Jump to content

Vise hensyn på sjøen!


solono

Recommended Posts

Fra jeg var liten husker jeg at det var vanlig å vise hensyn når noen lå å fisket på sjøen. Man slakket gjerne ned litt, holdt god avstand osv. Samme gjaldt når man kjørte forbi noen.Sikker mange som føler seg truffet nå men hva feiler det folk i dag egentlig. Nå kjører folk nærmere, gir på litt ekstra og viser seg frem. Man ser jo bare ut som en tosk når man gjør dette, ingen som synes dette er kult, ingen som legger merke til den flotte fine båten din heller. De ser bare idioten bak rattet!!

 

Tenk deg om neste gang du er ute på sjøen! Vis hensyn :)

 

Takk!

Link to post
Share on other sites

har du blitt våt idag :sailing:

 

Men er så enig så enig med deg,jo mer hensyn det blir tatt til hverandre på sjøen jo hyggeligere blir det for oss alle.

 

Gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg!

Ha en fin båtsommer alle sammen :flag:

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Husker den gang jeg var ung.... :giggle: Når vi var ute på vannet måtte vi passe oss så vi ikke hindret andre båter med våres lek med robåter eller kanoer... Og var vi i større båter... måtte vi for all del passe på å ikke lage så store bølger at mindre båter kunne bli plaget av disse.. Dette var den viktigste lærdom jeg fikk fra min bestefar.. Synes faktisk enda at det var kloke ord..

I går når jeg var ute på elva hadde jeg nesten glemt de bort.. kom mot to båter som lå med baugen mot fjellet.. og oppi den ene... der satt en god gjeng ved bordet og koste seg med middag.. kunne det se ut som... jeg hadde ikke stor fart med sjekta.. men laget nok litt større bølger en de ville likt.. Heldigvis kom jeg på det før jeg kom bort.. og fikk slakket... Fikk en meget hyggelig hilsen fra de rundt bordet... :thumbsup: Det er kos på sjøen :sailing:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg husker det som helt motsatt.

Før i tiden gikk båtene saktere (man tok seg ikke tiden til en stor unnamanøver), man var grådigere på drivstoffet, og kjørte alltid så og si strake veien dit man skulle. Jeg tenker da på f.eks. 80-tallet. Det er fra den tiden jeg fremdeles husker "båtleder" på utsiden av Hitra som -ingen- i dag kjører, siden man ligger så og si konstant på 1-3 meters dybder, mellom skjær og holmer.

Hvorfor? Jo, fordi bestefar kjørte ikke en meter lenger enn nødvendig. Lå det en robåt i veien, så tok man kun den svingen som var nødvendig for ikke å renne den mindre båten i senk. Sjekta til bestefar var ikke den som lagde mest bølger, men for små robåter var bølgene store nok. De litt større fiskebåtene, var rene dødarene. Var man ute og fisket i robåt når de kom, så var det bare å finne frem årene og skyndte seg å få baugen opp mot bølgene. Hvis ikke lå man i sjøen.

 

Nå vet jeg ikke når du var liten solone, men det kan kanskje være du husker det som "bedre", siden det omtrent ikke var båter på sjøen? :giggle:

 

Men uansett, nå er jeg 2-3 km unna, før hekkbølgene mine treffer de jeg passerer. Så ikke lett å vite om de er til sjenanse... :saint:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg husker det som helt motsatt.

Før i tiden gikk båtene saktere (man tok seg ikke tiden til en stor unnamanøver), man var grådigere på drivstoffet, og kjørte alltid så og si strake veien dit man skulle. Jeg tenker da på f.eks. 80-tallet. Det er fra den tiden jeg fremdeles husker "båtleder" på utsiden av Hitra som -ingen- i dag kjører, siden man ligger så og si konstant på 1-3 meters dybder, mellom skjær og holmer.

Hvorfor? Jo, fordi bestefar kjørte ikke en meter lenger enn nødvendig. Lå det en robåt i veien, så tok man kun den svingen som var nødvendig for ikke å renne den mindre båten i senk. Sjekta til bestefar var ikke den som lagde mest bølger, men for små robåter var bølgene store nok. De litt større fiskebåtene, var rene dødarene. Var man ute og fisket i robåt når de kom, så var det bare å finne frem årene og skyndte seg å få baugen opp mot bølgene. Hvis ikke lå man i sjøen.

