John_Kr Svart 20.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2004 Jo, mellom ytterskrog og det innvendige skroget brukes polyuretanskum. Hva betyr dette? Er skummet løsnet eller hva? Kan dette repareres dersom det er dette som skaper knakelyden? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Avsluttet2 Svart 20.November.2004 Del på Facebook Svart 20.November.2004 Nesten ... selger har to forsøk på å få det rett. Omlevering i dette tilfellet -- 04-modell -- blir uansett med ny båt. Verdiproblemet er ikke aktuelt her, tidspunktet for vurderingen må bli reklamasjonstidspunktet -- tar det tid med utbedring, skal ikke det gå ut over kjøperen i den retnng at han ikke får omlevering fordi båten da er blitt ett år eldere.Er enig i at det er reklamasjonstidspunktet en må ta utgangspunkt i ellers er jeg uenig med resten. Men det er ikke den store saken og ikke så mye å diskutere egentlig. Dette vet de i forbrukerrådet og jeg regner med at de blir koblet inn om ikke saken løser seg greit. Dessuten kan John_Kr heve kjøpet dersom retting mislykkes eller ikke gjennomføres, med mindre mangelen er uvesentlig. Retten til hevning er et godt alternativ til omlevering. Enig med deg i dette, men retten til å heve kjøpet betyr ikke nødvendigvis at en får hele kjøpesummen tilbake. Bedriftene kommer billigere utav det (og redder det som er igjen av anseelsen) med å få til et ombytte i stedet for heving av kjøpet. Så ofte strekker de seg så langt de kan ved ombytte og er så vanskelig de kan ved heving. Slik årsaken til knakelyden beskrives så er det vel ingen andre løsninger enn å gå hele linjen. Håper virkelig saken løser seg uten for mye vanskeligheter. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 20.November.2004 Del på Facebook Svart 20.November.2004 Du tar nok feil tj , men det spiller liten rolle for John_Kr. Hevning uten å få hele kjøpesummen tilbake er en ukjent foreteelse. Ved hevning skal hele kjøpesummen betales tilbake, med tillegg av forsinkelsesrente fra reklamasjonstidspunktet eller betalingsdagen avhengig av om selgeren krever vederlag for kjøpers nytte av tingen. I så fall skal kjøperen svare et rimelig vederlag for vesentlig nytte han har hatt av tingen. Et utgangspunkt er en årlig prosentsats regnet ut fra tingens levetid (et avskrivningsprinsipp). I dette tilfellet vil nok det bli ganske lite, fordi bruken/reell brukstid har vært meget beskjeden. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
John_Kr Svart 20.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2004 Du tar nok feil tj , men det spiller liten rolle for John_Kr. Hevning uten å få hele kjøpesummen tilbake er en ukjent foreteelse. Ved hevning skal hele kjøpesummen betales tilbake, med tillegg av forsinkelsesrente fra reklamasjonstidspunktet eller betalingsdagen avhengig av om selgeren krever vederlag for kjøpers nytte av tingen. I så fall skal kjøperen svare et rimelig vederlag for vesentlig nytte han har hatt av tingen. Et utgangspunkt er en årlig prosentsats regnet ut fra tingens levetid (et avskrivningsprinsipp). I dette tilfellet vil nok det bli ganske lite, fordi bruken/reell brukstid har vært meget beskjeden. Har brukt båten i 40 timer.... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Skipper Worse Svart 20.November.2004 Del på Facebook Svart 20.November.2004 Har brukt båten i 40 timer.... ... hvilket er for ingenting å regne, og dermed er i alle fall den problemstillingen avklart. Stå på, John_Kr, ring Yamaha Motor og hils dem fra meg ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Avsluttet2 Svart 20.November.2004 Del på Facebook Svart 20.November.2004 Jeg har sjekket litt nøyere etter og hukommelsen min har visst sett sine bedre dager. Du har helt rett Skipper_Worse. Beklager om jeg har villedet deg John_kr, eller andre for den saks skyld. Men nå er vi i alle fall enige Skipper_Worse Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 20.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2004 Jeg har sjekket litt nøyere etter og hukommelsen min har visst sett sine bedre dager. Du har helt rett Skipper_Worse. Beklager om jeg har villedet deg John_kr, eller andre for den saks skyld. Men nå er vi i alle fall enige Skipper_Worse Hmm.... Der datt jeg av lasset - hva er det vi egentlig snakker om..... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Skipper Worse Svart 21.November.2004 Del på Facebook Svart 21.November.2004 Hmm.... Der datt jeg av lasset - hva er det vi egentlig snakker om..... Den finere forbrukerkjøpsrett ... ikke fortvil, det betyr ikke så mye. Stå bare på og la Yamaha Motor vite va de har å forholde seg til. Hvis de ikke lytter, kan du sende meg en IM så skal jeg få dem til å lytte (jeg er flink til det + jeg har historisk god standing med dem). Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
