Jump to content

Vise hensyn på sjøen!


solono

Recommended Posts

De bølgene er helt ok med en 30 foter, men føles nok litt krappere med båt rundt 40 fot. Artig at dere også får følingen med hekksjø av og til :giggle:

Kommer litt an på farten også kanskje :giggle: jeg tok de i 28 knop i helgen. Andre gang jeg glemmer de bølgen :crazy: Hørte jo advarselen deres på K16 da de nærmet seg....

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har fisket en del og skjønner ikke hva dere mener. Man fisker etter fisk som beveger seg i havet, eller man fisker etter bunnforholdene i den tro at det er fisk der.

 

Om dere lurer på hvorfor noen fisker akkurat der så er det fordi man vet/tror det er fisk akkurat der, og er det plass nok så er det vel ikke veldig nøye om det er i leia heller, folk må jo ha gluggene åpne når de fører båt.

Link to post
Share on other sites

Hørte jo advarselen deres på K16 da de nærmet seg....

 

Det må jeg si, ferga advarer lystbåter mot hekksjøen deres når de ser noen som er uoppmerksomme på dem :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det må jeg si, ferga advarer lystbåter mot hekksjøen deres når de ser noen som er uoppmerksomme på dem

"Bohus" melder på K16 når de går fra Strömstad og omtrent når de passerer Tisler på østgående.

Jeg har ofte ligget mellom Lauer og Tisler og dorga makrell, og det er aldri noe problem å innrette seg etter Bohus, det er alltid tid til å vende stevnen mot bølgene. Det er verre å innrette seg etter dem som kommer fresende ut Lauersvelgen og lager korte, krappe bølger. Eller skal presse seg forbi køen i Soten-kanalen i 6-7 knops fart med knapt 2 m klaring.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Eller skal presse seg forbi køen i Soten-kanalen i 6-7 knops fart med knapt 2 m klaring.

 

Dette har jeg opplevd 5-6 ganger, men faktisk oftest har de ført Svensk flagg og kjører enorme Nibuser eller lignende. Har holdt på å havne på land et par ganger. Jeg blir liksom aldri forberedt på det i Sotekanalen. Det jeg ikke helt forstår er at hvis man har det så jævlig travelt her. Hvorfor ikke ta leia utenfor? Den er jo raskere og ingen fartsbegrensing, og har du båt på 35+ fot eller så stor at du kan sitte på taket å dasse...(heheheh) da tåler de vel litt bølger også?

 

Elles så har faktisk ikke hekkbølger plaget eller irritert meg, men kjøring som er til fare for MIN båt og MITT manskap blir jeg forbannet over... Med noen års erfaring Oslo-Gøteborg-Oslo på det som kan kalles E6 MÅ du tåle kraftige hekkbølger i ny og ne. Skulle jeg ikke tåle det så må jeg finne meg et annet sted eller velge alternative leder...

 

Forøvrig er det nå ny båt på gang da jeg har fått 8 fots syke, så da skal jeg også melde meg inn i den ærverdige Hekksjø Generalenes Forening ;) men jeg lover bare å lage kjempebølger der det er lov ;)

 

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Vurderer å kjøpe meg halvplaner, men må innrømme at jeg blir betenkt når jeg hører alle ukvemsordene som hagler mot halvplanere.

Nå ser jeg riktignok på en liten 28 foter men hvis folk blir rabiate når man passerer på 100 meters avstand så blir det fort utrivelig?

Link to post
Share on other sites

Har kjørt "Fjordplog" i 5 år nå og har til gode å få noen "knyttede never" mot meg. Det dreier seg om å ta hensyn.

Du skal ikke være redd for å kjøpe halvplaner bare du bruker hode når du er utpå.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...