Jump to content

Forbruksbanken tom igjen - hva kan det være ?


Even Neve

Recommended Posts

Har en relativt nyanskaffet båt. Er dårlig på "strøm ombord" og har hatt en del dill og dall med batteriene i det siste.

I går kveld oppdaget jeg at forbruksbanken var utladet - igjen - uten at jeg kan finne ut hvorfor. En beskrivelse av situasjonen følger, i håp om at noen kan hjelpe:

 

Anlegget er 1 startbatteri 100 AH og 3 forbruksbatteri 100 ah x 2 + 1 70ah- skilt med en bryter som har innstillingene Off - 1- All - 2.

Bryteren sto på OFF. Ingen lamper eller annet forbruksmateriell var på. Som sagt var batteriene utladet da jeg kom i går kveld -målte spenningen til 6,87 V.

Forbruksbanken var tom for en stund siden og ble satt på lading med en C Tek Marin lader. Pga en uventet reise ble denne stående på i 14 dager. Da dette skjedde visste jeg at startbatteriet hadde tatt kvelden. For vel en uke siden ble lader koblet fra og i forgårs satte jeg inn nytt startbatteri.

 

Når ingen forbrukere er på og bryter er på off hva kan da tappe batteriene???

Kan det tomme startbatteriet ha tømt forbruksbanken ?

Kan ett av batteriene i forbruksbanken være "råttent" og tappe de andre? To er av samme type og alder - det tredje er annerledes?

Når batteriene er parallellkoblet kan jeg måle spenningen på det enkelte batteri i banken over polene, eller vil sammenkoblingen gjøre at jeg måler spenning på hele banken?

 

Hjelp - jeg har ikke råd til skipselektriker akkurat nå :-(

Link to post
Share on other sites

Det jeg ville gjordt er å koble fra alle batteriene. Åpne opp alle lokk og måle syrevekta. Skriv dette enkelt ned på en lapp. Etterfyll med batterivann.Sett deretter ett og ett batt. til lading over natta. og foreta en ny måling. Hvis ikke du måler dette er du helt lost. Det er veldig sannsynlig at noen celler er ødelagt i noen av batteriene. Syrevektmåler får du kjøpt på biltema. Lån en batterilader av noen så går dette kjapt.

Link to post
Share on other sites

Off - 1- All - 2.

Bryteren sto på OFF.

Når ingen forbrukere er på og bryter er på off hva kan da tappe batteriene???

 

Jeg lurer litt, Even.. Når motoren din går, så skal jo denne bryteren fungere for valg av lading til batteriene, Off er off. Da lades ingen batterier.

Står bryter på 1, lades normalt startbatteri, på 2 lades forbruk og all begge. Kan det være årsaken hos deg, tro ?

Link to post
Share on other sites

Sikkert kan et skadet batteri utlade alle andre.

Kortslutningen kan virke som en forbruker.

 

Men du sier ikke om -alle- batterier er utladet og om start og forbruksbatteriene har

noe felleskobling untatt på minus.

Da ville jo vendebryteren være uten vits.

 

Det enkleste for deg nå er å frakoble alle batterier fra hverandre.

Så måler du alle spenninger for å se om alle er døde.

Du kan lade opp batteriene for å måle hver separat om batteriene holder spenningen etter hvert.

 

Så kan du i mellomtiden måle mellom et batteri-pluss og uttak til fordelingen.

Om du finner der -minus- når hovedbryteren er slått av da ville du finne syndern.

 

Multimetere kan også måle Ampere, dvs. strøm.

Dette måles også ved å koble testpinnene mellom batteri-pluss (eller minus) og tilkobling mot fordelingen.

 

Det samme gjør du på startbatteriets kobling.

 

MEN obs:

Vanlige multimetere tilbyr flest målestørrelser med ikke mer enn 10A.

I tillegg er dette vanligvis uten sikring.

 

Skulle strømmen være mer enn 10A, eller hvis det finnes noe kortslutning, da kan multimetret ryke.

Det er grunnen for at man vanligvis bruker en Tangamperemeter.

 

Men det er ofte også et sikkert tegn for kraftige forbrukere / kortslutninger

når det dannes gnist mens man tilkobler batteripolene.

 

Er du usikker om noe jeg skrev her da er det i alle fall bedre å hente noen med kunnskap.

Fagfolk er best og må ikke nødvendigvis være dyrt fordi vi finner feil desidert raskest og sikker.

