Jump to content

Hjelp ifm reklamasjon


John_Kr

Recommended Posts

Aha... Skjønner! Men uansett så er jo problemet leverandørens, og evt. advokatbistand må leverandøren ta seg av og bekoste. Du skal jo ikke lide for at han har et dårlig forhold til importøren. Forbrukerkjøpsloven er nok ganske klar her. Eller hva?

 

Klar og klar, det er vel to forskjellige ting.  John_Kr har den luksus at han kan velge å gå direkte på importøren hvis han vil; altså hoppe over leverandøren.  Om det er så praktisk, er en annen sak.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Klar og klar, det er vel to forskjellige ting.  John_Kr har den luksus at han kan velge å gå direkte på importøren hvis han vil; altså hoppe over leverandøren.  Om det er så praktisk, er en annen sak.

Nå har jeg som sagt bare forholdt meg til Leverandøren. Dersom jeg ikke hører noe fra Leverandør/Importør før helgen så vil jeg personlig kontakte Importøren for å sjekke opp om alt som som er sagt stemmer. Dette for å kontrollere Leverandørens utsagn.

 

Må ærlig innrømme at jeg er litt spent.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Klart du er spent, men slik du fremstiller saken med feil og mangler virker den ganske klar. Du vinner frem, her gjelder det å ikke gi seg selv om det tar mye tid og energi. Enkelte selskap har en tendens til å bruke veldig lang tid på slike saker, men det løsner ofte når forbrukerkontoret involverer seg.

Når det gjelder det å forholde seg til selger eller importør så gjelder dine rettigheter i forhold til selger, om han må bekoste reperasjoner selv eller får de dekket av importør skal ikke berøre deg.

Om du kan stile dine klager direkte til importør vet jeg ikke, men det høres logisk ut. Om selger går konkurs/legges ned så har i alle fall importør det samme ansvaret overfor deg som selger hadde.

Om selger er på din side så ordner han opp i saken på sin bekostning, så tar han den interne kampen med iportøren i ettertid. Kanskje det blir løsningen?? En ting er sikkert, slike klager tar tid og man må bare stå på.

tj

Link to post
Share on other sites

Klart du er spent, men slik du fremstiller saken med feil og mangler virker den ganske klar. Du vinner frem, her gjelder det å ikke gi seg selv om det tar mye tid og energi.

Absolutt.  Tvil er der neimen ikke meget av, nei.

 

 

Om du kan stile dine klager direkte til importør vet jeg ikke, men det høres logisk ut. Om selger går konkurs/legges ned så har i alle fall importør det samme ansvaret overfor deg som selger hadde.

Exactly.  Det er det som er hele poenget.  Men luksusen ligger altså i at man kan velge.  Det kan ofte være til hjelp hvis det skjærer seg i "førstelinjen" dvs. mot forhandler.  Det pleier fort å løse seg når man går hakket opp.

 

Og ett spørsmål vi ikke vet svaret på her endnu, er om det er L eller I det står på ... kan jo tenkes at der er en mulighet for at L skylder på I for å få litt fred ... har sett det skje før.

 

Hvis det er Yamaha Motor som er Importøren, burde det ikke oppstå problemas overhodet.  Det vet hvem det er de lever av, selv om de ikke viser det på deleprisene ...  :nonod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det var en svært nyttig link til Forbrukerportalen. Jeg har nettopp hatt en reparasjon på bilen, og nevnte for verkstedet at jeg mente det kunne være en reklamasjonssak. Verkstedet var ikke umiddelbart helt enig. Spent på å se hva som kommer.

 

Men etter å ha "surfet" og lest litt i Forbrukerportalen, så er jeg ikke i tvil lenger. Det var interessant å lese endel av eksemplene de tok for seg. Reparasjonene på din båt, og på min bil er uten tvil reklamasjon som forhandler/importør skal ta på sin kappe :yesnod: :yesnod:    

 

For at reklamasjonsretten i 5 år ikke skal gjelde (for varer som er ment å skulle vare vesentlig lenger enn 2 år), så er det selger som må sannsynliggjøre at kjøper har brukt varen uriktig eller utsatt den for unormal slitasje. F.eks. ikke fulgt bruksanvisning eller at varen er utsatt for en ytre påvirkning. Og det skal endel til for å sannsynliggjøre dette, når det er komponenter som ikke holder mål.

