Jump to content

Vise hensyn på sjøen!


solono

Recommended Posts

Å sammenligne nødsituasjoner med fiske blir litt søkt :-)

solono: jeg hjelper gjerne deg hvis du har motortrøbbel eller går på. Og jeg håper du hjelper meg om det skulle skje. Om jeg er skikket på sjøen? Hva legges i skikket på sjøen? CV: Kjørt jolle/båt siden jeg var 6 år, bistått i mange situasjoner og reddet en og annen båt fra å gå ned. Vanlig kjedelig bondevett stort sett. 5 knop i Husøysundet, 5 knop i Tønsberg havn, 5 knop i Røssesundet osv.. Men 26 knop i Vestfjorden eller over til Koster

 

Hva er sikker avstand, fordi det vi diskuterer er situasjoner med en ukjent faktor: avstand. 10-15 meter (som nevnt av Gent) forbi en brygge er jo fullstendig på trynet. Hva er nok?

 

Fortsatt god sommer :-)

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Solono.

Her tror jeg du gikk på limpinnen og lot deg irritere. Som Karsten Isaksen sier:Du lar deg bare irritere der hvor du er irritabel, så lar du deg irritere så må du jobbe med deg selv.

Bavaria 32 Sport strekker strikken og provoserer bevist her. Han er ikke noen fjortis med 9,9, så det er også skivebom. Han er en normal oppegående og hensynsfull båtfører vil jeg tro. Men det er så stort hat mot oss som har litt vekt og Hk at det er skremmende.

 

Ligger jeg selv i en 5 knopssone som Viksfjord i Larvik, så kan du banne på at hele kvelden raser det skjærgårdsjepper og joller forbi i 10-30 knop med påfølgende bølger. Det samme skjer når jeg ALLTID slakker av i 5 knopsone. Forbi raser de samme fartøyer i samme fart. 5 knop gjelder kansje ikke for dem. Hyttefolket er de værste. De har så dårlig tid at de ikke kan holde 5 knop og aldeles ikke vise noen form for hensyn. Dette er nesten uten unntak.

 

Så bare gi gass, men vis tilbørlig hensyn til småbåter og fiskende fartøyer i trange leder. Hold tilbørlig avstand så de får tid til å inrette seg etter bølgen som nevn over så gå det nok bra.

 

God sommer til deg også Bavaria 32 sport. Jeg ferdes mye i dine farvann i sommer, så kom gjerne innom på en ankerdram. :cheers_wine:

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Gjerne Per Harald :-)

Og samme invitasjon tilbake. Tok forøvirg barna et kurs i helgen mhp påhengsstøy. Tror det skled inn, men bør sikkert gjentas. Påhengere/jolle er blitt en del av båtlivet, så det må vi respektere.. Men etter 19 er det stopp hos oss. Dog er mine barn 6 og 9, så det er relativt lett siden de er små. Jeg skjøner det blir mer ståkete med eldre barn som ikke legger seg rundt 20:30 tiden og disponerer jolle. Nuvel..

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Til sammen så kjører jeg båter som er på:

44 fot, 870 hester

9 fot 100 hester

18 fot 2,3 hester

40 fot 700 hester.

 

 

 

Da blir det ikke så mye vett igjen da - om jeg skal tro det som skrives her. Skal tenke på det neste gang jeg behørig tar hensyn til idioter som ligger og fisker mitt i leia :wink: Da har jeg jo ihvertfall en unnskyldning

 

Denne klagingen over bølger generelt er kos med misnøye tenker jeg. Idiotikjøring fra andre opplever vi alle. Jeg har opplevd å nesten bli pressa på land av snekker - og jeg har opplevd å bli forbikjørt på 10 meters avstand av en båt som kom i 80 knop i 5 knops sone. Det er ikke bra noen av delene - men det tar ikke bort min glede av å være på vannet. Men jeg prøver å lære av det - ved at jeg unngår å sette meg i situasjoner der slikt ikke kan hende igjen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er nok avstand? 5 meter, 15 meter, 35 meter, 65 meter, 100 meter?

