Jump to content

Justering av tenning på FM s2 motor


F.V.snekka

Recommended Posts

Hei, jeg har en Fredrikstad motor S2 som jeg har problemer med å få til å gå rent.

En dag kan den gå fint og en annen så er motoreffekten borte og det smeller fra forgasser.

Jeg lurer på om det kan være tenningen som ikke er riktig justert. (elektrisk med fordeler og coil)

Petter på FM i moss har sagt at tenning skal skje når stempel er på topp, men på denne instillingen er motoreffekten nesten helt borte.

Hvis jeg justerer tenningen så den tenner litt før topp (ca 5-7cm på svinghjulet) så går den bedre.

I fjor høst slipte jeg ventilene med pasta og ny topplokkspaktning. Nye tennplugger og forgasser.

 

Hva er det som gjør at den går dårlig ved tenning på topp, eller hva er det jeg gjør galt/ikke har tenkt på.

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som om du har noe slark et sted i overføringer internt i motoren, siden den varierer oppførselen.

Det kan være slark i overføring fra veivaksel til kamaksel eller i overføring til fordeleraksel.

Det er vel drev drift overalt i denne motoren og drevene kan jo være så slitt at det gjør utslag i tenningstidspunkt.

Link to post
Share on other sites

Ja, men du må skru ut en tennplugg også og stikke ned et skrujern,evt lyse ned for å se at feks. første stempel er på topp.Hvis ikke du har gjort masse rart, ville jeg prøvd og bytte om plugghettene. Da snur du tenningen 180grader. Har du sjekka at det er gnist på pluggen. Det kan være at en plugg er gåen, selv om den er ny.

Link to post
Share on other sites

Om du bytter om tennpluggkablene på en 2 sylindret firetakts motor så vil du forandre tenning med 360 grader. Dvs. gnisten vil oppstå i sylinderens utstøtningstakt (ingen kompresjon). Tviler sterkt på at du i det hele tatt vil få motoren igang.

 

 

Gammal bensinmotor generelt:

Når det gjelder ditt problem så har jeg villet sjekke rotor og fordeler. Ta av fordelerlokket og sjekk innvendig for fukt og/eller skader som følge av overslag.

Sjekk fjærbelastet kullbørste i midten som utgjør kontakt til rotor. Sjekk fordelerlokkets innvendige kontaktpunkter (utgangene til pluggkablene) for evt. forbrenningsskader som følge av overslag.

 

Når det gjelder tenning så sjekk avstandsgapet på brytningsstiften (vil tippe gapet skal være 0,3-0,5mm når den er åpen på rotorkam) Se evt. instruksjonsmanual.

Sjekk også overflaten på brytningsstift for evt. sårskader som følge av overslag.

 

Vanligvis så skal der være noen graders fortenning. Den aktuelle fortenningen kan måles med en tenningslampe over brytningsstiften og med avlesning på svinghjul.

 

Lykke til !

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Fjærbelastede sentrifugallodd som endrer fortenningen avhengig av motorturtall!

 

Alternative måte kan være membraner som endrer fortenning utifra lufttrykk i innsugsmanifolden! Vanlig på litt eldre bilmotorer!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

For å justere tenning slik at tennings skjer på topp har jeg gjort på følgende måte:

Stikke skrutekker ned i sylinger 1 og når stempel er på topp lage et merke på svinghjul og blokk. Der etter sette på tenningen slik at tenningsystem får støm. Så snurrer jeg svinghjulet og ser hvor merket på svinghjulet er når gnisten slår over på tennpuggen. Justering har jeg gjort kun ved å vri på fordeler.

 

Er dette korrekt måte? Som jeg da har forstått så skal loddene som er i fordeler justere tenning ved høyere turtall?

 

Hva er normale symtomer hvis fjærene i fordeleren er dårlige? Kan det være at frdeleren sitter feil i forhold til drevet fra motoren?

Link to post
Share on other sites

. Så snurrer jeg svinghjulet og ser hvor merket på svinghjulet er når gnisten slår over på tennpuggen. Justering har jeg gjort kun ved å vri på fordeler.

Det er en ting til som ikke synes nevnt tidligere. Stempelet er på topp 2 ganger for hver gang gnist oppstår, slik at begge ventilene skal være stengt når tenning skjer (begge vipparmer må være løse), kompresjonstakten.

 

Når motoren er i gang og det smeller i forgasseren betyr det for tidlig tenning, eksplosjonen slår tilbake gjennom innsugventilen.

(Eventuelt kanskje for liten ventilklaring, bør vel ligge i området 0,3-0,4 på FM’n).

Skjer smellingen under en mislykket start er det bare normalt tilbakeslag fra kompresjonen.

 

Ikke heng deg så mye i svinghjul, merking osv., det er mer for etterkontroll hvis en finner de originale merkene.

 

Når stempelet er på topp i riktig taktslag vris fordelerhuset slik at rotoren peker mot pluggledningen’s metallstift i lokket.

Motoren bør da kunne tenne og rusle rundt.

Observer på forhand rotorens rotasjonsretning, for maksimal tenning vris fordelerhuset forsiktig motsatt vei, da vil rotoren overføre strømmen tidligere til metallstiften i lokket.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er en ting til som ikke synes nevnt tidligere. Stempelet er på topp 2 ganger for hver gang gnist oppstår, slik at begge ventilene skal være stengt når tenning skjer (begge vipparmer må være løse), kompresjonstakten.

 

Tennpluggene tenner hver gang stempelet er på topp :confused:

Altså så tenner det en gang på hver tennplugg når jeg har dreid svinghjulet 1 runde.

 

Ventilklaringen er på 0,3mm. Bør jeg prøve å øke denne til 0,35 på innsugsventilene? (kortere åpningstid)

 

Foreløpig takker jeg for god hjelp her på forumet :thumbsup:

Redigert av F.V.snekka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan nok stemme at pluggen tenner på hver omdreining, også på en firetakter. Dette forenkler konstruksjonen på den mekaniske delen av tenningssystemet!

 

Men kompresjon og medfølgende eksplosjon av bensin-luftblanding skal kun skje annenhver omdreining på en firetakts motor!

 

Ventilklaring skal måles/justeres kun når stempel er på topp i kompresjonstakten og ventilene er lukket!

 

I utstøtningstakt og stempel på topp skal begge ventilene være nedtrykket for å være åpne i overlapning. Ventilklaringen vil da ikke være mulig å måle/justere da de er trykket ned av støtstangen/kammen!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...