 

Nå vet jeg ikke når du var liten solone, men det kan kanskje være du husker det som "bedre", siden det omtrent ikke var båter på sjøen? :giggle:

 

Men uansett, nå er jeg 2-3 km unna, før hekkbølgene mine treffer de jeg passerer. Så ikke lett å vite om de er til sjenanse... :saint:

Er født på 70 tallet selv men må si jeg ikke har vært borti slik gjerrighet på drivstoff eller mangel på hensyn dessverre. Jeg lærte både av min bestefar og min far at man slakket på farten, styrte unna og visste hensyn på sjøen. Min bestefar burde vite siden han var norges yngste los gjennom tidene. Man senker farten og tar hensyn man hilser og oppfører seg blant båtene, dette lærte jeg. Nå vet ikke jeg om det bare var på Hitra man oppførte seg slik. Men jeg har en liten mistanke om at du husker lærdommen fra din bestefar noe feil, tviler på at han lærte deg dette siden folk før i tiden hadde bedre tid, de hastet ikke fra a->b..

 

Men som sagt. Husk å vis omtanke på sjøen, demp farten for de som ligger å fisker eller stille (kanskje noen svømmer rundt i vannet?) Synes dette er viktigere på sjøen enn å ikke ta seg et par pils!

Redigert av solono (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så enig, så enig! Det blir bare værre og værre på fjorden. Ser slike situasjoner hver helg i Oslofjorden. Svære motorbåter i 30 knop som sneier en stakkars fisker eller en seilbåt som ligger uten vind - enda de har hele fjorden å ta av. Setter de bare på autopiloten innerst i fjorden og flesker straka vegen til Oscarsborg og Sandspollen eller? Man lurer på hva som rører seg i hue på sånne folk.

 

Man kan jo også lure på om de i det hele tatt liker seg på fjorden. Det er jo om å gjøre å komme fortest mulig i land.....?

Link to post
Share on other sites

enig og ikke enig !

Det er veldig mange som ligger mitt i leia og fisker. F.eks på vei inn mot 5 knop sona før strømstad. Hvorfor fiske 50m før 5 knop sona ?

Da ber du om å få bølger!!!

Likeledes dette med sakte gående båter som på død og liv skal ligge mitt i leia.

Link to post
Share on other sites

Nei, hvis man ligger midt i vanlig skipslei må man regne med bølger. Noen slike situasjoner er det vel. Men å passere andre båter i god fart med en avstand på under 20 meter skulle være unøvendig.

 

 

"Jeg gir f.... i hvem faren din er - du får ikke gå på vannet når jeg fisker!"

 

 

 

oh my good

Link to post
Share on other sites

"Folk" kan rett og slett ikke navigere?

Ta deg ut et punkt langt frem, og styr etter dette....

 

Nå navigerer "folk" fra "prikk til prikk", dvs nesete båt, så neste osv.

 

Det er mitt inntrykk fra indre oslofjord. Fra Oslo til Filtvedt.

 

Du ser de kommer langt borte i fra, sikter mot deg (navigerer..?), passerer deg tett om du så fisker, koser deg med reker, skrur motor, bader el.l.

Så sikter (navigerer) de etter neste prikk/båt.

Link to post
Share on other sites

Når vi i denne tråden kritiserer 30 knops båtene for bølger i skipsleia så er vel det urimelig. At man skal passere på behørlig avstand så annet fartøy får tilstrekkelig tid til å endre sitt fartøys kurs og fart optimalt for nevnte bølger er en selvfølge. Behørlig hensyn til fartøy med begrenset mulighet til å navigere burde også være en selvfølge. Dette er pensum i opplæring om godt sjømannskap. (Båtførerprøven og D5l). Ellers burde alle kritikere av "30 knopsbåter og bølger" tenke litt på hvor de befinner seg i skjergården før de kritiserer og knytter neven. Selv er jeg mest en 8 knops farkost, som tilpasser meg møtende og innhentende (Hekksjøgeneraler) med et smil og et hils samt ommlegging av kurs for å ta bølgene riktig. Det hilses alltid høflig tilbake med ett smil fra (hekksjøgeneralene).

 

Det er verre å ligge på en holme hvor 10 stk grå "viskelær" kjører ulovlig om kapp og måler rundetider fra 08.00 til 21.00 hver dag, med foreldrenes velsignelse. Kun avbrutt av at foreldrene selv tar sine runder med noe større viskelær med ca 40 Hk. Da lages det bølger for alle som ligger til land. De små håpefulle har ikke lov til å kjøre de nevnte båter heller. Foreldre burde heller gå foran som et godt eksempel å lære barna om hensyn på sjøen framfor å bidra til at ungene gjør som dem selv. Gir f.... (Ref. Lindholmen Hui, Vestfjorden Tønsberg.) Kjenner noen seg igjen er det fullt lov å tenke seg litt om.

