fikk det veggmonterte kulekompasset i korsryggen. Vondt ja. Og veldig vondt dei siste 20 timane til land...

Fekk konstatert dobbelt ribbeinsbrudd når eg kom heim og har hatt ein mixa diett med smertestillande.

 

Det er når ein føler seg 'sikker' at slike ting oppstår, - derfor best å alltid være føre var....

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

:lol:

 

Holdt på med å rote nede under dørken da jeg mistet kontrollen og for på tryne ned i kjølsvinet med påfølgende ribbeinsbrudd. Ja det var jævlig (skriver ordet fult ut slik at ikke missforståelser oppstår) vondt og forsøk på å le gjordet dette enda jævligere. Bare grimaser i to uker.

 

Det ironiske er at dette skjedde mens vi sto på land med båten...

 

:lol:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Dette er et evig dilemma som vi alle sliter med. Sprayhood på de fleste båtene kommer i veien for lina og dersom en bruker lina gjelder det å være rask med passering i det rette øyeblikket.

Det er vel kanskje ikke i ekstremværet eg er mest redd for dette da man er ekstra skjerpa og på vakt. Det er vel mer i det dagligdagse med ok vær og man kanskje seiler alene etc.

Om akterstaget(ene) egner seg vil jo avhenge av øvrig utstyr som ikke bør komme i veien for lina eller vise versa. Ved å feste lina i akterstaget bør en påse at ikke denne får muligheten til å gi etter oppover og dette blir ikke enkelt. Vi gjorde dette på en båt, men fant fort ut at dette ikke ble bra da slakken ble i meste laget og at lina kom vell høyt opp i forhold til kroppen. Har en en kraftig targa så egner jo denne seg til formålet enkelte ganger.

Å stoppe lina fra å gli oppover akterstaget må jo være en enkel sak, ihvertfall på min båt. Kommer kanskje til å prøve dette i sommer?

Jeg er ikke flink til å feste skrittstroppa for jeg misliker denne.

Skrittstroppa bruker eg alltid. Eg har vest med skikkelig D krok feste, men skrittstroppa er ett slikt klips feste i plast. Hvor mye den tåler kan sikkert diskuteres???? (har egne seler i tillegg, men de er sjelden i bruk)

Opplever mange ganger at jeg må ta meg sammen og tenke over hva jeg driver på med når jeg beveger meg på dekket uten å feste meg til båten. Man blir så vant med at det går bra å forflytte seg at en blir slapp i fisken med egen sikkerhet. Og så blir en påmint via media om situasjoner som ikke burde finne sted og en tar seg sammen og skjerper rutinene. Slik burde det ikke være, men vi er jo bare mennesker med våre begrensninger.

Og her ligg vel hovedproblemet vil eg tru?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...