Jump to content

Fortøyning for seilbåt, kommer den for nær land?


jensemann2

Recommended Posts

baatutlegg.jpg

 

Jeg har boret ned 2 bolter i enden av den grå streken fra en odde til et undervannsskjær. Skal feste en 55mm trosse til disse boltene og henge på et tungt lodd midt på tauet. (Seilbåten stikker 1,8 meter så den må kunne passere over tauet.)

 

 

Vanligste vindretning er SW her men det kan også blåse NE

 

Båten er 32 fot. Tror dere den vil kunne komme for nær land med hekken? Hvis loddet jeg fester i trossa er tungt nok vil vel det trekke båten utover?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ser av bildet ditt og mener det står 13m fra land og ut til trossen som går over sundet.

Nå vet jeg ikke hvor stor båten din er, men la oss ta utgangspunkt i en båt på 10m.

Når det er pålandsvinn, så vil du da ha en klaring på 3m mellom land og båt. Du må også beregne tauet som går fra båten og ned til trossen, og hvis vi her beregner 3m, så vil du ha svært lite å gå på ved litt pålandsvind. Er det mye vind så vil nok trossen som er strekt mellom odden tøyes en del, og du kan sikkert regne opp mot 4m tøyning.

Så etter en stormfull dag så er jeg redd for at du finner båten din oppe på land :nonod:

Ops. ser at båten er 32 fot, så da skulle mine beregniger stemme nogen lunde.

Redigert av Ellida (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det stemmer, det er 13 meter til land der på midten... Men hvordan vil et tungt lodd på midten av tauet fungere? Vil ikke det dra båten utover hvis den presses mot land? Jeg har også tenkt at jeg kan ha et utlegg på utsiden som sikrer båten mot å drive innover.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skulle lagt båten slik som du beskriver, så ville jeg ha festet et skikkelig lodd (ca 1 tonn) i trossen og utover for å sikre at ikke trossen blir strekt mot land ved sterk vind. Da trenger du kun å ta hensyn til stekket som blir mellom båten og tauet som går til trossen.

Link to post
Share on other sites

det stemmer, det er 13 meter til land der på midten... Men hvordan vil et tungt lodd på midten av tauet fungere? Vil ikke det dra båten utover hvis den presses mot land? Jeg har også tenkt at jeg kan ha et utlegg på utsiden som sikrer båten mot å drive innover.

 

Joa, loddet vil jo alltid klare å holde båten fra land, bare det er tungt nok :o)

 

La oss si du bruker et lodd som er «passe» tungt, boltene er festa helt v. vannflaten, og du gir 2m dybde for å komme over. Da vil båten max bli blåst 2m inn mot land, medmindre tauet ryker. Da har du 1m klaring. Det ville jeg sagt er akkurat for lite. Det vil kunne være bølger, du må gi mer enn 2m klaring pga. høy/lavvann, og båten vil ligge med roret innover, s.a. klaringen i praksis blir mindre hvis ikke bergveggen er 100% loddrett.

 

Det du gjør er seff. å ha mulighet til å slakke og stramme trossa, du kan f.eks. ha to øyer/løkker/kauser/whatever som du legger over den ene bolten. En som gir f.eks. 2,5m slakk som du bruker v. ombord/ilandstigning og når båten er i bruk, og en som gir kun den slakken som trengs for å ha en viss elastitet, som du bruker når båten er fortøyd.

 

Hadde fulgt nøye med de første uværsdagene for å se hvordan ordningen oppførte seg.

Link to post
Share on other sites

Eg ville strekt opp trossa mellom tilsvarende punkt på land først, og testa ut svikt i den ved tiltenkt oppstramming. Kanskje i regnvær, for å få trossa våt.

 

Opfatter eg dette riktig, så skal du slakke trossa for å dra båten inn og ut, og la trossa ligge slakk med lodd på slik at du kommer ut og inn, og så stramme opp etter fortøyning.

Eg lurer på kva innretning du skal bruke til å stramme trossa med? Stubbebryter ville kanskje vert egnet til slik. Håndmakt trur eg ikkje vil gi stramt nok slik at du holder seilbåten fra land.

Og det vil være trøblete å komme til land aleine kanskje. Eg tenker om båten kanskje ligger å dunker baugen i fjellet medan du jogger 50 meter for å stramme opp bak ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det der holder på annet enn stille godværsdager. Du må tenke på at det alltid vil bli en visning på tauet som går opp til bøyen, og videre opp til båten. Det beste må være å legge ut en skikkelig moring, og bruke en bøye. Alternativt å bruke løsningen du har tenkt, men feste bøyen din litt lengre bort mot undervanns-skjæret, for så å trekke akterfortøyningen litt lenger andre veien. Da vil avstanden bli en del lengre...

 

Men skjønner ikke helt hvorfor du vil strekke tauet over der i det hele tatt. Sats heller på en skikkelig tung moring. Alternativt flere som blir senket på samme sted, og lenket sammen.

