Jump to content

Tung gass/girhendel på Mercury


-morten-

Recommended Posts

Hei vi har bytta ut hyttebåten vår til en ny brukt Askeladden585 med Mercury 115 4takt. Er veldig fornøyd med båt og motor, men gasshendelen er ekstermt tung når man skal sette den i gir eller når den skal settes i nøytral.. Noen som har samme problem eller vet om noen smarte triks for å få giringa lit mere smidig?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Kan være treghet i shift-kontrollboksen,wirene eller overføringene på motoren. Vil anbefale å koble ifra motoren og deretter prøve,dvs eliminerings-metoden :wink:

 

Er den like treg ,er det enten boksen eller wirene.Går den lett,er overføringene på motoren trege.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Rekner med det er flere med Mercury som har opplevd det samme så ønsker gjerne konkrete tips. Motoren har gått veldig lite, og lite bruk er vel ikke bra det heller..

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Vanlig vannfast fett som tåler solvarmen er fint. Min gass wire røyk igår. Ingen forvarsel. Var på maritim i dag og kjøpte ny. Jeg vil bytte girwiren til vinteren, på mistanke. Stakkars meg hvis den ryker.... Så dagens tips..kjøp ny wire før det er for sent..Du får begge til 600kr.

Link to post
Share on other sites

har snakka med servicemannen og han sa det 99% sikkert var wiren! den koster bare rundt 500 så dem brukte å skifte dem i steden for å smøre dem opp, som sikkert er umulig å få bra likevel..

 

forrige Evinrude motor hadde vi på årsvis uten å skifte en Wire!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

En liten oppfølging på denne saken. Jeg fikk skifta gearvire og den ble lettere å gi gass, men når man skal gå fra gear til fri så er det enormt tungt siste biten! så det må være et eller annet mekanisk. har en liten mistanke om at det er selve gasshåndtaket som er problemet.. mekaniker sjekket vire og motor og at alt var i orden der.

Er det ingen med Mercury som har hatt samme problem? forøvrig er motoren flott og har en fin gange. snill på drivstoffet. og ganske støysvak

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Vel var en smule skeptisk til å kjøpe båt med Mercury, for jeg husker dem som bråkete og en god del prakk på 80 tallet..Noen har jo kalt dem for Møkkury! jobba lit med aluminiumsbåter for noen år siden og testkjørte skjergårdsjeep med 60hk Merc og 75hk Honda.. Mercury60 gikk stykt og bråka ved pådrag. Så jeg må si jeg ble positivt overaska over Mercury 115 4t. Kansje det er en sortmalt Honda eller Yamaha med Mercury decaler! nei tvilsomt...

 

Du er helt sikker på at det er en Mercury ?

 

:lol:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem på min 90 hk Mercury, riktignok totakter. Der hvor gass og gir går inn i kontrollboksen sitter det en liten gummiforing mellom de to waierene sånn at de går inn i boksen med ca 0,5 cm mellomrom. Denne gummidingsen hadde løsnet, og lagt seg til inn i kontrollboksen. Når jeg ga gass, så kilte denne seg fast inni der med det resultat at gass/gir hendelen ble fryktelig tung.

 

Nå har vel kontrollboksen din vært åpnet i forbindelse med skifte av wirene, men det tar bare noen minutter å åpne boksen og sjekke dette

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

(Vi har en gammel 20Hk Yamaha på vår Hurricane 370.) 
Vi har oljet opp både gass og gir wirene, og smørt inn med fett etter beste evne på bevegelige deler.
Gass-wiren beveger seg slik vi ønsker med passe motstand.

Gir-wiren derimot er tung og vanskelig når den er koblet til på motoren.
Giret later til å bevege seg greit i de forskjellige posisjonene når det ikke er koblet til wiren, men meget tungt straks det er koblet til. 
Jeg mistenker at det er en bøy et eller annet sted som skaper mye friksjon.
Jeg har også en mistanke om at det er akkurat fra der man fester wiren til motoren, før den går til "girspaken" (om det var godt nok forklart). Gir-wiren blir liksom litt bøyd akkurat rett før girspaken. 
Alt beveger seg godt, helt til vi monterer det, da beveger det seg meget tungt og tregt.

Link to post
Share on other sites

Nå har det gått en god dag, så...
Vi har tatt av kablene og oljet de opp med forskjellige oljer.
Nå beveger de seg mye bedre, men vi tenker nok at vi skifter til helt nye straks vi får tak i slike.
En del av gummipakningene og etc ser litt slitne ut, så alt blir sikkert bedre med nytt, selv om vi nesten ble overrasket over hvor mye bedre det ble etter den relativt raske jobben.
Se tips på youtube for forslag:

 

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev On 6.1.2012 at 13.03:

En liten oppfølging på denne saken. Jeg fikk skifta gearvire og den ble lettere å gi gass, men når man skal gå fra gear til fri så er det enormt tungt siste biten! så det må være et eller annet mekanisk. har en liten mistanke om at det er selve gasshåndtaket som er problemet.

 

Hvordan gikk det, kom du til bunns i denne saken? Ut fra profilen din ser det ut som om du har samme båten ennå? 

 

Jeg sliter med litt av det samme problemet på Dracoen min. Da båten var nymontert var gearingen myk og fin, men etterhvert begynte den å bli tung. Særlig på gearskift, men også på pådrag. I fjor ble det totalt havari på den ene wiren, med det resultat at jeg knakk hele hendelen på kontrollboksen! Byttet da begge wirene, og gearingen ble silkemyk. Dette var altså på sensommeren i fjor. Men utover høsten begynte den å bli hard å manøvrere igjen. Bestilte derfor opp nye wiere og byttet. Før jeg monterte de nye wierene presset jeg inn fett i wirestrømpa for å redusere friksjonen. Men stor var overraskelsen da jeg tok ut de gamle wierene og de gikk like lett som nye. Monterte allikevel inn de nyinnkjøpte, og manøvreringen ble kanskje en smule bedre. 

 

Kontrollboksen ser helt strøken ut inni, og alt beveger seg lett. Hva kan være feil?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...