John_Kr Svart 21.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2004 Den finere forbrukerkjøpsrett ... ikke fortvil, det betyr ikke så mye. Stå bare på og la Yamaha Motor vite va de har å forholde seg til. Hvis de ikke lytter, kan du sende meg en IM så skal jeg få dem til å lytte (jeg er flink til det + jeg har historisk god standing med dem). Dette høres svært positivt ut, jeg vil kontakte deg mest sannsynlig på onsdag. Jeg får se hva jeg får fra Leverandøren på mandag, dersom ikke han kommer med noe konkret så vil jeg selv kontakte Importør for første gang. Jeg har tenkt å legge hele denne saken ut her på Forumet dersom ikke noe fører frem. Dersom jeg er tvunget til å føre saken via Forbrukerrådet så vil hele saken bli lagt ut. Må bare si at en sak har alltid 2 sider, men jeg har den oppfattning av at vi har vært ekstrem tolmodig. Det som gjør denne saken litt spesiell er denne knakelyden, dersom ikke denne lyden har vært der så har jeg reparert alle feil og mangler selv uten noe styr. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Bitteliten Svart 21.November.2004 Del på Facebook Svart 21.November.2004 Saken startet egentlig allerede på båtmessa i Lillestrøm her i vår, før vi kjøpte båtene. Siden har det gått slag i slag.Hvordan kan en reklamasjonssak starte før du har kjøpt båtene? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 21.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2004 Hvordan kan en reklamasjonssak starte før du har kjøpt båtene? Ja det har du rett i, det var ikke slik jeg mente å skrive det. Trur jeg redigerer bort denne teksten, kommer tilbake til dette. Takk skal du ha at du så det på denne måten. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 22.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2004 Fristen til Leverandøren gikk ut i dag - han ignorerte mitt krav. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Ingar Svart 22.November.2004 Del på Facebook Svart 22.November.2004 Er det noe problemer med denne polyuretan/skum?Ja, men det er blitt hevdet at de fleste produsenter nå har sluttet å bruke det.Tenkte at jeg skulle sjekke dette nærmere, og lurte derfor på om du kjente til hvordan Yamarin bygger båtene sine. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 22.November.2004 Del på Facebook Svart 22.November.2004 Jeg har ikke tatt en eneste telefon til Importøren og alle skriv og e-mails har gått til Leverandør og videresendt til Importør. Jeg har Leverandøren på min side, men han får ikke svar fra Importøren. Da må det jo være importøren som er vrang og vanskelig, når du nå sier at leverandøren ignorerte kravet ditt. Leverandøren gjør vel kanskje som importøren sier. Da er forbrukerrådet neste stopp. Slik som du har fremstilt saken, så kan det ikke være noe tvil om at leverandør/importør forsøker å sno seg unna en utgift. Det er nå på tide å bruke tyngre skyts Tidligere i tråden her skrev jeg selv om en reparasjon på bilen min, og at jeg nevnte i en bisetning da jeg leverte bilen, at dette nok måtte være en reklamasjonssak. I dag fikk jeg regningen, og den var kun for servicen som jeg tok samtidig. De to reparasjonene de foretok utenom, har jeg ikke fått noe krav på (ennå). Et lyspunkt i hverdagen Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.November.2004 Del på Facebook Svart 22.November.2004 For orden skyld, jeg snakker ikke om selve laminatet, men om hulrom mellom skrog og innerliner er fyllt med skum. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 22.