-morten- Startet 6.Juni.2011 Del på Facebook Startet 6.Juni.2011 Hei vi har bytta ut hyttebåten vår til en ny brukt Askeladden585 med Mercury 115 4takt. Er veldig fornøyd med båt og motor, men gasshendelen er ekstermt tung når man skal sette den i gir eller når den skal settes i nøytral.. Noen som har samme problem eller vet om noen smarte triks for å få giringa lit mere smidig? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
RanaPlast15 Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Kan være treghet i shift-kontrollboksen,wirene eller overføringene på motoren. Vil anbefale å koble ifra motoren og deretter prøve,dvs eliminerings-metoden Er den like treg ,er det enten boksen eller wirene.Går den lett,er overføringene på motoren trege. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 (redigert) Rekner med det er flere med Mercury som har opplevd det samme så ønsker gjerne konkrete tips. Motoren har gått veldig lite, og lite bruk er vel ikke bra det heller.. Redigert 6.Juni.2011 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
RanaPlast15 Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Hadde lignende problem og det var på en Mercury,var bolten og hjulet på gass-overføringen som var treg pga eiring og rust.. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 båten har vært lite brukt så det kan tenkes at korosjon har oppstått ja.. får vel bare prøve å smøre opp Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
taunus Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 På gass heldelen min er det en egen friksjonskrue. Da kan jeg jo selv justere. Måtte ta av deksel for å komme til denne. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Hva anbefales til å bruke som smøringsmiddel på kontrollboksen? Må bruke makt får å skifte gir på min ! Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Vanlig vannfast fett som tåler solvarmen er fint. Min gass wire røyk igår. Ingen forvarsel. Var på maritim i dag og kjøpte ny. Jeg vil bytte girwiren til vinteren, på mistanke. Stakkars meg hvis den ryker.... Så dagens tips..kjøp ny wire før det er for sent..Du får begge til 600kr. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Min gir wair glapp når e skulle legge til en dag,, måtte bare handle kjampt å vri fult til babord å speede på. Gir heldigvis, men bare såvidt. akkurat nå har e ikke penger til ny wire, men får kanskje påkoste meg en litt sener. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 har snakka med servicemannen og han sa det 99% sikkert var wiren! den koster bare rundt 500 så dem brukte å skifte dem i steden for å smøre dem opp, som sikkert er umulig å få bra likevel.. forrige Evinrude motor hadde vi på årsvis uten å skifte en Wire! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
taunus Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Bytta gass wire i går. Funker fint nå. Selges på Maritim til 285,- Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 En liten oppfølging på denne saken. Jeg fikk skifta gearvire og den ble lettere å gi gass, men når man skal gå fra gear til fri så er det enormt tungt siste biten! så det må være et eller annet mekanisk. har en liten mistanke om at det er selve gasshåndtaket som er problemet.. mekaniker sjekket vire og motor og at alt var i orden der. Er det ingen med Mercury som har hatt samme problem? forøvrig er motoren flott og har en fin gange. snill på drivstoffet. og ganske støysvak Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Honduras Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 ... forøvrig er motoren flott og har en fin gange. snill på drivstoffet. og ganske støysvak Du er helt sikker på at det er en Mercury ? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
-morten- Svart 6.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Vel var en smule skeptisk til å kjøpe båt med Mercury, for jeg husker dem som bråkete og en god del prakk på 80 tallet..Noen har jo kalt dem for Møkkury! jobba lit med aluminiumsbåter for noen år siden og testkjørte skjergårdsjeep med 60hk Merc og 75hk Honda.. Mercury60 gikk stykt og bråka ved pådrag. Så jeg må si jeg ble positivt overaska over Mercury 115 4t. Kansje det er en sortmalt Honda eller Yamaha med Mercury decaler! nei tvilsomt... Du er helt sikker på at det er en Mercury ? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kiekhaefer Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Det virker som ett eller annet er i klem en plass i gear/gass systemet, det skal ikke være tungt å få den i fra gear til neutral, så her tror jeg at "mekanikeren" skal ta en ny titt på dette. Sitér dette innlegget Link to post