 

Det var også interessant å lese at selger ikke kan hevde i ettertid at enkelte komponerter i varen kan ha kortere levetid. I henhold til Forbrukerkjøpsloven (gjelder kjøp gjort etter 1.7.02) skal selger i tilfelle gjøre kjøper oppmerksom på dette ved kjøpet. Vel og merke kan dette gjøres gjennom bruksanvisning.

 

Det anbefales på det varmeste å finne frem linken og lese litt :smash:

Link to post
Share on other sites

I verste fall kan det vel dras inn til forbrukertvist-utvalget eller forliksrådet. Men håper ikke det kommer så langt da. Da begynner det å koste penger også.

Det var jo fint at KNBF hadde litt gratis jussrådgivning der. Advokater tar jo rørlegger-priser for tida, så selv en time utgjør jo noen kroner.

Link to post
Share on other sites

Fikk du tilbakemelding i dag??

Om ikke vil jeg råde deg på det sterkeste å ta kontakt med forbrukerkontoret og la dem jobbe med saken. De er så drevne på dette og kan garantert hjelpe. Ingen vits i å stå alene mot hele apparatet til selger/importør.

Men vi håper alle (selv om jeg ikke tror det - ting tar tid) at du har fått den forløsende beskjeden om at de vil ordne opp raskt som bare f*****

Link to post
Share on other sites

Hei Folkens

Kom nettopp hjem fra dagstur til Oslo...

 

Jeg fikk svar pr e-mail fra Leverandør i dag med kun en setning - båten må inn for kontroll.

 

Dette betyr at Importør ikke har svart verken meg eller Leverandør. Jeg begynner å bli i tvil om hvem som egentlig snakker sant i denne saken. Jeg synes det er oppsiktsvekkende at ikke Importør uttaler seg om en 3-4 siders reklamasjonssak. Den største og tyngste saken gjelder en knakelyd ned i selve båtskroget, denne lyden er ikke bra og kan kanskje spores tilbake til produksjonsfeil i glassfiberen og kanskje medfører havari. Her har jeg antydet at jeg ønsker å bytte båt. Men uansett i en slik alvorlig sak bør Importøren komme med en uttalelse fra lignende erfaringer fra andre båter av samme slag eller de kan fortelle meg at denne lyden har ingen innvirkning på sjødyktigheten. Det er kun dette jeg ønsker å høre fra dem.

 

Leverandøren er klar over at båten vinterlagres og det er umulig for meg å få satt båten på sjøen nå. Leverandør forlanger å få båten levert straks, dette er ikke mulig for meg i disse dårlige vær tider. Det er også 45 NM å kjøre i høy sjø. Ønsker heller ikke at båten skal stå ute i vinter hos Leverandør.

 

Jeg har sendt Leverandøren en ny e-mail på at jeg godtar å vente til våren med knakelyden, men jeg forventer at de starter straks å utbedre de andre feilene. Feilene kan utbedres der hvor båten lagres. Så jeg får høre hva han sier, men jeg vil nok ta kontakt med Importør for å sjekke om de har hørt noe om denne saken. :lol:

 

Dette er ikke moro, vi har tross alt kjøpt 2 stk båter til en prislapp på tilsammen 1,0 mil.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Ut i fra hvordan du har beskrevet saken her har du virkelig vært myk i kanten her og ikke minst tålmodig. Jeg tror det kan være en fordel å bytte ut silkehanskene med slosshansker nå. Jeg ville nok kjørt denne saken gjennom Forbrukerrådet, alternativt egen advokat. Det pleier å hjelpe å rasle litt med sablene.

 

Uansett er dette dårlig reklame for Yamaha og Yamarin. Eneste måten de kan rette opp på er å løse problemet raskt og effektiv.

Link to post
Share on other sites

Som sagt så har saken vart i 10 uker nå med tomme løfter.

 

Jeg har gitt Leverandøren frist til mandag til å legge frem en fremdriftsplan i saken. Dersom jeg ikke mottar noe fra Leverandøren innen mandag så har jeg sagt til han at jeg vil for første gang kontakte Importør for å avklare saken med dem. Litt spent på om de er informert.

 

Deretter har jeg sagt at saken vil bli løftet til Forbrukerrådet.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Som jeg har nevnt tidligere så tar slike saker tid.... av og til veldig lang tid... så 10 uker er ikke all verden om du spør folk som har kjørt slike saker.

