Jump to content

Innstilling av BMV 600S når man bruker VSR, og kobling av solcelle


Lars Hansen

Recommended Posts

Hei,

 

Kom til å tenke på en ting når det gjelder innstilling av BMV 600S i kombinasjon med VSR.

Når man skal stille inn batteristørrelse, skal man da stille inn størrelsen på kun forbruksbanken, eller skal man legge til størrelsen på startbatteriet også?

 

Antar det første, man måleren må vel bli litt lurt når startbatteriet/VSR driver å kobler inn og ut under lading og forbruk?

 

Skal også montere solcellepaneler, så forhåpentligvis vil batteribankene bli sammenkoblede under mesteparten av tiden...

 

Har også spørsmål angående kobling av 2 stk solceller 68W og Max Power regulator.

Dersom begge panelene ligger i solen, får jeg mest strøm til batteriene med serie eller paralellkobling?

I manualen står det bare at man kan koble de i serie, ikke hva som er mest lønnsomt...

Regner med at dersom det er skygger på deler av panelene, vil det lønne seg å koble i serie?

Link to post
Share on other sites

Har jo ikke tenkt på denne problemstillingen så mye men shunten ligg vel på minusen på forbruksbanken og registrerer forbruket ut av batteriet, mens det som sier om det er full ladet er spenningen? + sikkert en masse andre parametere og synsinger. Tror ikke vsr vil påvirke dette i nevneverdig grad, men det er synsing fra min side. Vil også tru det er korrekt å sette inn størrelsen på kun forbruksbanken.

Eg har en 602 som kan ha 2 stk. shunter, men eg har kun shunt på forbruk og så har eg spenningen på startbatteriet og det synest eg gir en god nok oversikt.

Er også lenge siden eg titta i manualen på bmv så det kan godt være eg er på bærtur.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja, shunten ligger på minusen på forbruksbanken, men det jeg tenker på er jo at batteribanken blir større når batteribankene blir koblet sammen.

Mulig dette ikke er et problem, men det var han jeg kjøpte den av på Seatronic som mente at den kunne bli litt :crazy: av dette...

Redigert av larshans1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når man skal stille inn batteristørrelse, skal man da stille inn størrelsen på kun forbruksbanken, eller skal man legge til størrelsen på startbatteriet også?

 

Antar det første, man måleren må vel bli litt lurt når startbatteriet/VSR driver å kobler inn og ut under lading og forbruk?

 

Man legger kun inn størrelsen på forbruksbanken. Shunten kobles på minussiden mellom forbuksbatteriene og "alt annet". På denne måten telles Amperetimer inn og ut av batteriet. Hva som skjer i el-systemet forøvrig er "usynlig" for shunten.

 

 

Eg har en 602 som kan ha 2 stk. shunter, men eg har kun shunt på forbruk og så har eg spenningen på startbatteriet og det synest eg gir en god nok oversikt.

 

Victron BMV602 kan kun ha en shunt. Den har imidlertid to innganger for overvåkning av spenning som du nevner - BMV600S har en.

Redigert av Bømlo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har du helt rett i bømlo.

 

Og eg ser ikke bort ifra at vsr en også lurer litt batt meteret. Men vil tru dette er mye likt kvar gang så da kan man

vel sette en verdi som ligg noe over forbruksbanken. Er vel bare å prøve seg litt fram og dobbelsjekke etter litt tids bruk.

Link to post
Share on other sites

Og eg ser ikke bort ifra at vsr en også lurer litt batt meteret. Men vil tru dette er mye likt kvar gang så da kan man

vel sette en verdi som ligg noe over forbruksbanken. Er vel bare å prøve seg litt fram og dobbelsjekke etter litt tids bruk.

Vil tro Farco har tenkt igjennom dette problemet før, hvis det er noe problem da...

Link to post
Share on other sites

Og eg ser ikke bort ifra at vsr en også lurer litt batt meteret. Men vil tru dette er mye likt kvar gang så da kan man

vel sette en verdi som ligg noe over forbruksbanken.

 

Kan ikke se hvordan et VSR kan lure et korrekt koblet batt meter (VSR på forbrukssiden av shuten). Kan du forklare hvordan du tenker?

Redigert av Bømlo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan ikke se hvordan et VSR kan lure et korrekt koblet batt meter (VSR på forbrukssiden av shuten). Kan du forklare hvordan du tenker?

Den var vel ikke til meg, men tanken er jo den at når batteriene er koblet sammen via VSR, så blir jo egentlig forbruksbanket øket med størrelsen av startbatteriet.

Link to post
Share on other sites

Siden batt meteret kobles mellom minussiden av forbruksbanken og alt annet fører det et "lokal regnskap" med strøm som går ut (forbruk) og inn (lading) av denne banken. For at batt meteret skal kunne gi deg ladetilstand, "time to go" osv. så trenger det å få opplyst størrelsen på forbruksbanken.

 

Man kan bruke analogien med to drivstofftanker som kan kobles i sammen. Shunten tilsvarer da en måler på inn/utløpet av den ene tanken som måler drifstoffstrømen (liter per time) inn og ut. Dersom man vet når tanken er full og vet tankvolumet så kan man til enhver tid vite drivstoffmengde (liter), fyllingsgrad (%), "time to go" osv for denne tanken. Et viktig poeng om analogien skal virke er at tankene bare har ett kombinert inn/utløp og sammenkoblingen foregår via dette.

Redigert av Bømlo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kom inn litt sent ikveld og har bare "skumlest" innleggene.

 

Kort sagt: Det har ingen betydning hvor mange batteribanker det er i et ladesystem, enten det er brukt skilledioder eller VSR. Kalkulasjonene til BMV 600S baserer seg på den banken hvor shunten sitter, d.v.s. forbruksbanken. M.a.o., ingen grunn til bekymring. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ok, da var den første magefølelsen korrekt.

En ting som også er viktig er jo å få justert synkroniseringen (når den går til/viser 100% fullt batteri) så langt ut i ladeprosessen som mulig.

Ellers nytter eg høvet til å spørre om TTG: Er dette tiden til batteriet når 10,5 volt/100% utladet, eller er det 50% utladet?

Har hatt for lite tid til å eksprimentere med denne saken, men man skal jo ha noe å studere i når vestlandsværet slår til med regn og skit.(eller var det sol)?

Link to post
Share on other sites

Hva er i såfall det laveste man kan tappe et åpent bly/syre batteri uten å ødelegge det?

 

Sjekk datablad til batteriene dine for sammenheng mellom utladning og levetid. AGM batterier fra Victron har (ref. datablad - "Cycle life of Victron batteries") en oppgitt levetid på 200 sykler dersom du lader det helt ut, 400 dersom du lader det ut til 50% og 900 dersom du kun tar ut 30%.

 

Nå tåler nok disse batteriene mer "mishandling" en vanlige åpne bly-syre. Tendensen vil imidlertid være den samme - desto dypere du lader ut desto mer av batteriets levetid bruker du opp. Det er opp til hvor "snill" du vil være. Jeg ville ikke tatt åpne bly-syre batterier dypere enn 50% til vanlig - 70% en sjelden gang.

 

NB! Levetid ovenfor forutsetter at batteriene blir ladet helt opp med jevne mellomrom.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...