 

Men den vennlige båtnaboen eller noen fra klubben kan ofte også hjelpe litt til.

Det finnes jo veldig mange som har samlet mye erfaring allerede, kan sjekke for deg og

har kanskje t.o.m. verktøy for å måle ordentlig.

 

Det er skjelden noe som er virkelig vanskelig.

 

Men svar gjerne først på andre leddet i innlegget her. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Biltema har et rimelig amperemeter (Tang amperemeter)

Skru av alt og legg denne rundt + eller -. da ser du om det trekkes strøm selv om alt er skrudd av. Trekkes det strøm, begynn med å fjerne ledninger til batteriene, 1 og 1 i slengen. Da ser du når strømtrekket ble borte, og fortsett å lete..

Strøm i båt er realtivt likt strøm i bil, finn en enkel tynn lefse og les litt. Egentlig er dette veldig enkelt..

 

Lykke til :-)

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Ei lensepumpe tappet mine ned til 7volt...

Ja, det er også noe "klassisk".

 

Men det ville ikke være noe forklaring for at alle batterier er tømt når hovedbryteren er slått av.

 

I grunn er det en av de enkleste feil, fordi i så fall kan det bare være noe som er koblet utenom venderen/brytere.

 

Ofte reduseres det på ladere og måleinstrumenter som flest er det eneste

som både har fellestilkobling og blir aldri frakoblet.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Altså

 

For å måle ett og ett batteri må jeg koble dem fra hverandre ?

 

Forstår det slik at ett dårlig batteri kan "bruke" opp de andre?

Men kan startbatteriet ha gjort dette? Står ikke i samme parallellkobling.

 

Batteriene har store symboler om at vann IKKE skal påfylles, da er vel ikke det noen god ide ?

 

Takk så langt.

Link to post
Share on other sites

Ville nok sjekket syrevekten på samtlige batterier. Hvis et av de er dårligere i forbruksbanken, så skift alle tre eller begge to. Opplevet selv at et som haddde en dårlig celle tok med seg det andre og tømte det helt. Lensepumpa var koblet til der, og båten holdt på å gå ned. Bruk heller skillerelè på disse bankene enn bryter, for bryteren kan glemmes. Bruker ikke skillediode selv pga spenningstapet over dioden. Ville også undersøkt muligheten for å montere en dynamo til som bare leverer til forbruksbanken. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

For å måle ett og ett batteri må jeg koble dem fra hverandre ?

 

Forstår det slik at ett dårlig batteri kan "bruke" opp de andre?

Men kan startbatteriet ha gjort dette? Står ikke i samme parallellkobling.

 

Batteriene har store symboler om at vann IKKE skal påfylles,....

Da er det vel lokkete eller Gel batterier,

på AGM finnes det vanligvis ikke engang noe antydning for åpninger (untatt nødtventil).

 

Ja, batterier kan spise opp hverandre.

Men bare så sant de er koblet til hverandre.

Derfor må du sjekke om det finnes noe felleskobling, gjør som jeg skrev før.

 

 

Og, Ja.

Koble alle batterier fra hverandre.

Bortsett av å finne orsaken er det lurt å sjekke batteristatus etter så dype utladinger.

Det er ikke skjelden at batterier får knekken av sånt.

 

Med multimeteren kan du bare måle spenning, men det gir deg allerede noe indikasjon.

Lad først opp, koble fra, og sjekk spenningene etter fire fem timer.

Ser du noe som ikke passer til vante hvilespenninger da burde du sjekke nøye,

helst og enklest ved å gi batteriene til fagfolk som eier testutstyr.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Sikkert kan et skadet batteri utlade alle andre.

Kortslutningen kan virke som en forbruker.

 

Men du sier ikke om -alle- batterier er utladet og om start og forbruksbatteriene har

noe felleskobling untatt på minus.

Da ville jo vendebryteren være uten vits.

 

Det enkleste for deg nå er å frakoble alle batterier fra hverandre.

Så måler du alle spenninger for å se om alle er døde.

Du kan lade opp batteriene for å måle hver separat om batteriene holder spenningen etter hvert.

 

Så kan du i mellomtiden måle mellom et batteri-pluss og uttak til fordelingen.

Om du finner der -minus- når hovedbryteren er slått av da ville du finne syndern.

 

 

 

Båten er gammel og det ser ut for meg at det finnes flere genrasjoner med strømopplegg....Det er meget vanskelig for meg å slå fast om det er en felleskobling. Men for alt jeg vet kan vendebryteren være en vits.