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2004 Ja, men det er blitt hevdet at de fleste produsenter nå har sluttet å bruke det. Tenkte at jeg skulle sjekke dette nærmere, og lurte derfor på om du kjente til hvordan Yamarin bygger båtene sine. Det var noen i denne tråden som påsto at Yamarin brukte sandwich konstruksjon med dette skummet, om dette er riktig eller ikke skal jeg ikke påstå. Som jeg antydet tidligere så bruker jeg innvendig ekkolodd svinger, dette fungerer utmerket. Dette betyr at det er ren glassfiber i skroget. Når jeg tar ut en "stamp" i bakre luke så kommer jeg meg helt ned til dørken, her kan jeg se helt fra akterende og helt frem til baugen. Som det ser ut for meg så er dørken/skrog av standart glassfiber konstriksjon fra baug til akterende. Som jeg tolker dette så har Yamarin standart glassfiber konstruksjon i båtskroget. Dette er ingen vitenskaplig undersøkelse, men en ren synsing. Håper jeg har rett. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
jada Svart 22.November.2004 Del på Facebook Svart 22.November.2004 Kan det være riktig som jeg hørte en gang (og dette gjaldt en Yamarin) at det brukes skum kun øverst i skrogsidene, slik at båten vil flyte riktig vei selv om den er fylt med vann. Dersom det var skum også i bunnen, så var det fare for at båten kunne snu seg med bunnen opp. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 22.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2004 Da må det jo være importøren som er vrang og vanskelig, når du nå sier at leverandøren ignorerte kravet ditt. Leverandøren gjør vel kanskje som importøren sier. Da er forbrukerrådet neste stopp. Slik som du har fremstilt saken, så kan det ikke være noe tvil om at leverandør/importør forsøker å sno seg unna en utgift. Det er nå på tide å bruke tyngre skyts Tidligere i tråden her skrev jeg selv om en reparasjon på bilen min, og at jeg nevnte i en bisetning da jeg leverte bilen, at dette nok måtte være en reklamasjonssak. I dag fikk jeg regningen, og den var kun for servicen som jeg tok samtidig. De to reparasjonene de foretok utenom, har jeg ikke fått noe krav på (ennå). Et lyspunkt i hverdagen Jeg vil kontakte Importør i morgen for å sjekke om hvilket bilde de har av denne reklamasjonssaken. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 22.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2004 For orden skyld, jeg snakker ikke om selve laminatet, men om hulrom mellom skrog og innerliner er fyllt med skum. Eneste jeg kan se Ingar er noe rosa lim/skum som limer øvre del av båten til selve båtskroget. Dette stoffet er rimelig fast og kompakt. Det er ikke store mengder av dette stoffet. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
HaJ Svart 23.November.2004 Del på Facebook Svart 23.November.2004 Ja, men det er blitt hevdet at de fleste produsenter nå har sluttet å bruke det. Tenkte at jeg skulle sjekke dette nærmere, og lurte derfor på om du kjente til hvordan Yamarin bygger båtene sine. I innlegg # 49 bekreftet jeg at det brukes polyuretanskum. Dette har jeg fra en Yamarin-brosjyre fra 2002. Der står det (sitat:) Samtlige Yamarinbåter er sammensatt av et ytterskrog og et innvendig skrog. I rommet mellom de to delene brukes polyuretanskum. Det gir en stiv og solid båt, og skummet gjør at en Yamarin båt aldri vil synke hvis uhellet skulle være ute. Imidlertid står det et annet sted i samme brosjyre: alle de åpne Yamarinbåtene under 6 meter flyter i vannfylt tilstand. Men, da lurer jeg på (retorisk spørsmål); - Dersom flyteevnen er avhengig av at det er skum mellom skrogene så er det jo ikke sammenheng mellom disse to opplysningene Da er det trolig ikke polyuretan i båtene over 6 meter og at de kan synke dersom "uhellet skulle være ute". Ser at Ingar skriver at flere produsenter trolig har sluttet å bruke polyuretan. Det kan jo hende at dette også gjelder Yamarin, og at John_Kr's båt fra 04 ikke er produsert etter opplysningene i en to år eldre brosjyre. Beklager hvis det viser seg at mitt forrige innlegg inneholder feil informasjon. Var bare så sikker på at Yamarin ikke hadde endret på produksjonsmåten, og at de benyttet skum i alle sine modeller. Det beste er vel å spørre importøren når du får han i tale. Lykke til!! Håper det går knirke- knakefritt. Det er jo det beste for alle parter. Stå på! Sitér dette innlegget Hjemmeside/blogg Link to post
