Jump to content

Volvo Penta aq 271 stopper ikke


Scand 7100

Recommended Posts

Hei

jeg har en scand Dynamic 7100 med volvo aq 271

byttet dynamo og startet opp. den lader bra og ladelampe slokker. men når jeg skulle stoppe motoren så gir tydelig vis dynamoen strøm ifra D+ til coli + hører med til historien att dette er første oppstart etter att motor er satt inn. og ja jeg har byttet tennings lås. men mener att jeg koblet den slik son den orginale var. tennings lås har Batteri pol. tenningspol og innslagspol.

har noen der ute noen tips.

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Den er der. dynamoen er helt ny. 2 polt volvo dynamo 70a som er jordet, og b+ går til starter og d+ på den lille.

sporet ledningen fra dynamoen. org volvo lednings nett( ifra nitten pil og bue)

 

D+ og til el choke på motor sammen går de til hovedkobling bak på motor. går derifra som lilla ledning til svitch+ på tennings lås. og der ligger ledning som går til coil+. når motoren starter og går lader over 14. og jeg skal stoppe den så gir jo d+ strøm til + på coil via tennings lås tror jeg.

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Dersom motstand på d+ sitter der, så er denne ikke tilpasset den nye (uorginale) dynamoen.(det lekker for mye strøm fra felt/d+ inn på lilla ledningskrets som er tenning+)

Du kan prøve og montere en diode i steden for orginal motstand.

Mulig du får problem med og få riktig ladespenning i og med at dioden gjør at spenning detter ca 0,7 volt inn på d+.

En annen løsning er og montere et rele til d+.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

Jeg kjørte ledning direkte fra d+ til switch+ på tennings lås. samme resultat. blir det noe forskjell om jeg kobler D+ til en ladelampe så til tenningslås switch+ vil da motoren stoppe. :confused:

dioder og motstand er fremmed språk for meg. diode kjører strøm en vei er det jeg har lert meg. mener du jeg kan montere en diode på ledningen som går ifra D+ til tenningslås eller lilla til coil+

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Du må montere dioden på d+ ledningen ved dynamoen. Husk sperre retningen på dioden..den skal sperre slik at spenning ikke lekker inn i ledningsnettet på motoren.

Før du gjør dette, kan du først ta av d+ ledningen på dynamo og sjekke om motor stopper da for og utelukke andre feilkoblinger.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

motor stopper og starter hvis D+ ikke er på . men da lader den ikke. legger jeg inn D+ lader den og da stopper den ikke..

bra sommeren ikke har kommet til Nord Trøndelag enda :thumbsup:

hvor før en kjøpt en diode hen da og hvilken benevnelse skal den ha da..

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...