I rettferdighetens navn så er også et par av de nevnte fartøytyper bemannet av meget hensynsfulle og fornuftige små krabater. Gode holdninger skapes fra begynnelsen.

 

Så istedet for som nevnt i tråden ovenfor at vi skal gjøre mot andre som vi ønsker andre skal gjøre mot oss, så frister det nå mer og mer å gjøre mot andre som de gjør med meg. Skummel og betenkelig tendens i mitt hode som jeg absolutt ikke liker.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

[...] Nå kjører folk nærmere, gir på litt ekstra og viser seg frem. [...]

Disse folkene må jo ha misforstått litt. Vil man vise frem båten må man jo slakke av og passere i sakte fart så folk får riktig god tid til å studere vidunderet.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Fiskerne bør nok også tenke litt på hvor de ligger og fisker. Ligger du midt i leia kan du ikke forvente at alle tar veldig store hensyn til deg. Dog skal passeringer skje på sikker avstand.

 

Jeg forsøker alltid å se an hva slags båter vi passerer, og hva folka ombord gjør. Det ser ut til at den del fiskere synes det er flott å stå å fiske i liten båt :rolleyes: Når vi passerer slike slakker vi alltid av til "nowake" fart - eller tar en stor sving utenom. Samme gjelder joller med mindre unger ombord.

 

Det er bølger på sjøen - det må man akseptere.

Link to post
Share on other sites

Maken til gnuring...

Vannet er en fellesarena. Det vil alltid være en og annen idiot som sneier, det vil alltid være en eller annen idiot som fisker rett ved 5 knops grensa, det vil alltid være en eller annen idiot som kjører for fort, det vil alltid være en eller annen idiot som kjører for sakte, det vil alltid være en eller annen idiot som kjører en hælvetes tresnekke, det vil alltid være en eller annen idiot som kjører en forbanna tupperware båt, det vil alltid være en eller annen idiot som fører en helvetes tekstilcruiser, det vil alltid være en eller annen idiot med et tvilsomt dieseldyr som indirekte sørge for at planeten går under, det vil alltid være en eller annen idiot som skal vise seg frem..

 

Det er en politisk korrekthet ute og rusler som er ekkel. Man skal ikke ha stor båt, ikke store motorer, kun kjøre sakte, vike unna alt som er mindre enn enn selv, passe på at alle andre ikke berøres av en selv.. "Du må gjerne ha stor båt, men gjør som jeg vil så er det nesten greit"

 

Noen ganger høres det ut som en liten småbåt er omringet av Bavaria, Fairline, Windy og Princess som alle har 1 ønske: senke båtjævelen. Makan til rør og selvsentrert surr..

 

Min båt er tung, jeg lager bølger i plan, sånn er det bare. Det finnes masse båter som er større som lager mer bølger, men det får jeg bare tåle. Vann er slik av natur, bølger oppstår.

 

 

/utblåsning ferdig

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Legger merke til at vi har en del av disse jeg selv karaktiserer som idioter her på forumet også. 50 meter fra knop grensen betyr ikke at man er pålagt å kjøre i 30 knop, man kan godt slakke av litt før. Hva er det dere stresser for egentlig, kan dere ikke bremse ned, vise hensyn fordi det er 50 meter fra knop grensen?

 

Grunnen til dette innlegget er at vi lå med barna og fisket med en kopp kaffe i hånden ca 10 meter fra land. På den andre siden er det kanskje 100 meter klart vann. Når 4 av 5 båter sikter mellom båten og land (10 metern) og kommer i full fart så synes jeg dette er unødvendig og respektløst. Jada sjøen er for alle, men alle har fått tildelt litt vett under oppveksten. Det er ikke ulovlig å oppføre seg.

 

En annen situasjon er 2 båter på vei innover. en ca 15 fot og en ca 28 fot, de kjører med ca 7-10 meter mellom seg. Disse båtene legger seg til høyre pga møtende båt, men bak kommer 4 menn i en stor båt 32++ i full fart mellom disse båtene. Her var det ikke langt ifra at den lille båten gikk rundt. Hadde han ikke stoppet og snudd båten rett mot bølgene kunne dette gått ille.

 

Jeg ser at holdningene ikke er hva de engang var. Idioter har alltid vært på sjøen, problemet er at det bare er blitt enda flere av de. Kan selv kjøre i 30 knop, har ikke store båten (17 fot nordkapp )men jeg viser uansett hensyn til både store og mindre båter. Har også en plast snekke på 23 fot men denne er ikke koselig å bruke på denne tiden av året.