 

Dette forstår jeg ikke : "Så kan du i mellomtiden måle mellom et batteri-pluss og uttak til fordelingen.

Om du finner der -minus- når hovedbryteren er slått av da ville du finne syndern."

 

Jeg tar det gjerne inn med teskje.......Finne minus ....fordelingen

 

Takker for hjelp så langt

Link to post
Share on other sites

Batteriet tilkobles med minus.

 

Multimeteren stilles på Volt / likestrøm.

 

Så setter du en målepinne av multimeteren på batteri-pluss.

 

Andre målepinnen setter du på venderen (stilling "0/off"), eller der batteriet er tilkoblet vanligvis.

 

Måler du "0,0" da er bryteren/venderen tett. (Eller det finnes også spenning på den).

Måler du derimot batterispenning, eller noe med X Volt, da måler du faktisk mot minus.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår det slik at du har trebåt og lensepumper går litt iblandt. Det kan forklare utladningen. Det at startbatteriet også er utladet tyder på feilkobling. Mål først spenningen på hver av "bankene", notér ned. Koble så til lader og mål at spenningen stiger. Hvis laderen er kraftig nok kan du sette venderen til "all" og får da ladet alle batteriene samtidig. Dersom bare én av bankene får lading i "off" så virker venderen, hvis ikke er det en feilkobling. Laderen skal indikere når batteriene er fulladet, dersom du ikke får fulladet kan det bety at noe trekker strøm eller et defekt batteri. Uansett, når du har fått bra spenning på batteriene (gjerne over natta) kobler du fra hverandre så ingen batterier er tilkoblet, dette forutsetter at du ikke må lense mye, så måler du hvilespenningen på hvert batteri. Denne dropper litt etter at du kobler av ladingen. Mål spenningen etter en halvtime og neste dag. Hvis en celle er defekt vil spenningen på dette batteriet droppe ca. 2,2v etter en stund. Dersom batteriene holder på spenningen er de iorden og en forbruker trekker strøm. Du kan midlertidig koble lensepumpa på et annet batteri og se om det gjør en forskjell, og du kan måle strømmen med f.eks. tangamperemeter. Disse som måler likestrøm tror jeg er litt dyre, jeg bruker en shunt. Det er en motstand som kobles i serie med det du skal måle, du kan eksempelvis koble den mellom batteripolen og polskoen. + eller - spiller ingen rolle. Så måler du på hver side av motstanden med VOLTmeteret. Ha kun ett batteri tilkoblet når du gjør dette. Du kan da koble til og fra alle forskjellige ledninger som du vil måle om trekker strøm. Det kan være defekt diode i dynamoen, eller det kan være et kjøleskap, eller kanskje en kortslutning? Håper du fikk med deg allt :sweat: Forøvrig vil jeg anbefale solcellepanel eller landstrøm i trebåt.

Link to post
Share on other sites

Ja! et kaputt batteri kan tappe ut resten av batteriene. I et syrebatteri så ligger det blyplater som det hele tiden drysser fra, dette slammet legger seg på bunnen og til slutt når det opp til blyplatene og kortslutter undenifra. Da er dette batteriet søppel. Denne prossesen går fortere i en båt der det er vibrasjoner og slag. Gelbatterier tåler dette mye bedre.

Dersom batteriene er sammenkoblet så måler du som du sier spenningen i alle på en gang. Men du vil nok ikke få noe særlig annerledes resultat om du kobler fra, fordi alle er tappet ut.

Lad opp et og et, og la batteriene stå frakoblet i noen dager, så vil spenningen falle på et defekt batteri (hvis det i det hele tar ladning).

Beste du kan gjøre hvis det er et defekt batteri er å bytte ut alle batteriene samtidig. Kapasiteten på de du har igjen er nok sannsynligvis også redusert.

Mange bytter bare ut et defekt batteri i en bank, det er som å pisse i buska når man fryser. Man reduserer da levetiden og kapasiteten på det nye batteriet betraktelig når det står sammen med gamle batteri.

 

Enkleste måten å finne ut om det er noe som trekker strøm når alt tilsynelatende er avslått er å bruke et amperemeter, dette kobler du til mellom batteripol og batteriklemme. Da skal du ikke måle noe annet enn null. Hvis ikke så er det bare å lete :headbang: lykke til.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...