Jump to content

Hjelp ifm reklamasjon


John_Kr

Recommended Posts

måtte bare si et par ord

 

 

Får vel litt pepper nå når jeg skriver dette.   sier du  ??

den pepperen er det de som skal ha !!!!!!!

det er ikke du som skal ha den  :nono:

 

slett kundebehandling spør du meg ......så fikk jeg og sagt hva jeg mener om saken  :discuss

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Hei John_Kr  :seeya:

Takk for redegjørelsen din! Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Vi får ofte reaksjoner på at Norske Sjø krever besiktigelse av nye båter. Din lidelseshistorie bekrefter at dette er nødvendig!

En annen sak som jeg aldri slutter å forundre meg over er at båter leveres med skruer, beslag og metalldeler som ikke er rustfrie og korrosjonsbestandige. Av og til lurer jeg på om båtprodusentene bruker sine egne båter.... :confused:

Det er både interessant og spennende å følge saken din!

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Knirkingen: Har du observert noen sprekkdannelser i innerlineren?

Hei Ingar

Jeg er litt usikker på om det er innerliner eller selve båtskroget jeg ser fra innsiden. Jeg kommer til i bunnen av båten kun helt der bak og det er vanskelig å se fremmover. Jeg skal se om jeg finner meg et speil og godt lys for å kunne inspisere fremover.

 

Sprekker vil være vanskelig å se på denne avstanden.

 

Jeg har prøvd å kakke forsiktig på utsiden av båten med en plasthammer, jeg kan ikke høre noe lydforskjell noen steder i området der hvor det knaker.

 

Denne knakingen er jo som sagt kjernen til hele irritasjonen, noen fra Yamarin miljøet bør jo engasjere seg på slike saker. Det kan jo bare være en baggatell og det kan i ytterste konsekvens være fare for liv og helse. Vi har jo hørt nok om de som forliser uten å forstå hvorfor de gikk ned, men når båten berges og taes på land så finner man årsaken fort, båten har kolapset eller sprukket. Det er dette senario jeg er redd.

 

Alt annet på båten kan byttes ut og er i utgangspunkt bagateller.

 

 

:seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

En ting kan vi iallefall konkludere med; du har kjøpt båt av feil folk! Denne typen kundebehandling håper jeg ikke å bli utsatt for ved evt. nybåtkjøp.

 

Jeg synes du bør informere oss om hvilket firma det er vi snakker om, sånn at vi andre kan styre unna slike useriøse forhandlere.

 

Ellers er det bare å STÅ PÅ - du kan umulig tape denne saken...

Link to post
Share on other sites

En ting kan vi iallefall konkludere med; du har kjøpt båt av feil folk! Denne typen kundebehandling håper jeg ikke å bli utsatt for ved evt. nybåtkjøp.

 

Jeg synes du bør informere oss om hvilket firma det er vi snakker om, sånn at vi andre kan styre unna slike useriøse forhandlere.

 

Ellers er det bare å STÅ PÅ - du kan umulig tape denne saken...

Jo da dere skal få informasjon om hvilket firma dette er etter hvert, men jeg vil gi Leverandør/Importør flere sjanser til å rette opp de ovennevnte feil og mangler først. Dersom feilene blir rettet opp innen rimelig tid så er denne saken ut av verden og alle er happy.

 

Jeg føler at jeg har gitt de gode tidsfrister og de er også informert om at jeg ikke kommer til å følge tjenestevei i denne saken dersom ikke det blir noe positiv utvikling. Tidsfristene er utløpt og dermed denne tråden. Det kommer flere trekk fra min side og jeg anser ikke denne saken for ferdig ennå.

 

Men jeg må egentlig takke dere også for god støtte og gode råd i denne saken – takk så langt. Trenger det i slike saker.  

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei Bitteliten

Har vært svært opptatt på jobb i den senere tid, slik at jeg ikke har hatt tid til å jobbe med denne saken.

 

Jeg sender i ny og ned noen e-mail's til Leverandøren, men de unlater fortsatt å svare oss.

Tidsfristene er passert for lengst.

 

Egentlig er jeg lei hele saken.... :headbang:

 

Leverandøren har pluttselig kommet på noe smart, de vil ha båtene sendt ned til de uten noe form for inspeksjon av båtene. Dette gjør de bare for at de vet at begge båtene er vinterlagret og er umulig å få sjøsatt på denne årstiden.

 

"bottom line" - nei det er ingen fremgang.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

John_Kr, med respekt å melde, du er ALT for TÅLMODIG og leverandørens uthalingstaktikk FUNGERER.

 

Du har kjøpt "katta i sekken", eller en "lemon" som de heter på amerikansk. Skal du ha noe håp om å bli kvitt dritten eller få en løsning, så er tiden inne NÅ.

 

En ny båt skal ikke ha de feilene som du har slitt med, og ikke i et slikt omfang. Båten er etter min mening av undermåls utførelse, sjøegenskaper o.l. tatt i betrakting.

 

"Just my 5 cents" som det heter....