 

Nå håper jeg dere som kjører slik som nevnt over kan vise mer hensyn, respektere at sjøen ikke bare er for dere og alle andre som kjører på maks der det er lov uansett hva slags hinder som finnes der ute. Respekter at jeg ligger der rolig og fisker :)

 

Det er faktiskt utrolig deilig å nyte sjøen også, og husk at flere ser båten din når du viser hensyn og kjører pent rundt de. Da slipper de å fokusere på å holde seg fast og gape skjellsord til deg!

Link to post
Share on other sites

Jeg klapper ikke for at man ikke skal vise hensyn, men at alle ikke må kjøre i 5 knop (ref. innelgg)

 

For ca et år siden satt jeg på med en større båt hvor det var stoor avstand til andre båter (ingen fisket eller lå fortøyd i området) og til områder med farstbegrensning.

Ca 300 meter til babord for oss ble en snekke passert hvor vedkommende gir fingenen. Mitt inntrykk er da at vedkommende representerer janetloven så godt han kan i form av egen misunnelse.

 

Vi bør kunne ha et mangfoll på sjøen og samtidig kunne vise hensyn.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Legger merke til at vi har en del av disse jeg selv karaktiserer som idioter her på forumet også.

Ditto :-)

 

50 meter fra knop grensen betyr ikke at man er pålagt å kjøre i 30 knop, man kan godt slakke av litt før. Hva er det dere stresser for egentlig, kan dere ikke bremse ned, vise hensyn fordi det er 50 meter fra knop grensen?

Vi stresser ikke i det hele tatt :-) Jeg sjelden så lav puls som når vi ligger med begge motorene på 3400 rpm, oljetrykk midt på, motortemp på 90 grader og 27 knuter. Sett fra mitt synspunkt: kan ikke du vise hensyn og ikke legge deg midt i trange leier for å fiske? Vi er ikke enige slik er det bare.

 

Provokasjonhatten på:

Jada sjøen er for alle, men alle har fått tildelt litt vett under oppveksten. Det er ikke ulovlig å oppføre seg.

nei det er helt riktig. Legg deg andre steder enn der det kjøres fort.

 

Nå håper jeg dere som kjører slik som nevnt over kan vise mer hensyn, respektere at sjøen ikke bare er for dere og alle andre som kjører på maks der det er lov uansett hva slags hinder som finnes der ute. Respekter at jeg ligger der rolig og fisker :)

Jeg må be om den samme respekt når jeg passerer deg i 26 knop. På behørig avstand selvfølgelig :-)

 

Det er faktiskt utrolig deilig å nyte sjøen også, og husk at flere ser båten din når du viser hensyn og kjører pent rundt de. Da slipper de å fokusere på å holde seg fast og gape skjellsord til deg!

Nei, det er ikke riktig mhp bølger. Når jeg planer lager jeg bølger på 1/2 meter. Jeg lager et helvete for andre båter når jeg går ut av plan, de bølgene er ikke hyggelige for 17 fotinger. Så slik du ber om, opp og ut av plan i enninga er ikke aktuellt. Om folk ser på båten eller ei, er ikke viktig. Så kul er den ikke.

For å sitere en kajakkpadler: Hold heller den farten du har, og hold stø kurs, da ser jeg hvor du skal og retter min kajakk inn etter det. Finner du på noe sprøtt som å plutselig å slakke av, mister jeg kontrollen på min kajakk og bølgene. Det er verre..

 

...jeg ligger der rolig og fisker :)

Tror du og jeg hadde hatt godt av å slappe av på samme båt med fiskutstyr, en kanne kaffe og et par kopper+en god del jugehistorier :-) Kunne rett og slett blitt hyggelig.

 

BTW: Ikke komentert enkeltepisoder fordi jeg ikke har vært der selv.. Oppfattelsen av hva som skjer er ikke objektiv.

 

God sommer til alle.

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det må være lov til å si at det virker som om "vettet" til båtførerne er motsatt proposjonalt med antall fot+hestekrefter båten har. Selv har jeg ei snekke på 24 fot som jeg bruker til og fra landstedet, og når jeg er på hytta har jeg snekka liggende ved kai. Det er relativt høy trafikk av lystbåter forbi, grunnet en marina i nærheten, noe som desverre går utover snekka.

 

Jeg har opplevd at 45 fot+++ har dundret forbi, 10 - 15 meter ifra, uten overhodet å slakke ned. Hvorpå jeg har vært rimelig sikker på at min 24 foting på nærmere 2 tonn enten skulle tatt rundkast ved kaia, eller eventuelt bli kastet oppå. Og la meg understreke, det er ingen flytebrygge jeg har!