Om selger/importør har vansker med å innrømme sitt ansvar og påta seg det ansvaret som de er lovpålagt så kan du ikke regne med at saken er løst før du får båten på sjøen igjen. Dette har med rimelige frister, rimelig antall purringer, uthalingstaktikk og ulike prosedyrer i slike saker å gjøre. Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å tilby deg å la "knirke" - saken vente til våren. Må de ha båten på sjøen så er det rimelig at de dekker kostnadene du får om de finner noe feil. Er alt ok, så dekker du kostnadene.

Ikke gå i fellen om at de reparerer noe... til slutt har de reparert så mye og hatt så mange kostnader at det blir umulig for dem å forsvare (innad i bedriften) bytte til ny båt. Ikke la dem få tjangsen til å la det gå mer prestisje i saken enn det allerede gjør.

Står fortsatt på at du bør sende et brev til forbrukerrådet på mandag.. og følge opp med en telfon.. du har ingenting å tape på det.. i første omgang kan de opptre som en rådgiver for deg og om saken ikke løser seg så kan de ta over saken for deg og skrive brev på dine vegne... Du slipper å tenke på hva som er rimelige frister, hva som er urimelig/rimelig å kreve og hva du har rett til. Du mottar kopier av alle brev som forbrukerrådet sender/mottar og kan få informasjon av saksbehandler om hvordan saken står. De er virkelig hjelpsomme uansett hvilket nivå du velger å bruke dem på.

Og en ting til.. om du klager til forbrukerrådet kommer bedriften med på de offisielle listene til forbrukerrådet over hvilke bedrifter det er klaget på ... (hvordan det har gått i sakene er også offisielt). Dette er lister bedriftene avskyr og avisene elsker :-)

Tj

Link to post
Share on other sites

Som jeg har nevnt tidligere så tar slike saker tid.... av og til veldig lang tid... så 10 uker er ikke all verden om du spør folk som har kjørt slike saker.

Om selger/importør har vansker med å innrømme sitt ansvar og påta seg det ansvaret som de er lovpålagt så kan du ikke regne med at saken er løst før du får båten på sjøen igjen. Dette har med rimelige frister, rimelig antall purringer, uthalingstaktikk og ulike prosedyrer i slike saker å gjøre. Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å tilby deg å la "knirke" - saken vente til våren. Må de ha båten på sjøen så er det rimelig at de dekker kostnadene du får om de finner noe feil. Er alt ok, så dekker du kostnadene.

Ikke gå i fellen om at de reparerer noe... til slutt har de reparert så mye og hatt så mange kostnader at det blir umulig for dem å forsvare (innad i bedriften) bytte til ny båt. Ikke la dem få tjangsen til å la det gå mer prestisje i saken enn det allerede gjør.

Står fortsatt på at du bør sende et brev til forbrukerrådet på mandag.. og følge opp med en telfon.. du har ingenting å tape på det.. i første omgang kan de opptre som en rådgiver for deg og om saken ikke løser seg så kan de ta over saken for deg og skrive brev på dine vegne... Du slipper å tenke på hva som er rimelige frister, hva som er urimelig/rimelig å kreve og hva du har rett til. Du mottar kopier av alle brev som forbrukerrådet sender/mottar og kan få informasjon av saksbehandler om hvordan saken står. De er virkelig hjelpsomme uansett hvilket nivå du velger å bruke dem på.

Og en ting til.. om du klager til forbrukerrådet kommer bedriften med på de offisielle listene til forbrukerrådet over hvilke bedrifter det er klaget på ... (hvordan det har gått i sakene er også offisielt). Dette er lister bedriftene avskyr og avisene elsker :-)

Tj

Tusen takk - her har du faktisk noen viktige poeng. Tar med dem på veien videre.

 

Nå har jeg allerede sendt Leverandøren en oppkvessing så får vi se hva som kommer ut av dette.

 

Har fått mange gode tips i denne saken så langt.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Enig i at det ikke er noen vits i å "la det knirke".  Men ikke glem at selger har rett til utbedring.  Derimot får selger selv hente båten der den er og gjøre det som er nødvendig.  Alternativt kan du selv frakte den dit (på bil) og kreve kostnadene erstattet.

 

Egentlig burde dette være en ikke-sak ... jeg tror det er på tide at du tar en telefon til Yamaha Motor og rett og slett spør "hva det går i".  Jeg har vanskelig for å begripe at de gidder å knusle med dette.  Det motsatte er jo som regel det beste ...

