Jump to content

Wallas Safeflame starter ikke


KAT

Recommended Posts

Under oppstart skal X-apparatene bruke omtrent 10A i ca 2,5-3 min. Om glødetråden er defekt og bare viften går, ligger forbruket ca 0,15A.

 

Mest sannsynlig er glødetråden defekt og må skiftes. Når jeg skifter glødetråden, skifter jeg også vanligvis vekesylinderen for å få et optimalt resultat. Det er også vanlig å sjekke brenneren om den er kokset/sotet. Dette kan indikere på feil type parafin eller defekt viftemotor.

Link to post
Share on other sites

Men faktisk så går den jo i en bue ned og opp før den går ned i dunken. Kan den ikke det eller må den ha positivt fall hele vegen?

Den MÅ ha positivt fall. Går den i en bue oppover vil den virje så lenge det ikke er for varmt. Når det blir varmt vil oljen ikke renne i retur. Hadde akkurat samme problemet selv. Sørg for at returrøret ligger nedover og den vil tenne tror jeg,

Link to post
Share on other sites

Om glødetråden er defekt og bare viften går, ligger forbruket ca 0,15A.Mest sannsynlig er glødetråden defekt og må skiftes. Når jeg skifter glødetråden, skifter jeg også vanligvis vekesylinderen for å få et optimalt resultat. Det er også vanlig å sjekke brenneren om den er kokset/sotet. Dette kan indikere på feil type parafin eller defekt viftemotor.

 

OK, hvis man åpner apparatet, kan man da evt. se om glødetråden er kaputt?

Fins det tegninger evt. beskrivelse hvordan man skifter glødetråd og vekesylinder og se om brenneren er sotet? Viften går som bare det. Bruker fritidsparafin kjøpt hos Navigare, første fylling etter overtakelse av båt. Er det forresten en spesiell parafin du vil anbefale.

 

Den MÅ ha positivt fall. Går den i en bue oppover vil den virje så lenge det ikke er for varmt. Når det blir varmt vil oljen ikke renne i retur. Hadde akkurat samme problemet selv. Sørg for at returrøret ligger nedover og den vil tenne tror jeg,

 

Ja det er riktig at den går i en bue opp og deretter ned i dunken. Og det stemmer at den sluttet å virke da varmen kom. Pussig. Skal forsøke å rette på returledningen også.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

spm: OK, hvis man åpner apparatet, kan man da evt. se om glødetråden er kaputt?

sv: Ja, det er lett å se fysisk om den er kaputt. Du kan også måle på ledningene inn til brenneren om det er forbindelse.

 

spm: Fins det tegninger evt. beskrivelse hvordan man skifter glødetråd og vekesylinder og se om brenneren er sotet?

sv: Lite på nettet, følger med gode tegninger sammen med deler.

 

spm: Er det forresten en spesiell parafin du vil anbefale.

sv: Anbefaler gjerne KemeTyl fritidsparafin (tidligere Blåtind), Statoil fritidsparafin og Esso fritidsparafin. Nei; Jeg er ikke sponset...... :)

 

spm: Ja det er riktig at den går i en bue opp og deretter ned i dunken. Skal forsøke å rette på returledningen også.

sv: Returslangen SKAL har fall hele veien ned til tanken. Men pass på; den skal bare såvidt gjennom korken og ikke stå ned i parafinen. Det fulgte med spesielle tanklokk når apparatet var nytt som hindret at returslangen kom lenger ned enn den skulle.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå har jeg sjekket at det er fall på returen hele veien, pumpa drar opp parafin og har nok spenning. Da gjenstår det å få konstatert statusen til glødetråden.

Har tatt ut apparatet og tatt et bilde av undersiden. Hvis alle gode makter står meg bi så får jeg lastet opp et bilde fra denne telefonen og da kan kanskje noen si hvor glødetråden er kamuflert.

Redigert: det kom ikke opp noen alternativer for å legge inn bilder her.

Kan glødetråden skjule seg innenfor den runde brenneren og hvordan får jeg tak i den?

KAT

 

KAT

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott, og som du antyder: Bytt veke med det samme, den har tendens til å kokse slik at apparatet kan få startproblemer og brenne dårlig. Og har du problemer med start etter å ha ligget lenge uten lading slik at glødetråden får dårlig spenning, bytter du samtidig kablene fra batteriet til kokeapparatet med større kvadrat med det samme du er i gang.

 

Lars H.

som hadde 100x Wallas i 15 år!

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg endelig fått Wallasen til å starte opp igjen. Den er av typen Ceramic 100x nr. 4730 som brenner fritidsparafin.

 

En oppsummering av hva jeg tror jeg har lært:

 

1) Returledningen skal ha fall hele veien fra utløpet på kokeapparatet til parafindunk. Det aksepteres ikke at returledningen har visning opp om det er aldri så lite. Sørg for å stripse opp returledningen så den ikke faller ned i bue. Hvis returledningen ikke har fall hele veien vil apparatet ikke starte.