 

Selv har jeg en bøye som jeg bruker i ny og ne. Der lå jeg ut et 200 ltr oljefat fyllt med betong, og en solid trosse opp til overflaten med kjetting nederst. Etterpå tok jeg et oljefat til, og hadde en forholdsvis kort løkke rundt det andre tauet med kjetting, og slapp det ned, slik at jeg doblet vekten av moringen. Etterpå tok jeg en 25 liters kanne med betong og festet på toppen av kjettingen, og denne fungerer som en daumann, og demper rykkingen i moringene. Dette har holdt mot vinterstormer.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

okei. Jeg har leire/mudderbunn her, så moringen vil nok suge seg godt fast. Det er vel bedre med en moring som ligger f.eks 20 -30 meter ute på nordsiden av trossa (nord opp) som da er festet midt på trossa evt med en daumann på, enn å bare ha moring og ikke frossen i land? Den vindretningen som gir storm er i 90% av tilfellene SW.

 

men uansett så vil jeg ha dette sikkert som banken.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke tenkt å slakke trossa for å få inn og ut båten nei. Har tenkt å feste et tau midt på trossa med en blåse i som jeg fortøyer båten i. Så har jeg en jolle som jeg bruker til og fra ...

Hovedpointet her var at du skulle stramme trossa for å unngå å få båten knust, ikke slakke den ytterligere for å komme ut og inn. Det siste kan du løse enkelt med å la tauet gå gjennom trinse på trossa og inn til land. Det første tror jeg ikke lar seg løse.

 

La oss se på det absolutte minimum av slakk du må ha i rigginga di. Det MÅ være MIN 2m slakk i trossa for å komme over den. Da MÅ tauet være MIN 3m for i det heletatt å rekke opp til dekk. Alt der er hekken din potensielt 2m inne på land (hvis vi ser helt bort fra effekten av loddet). Så må vi legge på for tidevannsforskjell, la oss være naive optimister og si 50cm, dette utgjør da 50cm både på trossa og tauet, altså er hekken nå 3m inne på landjorda. I tillegg har du en problematikk med tauet ditt, for hvis det har helt minimal lengde for minimum slakk så bidrar det egentlig bare til å løfte på loddet, og da får du mer slakk i trossa ... trur vi på det aller mest naive kan anta såpass slakk i riggen din at du kan få rompa 4m opp på moder jord. Hvor tungt lodd må du ha for å trekke den ut igjen? Loddet må trekke inn 4m slakk bare for å få hele båten på vann igjen, og du vil vel ha litt mer margin på toppen av dét også?

 

Det loddet ditt begynner å høres mer ut som en moring ... hvorfor ikke la den ligge på bunn som alle andre moringer?

 

NOE av slakken kan du eliminere om du strammer trossa etter fortøyning, men selv om du strammer som bare f. er den fortsatt 56m lang og har elastisitet. Bare her blir det for mye slakk, uansett stramming og/eller lodd. Videre kan du ikke ha et 100% stramt og loddrett fortøyningstau fra båten og ned til trossa heller, tror nok du minimum må regne 1m her også. Dette blir mos ...

 

Edit: ser du er over på moring- tror det er lurt. Tror også du kan droppe hele trossa, kan ikke se at den vil ha noen funksjon egentlig, den er rett og slett for lang.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg begynner å bli unødvendig komplisert. Trosser og kjettinger hit og dit, og alt dette skal vedlikeholdes og inspiseres jevnlig.

 

okei. Jeg har leire/mudderbunn her, så moringen vil nok suge seg godt fast. Det er vel bedre med en moring som ligger f.eks 20 -30 meter ute på nordsiden av trossa (nord opp) som da er festet midt på trossa evt med en daumann på, enn å bare ha moring og ikke frossen i land? Den vindretningen som gir storm er i 90% av tilfellene SW.

 

men uansett så vil jeg ha dette sikkert som banken.

 

Du bruker uansett jolle for å komme mellom land og båt, så hva skal du med fortøyninger til land?

 

En solid moring, med kjetting/trosse som du fortøyer i baugen. Båten vil alltid ligge med baugen mot vinden, altså med minst mulig belastning på fortøyning/moring.

Sikkert som banken.

Link to post
Share on other sites

ja men mye styr å legge ut tung Moring. Må jo ha sikkert 3x 200 liters fat med Stein/betong da. mye jobb å få fraktet dem ut på fjorden er det også. Derfor tenkte jeg : to fester i land og en middels tung moring med daumann utpå for å holde båten fra land.

Link to post
Share on other sites

Har du vurdert et helix-anker istedet? Vet ikke om noen som selger dem her, men kan sikkert bestilles fra produsenten i USA. http://www.helixanchors.com/index.php/Product-Related/ . På grunt vann kan det la seg gjøre å installere et slikt anker uten bruk av dykker ved å bruke et vanlig PVC avløpsrør som forlenger.

 

 

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

ja men mye styr å legge ut tung Moring. Må jo ha sikkert 3x 200 liters fat med Stein/betong da. mye jobb å få fraktet dem ut på fjorden er det også. Derfor tenkte jeg : to fester i land og en middels tung moring med daumann utpå for å holde båten fra land.

 

Vet ikke helt hva du mener med «middels», men du kan ikke ha noe lettere moring selv om båten også har akterfeste i land.

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler på at du vil klare å få til et godt system uten å bruke moring!

Det vil bli for lite slingringsmonn slik som jeg ser det!

Ved å feste båten både for og akter så vil du måtte ta sjøen fra nord på siden (hvis bildet er med nord opp)

Det ligger en båt på bildet ditt, og for meg ser det ut til at det er en brygge der. Hvis det er tilfellet så ville jeg vurdert å feste en baugfortøyning i den og ha et akter feste i land.

Du vil da kunne ha en litt bedre vinkel mot eventuell sjø fra nord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...