Jeg tror det får bli opp til enhver å avgjøre selv, men 5-15 meter høres alt for nærme ut. Du kan se hvor mange båtlengder du selv trenger for å snu 90-120 grader rundt + litt margin slik at man får tid til å reagere. En annen ting er at i en skjærgård med mye trafikk(ta leia utenfor Husøy i Tønsberg i fellesferien f.eks.) så er det såpass mye båt at man ikke til enhver tid er klar over båter som tar en igjen. Da kan det være greit å ikke gå så nær at man skremmer hjerteinfarkt på den forbipasserte. Jeg skvatt noe utrolig i helgen da en daycruiser passerte meg på 10 meters avstand skrått aktenfra rett utenfor Husøy i helgen. Det var 35 knop med en hyyylende E-tech motor og gjorde ingen skade bortsett fra at jeg hold på å detta ut av stolen av støyen som brått kom fra "ingensteds".

 

 

BTW: Er det bare meg som synes det er snodig i Vrengensundet i Tønsberg at det har flyttet 5 knops grensen så langt INN i sundet?

Selv om jeg ikke er BTW så kommenterer jeg litt:

Jeg tror ikke du skal henge deg så mye opp i hvor skiltet står. Samme regler for avstand til land gjelder fremdeles. Dette skiltet er nok strategisk plassert i forhold til hvor fartsbøller gjør mest skade.

 

 

Solono.

Ligger jeg selv i en 5 knopssone som Viksfjord i Larvik, så kan du banne på at hele kvelden raser det skjærgårdsjepper og joller forbi i 10-30 knop med påfølgende bølger. Det samme skjer når jeg ALLTID slakker av i 5 knopsone. Forbi raser de samme fartøyer i samme fart. 5 knop gjelder kansje ikke for dem. Hyttefolket er de verste. De har så dårlig tid at de ikke kan holde 5 knop og aldeles ikke vise noen form for hensyn. Dette er nesten uten unntak.

 

Her kunne jeg ikke sagt meg mer enig. Lå i Bjerkøysundet utenfor Nøtterøy i helgen (5 knop grense) og de aller fleste med ferie-båt passerte i lovlig hensynsfull fart, men hyttefolket og dags-turister i daycruisere ser ut til å være vaksinert for alt som heter fartsgrenser og hensynstagning på sjøen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg er oppvokst i Larvik, og jeg vil vel si at det er de fastboende som er verst, verre enn hyttefolket. De føler vel et eierskap til fjorden... Det er jo egentlig ofte det samme på veien litt utenfor de store veiene, de lokale kjører som tullinger...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Vi diskuterte forøvrig situasjone i lunsjen her nå. Hva er nok avstand? 5 meter, 15 meter, 35 meter, 65 meter, 100 meter?

 

Fikk lyst til å tenke litt mer over dette spørsmålet.

Sjøhastighetsforskriften av 3. Mai 2003 sier at det gjelder 5 knop 50 meter fra land, badebøyer etc. Denne forskriften ble for øvrig strøket 3 uker etter den ble innført i Juni samme år.

Nå gjelder lokale bestemmelser(noe som kan by på utfordringer å sette seg inn i) og i f.eks. Asker og Bærum gjelder 5 knop som maksimal hastighet om du er nærmere land enn 150 meter.

Kanskje man skulle ha dette i bakhodet når man passerer en båt i høy hastighet, et sted mellom 50 og 150 meter skulle bli 100 meter.

 

Selv anser jeg 100 meter som en passelig avstand å passere andre på om man har høy fart og/eller lager mye bølger. (Jeg lager selv en del bølger fra 7-8 knop og oppover)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvis man mener jeg må jobbe med meg selv fordi jeg blir irritert over idioter til sjøs så er man på dypt vann. Det er mange idioter i trafikken, mange som sniker, mange som kjører langt over fartsgrensen ol. Dette irriterer meg men anseer det ikke som mitt problem når de bøllekjlrer og setter andres liv i fare. Hvordan vet man om noen har motortrøbbel når man peiser forbi en båt i 30-40 knop? Er det å sette ting på spissen. Noen mener at man må skylde seg selv når man fisker rett utenfor en 5 knop sone? Er det virkelig så enkelt? "Nei faen det vakke min feil, hu gamla forran meg kjørte så sakte at jeg pressa ho av veien!! Det var Hennes feil, ho kjørte sakte!" eller "Biler skal ikke stå parkert der så jeg kjørt på'n, det er ikke min feil!"

 

Tror det er noen tomme nøtter her inne. Og fordi om man har kjørt båt siden man var 6 år er det ikke dermed sagt at man har rett! Det er uansett lov å ta hensyn, vise forståelse.

 

Leste en artikkel i dagens næringsliv forleden. De som sniker og viser lite hensyn i trafikken kjører tysk bil. Et spørsmål til De som mener de har forkjørsrett her inne, som Bavaria. Hva slags bil kjører du? Og så er det litt morsomt å se på hva slags båter de har de som er enig med Bavaria......