KjetilSt Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Jeg hadde samme problem på min 90 hk Mercury, riktignok totakter. Der hvor gass og gir går inn i kontrollboksen sitter det en liten gummiforing mellom de to waierene sånn at de går inn i boksen med ca 0,5 cm mellomrom. Denne gummidingsen hadde løsnet, og lagt seg til inn i kontrollboksen. Når jeg ga gass, så kilte denne seg fast inni der med det resultat at gass/gir hendelen ble fryktelig tung. Nå har vel kontrollboksen din vært åpnet i forbindelse med skifte av wirene, men det tar bare noen minutter å åpne boksen og sjekke dette Sitér dette innlegget Link to post
Skazy Svart 23.Juli.2021 Del på Facebook Svart 23.Juli.2021 (Vi har en gammel 20Hk Yamaha på vår Hurricane 370.) Vi har oljet opp både gass og gir wirene, og smørt inn med fett etter beste evne på bevegelige deler. Gass-wiren beveger seg slik vi ønsker med passe motstand. Gir-wiren derimot er tung og vanskelig når den er koblet til på motoren. Giret later til å bevege seg greit i de forskjellige posisjonene når det ikke er koblet til wiren, men meget tungt straks det er koblet til. Jeg mistenker at det er en bøy et eller annet sted som skaper mye friksjon. Jeg har også en mistanke om at det er akkurat fra der man fester wiren til motoren, før den går til "girspaken" (om det var godt nok forklart). Gir-wiren blir liksom litt bøyd akkurat rett før girspaken. Alt beveger seg godt, helt til vi monterer det, da beveger det seg meget tungt og tregt. Sitér dette innlegget Link to post
Skazy Svart 24.Juli.2021 Del på Facebook Svart 24.Juli.2021 Nå har det gått en god dag, så... Vi har tatt av kablene og oljet de opp med forskjellige oljer. Nå beveger de seg mye bedre, men vi tenker nok at vi skifter til helt nye straks vi får tak i slike. En del av gummipakningene og etc ser litt slitne ut, så alt blir sikkert bedre med nytt, selv om vi nesten ble overrasket over hvor mye bedre det ble etter den relativt raske jobben. Se tips på youtube for forslag: Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Juli.2021 Del på Facebook Svart 24.Juli.2021 -morten- skrev On 6.1.2012 at 13.03: En liten oppfølging på denne saken. Jeg fikk skifta gearvire og den ble lettere å gi gass, men når man skal gå fra gear til fri så er det enormt tungt siste biten! så det må være et eller annet mekanisk. har en liten mistanke om at det er selve gasshåndtaket som er problemet. Hvordan gikk det, kom du til bunns i denne saken? Ut fra profilen din ser det ut som om du har samme båten ennå? Jeg sliter med litt av det samme problemet på Dracoen min. Da båten var nymontert var gearingen myk og fin, men etterhvert begynte den å bli tung. Særlig på gearskift, men også på pådrag. I fjor ble det totalt havari på den ene wiren, med det resultat at jeg knakk hele hendelen på kontrollboksen! Byttet da begge wirene, og gearingen ble silkemyk. Dette var altså på sensommeren i fjor. Men utover høsten begynte den å bli hard å manøvrere igjen. Bestilte derfor opp nye wiere og byttet. Før jeg monterte de nye wierene presset jeg inn fett i wirestrømpa for å redusere friksjonen. Men stor var overraskelsen da jeg tok ut de gamle wierene og de gikk like lett som nye. Monterte allikevel inn de nyinnkjøpte, og manøvreringen ble kanskje en smule bedre. Kontrollboksen ser helt strøken ut inni, og alt beveger seg lett. Hva kan være feil? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tkb Svart 25.Juli.2021 Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 Har lest om dette problemet på noen Merc modeller. Mener det er en foring i motor som skaper treghet. Må vel være et sted gear stag går igjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 25.Juli.2021 Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 Komodo skrev for 10 timer siden: Hva kan være feil? Les denne linken og se om det kan være det samme..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.