BG-21 Startet 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2011 Jeg så noen ganger på en Finn-annonsen - så klarte jeg ikke holde meg. Jeg kjøpte denne båten usett for kr. 1.000,- Selger trodde ikke det var mye grunnleggende råte, men han har ikke gitt noen garantier. Jeg har ikke tenkt å klage - prisen gir ikke klagerett. Spørsmålet er om det er bra nok til å ta fatt på jobben... Jeg synes båten ser verneverdig ut. Her er et bilde fra en gang før landsetting: Jeg skal etter planen inspisere båten 25/6. Det blir veeeldig spennede... Jeg tenkte å ta med motorsaga (eller kanskje jeg ikke burde det...?) Dersom jeg mener jeg skal i gang med dette vil planen være å dekke den med stativ-presenning (så det er tett ovenfra og litt luftig), og så etterhvert hjem og i hus. Planen vil evt bli å bytte ut alt skadet treverk, få den godt impregnert/behandlet og få god orden på det tekniske (med original stand som rettesnor). Jeg har tidligere satt i stand 3 trebåter og en plastbåt, men ingen av dette omfanget. Dro innom sjøfartsmuseet i dag for å lete etter tegninger, men de hadde stengt biblioteket kl 15.. Får prøve mail/tlf. Har googlet en del og funnet båter som er ganske like i design (Link) men ingen helt like. Jeg har ikke historikk og vet foreløpig ikke om det er Furuholmen-design som oppgitt. Dersom noen av dere skulle ha innspill eller info om båten så er jeg takknemlig. Jeg skal ta bilder når jeg inspiserer. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 8.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2011 Kan bli en flott båt dette med en god innsats her. Ser av de eldre bildene at denne har mahognyskrog. Er såppas ribbet innevndig at du kommer godt til for å få inspisert og evnt senere skifte ut deler som er dårlige eller råtne. Ville nok selv malt denne hvit langs skutesiden etter hvert, for det er mere kledelig på slike båter. Kan også registrere deg på http://cmbweb.no, og få mye hjelp av oss som har slike båter. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
BG-21 Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2011 Takk for innspill Bartesam. Synes også hvit passer veldig bra på skutesiden på disse båtene (men der er det vel delte meninger ) Ser det er en lignende båt registrert på cmb som heter Bris... Får vel se om jeg registrerer meg der etterhvert, men først får jeg se hvordan båten ser ut. Det følger med en 85hk Mercedes som har stått i. Det høres vel litt lite ut - gjør det ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 8.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2011 Hvitt skrog gjør seg godt på disse båtene. Du bør ha minst 150 hk. Dette kan bli litt av et smykke! Sitér dette innlegget Link to post
BG-21 Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2011 Ja, jeg tenkte også at det burde være +150hk.. Forresten, her er teksten som var i Finn-annonsen (ser selger har slettet den). Oppgitt å være 30 fot bygget i 1952 og har gått under navnet Ruskan: Sitér dette innlegget Link to post
Splendens Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Og hvordan gikk dette da? Har du vært og sett på båten? Legg gjerne inn noen bilder av vidunderet! Sitér dette innlegget Link to post
BG-21 Svart 5.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Det skar seg med turen til Bergen. Bilen var pakket, matpakker smurt - klare til å dra. Skulle bare innom stallen for å mate hestene. Den ene så litt rar ut, kanskje trett, men jeg foreslo kona kikket inn. Viste seg at hesten hadde forstoppelse. Vi drev livredning 3-4 dager. Hesten fikk borti 50 liter intravenøst. Kom i orden, heldigvis:) Satser på å komme avgårde ila de neste to ukene... Sitér dette innlegget Link to post