John_Kr Svart 23.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2004 I innlegg # 49 bekreftet jeg at det brukes polyuretanskum. Dette har jeg fra en Yamarin-brosjyre fra 2002. Der står det (sitat:) Samtlige Yamarinbåter er sammensatt av et ytterskrog og et innvendig skrog. I rommet mellom de to delene brukes polyuretanskum. Det gir en stiv og solid båt, og skummet gjør at en Yamarin båt aldri vil synke hvis uhellet skulle være ute. Imidlertid står det et annet sted i samme brosjyre: alle de åpne Yamarinbåtene under 6 meter flyter i vannfylt tilstand. Men, da lurer jeg på (retorisk spørsmål); - Dersom flyteevnen er avhengig av at det er skum mellom skrogene så er det jo ikke sammenheng mellom disse to opplysningene Da er det trolig ikke polyuretan i båtene over 6 meter og at de kan synke dersom "uhellet skulle være ute". Ser at Ingar skriver at flere produsenter trolig har sluttet å bruke polyuretan. Det kan jo hende at dette også gjelder Yamarin, og at John_Kr's båt fra 04 ikke er produsert etter opplysningene i en to år eldre brosjyre. Beklager hvis det viser seg at mitt forrige innlegg inneholder feil informasjon. Var bare så sikker på at Yamarin ikke hadde endret på produksjonsmåten, og at de benyttet skum i alle sine modeller. Det beste er vel å spørre importøren når du får han i tale. Lykke til!! Håper det går knirke- knakefritt. Det er jo det beste for alle parter. Stå på! Nå er skroget på 6210 modellen nytt fra 2003, dette skroget brukes også på 6230. Det kan hende du har rett i at Yamarin benytter skum i disse skrogene, men hvordan forklarer du/vi at innvendig svinger til ekkoloddet fungerer. Jeg kan heller ikke se noe flytestoff/skum noen plasser. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Arnstein Svart 23.November.2004 Del på Facebook Svart 23.November.2004 Med så mye negativ ladet teknisk omtale som Yanmarin får i denne tråden etterhvert, så ville det nok ha gavnet både leverandør og importør å komme på banen temmelig raskt. Alle som leser denne tråden må vel legge til side enhver tanke på å handle dette båtmerket. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Geir Svart 23.November.2004 Del på Facebook Svart 23.November.2004 Med så mye negativ ladet teknisk omtale som Yanmarin får i denne tråden etterhvert, så ville det nok ha gavnet både leverandør og importør å komme på banen temmelig raskt. Alle som leser denne tråden må vel legge til side enhver tanke på å handle dette båtmerket. Tror desverre ikke at det betyr så mye. Vi mennesker har en utrolig evne til å glemme, eller neglisjere det som er negativt. Ref denne saken https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=4231 Noen firmaer bruker en bevist taktikk på å tie ihel problemer, men selger produktene sine likevel. (og vi lar oss lure ) Geir Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 23.November.2004 Del på Facebook Svart 23.November.2004 Med så mye negativ ladet teknisk omtale som Yanmarin får i denne tråden etterhvert, så ville det nok ha gavnet både leverandør og importør å komme på banen temmelig raskt. Alle som leser denne tråden må vel legge til side enhver tanke på å handle dette båtmerket. Tja ... Jeg må inrømme at jeg ikke har klart å følge denne tråden, da jeg ikke har fulgt skikkelig med i timen fra første stund av. Forstår at det dreier som en forestående reklamasjonssak, på en yanmarin båt men .... Ville det vært en ide om John_Kr laget en egen tråd, om saken der han kun logget fakta opplysninger om saken (fri for synsinger), og der andre unlot å poste? Så kan man heller diskutere løst og fast rundt dette i denne tråden ... Bare et forslag fra en som ikke helt greier å henge med Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.November.2004 Del på Facebook Svart 23.November.2004 Det kan hende du har rett i at Yamarin benytter skum i disse skrogene, men hvordan forklarer du/vi at innvendig svinger til ekkoloddet fungerer.At svingeren fungerte må bero på at det ikke er dobbelt skrog i område der du monterte den. Skum er ikke noe problem, dersom det som en skrev, er benyttet øverst i skrogsidene. Problemene oppstår når det er brukt skum for å fylle ut hulrummetmellom dørk og skrog. (Bunnen av båten.) Temaet som har vært oppe en rekke ganger her på forumet, spes. når det gjelder With og gamle båter som Selco etc.. Skum var vanlig før i tiden da det gjør produksjonen enklere. Beklager denne avsporingen, men hvis du finner en anledning kan du jo spørre leverandøren hvordan den er konstruert. Ang. knirkingen: Har du observert noen sprekkdannelser i innerlineren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.