Jump to content

Wallas Safeflame starter ikke


KAT

Recommended Posts

Strandabuen skrev 1 time siden:

Hei og tak for svar.

Det er den typen med keramisk topp.

Safeflame ceramic 100xu.

Har renset og testet bryter og ledningkontakter på kretakortet, så da er vel kretskortet gåent da.

 

Du har testet at av/på-bryter er i orden altså?

Har du bryter og effektregulering på høyre side av apparatet?

Ligger kretskortet under på høyre side?

Eller ligger det omtrent midt under apparatet, ved siden av viften?

Har du serienr/produksjonsnr på apparatet? Trenger det egentlig ikke, bare jeg vet hvor kretskortet ligger, så vet jeg om det kan skaffes.

 

 

Lars H. skrev 1 time siden:

Har du lys i LED'n på betjeningen?

 

Jeg har tolket det slik at apparatet er helt dødt

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Beklager sen tilbakemelding!

Ja, det er et lite rødt leddlys på høyre side.

Bryteren er målt og er ok, bortsett fra at lite gult lys i bryter lyser ikke, men regner med at det er fordi apparatet ikke starter.

 

Kortet og effektregulering ligger på høyre side, og produksjonsår er november 1990.

Link to post
Share on other sites

Etter de opplysningene som er kommet frem, er nok kretskortet tatt kvelden. Og dette kretskortet er ikke mulig å skaffe.

Anbefaler å øke båtbudsjettet noe, og kjøpe deg en ny Wallas 85Dt. Denne er bygd for diesel, men brenner like godt (kanskje bedre) på Fritidsparafin. 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Ok, takk for råd og veiledning.

Da blir det nok et nytt 85Dt.

Vet du om det passer i samne hullet i benkplata som det gamle, eller må det ny benkplate også da? 

Sagt på en annen måte, er 85Dt mindre eller større en det gamle?

Link to post
Share on other sites

Det korte svaret er; Ja, 85Dt er mindre enn 100xU.

 

100xU har innbyggingsmålene; 540x281mm

85Dt har innbyggingsmålene; 442x295mm

 

Hvordan dette løses har jeg ikke facit på. Vet at noen har lagt en rustfri tynnplate over hele, eller en 3mm finerplate over benken og laget nye hull. 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

God morgen, jeg har en 100xU her og, er nok fra 2000 ca. Her er det litt trøbbel med at ingenting skjer (ingen lys, ingen tikking) når jeg slår på bryteren, men om den får stå på 5 min, begynner bryteren å blinke og så starter den og fungerer fint. Har ikke feilsøkt noe mer, men tenkte å høre hvor man bør begynne, stemmer ikke helt med noen av de andre feilene som tidligere er nevnt.

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Whiskey skrev for 1 time siden:

God morgen, jeg har en 100xU her og, er nok fra 2000 ca. Her er det litt trøbbel med at ingenting skjer (ingen lys, ingen tikking) når jeg slår på bryteren, men om den får stå på 5 min, begynner bryteren å blinke og så starter den og fungerer fint. Har ikke feilsøkt noe mer, men tenkte å høre hvor man bør begynne, stemmer ikke helt med noen av de andre feilene som tidligere er nevnt.

 

Kan være dårlig kontakt mellom kontrollpanel og kretskort, eller at vippebryteren har en defekt.

Regner med at batteriet ikke er fullstendig dødt?

 

At bryteren begynner å blinke indikerer at du har lav spenning, blinker når det er under ca 11 V. Prøv å starte mens motoren er i gang eller at du ligger på landstrøm, da blinker det neppe.

Kan skyldes at batteriet er litt dårlig, eller at kabler fra batteri til apparatet er for tynne (må ha minimum 4 kvmm). Sjekk også om det er irr på kablene begge ender. Rensk inn til "fersk" kabel.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 9 minutter siden:

Et annet spørsmål:

Har en Safeflame 900 med sprukket plate. Finnes kokeplate som reservedel . .?

 

Finnes ikke nye plater i det hele tatt etter det jeg vet. Solgte den siste for et par år siden.

 

Ligger en brukt 900 på finn.no akkurat nå til altfor billig penge (min mening), ser ut for at platene er fine også.

Er i Nannestad, og dert er ikke langt unna deg NilPils?

 

Jeg tar omtrent samme summen for brukte plater - pr stk.

 

 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Ble solgt kl 12 ser det ut for. Sikkert en annen som leser denne tråden som har kjøpt den siden den ble solgt like etter at jeg la inn min kommentar.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Løfter denne tråden igjen.

 

Min Wallas safeflame 95d fra ca 2005 vil ikke starte. Har godt med spenning, dvs 12.8v. Den drar ca 10 amp ved oppstart. Vifta går og jeg hører tikkelyd fra pumpa. Men etter litt stopper den opp og den blinker rødt i lampa ved betjeningspanelet. Men jeg ser gjennom den blanke dieselledningen at det ikke kommer noe diesel opp frem til pumpa. Har sjekket at tilkoplingen er tett. Dvs jeg får ikke skrudd til mer. Når jeg skrur løs dieselslangen klarer jeg å suge diesel opp.