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg dette riktig er hovedproblemet de mystiske knirkelydene i skroget. Det andre er å regne som mindre forhold som John Kr. hadde vært villig til å fikse selv hadde det ikke vært for den skremmende knirkingen.

 

Nå kan man selvsagt hevde at John Kr. ikke burde satt båten på land før dette var i orden men gått med den til selger på høsten. Samtidig burde selvsagt selger ordnet opp for leeeenge siden og selv tatt initiativ til en sjekk i løpet av sommeren og høsten.

 

I bunn og grunn gjelder det for begge parter å finne ut hva denne knirkingen her. Hva med å få en takstmann til å prøvekjøre båten ved naustet der den ligger og gi en uavhengig rapport? Kanskje en fra importør eller verft vil komme å gjøre dette siden dette muligens er meget alvorlig?

 

Tror cluet her er å være konstruktiv å gjøre det beste ut av situasjonen. Finne ut hva som egentlig er problemet å ta saken fra der.

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg dette riktig er hovedproblemet de mystiske knirkelydene i skroget. Det andre er å regne som mindre forhold som John Kr. hadde vært villig til å fikse selv hadde det ikke vært for den skremmende knirkingen.

 

Nå kan man selvsagt hevde at John Kr. ikke burde satt båten på land før dette var i orden men gått med den til selger på høsten. Samtidig burde selvsagt selger ordnet opp for leeeenge siden og selv tatt initiativ til en sjekk i løpet av sommeren og høsten.

 

I bunn og grunn gjelder det for begge parter å finne ut hva denne knirkingen her. Hva med å få en takstmann til å prøvekjøre båten ved naustet der den ligger og gi en uavhengig rapport? Kanskje en fra importør eller verft vil komme å gjøre dette siden dette muligens er meget alvorlig?

 

Tror cluet her er å være konstruktiv å gjøre det beste ut av situasjonen. Finne ut hva som egentlig er problemet å ta saken fra der.

Hei Sebaldus

Alt det du skriver stemmer og jeg er av samme oppfattning.

 

Jeg sjøsetter ikke båten på denne årstiden og sender den "land og strand" uten at de har en plan for arbeidet. Jeg mener at noen burde inspisere båten først.

 

Jeg ønsker heller ikke å la båten ligge på kaia til Leverandøren med stor fare for skader, tyveri og snø/fuktproblemer.

 

Jeg synes at dette begynner å bli en parodi både fra Importør og Leverandør.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Her gjelder det vel bare å stå på, slik at forhandler ikke kan begynne å mase om utgåtte garantier eller foreldelse. De må jo ta ansvar for garantien på båten? I hvertfall mot fabrikasjonsfeil, som jo kan være aktuelt i ditt tilfelle, den pleier jo å være ganske solid, uten at jeg vet hva Yamarin opererer med.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg prøvd å komme til inn i mellom ytterskrog og innerskrog, ikke lett.

 

Sendte et digitalkamere inn og tok noen bilder, kanskje vanskelig for dere å se hva disse bildene er, men det er tydelig at et fremedlegeme fra støypingen er kommet i mellom skroget. Jeg er nesten sikker på at dette er feilen.

 

Det er nesten umulig å gjør noe med dette da det er umulig å komme til.

 

Se på bildene:

 

Her gnisser det mot ytterskroget

Bilde

 

Bilde av fremedlegemet

Bilde

 

Her gnisser det mot ytterskroget

Bilde

 

Se slipestøvet som er dannet rundt der hvor selve gnissingen er.....

 

Skal i løpet av dagen dra dit hvor den andre båten er for å se om denne er lik.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

I

Men, da lurer jeg på (retorisk spørsmål); - Dersom flyteevnen er avhengig av at det er skum mellom skrogene så er det jo ikke sammenheng mellom disse to opplysningene :confused:  Da er det trolig ikke polyuretan i båtene over 6 meter og at de kan synke dersom "uhellet skulle være ute".:confused:

Jeg synes å huske at det ikke er noe krav til at båter over 6m/20 fot skal flyte når de er fyllt med vann. Jeg tar gjerne en korreksjon på dene påstanden.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

JOhn_Kr - hvordan går det i reklamasjonssaken din? Dette er kjempedårlig reklame for Yamarin, og de burde være interessert i å rette opp i dette.

Årsaken til at ikke jeg har skrevet så mye om dette i den senere tiden er at jeg ikke ønsker å belemre dere med denne saken. Har allerede skrevet for mye. Dersom ikke denne saken løser seg i løpet av vinteren så vil jeg legge ut navn på Leverandøren i dette forumet.

 

Jeg har egentlig gått litt i mettning og er drita lei av hele greia. Jobber i motbakke og Leverandører driver uthalingstaktikk.

 

Saken er ikke løst, vi er knapt nok kommet til startgropa.

Har vært i kontakt med Importør, de virker positiv.

 

Prøver vel å få båten reparere her på stedet. Slipper da å frakte båt og motor land og strand.

