Jump to content

Wallas Safeflame starter ikke


KAT

Recommended Posts

Er dette et problem som har kommet helt plutselig, eller har det blitt vanskeligere og vanskeligere å få tenning etter hvert? I sist tilfelle kan det ha med soting og koksing å gjøre. Men er det kommet brått, er det svært sansynlig at glødetråden er avbrent (ved dieselapparat, glødepluggen). Det sjekker du med å måle strømforbruket under oppstart. Det skal være opp mot 10 ampere i et par minutter.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette kom plutselig. Den har fungert helt fint de fem gangene vi har brukt den før iår. Hvis jeg finner et amperemeter skal jeg få målt strømmen. Den går på parafin. Tok ut apparatet men ble ikke mye klok på det jeg så. Monterte tilbake. Fant ut at den trekker opp parafin. Men tenner ikke fremdeles. Den er fra 1997. Går det an å reparere? Hva koster evt. en ny?

Link to post
Share on other sites

Går det ann å reparere? Hva koster evt. en ny?
Nytt Wallas Safeflame 2-bluss apparat koster 12- 14000! Og alt kan repareres. Er du litt nevenyttig og det er glødetråden som er brent, kjøper du ny glødetråd (og veke i samme slengen) for rundt 5-600 kroner tilsammen og har et apparat som er godt som nytt! Jeg hadde mitt Wallas Safeflame 100x i ca. 15 år før jeg solgte det (fullt funksjonerende) og kjøpte et Wallas Safeflame 95D brukt for å slippe å stadig bytte kanner med lampeolje/fritidsparafin.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ikke som jeg vet. Sjekket returledningen nå og den lå akkurat som før. Prøvde å rette litt på den men det samme var det samme.

Redigert inn:

Men faktisk så går den jo i en bue ned og opp før den går ned i dunken. Kan den ikke det eller må den ha positivt fall hele vegen?

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Velkommen til klubben av oss som stadig har problemer med Wallas. Jeg har hatt 3 stykker og problemer med alle. Men det siste året har det gått greit. Er nå nøye med å bare bruke anbefalt fritidsparafin, jeg bruker Shell sin.

 

Hvis glødetråden er ødelagt kjenner du ingen varme fra plata under oppstart. Bare legg hånda på plate og kjenn etter. Den er enkel å skifte.

 

Rag

Link to post
Share on other sites

Ikke som jeg vet. Sjekket returledningen nå og den lå akkurat som før. Prøvde å rette litt på den men det samme var det samme.

Redigert inn:

Men faktisk så går den jo i en bue ned og opp før den går ned i dunken. Kan den ikke det eller må den ha positivt fall hele vegen?

 

Det må være jevnt fall på returledningen helt til returoljedunken. Prøv å rette opp dette før andre reparasjoner.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk problemer med min også, varmet bare så jeg såvidt brant meg på hånda, feilsøkte en stund men glemte å sjekke at returslangen hadde jevnt fall...mulig det er problemet. Uansett så kjøpte jeg meg et nedfellbart spritapparat med 2 brennere(cookmate) for 1899 hos Maritim i stedet for å sende den på service som sikkert hadde blitt like dyrt. Min ligger til sags for en tusing på børsen her.

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Hva må gjøres for å få den igang igjen?

Dvs. den starter, men tenner ikke. Har strøm og parafin nok. Fant noe info på dokumentarkivet men får ikke lastet med zip filer på denne telefonen.

KAT

Hei

 

Ser du har fått en del svar, som forsåvidt er gode, men jeg vil først spørre deg hva slags Wallas Safeflame du har. Safeflame er en fellesbenevnelse for alle kokeapprater fra Wallas. Har du kokeplater av støpejern, keramisk plate (i så fall hvilken?). Navn og nummer takk, så skal du få hjelp enten i tråden eller på IM.

 

Har vært borte i helgen - uten pc - men er klar for å gi så fullstendig fjernhjelp som mulig.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Begynner å nærme seg.

 

Er det en 100 (uten x) eller en 100x. De har 2 forskjellige brennere, og dermed forskjellige deler i brennkammeret. Den første har en S-brenner som er brukt i alle Wallas parafin varmere og kokeapparater, bortsett fra modellen merket med X. Den 3dje typen brennere er en dieselbrenner som finnes i alle Wallas diesel apparatene.

 

Finn ut hvilken modell 100 du har, og kontakt meg igjen.

 

mvh

Rune Akerø

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...