BG-21 Svart 7.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 (redigert) Da har jeg vært en tur i Bergen og sett på båten og det ser bedre ut enn jeg fryktet. Dekket ser bra ut med heltre mahogny dollbord og teakdekk som bare trenger puss og lakk. Kledning er stort sett bra. To nederste bord var byttet i furu og det så ut til å være gjort ok. Tror ikke jeg trenger bytte noen bort. En god del spant er knekt i den skarpeste svingen i overgangen mellom bunn og skuteside. Viktig at det er sterkt og i orden. Men motorfester, underdekk mm så bra ut. Tror det skal bli båt av dette Her er et utvalg bilder fra inspeksjonen: Jeg er på utkikk etter passende motor. Tror jeg vil ha diesel med litt kraftoverskudd og da bør den vel være 150-200hk (fulgte med en 85hk mercedes). Har litt lyst på en V8, men den tar kanskje litt mye plass i bredden.. Det er vel rekkesekser som er mest tro mot utgangspunktet? Tror ikke jeg vil ha turbo i denne båten. Kan gjerne være en litt eldre motor. Jeg har også lyst på vridbar propell, men det må jeg tygge litt på. Kanskje litt utradisjonelt, men med litt kraftig motor og vridbar propell kan man kjøre rolig tempo med veldig lavt turtall, lavt støynivå og lavt forbruk. Og så kan man gi turtall og få full motorkraft når man skal gå fort. Inspill? Det er en del ting jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre (type motor, drivverk, innredning mm). Jeg kommer til å forsøke å stille spørsmål til Baatplassen underveis. Redigert 7.August.2011 av BG-21 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 Ikke diesel i en slik båt. Prøv å få tak i en gammel sideventilert. F.eks.Ford V8 eller Volvo ED6. Nydelig stille gange på dem. Dreiemomentet er også solid selv om ikke effekten er så mye på topp. Amerikansk rekkesekser kan også brukes (mye volum) Eller hva med å marinisere en Jaguar V12? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 Jeg har en kollega som har satt inn jaguar V12 i to slike båter, han er eier av Pirat i CMB og har i år satt inn perkins rekkeseks i sin båt. V8'ere bråker endel mer enn rekkeseksere er min erfaring. Sideblåser ford ville jeg ikke valgt da de koker for et godt ord. Fine motorer, men mindre effekt enn den mercedesen som satt der. Sitér dette innlegget Link to post
Ra Balder Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 (redigert) Et spennende prosjekt og en flott båt - vi gleder oss til fortsettelsen! Det er vanskelig å komme utenom turbo på en dieselmotor med den effekten du snakker om, det blir fort veldig tungt. Eneste alternativ jeg kommer på er GM's 6,2/6,5 V8 diesel, den fås opp til 150-160 hk uten turbo, men veier likevel under 500 kg, såvidt jeg vet. R6 går penere enn V8, og bensin penere enn diesel. Jeg ville helst valgt en R6 både pga plassbehov i bredden og lydkarakteristikk. Hovedargumentet ved valg av motor tror jeg må bli hva du skal bruke båten til: - Turbruk/bruke den mye = moderne diesel. - Hobbyprosjekt der hovedaktiviteten er å holde båten pen, klassisk og original, reise på treff etc = klassisk bensinmotor. Hvilken Mercedesmotor var det du fikk med? Redigert 8.August.2011 av Ra Balder (see edit history) Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
jadal Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Oj.. Likte den. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Jens_P Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 (redigert) To nederste bord var byttet i furu og det så ut til å være gjort ok. Ingen ulempe med furu her. Kjølbordene er ofte de siste som tørker opp ved landsetting om høsten. Våt mahogny kan skades ved frost. En god del spant er knekt i den skarpeste svingen i overgangen mellom bunn og skuteside. Dette ser ut til å være den største utfordringen. Ut fra bildene ellers virker treverket å være i god stand. Ser ut som fordekk er lagt om med finér og epoxylimte staver. Jeg har også lyst på vridbar propell, men det må jeg tygge litt på. Om du ønsker å komme ned i dorge-fart på tomgang kan et hydraulisk gear med slureventil være et alternativ. Redigert 8.August.2011 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