 

Dieselfilteret, som sitter rett etter stussen ut fra dieseltanken, ser fin ut. Og siden at dielsepumpa tikker så skal den fungere. Var innom Sundwind i Bærum i dag og kjøpte ny pumpe, men han bak disken sa at han aldri hadde vært borti defekt dieselpumpe som gir tikkelyd.

 

Glemte å spørre hvordan man lufter dieseltilførselen, hvis man må gjøre dette?

 

Hadde Wallas’n ut på Servide i 2018 og da jeg remonterte alt så jeg at pumpa klarte å suge opp diesel frem til pumpa. Så dieselen kom støtvis på hvert tikk. 
 

spørsmålene blir vel da

 

1) Hvordan får jeg sjekket at alt med dieseltilførsel er tett og ikke suger falsk luft?  Er vel bare koplingene  inn og ut  pumpa jeg får skrudd på?

2) Skal dieselsystemet luftes på noen måte, evt hvordan?
 

Wallasen fungerte fint i hele fjor, men ved test nåi år så nekter den å starte.

Link to post
Share on other sites

Du kan:

1) Koble av slangen ved inntaket av pumpa. Sug til det kommer diesel i slangen. Sett fingeren på hullet og se om det siger tilbake.

Siger det tilbake er det noe galt med filteret, eller slangene på hver side av filteret.

Om du bruker "skitten" diesel, kan det også være at røret som går inn i brenneren er tett.  Trenger i så fall en rengjøring av brenner og skifte av bunnmatte. Røret til brenneren kan stikkes opp med en tynn bor, eller skiftes.

2) Nei, det skal ikke luftes. Pumpen klarer fint å suge opp drivstoff selv.

 

Med den nye pumpen fulgte det med ny støttehylse og ny tetningsring. Kutt slangen ca 1cm og skift disse.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Takk for tips @Wallas Service.

 

Har sugn på dieselslangen (smaker pyton..) og da fylles filterglasset raskt med diesel og det stiger opp slangen. Når jeg holder tommelen for åpningen etter å ha sugd frem diesel fra tank til påkoblingen mot wallasen, så synker ikke dieselen tilbake i tanken. Ergo er slangen friskmeldt og filter friskmeldt.

 

Har levert Wallasen til service hos en forhandler idag. Melder pass på. Iderw feilsøk. Så får vi se hva dommen blir etterhvert.

 

Legger ved bilde av pumpa og filteret.

 

 

BFAA3AE9-2F21-4C98-AD42-4E9328DC87A9.png

5CE96DD8-2B82-4D3E-8FF8-164B91A2C39D.jpeg

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glemte å si at pumpen/apparatet må stå riktig vei for at den skal suge. Virker ikke når det står opp/ned.

 

Mulig bildene lyver litt, men er det en knekk på drivstoffrøret som går ut fra pumpen?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da fikk jeg testet Wallasen etter service. Funket ikke første gang jeg startet den. Justerte litt på slangen og dieselfilteret da pumpa ikke klarte å suge opp diesel fra tanken. Etter litt justering funka Wallasen. 
 

Legger ved servicekvittering så får dere som er som meg, ikke kyndig Wallas mekanikere, en pekepinne på hva det koster😳 Men når maten blir varm er slikt glemt 😎

96F7D6E9-84FD-4955-929E-D2E7CDC4239C.jpeg

Link to post
Share on other sites

Tja, ikke gale det der.

Ville blitt omtrent det samme hos meg når du regner porto fram og tilbake.

 

Glødepluggen er vel ikke skiftet siden 2005? Eller ble den tatt ved service i 2018?

Og hva med bunnmatten?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Quartzduk = bunnmatte.

 

Normalt å skifte glødeplugg og quartzduk omtrent hvert 5. år når en brenner diesel. Kan regne med lengre intervaller om en bruker fritidsparafin, men det koster jo litt mer.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Ok 

Safeflame ceramic 100x 

Får inn 12.3 V

Blir "lunk" på venstre plate 

Står på max når jeg starter

Vifta sviver og pumpa tikker

Løftet også opp slangen og luftbobler kom og hoppet oppover sammen med tikkingen.

Bruker blåtind sin fritidsparsfin (en sesong gammel)

Returen ligger flatt 20 cm får den stuper rett ned i dunken.

Prøvd og skru av og på flere ganger

Men vil ikke tenne 🤯 

Ser også på denne "orginale " korken så går returen oppi en slaks kopp? Sikkert for å samle gammel dritt ?

 

Noen flere tips ?

Veldig god post foresten 👏👏

20230708_202709.jpg

20230708_202702.jpg

Link to post
Share on other sites

Den svake varmen er nok fra glødetråden. Jeg vil anta at det er veken som er tilkoset, det skjedde noen ganger i de over 15 årene jeg selv hadde en 100x. Nå har jeg et Wallas kokeapparat for diesel.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...