 

Dersom min seks år gamle sønn hadde vært ombord "og lekt" ved et disse tilfellene, hadde han sansynligvis blitt alvorlig skadet! Da hjelper det forbannet lite å komme med at sjøen er for alle, vann flytter seg, bla, bla, bla. Det er unødvendig å si hvor jeg ønsker disse potensløse herrene som fører disse båtene, men det er et sted hvor vannet fordamper!

 

MVH

Gent

Link to post
Share on other sites

Det må være lov til å si at det virker som om "vettet" til båtførerne er motsatt proposjonalt med antall fot+hestekrefter båten har.

Og da bør jeg kunne si at, nei dessverre; Det er proposjonalt! Fot+hestekrefter=vett

 

BTW: Betyr det at 3 fot syken er en ubevisst ønske om økning av vett? Hmmmm

 

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Nei vet du hva Bavaria. Du er rett å slett ikke skikket til å være på sjøen. du siterer meg, men leser du i det hele tatt innlegget mitt. Du mener kanskje at du har forkjørsrett på sjøen fordi du har en stor rask båt? Alle som kjører saktere eller ligger rolig må ligge på motsatt side av fjorden for her kjører du?

 

Håper du har andre holdninger i hverdagen enn hva du påviser her, jeg håper du er en trass 14 åring med en 14 fot og 9.9 hester. Men er du voksen og har slike holdninger med en stor båt burde du ikke være på sjøen etter min, presiserer min mening. Sjøen skal være koselig for alle, ikke bare de med store båter og holdning om at sjøen må tilpasse seg meg og jeg må ikke tilpasse meg noen.

 

Er det så jæ*** vanskelig å respektere andre? Hvis jeg ligger et sted så er jo jeg der først, hvorfor skal da folk på død og liv peise forbi med noen meters avstand når leiet er 100+ meter bredt?

 

Men for å si det slik. Hadde du kjørt på skjær hadde jeg nok hjulpet deg uansett. Det samme hvis du fikk problemer pga min kjøring. Eller du fikk motor stopp. Ville du gjort det samme? neppe... Håper jeg aldrig får motorstopp på sjøen der du har lyst til å kjøre, for flytter jeg meg ikke renner du nok bare over meg. Og sannsynligvis sitter du å er forbanna på meg etterpå fordi jeg er jo teit som får motorstopp akkuratt der du ville kjøre.

 

Kanksje man fisker eller kanskje man venter på at motoren skal avkjøle seg fordi man har problemer. Du rekker uanset ikke å se det for du peiser forbi!

 

Hør på deg selv Bavaria, og tenk litt dere andre også! Jeg må si at man mister litt lysta på sjøen når man leser folks holdninger.

Link to post
Share on other sites

Vi stresser ikke i det hele tatt :-) Jeg sjelden så lav puls som når vi ligger med begge motorene på 3400 rpm, oljetrykk midt på, motortemp på 90 grader og 27 knuter. Sett fra mitt synspunkt: kan ikke du vise hensyn og ikke legge deg midt i trange leier for å fiske? Vi er ikke enige slik er det bare.

 

Om du treffer på en som ligger i en trang lei for å fiske så befinner du deg 99,9% sikkert i et område med 5 knop fartsgrense. Sett deg ned og studerer fartsbegrensningene i det området du ferdes. Forholder du deg til disse har jeg lite å klage på. Om du i tillegg holder en avstand som gjør meg i stand til å legge baugen mot hekkbølgene dine der det ikke er fartsbegrensninger så er jeg godt fornøyd.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Om du treffer på en som ligger i en trang lei for å fiske så befinner du deg 99,9% sikkert i et område med 5 knop fartsgrense. Sett deg ned og studerer fartsbegrensningene i det området du ferdes. Forholder du deg til disse har jeg lite å klage på. Om du i tillegg holder en avstand som gjør meg i stand til å legge baugen mot hekkbølgene dine der det ikke er fartsbegrensninger så er jeg godt fornøyd.

Og jeg er enig med deg. Forbasket klønete skrevet av meg. I trange leder er det 5 knuter som gjelder. Jeg vet hva jeg kjører og hvor mye sjø den lager.. Jeg er oppvokst i 3-snekke og plattgatter. Vi diskuterte forøvrig situasjone i lunsjen her nå. Hva er nok avstand? 5 meter, 15 meter, 35 meter, 65 meter, 100 meter?

 

BTW: Er det bare meg som synes det er snodig i Vrengensundet i Tønsberg at det har flyttet 5 knops grensen så langt INN i sundet?

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...