BG-21 Svart 8.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Takk for gode innspill. Ingen ulempe med furu her. Kjølbordene er ofte de siste som tørker opp ved landsetting om høsten. Våt mahogny kan skades ved frost. Interessant innspill - jeg har ikke erfaring med mahogny under vannlinje. Men da er det vel litt det samme som med eik - den tåler mye på land når den er tørr, eller i sjøen også som våt, men liker ikke komme på land med fuktighet og fryse til. Dette ser ut til å være den største utfordringen. Ja, det er også min vurdering så langt. Vil helst hatt tak i eik med naturlig bøy for å få styrke i hovedspantene (altså bytte ut skadde deler). Noen som vet om noen som selger slikt? Har også eik i skogene rundt her så kan evt høre med noen av naboene om jeg får lov å lete etter passende emner.. Ser ut som fordekk er lagt om med finér og epoxylimte staver. Stemmer. Om du ønsker å komme ned i dorge-fart på tomgang kan et hydraulisk gear med slureventil være et alternativ. Har ikke erfaring hydraulisk gir/slureventil. Men 3-bladet fast propell er vel mest effektiv (høyere fart/ marsjfart), så det er vel verdt å vurdere. Det er kanskje også noen utfordringer med å finne et passende vridbart anlegg.. Og takk for flere innspill rundt motor. Jeg vet ikke betegnelsen på motoren som fulgte med, får se nærmere på det når jeg henter.. Jeg hadde tenkt jeg skulle komme til å kjøre en del - ala ferietur - derfor det med diesel... Men, basert på innspill er jeg mer åpen også for bensinmotor (vibrasjon, lyd, vekt/effekt). De fleste turene vil uansett være kortere dagsturer. Hva med å marinisere for eksempel Mercedes bensinmotorer 280E/ 300E fra 80-90 tall? Solide motorer, lette å få tak i, rett effekt, og ganske "vibrasjonsfrie" og stille. Drivstofføkonomi er vel ganske ok (hvertfall ift V8/ V12:) Volvo ED6 er jo et interessant innspill - de går også på parafin.. Men problemet er vel om man blir fornøyd med effekten (tipper den når maks 12kn med ca 80hk?). Men jeg vet jo ikke hva den gjør med 180hk. Tenkte marsfart på ca 15kn og toppfart opp mot 20 var innen rekkevidde - hva tror dere? Ellers har jeg ganske mye erfaring med Ford V6 (feks 2,8i med 155 hk el), men de har vel ikke helt Mercedes-kvalitet.. Og i denne båten ville vel som Ra-balder sier rekkesekser være å foretrekke fremfor V. Noen meninger/ erfaringer om Mercedes 280E/300E i båt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 For styrkens del kan kanskje tynne lameller laminert sammen med epoxy være løsningen her? Som du ser så holder ikke den originale løsningen særlig godt, så da kan det være lurt å lage til noe som er sterkere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
DieselDahl Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Vi diskuterte litt mercedesmotorer nå i helgen på Hvasser og de som har jobbet med dem forteller at Geländewagen brukte godt over fire liter på mila med 2,8l....... Perkins seks liter er bra greier, og god service, Ford er jo også en mulighet. Støy er en vesentlig faktor, det blir mere lyd enn du tror Sitér dette innlegget Link to post
BG-21 Svart 8.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 For styrkens del kan kanskje tynne lameller laminert sammen med epoxy være løsningen her? Som du ser så holder ikke den originale løsningen særlig godt, så da kan det være lurt å lage til noe som er sterkere... Godt poeng at den eksisterende løsningen ikke har holdt.. Men de brukte kanskje ikke naturlig bøyde emner til spant. Må se på det og tygge litt til på dette.. Laminat er nok et ganske godt alternativ. Vi diskuterte litt mercedesmotorer nå i helgen på Hvasser og de som har jobbet med dem forteller at Geländewagen brukte godt over fire liter på mila med 2,8l....... Perkins seks liter er bra greier, og god service, Ford er jo også en mulighet. Støy er en vesentlig faktor, det blir mere lyd enn du tror Hmm. Det kan jo for forbrukets del se ut til at man nesten like gjerne ha V8 bensin? Den vil ikke belastes like hardt ved samme fart.. Det hevdes at Chevy Tahoe som er litt lignende mht vekt og aerodynamikk som Gelendewagen har ca samme