 

Om jeg blir irritert. Ja, men det gjør jeg generellt overfor de som presser seg frem og ikke respekterer andre mennesker. Hvor de alltid setter seg selv først, så seg selv og så seg selv... Selv kjører jeg ford og slipper frem folk som skal ut fra sideveiene! reiser meg for hun gravide som trenger å sitte, hun gamle som har vondt i kroppen. Sånn er jeg oppdratt! Jeg oppfører meg ikke som deltagerne i "gullungene"

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke se bort fra at noen har fått så mange trappetrinn opp til flybridgen at de har mistet "vannfølelsen" helt og holdent. Noen har aldri hatt den, men den gruppen tror jeg ikke du finner her på BP.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tror vi er ganske enige i at idioter på sjøen er idiotisk. Også får du nok reaksjoner fordi dette er en gammel diskusjon på dette forumet. Og fordi det er en del som klager over bølger uansett.

 

Værste hekkbølgene jeg vet om er fra Color Bohus. Men jeg klager ikke over dem fordet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jøss, her ble det engasjement som jeg helst burde la være å svare på føler jeg. Her overdrives det i alle retninger. :confused:

 

Båt Bavaria 37 sport

Bil 1 Mazda 6 2 l. st.vogn

Bil 2 Nissan Patrol 3 l. Passet vist ikke helt inn i mønsteret du beskriver men allikevel da..... :giggle:

 

Hva Karsten Isaksen mente med sitt sitat er usikkert, men tolkningen din er kansje riktig for deg. Er vi på sjøen så er det bare OK å være på dypt vann. Trygt og godt. :diving:

 

Ingen i denne tråden har sagt at det er greit å kjøre ned andre fartøyer, hverken med motorstopp eller landfortøyde. Ikke andre heller for den saks skyld. Den tolkningen for stå for egen regning. Om noen tilkjennegir at de har noen form for assistanse av noe som helst slag så skal jeg være den første til å bistå med all den hjelp jeg kan. Det er det også andre på tråden som har bevist nylig. Så det er bare å tilkjennegi. :yesnod:

 

Ingen i denne tråden påstår at det ikke skal vises hensyn. Tvert imot bekreftes det i innlegg etter innlegg. Det som er noe av temaet er graden av hensyn i hvilke situasjoner.

 

Pleier ikke å engasjere meg i slike debatter,men dine insinuasjoner er urimelige. De fleste på denne tråde er nok ikke i den kategorien din av: "tomme i nøtta" Det er en sterk karakteristikk av dine debatanter og båtvenner. :wflag:

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Jeg klapper ikke for at man ikke skal vise hensyn, men at alle ikke må kjøre i 5 knop (ref. innelgg)

 

For ca et år siden satt jeg på med en større båt hvor det var stoor avstand til andre båter (ingen fisket eller lå fortøyd i området) og til områder med farstbegrensning.

Ca 300 meter til babord for oss ble en snekke passert hvor vedkommende gir fingenen. Mitt inntrykk er da at vedkommende representerer janetloven så godt han kan i form av egen misunnelse.

 

Vi bør kunne ha et mangfoll på sjøen og samtidig kunne vise hensyn.

 

Dette var vel strengt tatt vissvass vel. 300 meter unna så la du merke til at han visste fingern og ikke hilste? Eller er sannheten at du kjørte mye nærmere og ikke fikk de beundrene blikkene du hadde forventet deg?

 

Dette høres mer ut som en av skrønene barn kommer hjem og forteller etter skolen.. "Jeg gjorde ingenting han bare begynnte å slåss med meg, men rektor straffet meg..."

 

Hva i alle dager har dette med janteloven å gjøre? Mener du at han var så misunnelig på båten at han ga dere fingeren?

 

Men til sakens kjerne.

Kan du vise mer forståelse på sjøen så gjør det, vi har alle forskjellige interesser når vi er ute og koser oss. Men det bør være plass til alle.

Link to post
Share on other sites

Tror det er noen tomme nøtter her inne. Og fordi om man har kjørt båt siden man var 6 år er det ikke dermed sagt at man har rett! Det er uansett lov å ta hensyn, vise forståelse.