 

Jeg har en slik jobbsituasjon at jeg ikke har tid til å jobbe med denne saken på heltid. Har jeg gjort det så har jeg sikkert komme litt lengre.

 

:smash:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Gjør som jeg; Kjør saken via Forbrukerådet (som bare skal forsøke å megle) og så til Forbrukertvistutvalget. Ulempen er hvis leverandør vil ta det til domstolene etter FTU, men det ser ut til at det er det havner uansett. Annen ulempe er at det tar laaang tid. Men det ser ut til at din(e) leverandører drive uthalingstaktikk, så tid tar det allikevel.

 

Jeg sendte deg en IM om min fremgangsmetode på min båt. Vi vant frem med vår sak :-)

Lykke til hva du enn finner på...

 

Hilsen Erik

Redigert av Skarpnes9100 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Har vært i kontakt med Importør, de virker positiv.

Bra at importøren virker positiv. Kanskje du skulle prøve TV2 hjelper deg? Om jeg husker rett er båten kjøpt etter at nye Forbrukerkjøpsloven trådte i kraft. Den gir deg mye sterkere rettigheter enn "gamle" kjøpsloven.

Må si at jeg blir provosert av forhandlere som ikke er sitt ansvar bevisst. For meg er et salg avsluttet når en kunde kjøper av deg en gang til. Er visst ikke alle som ser det på samme måten.

 

Navnet på forhandleren er det i og for seg greit å finne uten at du legger ut det. Det ligger en forhandleroversikt over Yamarin forhandlere her. Kanskje det er på tide at produktsjefen for Yamarin tipses om denne tråden? Dette dreier seg om småpenger for en så stor aktør som Yamarin.

Nordiske adm dir for importøren skriver på web'en:

Vi skaper Kando

Kando er et japansk ord for følelsen av tilfredshet som oppstår når vi møter noe som oppleves ekstra verdifullt. Vi hos Yamaha mener Kando står for produkter og service som overgår dine forventninger. Det er en utfordring for oss å sørge for at alle våre produkter og tjenester gir spenning, glede og rører ved ditt hjerte – både ved første møte og i fremtiden.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra at importøren virker positiv. Kanskje du skulle prøve TV2 hjelper deg? Om jeg husker rett er båten kjøpt etter at nye Forbrukerkjøpsloven trådte i kraft. Den gir deg mye sterkere rettigheter enn "gamle" kjøpsloven.

Må si at jeg blir provosert av forhandlere som ikke er sitt ansvar bevisst. For meg er et salg avsluttet når en kunde kjøper av deg en gang til. Er visst ikke alle som ser det på samme måten.

 

Navnet på forhandleren er det i og for seg greit å finne uten at du legger ut det. Det ligger en forhandleroversikt over Yamarin forhandlere her. Kanskje det er på tide at produktsjefen for Yamarin tipses om denne tråden? Dette dreier seg om småpenger for en så stor aktør som Yamarin.

Nordiske adm dir for importøren skriver på web'en:

Vi skaper Kando

Kando er et japansk ord for følelsen av tilfredshet som oppstår når vi møter noe som oppleves ekstra verdifullt. Vi hos Yamaha mener Kando står for produkter og service som overgår dine forventninger. Det er en utfordring for oss å sørge for at alle våre produkter og tjenester gir spenning, glede og rører ved ditt hjerte – både ved første møte og i fremtiden.

Enig

 

Men husk at Yamarin og Yamaha er to forskjellige firme/Imortører. Presiserer at jeg overhode ikke har problemer med Yamaha. Motoren er et 100% utmerket produkt. Det er båten Yamarin som er problemet.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det ser ikke slik ut når du ser på web siden. Om du ser på http://www.yamaha-motor.no ligger yamarin under Marine her. Hvem er importør av Yamarin?

Nå skal jeg ikke legge meg ut på noe diskusjon på dette. I følge denne reklamen/nettsiden så er det Yamaha som er Importør av både Yamarin og Finnmaster. Som jeg har oppfattet det så er det Marine Trading i Moss som imorterer Yamarin. Noe ut over dette har jeg ikke peiling.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det ser ikke slik ut når du ser på web siden. Om du ser på http://www.yamaha-motor.no ligger yamarin under Marine her. Hvem er importør av Yamarin?

Dette er rett, bekreftes av Båtbransjens egen oversikt over importører

 

Husk at uthaling er en glimrende taktikk - mange kunder har nok gått lei av å stange hodet mot veggen og reklamasjonskravet glemmes og forhandleren slipper unna med det.

 

Tenk heller slik at du nå bruker feks 2 måneder med med relativt intens bruk av brev (gjerne rekommandert), email og tlf mot både leverandør og importør, men konsentrer deg gjerne om imporøren siden deres forhandler ser ut til å gi blaffen. Kopier all korrespondanse sendt importøren til forhandler og omvendt. Få liv i saken igjen, ta tak i "noen" og kjør på, sett korte frister og forlang svar. Purr straks en svarfrist utløpt osv. osv.

 

Lykke til!!!

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...