forbruk som 280E, men den har borti 100 hk mer.. Ikke så lett å sammenligne bil og båt, men jeg fant denne tabellen: 280E bruker 20-30% mer enn 300D. Har sett litt på Perkins 6.354. Liker dem. Lange produksjonsserier, god deletilgang - og stort volum og lavt turtall har litt for seg. ut fra det jeg kan se. Har Perkins 3-cyl i traktoren (MF-35). Solide greier som går fint. Vet ikke hvordan det blir forbruksmessig? Uten turbo har den kanskje litt lav toppeffekt ift hva jeg hadde tenkt.. Men, som dere vel skjønner har jeg ikke kommet så langt på dette enda. Ikke sikker på hva jeg ønsker, men det er en stor del av moroa å holde på å undersøke bevisstgjøre seg litt og vurdere sånt:) Skal se litt på inspillet fra Ra-balder om amerikanske rekkeseksere. De som sitter i en del biler (feks gamle 6-er Mustang) har vel ca 150 hk.. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Du skulle også ha sjekket ut Chevrolet inline six 250 (4,1 liter), en rekkesekser utviklet spesielt med tanke på taxinæringen i USA. Den er beregnet til å gå en million uten nevneverdige reperasjoner, med andre ord skikkelig slitesterk. På grunn av dette + drivstofføkonomi ble den da førstevalget og ble valgt foran Ford av flere drosjeselskaper. Kom med opp mot 171 hestekrefter avhengig av modell og spesifikasjoner. Har potlet litt med en 250 med 105 hester, gangen på den er nydelig, stille og jevn. Klart, det er en amerikansk motor, så den bruker mer enn en moderne rekkesekser, men absolutt verdt å sjekke ut Når det gjelder spantene er det jo brukt en kombinasjon av "vanlige" spanter og band i din båt. Spantene er vokste og tilpasset skroget mens bandene er i steamet eik. Bruk av band er egentlig en arv fra England og USA, en billig og enkel måte å holde bordgangene sammen med. Fordelen med dem er at de er enkle og billige å lage og at de til en viss grad kan erstatte bruken av vanlige spanter. Vokste spanter med egen form blir i småbåter gjerne betraktet som en nordisk tradisjon. Blant annet derfor er trebåtbyggertradisjonen fra Norge svært aktet i trebåtbyggermiljøene i USA. Nåja, en digresjon. Bakdelen med band er at styrkemessig har de lite eller ingen styrke bortsett fra i egen lengderetning, så de holder båtens form stabil i mindre grad i forhold til grovere dimmensjonerte spanter med "egen" form. Med den følge at de gjerne knekker lett ved belastning, enten fysisk press utenfra eller når bordgangene trutner. Det vanligste er at de knekker i områdene med mye belastning, som der dørken slutter mot skrogsiden og der skroget har spenstigest former. Med litt omtanke fungerer de de godt så lenge man tar hensyn til begrensningene. Laminering av dem har lite for seg om du ikke også øker høyden på dem (så de blir mer lignende de andre spantene i profil). Øker du høyden (og eventuelt bredden, men det er bedre å sette inn flere høyere band enn å bredde dem for å fordele kreftene ut fra den økte vekten høyere band tilfører båten) vil laminering gi deg sterkere båt, men spantene blir også vanskligere å tilpasse hvis du ikke laminerer dem direkte på plass i båten. Sånn sett er det gjerne enklere å heller dimensjonere eikeband litt grovere og steame dem på plass. Eik tar steaming godt og jobben er forholdsvis kjapp og enkel i forhold til alternativene Med tanke på behandling av slike spant er et godt triks å male dem på baksiden før steaming. Tidligere fikk man tak i blymønje som var en meget OK maling til slikt, men vanlig utendørs oljemaling fungerer også. Et tynt lag maling på baksiden hindrer fukt i å transporteres mellom skrog og spanter med den følge at også eventuell råte ikke sprer seg så lett i innveden. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Dette skal det bli artig å følge med på......beundrer pågangsmot og tolmodighet. Sitér dette innlegget Link to post