Du stilte spørsmål om jeg var skikket på sjøen. Ikke om jeg hadde rett :-) Om jeg er skikket eller ikke avgjør andre. Jeg mener jeg er skikket på sjøen. Jeh har tilogmed 2 x båtførerbevis(ingen fant beviset fra da jeg var 15, så jeg tok det igjen når jeg var 38). Idag kjører jeg Audi A4 med 1.6 l motor, så den er ikke egnet å snike/kjøre fort med! Frem til den har jeg kjørt Toyota, Mazda og en haug med Nissan biler.. Hva kjører du?

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Kan ikke dy meg, men jeg kjørte motorveien fra Drammen til Oslo mandag og tirsdag og irriterte meg djevelsk over disse som kommer på i Sandvika etc som bare presser seg inn som den største selvfølgelighet. Det er vel disse som kalles "snikere". Når jeg får tent røyken og roet meg litt tenkte jeg at, det er faktisk meg som tar feil her, det kalles å skape "flyt i trafikken" og man plikter faktisk å "flette" disse som kommer på motorveien inn i køen !

 

Så full av egoisme kan man bli at man helt og holdent glemmer trafikkreglene :blush:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt over kjører jeg ford. en 08 focus titanium sport 1.6l diesel

 

Jeg vil avslutte diskusjonen med å si at man bør holde avstand til ankrede båter, tilpasse farten for å unngå problemer for andre båtfolk. Som sagt står snekka nå på land siden det er direkte utrivelig å kjøre ut med den nå pga hensynsløs kjøring.

Men i august skal den ut på sjøen igjen, da er det roligere blandt båtfolket og folk har bedre tid :)

Link to post
Share on other sites

Det er nok riktig at avstanden kunne ha vært mindre, jeg hadde ikke målbånd med meg. (Båten hadde mere enn rikelig tid til å rette båten opp mot bølgene og båten var i plan og ikke halvplan)

 

Hvis du leste innlegget mitt så var det ikke jeg som førte båten og har ikke behov for beundrnde blikk, men jeg var med og fikk ikke historen servert fra en annen person.

 

Janetlov/misunnelse versjon/digresjon " du skal ikke tro du er noe fordi du har større båt enn meg så du får værsegod holde farten jeg kan holde".

 

Hvordan du ut fra mitt innlegg solono mene at jeg bør vise mere forståelse på sjøen vet ikke jeg, men jeg er helt enig med de fleste at vi alle skal vise hensyn på sjøen.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Dumt å ta båten på land da, men om man kan rase rundt i Nordkapp 17 istedet i sommer så er jo det ok det og. :giggle:

Per Harald

Den er greiere å snu hit og dit etter bølgene. Vi putrer hovedsaklig ut en tur for å :fishing: eller for å ta en tur ut på hytta på hvaler. Vi er avhengig av båt for å komme til og fra hytta.

Link to post
Share on other sites

Værste hekkbølgene jeg vet om er fra Color Bohus. Men jeg klager ikke over dem fordet :smiley:

 

Siste sommeren med den fjordplogen nå. Innen neste vår skal en "ny" båt inn.

Samme størrelse eller litt større enn Color Viking, som i sammenlikning med Bohus kun lager små krusninger på sjøen.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

En liten digresjon her: Omfattes også billigbåtene fra Bavaria av Janteloven? :ghost:

Ja.

De er så billige at man skal ikke komme her og komme her siden man ikke har årntli båt serr'u :-) Norskbygd skal det være!

 

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Båtturene mine foregår i seilbåt og jeg føler meg ikke plaget av hekkbølger. Noen få ganger, når jeg ligger for anker/brygge i trang led, kan jeg irritere meg i noen minutter og kanskje riste litt på hodet, men det er det. Jeg forstår at jeg er på sjøen og gidder rett og slett ikke bruke kalorier på å irritere meg over bølger.

 

Jeg pleier som regel å hilse på de jeg møter/blir forbikjørt av og stort sett alle vinker tilbake. Dette gjelder alle typer båter og jeg kan heller ikke se at en type båt (flybridgebåter) er dårligere enn andre til å hilse tilbake. Føler litt at oppførselen til noen få idioter legges som grunnlag når man dømmer gruppa som fører rask og tung båt.

 

Kos dere på sjøen i sommer! I år går turen til Danmark. :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Værste hekkbølgene jeg vet om er fra Color Bohus. Men jeg klager ikke over dem fordet :smiley:

 

De bølgene er helt ok med en 30 foter, men føles nok litt krappere med båt rundt 40 fot. Artig at dere også får følingen med hekksjø av og til :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...