 

2) Det bør brukes original skrukork levert av Wallas som skal passe i alle parafindunkene. Denne forhindrer at returledningen kommer ned i parafinen som er i dunken. Hvis returledningen kommer ned i parafinen vil apparatet ikke starte.

 

3) Apparatet er kresen på hva den drikker. Wallas Service anbefaler KemeTyl fritidsparafin (tidligere Blåtind), Statoil fritidsparafin og Esso fritidsparafin. Noen sier at Shell sin fritidsparafin også går utmerket.

 

4) Hvis glødespiralen har brukket vil du ikke kjenne varme eller lunk på den venstre kokeplaten de første 2-3 minutter under oppstart av apparatet.

 

5) Hvis du kjenner lunk på den venstre kokeplate under oppstart er ikke glødespiralen brukket.

 

6) Hvis du må bytte glødespiralen anbefales det også samtidig å bytte vekesylinderen. Samlet sum ca. 7-800 kr.

 

7) Hvis du kjenner lunk på den venstre kokeplate under oppstart men apparatet ikke tenner er det mest sannsynlig at returledningen ikke har fall hele veien eller så er parafindunken tom.

 

8) En skal alltid starte apparatet med effektvrideren på maksimum – mot høyre.

 

9) En skal høre at pumpen tikker og går under oppstart. I hvert fall på 100x versjonen.

 

10) For å sjekke om pumpa virker, selv om du hører at den tikker, kan en trekke sugeledningen opp over parafinnivået ca. 5 sekunder og så sjekke om det kommer luftbobler i slangen som beveger seg oppover med parafinen. Luftboblene skal bevege seg oppover i takt med pumpeslagene du hører.

 

11) Apparatet krever mye strøm under oppstarten. Det er et vanlig problem at tilførselskablene er for lavt dimensjonerte. Hvis batteriene ikke har blitt ladet på en stund kan det medføre at startstrømmen ikke blir stor nok og apparatet ikke starter. Dette kan kompenseres ved å legge kabler med høyere kvadrat.

 

12) En skal høre at viften går. Hvis viften ikke går som den skal vil brenneren sote. Dette medfører at vekesylinderen også soter og kokser seg og det blir dårlig forbrenning.

 

Og ennå fins det sikkert mange andre gode råd.....

..men dette er det jeg tror jeg har lært her på BP etter å ha hatt dette apparatet i ca. 3 uker uten å vite noe på forhånd...burde igrunnen stå i brukermanualen.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har ein Wallas 1000 som har fungert greitt i alle år, men ved sesongstart i år var det ikkje snakk om å få tenning (tenning generelt er eit mykje mindre problem!). Har no kjøpt vekesett og demontert kokaren. Mykje koks og øydelagd glødetråd. Er litt usikker på om eg får monert alt igjen på rett måte. Monteringsanvisninga som følgde vekesettet ser ut til å vere til nyare produkt. Nokon som kjenner til ei monteringsanvisning for dei gamle Wallas 1000?

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Monteringsanvisninga som følgde vekesettet ser ut til å vere til nyare produkt. Nokon som kjenner til ei monteringsanvisning for dei gamle Wallas 1000?

 

3 år gammel tråd, men vil bare presisere: et er samme monteringsveiledning for selve veke og glødespiral på alle de gamle (og nye) Wallas 1000. Samme brenner, veke og glødespiral - og dermed samme monteringsanvisning - for følgende koke- og varmeapparater: 1000, 900, 1300, 1800 Sail, 2400, 3200, 1800t, 2400t

 

 

Bruker denne tråden til å spørre om det er mulig å få rask service/rep av en Wallas Ceramic 100x, eller må den sendes inn ? Båten ligger i Moss. Alternativet er å kjøpe en ny 90t, men da må Seatronic ha 11.980,- fra den store lommeboka :-(

 

Kjenner ikke til alle som driver med service/rep av Wallas, men det virker som om Seatronic ikke gjør slike jobber. Nærmeste serviceverksted som jeg vet om, er : Slevikkilen Båtbyggeri i Gressvik. GPS: N59,12,950 E10,54,800 skal en tro nettsidene

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Kjenner ikke til alle som driver med service/rep av Wallas, men det virker som om Seatronic ikke gjør slike jobber. Nærmeste serviceverksted som jeg vet om, er : Slevikkilen Båtbyggeri i Gressvik. GPS: N59,12,950 E10,54,800 skal en tro nettsidene

 

 

Jeg lurer på om jeg skal demontere den og heller sende den til deg, Rune ! Jeg demonterte pumpa for sjekk og mulig jeg ikke satten den sammen riktig igjen. Har du lang behandlingstid om for tiden ? Slevikkilen drar ikke ut for service.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 3 år senere...

Hvilken Wallas Safeflame? Tipper du mener modellen med støpejernsplater.

 

Om hverken pumpe eller vifte slår inn, vil jeg først mistenke selve bryteren. Ta bort strømmen til apparatet, spray rikelig kontaktspray inn på baksiden av bryteren. Vri høyre/venstre flere ganger så bryteren går lett. Sett på strøm, ble det bedre nå?

 

Om ikke, kan det være kretskortet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...