BG-21 Svart 9.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Du skulle også ha sjekket ut Chevrolet inline six 250 (4,1 liter).. Takk for bra innspill! Det med Ford er bare fordi jeg har hatt noen Forder (17m, 20m/2.3, Sierra (2,0 ohc, 2,8-4X4 og 2,0 doch) Scorpio (2.0 doch, 2,3 rekkefirer 147hk og 2.5 TD). Men for tiden har jeg ingen Forder så jeg er ikke blod-fan..:) Når det gjelder spantene... Ser av bildene at det ikke er brukt formvokste emner. Spantene er derimot delt "midt i skarpeste svingen" og skjøtene på hver side er for svake, så de er knekt. Og nesten alle båndene er knekt i det området. Ser ut til at båten for en del juling der så dette må ordnes slik at det blir solid. Kanskje en ide å bytte ut noen av båndene med spanter i dette området? Eller som du sier, bytte ødelagte spant og kanske gå opp på høyden på båndene som du foreslår (har en Folkebåt og der er båndene høyere..). Dette skal det bli artig å følge med på......beundrer pågangsmot og tolmodighet. Takk:) Nå har jeg i det minste utvist litt pågangsmot.. Tolmodigheten pleier å holde på ting jeg starter (men må innrømme det hender jeg skaffer ting til lager som aldri kommer til prosjektstadiet:). Men denne båten har jeg nok spesielt stor sans for og jeg gleder meg til oppgavene videre. Vi er vel noen som liker fundering og fiksing og vi blir vel ikke så lett kurert:smiley: Vi får se... Sitér dette innlegget Link to post
Ra Balder Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Fikk du sjekket hvilken MBmotor du har fått med? Jeg spør fordi om det er en OM352, (som er/var endel brukt i båt), så kan den forholdsvis enkelt bygges ut til å yte 130 skikkelige dieselhester, uten turbo. Du trenger kun å skaffe en dieselpumpe fra en 130hk, som det finnes mange av. Nydelig, uslitelig motor med flott gange, lavt turtall (max 2800) og høyt dreiemoment. Samme motor står i mange gamle MB lastebiler, busser og Unimoger, så den er kurant å skaffe deler til. Men den må selvsagt være profesjonellt og skikkelig marinisert skal den fungere i båt. Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Hakkannen Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Det med Ford er bare fordi jeg har hatt noen Forder (17m, 20m/2.3, Sierra (2,0 ohc, 2,8-4X4 og 2,0 doch) Scorpio (2.0 doch, 2,3 rekkefirer 147hk og 2.5 TD). Ikke noe galt med Ford, hadde selv en Granada som første bil, savner den ennå Spantene er derimot delt "midt i skarpeste svingen" og skjøtene på hver side er for svake, så de er knekt. Og nesten alle båndene er knekt i det området. Det er helt klart en dårlig løsning som er blitt gjort tidligere, båndene bør så langt det gå an være i et stykke. Spanter bør skjøtes med tanke på overlapp så ikke skjøten kommer på samme bordgangen på to spant etter hverandre. Husker ikke systemet i hodet akkurat nå, men det er utarbeidet et regelverk/system (som på alt annet i dette samfunnet) for skjøting av spanter og bordganger. Regelene tar nok godt i, men reglene er laget på grunnlag av tidligere erfaringer med tanke på best mulig fordeling av skjøter og feil for sterkest mulig båt. Mange båter har skjøter på ugunstige plasser og fungerer fint på tross av dette, men det kan også gå andre veien, noe skjøtene i din båt vitner om. Kanskje en ide å bytte ut noen av båndene med spanter i dette området? Eller som du sier, bytte ødelagte spant og kanske gå opp på høyden på båndene som du foreslår (har en Folkebåt og der er båndene høyere..). Ja, enten bytte med spanter (gjerne laminerte med tanke på høy styrke og å unngå skjøter) eller høyere bånd vil styrke båten godt Laminerte spanter er genialt så lenge man bruker skikkelig lim og får godt nok press til at limen tar skikkelig. Bakdelen er jo (synes i alle fall jeg) at de utseendemessig blir skikkelig leie, men tenker du male innvendig blir jo lamineringen skjult Du har en del arbeid foran deg med denne båten, men godt at noen tar ansvar og tar vare på den! Du får deg et skikkelig smykke når den blir ferdig Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Du finner sikkert en god måte å erstatte de ødelagte spantene på. Det som imidlertid du bør få med en erfaren båtbygger til å se på er hvor skjevt hele skroget er som følge av at spantene er knekt. Er hele båten kattrygget, og er skrogsidene så ute av form at du må legge ned hundrevis av timer på å få rettet opp skroget til korrekt form FØR du kan legge på nye band. DA snakker vi om at det kan være mindre arbeid å bygge ett nytt skrog... Det finnes noen båter rundt omkring hvor ødeleggelsene har gått for langt, selv om de kan være friske nok i veden. Er hele strukturen og formen ødelagt kan det bli vanskelig å få en båt som går normalt i sjøen og som holder seg tett i sammenføyningene. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
BG-21 Svart 11.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Det som imidlertid du bør få med en erfaren båtbygger til å se på er hvor skjevt hele skroget er som følge av at spantene er knekt.... Det var forsåvidt strukturelle svakheter jeg fryktet i tiden før jeg så nærmere på båten. Men, den så ut til å ha form/ struktur i orden. Den må selvfølgelig ha "flekset" der spantene og båndene er brukket (ellers hadde ikke så mange vært brukket i samme område). Men, bunnstokk/ kjøl, motorfester, øvrige spanter og bånd fremover og bakover ser ok ut. Bordgangene i området er originale og ikke betydelig skadet. Svingen i båten ser jevnt fordelt og "riktig" ut. Så, jeg planlegger altså nå for at det skal bli båt av dette. Har som arbeidsmål å ha den i sjøen til våren/ sommeren. Men tidsplan er vanskelig så om jeg klarer det er jo langtfra sikkert.. Vi får se. Ang. båtbygger. Min far har vært båtbygger (først tre, senere plastbåter). Han har også reparert en del plastskader og råteskader (det har jeg forsåvidt selv også). Jeg har konferert med han og han blir nok med litt i arbeidet. Mye kunnskap å hente der. Fikk du sjekket hvilken MBmotor du har fått med? Jeg spør fordi om det er en OM352, (som er/var endel brukt i båt)... Jeg avskrev 85hk-motoren som for svak (selger mente også det). Derfor så jeg ikke på den. Er nok desverre en 4-cyl sannsynligvis 2,3 som er nedtunet til 85hk slik noen var for bruk i varebiler. Selger skulle se på den ved leilighet (til uken) for å bektrefte type. Girkassen var "gåen": Hadde det vært en OM352 som du nevner ville jeg nok rett og slett satset på den. De ser bra ut - litt i samme leia som Perkins 6.354. Rekkesekser med høyt volum (5,7l), veier 460kg (ikke alt for galt), har betydelig lavere turtall en "bilmodellene". Jeg sjekket litt og kan få kjøpt det som en profesjonell selger sier skal være "en meget god" OM352 med turbo og 188 hester for 20k. Men den er ikke marinisert og så mangler jeg gear og da blir det vel totalt sett litt mye "styr" og kostnad. Men det hadde nok blitt ganske bra. Kunne vel gjøre ganske bra marsfart relativt gunstig.. Jeg har fundert litt mer på motor nå som båten ikke er hjemme enda; Nr 1 på min liste akkurat nå er eldre Ford eller Chevy bensin I6 med 155hk (eller evt mer). Krefter nok, lavt turtall, sitesterke, låter "rett"/ ganske stille, passer båten. Problem er at jeg ikke har sett spor av noen mariniserte slike. Finner ingen motorer til salgs i Norge. Import blir avgiftstungt.. Fant en Nova til salgs med rett motor, men hadde ikke tenkt meg en Nova.. Fant også en gammel Chevy lastebil med 105 hk, men hadde ikke tenkt meg lastebil heller.. Nr 2 på listen pt. er 302/V8 bensin. Nr 3 er Perkins 6, MB OM352 eller lignende diesel I6, og da tror jeg evt med turbo for å få tilstrekkelig effekt.. Takker for nyttige innspill så langt. Kjenner noen til noe som kunne passe er jeg selvfølgelig interessert i tips. ... båndene bør så langt det gå an være i et stykke. Spanter bør skjøtes med tanke på overlapp så ikke skjøten kommer på samme bordgangen på to spant etter hverandre... Igjen, takk for veldig gode innspill. Veldig nyttige å ha med i planene videre (og - tenkte ikke å male innvendig). Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Jeg tror jeg vet om en fin ED6..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.