 

Mht. Forbrukerrådet kan det være en grei vei å gå ... til å begynne med ... men vær obs på at de ikke nødvendigvis har de skarpeste juristene.  Har sett dem gå i baret noen ganger.  Ikke pent.

 

Kjør på!  Du må i alle fall ikke gi deg.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

yepp, tommelfingerregelen er at de har tre forsøk for å utbedre feilene, har de ikke klart det innen så er det snakk om ombytte av båt.

Når jeg sier tommelfingerregelen så betyr det at i enkelte saker kan det lønne seg at bedriften får et par ekstra forsøk... lettere å få til ombytte om de ikke klarer det da.

Begrepet ombytte er en litt ullen sak, her er det ikke automatisk snakk om å få ny båt kostnadsfritt...  men bytte i en båt i samme verdi, eventuelt at du betaler mellomlegget mellom ny båt og en slags utregnet verdi av det du har "forbrukt" av din båt. Uklart... ja... få mer informasjon fra forbrukerkontoret....

DVS. du får ikke automatisk (har ikke rett på) en ny båt kostnadsfritt, men er de snille så får du det :-)

Link to post
Share on other sites

Nesten ... selger har to forsøk på å få det rett.  Omlevering i dette tilfellet -- 04-modell -- blir uansett med ny båt.  Verdiproblemet er ikke aktuelt her, tidspunktet for vurderingen må bli reklamasjonstidspunktet -- tar det tid med utbedring, skal ikke det gå ut over kjøperen i den retnng at han ikke får omlevering fordi båten da er blitt ett år eldere.  

 

Dessuten kan John_Kr  heve kjøpet dersom retting mislykkes eller ikke gjennomføres, med mindre mangelen er uvesentlig.  Retten til hevning er et godt alternativ til omlevering.

 

Men alt dette virker litt "grisete" på meg.  Vil heller tro at importøren tar tak i dette når de får alvoret presentert for seg.  Derfor er det kanskje en ide å la forbrukerrådet tale i første omgang.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Knakelyden i båtskroget kommer fra en plass i båten som er umulig å komme til, dvs at reparsjoner er også umulig. Jeg er utdannet flymekaniker er ikke helt blank på dette området.

 

Derfor er min mening at det er bortkastet å frakte båten milevis bare for at Leverandøren skal få høre på en lyd og igjen ikke kan gjøre noen verdens ting med problemet. Skal du komme til problemområdet så må du enten demontere båten eller sage den sund. Dette er etter min mening uaktuelt.

 

Derfor så blir dette en jobb/inspeksjon som må gjøres om våren, men saken burde vært avgjort på et tidligere tidspunkt.

 

Knakelyden ble meldt inn til Leverandør allerede samme dag som jeg kjøpte båten ny, men Leverandøren har ikke gjort noe undersøkelser rundt dette problemet.

 

Heve kjøpen kan kanskje være et brekkmiddel.  :smash:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Ikke direkte relatert til problemet, men vet du om Yamarine bruker skum imellom skrogene?

Jeg trur ikke det er sandwich skrog på denne båttypen. Jeg antar at det er normal konstruksjon, jeg bruker innvendig svinger på ekkoloddet og det virker helt fint.

 

Jeg kan se at delene er limt sammen med et rosa skum/lim. I fremre del av båten så består båten av tre lag/deler. Først kommer selve båtskroget, deretter er det en innerdel som dekker hele bunnen av båten og til slutt kommer toppmodulen. Det er umulig å komme til dette området for inspeksjon. Jeg har prøvd å sette inn noen trekiler bare for å prøve om jeg kan høre noe forskjeller, men nei lyden er den samme. Det som er rart er at lyden er verst når jeg får bølgene inn fra kl.1000.

 

Jeg synes det er rart at ikke importøren ønsker å svare oss på dette problemet. Jeg trur det ligger noe annet bak som er årsaken til at vi ikke får noe svar. Har jeg vært importør så har det vært av stor interesse å fått denne båten tilbake til fabrikken for å finne ut eksakt hva dette er. De burde rett og slett sagd båten opp for å finne årsaken.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det interessante er vel om det er brukt skum (f.eks polyuretan) mellom skrog og inner-liner i båten. Gjerne kalt flytemiddel fra produsenten.

Dette har jeg ikke greie på, men en plass må det jo være flytemiddel for å holde båten flytende selv om den blir fylt med vann. Den er jo CE merket/godkjent.

 

Er det noe problemer med denne polyuretan/skum?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...