Jump to content

Reparere større Hull i Glassfiberskrog


ArraKiss

Recommended Posts

Hei,

 

 

Jeg har ett hull på ca 15x15 cm som jeg skal igang med å lappe. Jeg har overhodet INGEN erfaring med glassfiber, men ser for meg at jeg skal klare dette greit med litt tips på veien.

 

Jeg har kommet så langt som at jeg vet jeg må;

 

* Pusse ned alt gammelt i og rundt hullet, ned til bar glassfiber

* Vaske med aceton

 

Så kommer det dit hvor jeg blir forvirret av alle typer kjemikalier og glassfibertyper som finnes.

Bør jeg bruke glassfiberMATTE eller glassfiberVEV?

 

Bør jeg bruke Epoksy eller Polyester?

 

Jeg har også en bulk i skroget (ikke hull) Hva bør jeg gjøre med dette? Bruke epoksysparkel og så legge på glassfiber utenpå det igjen?

 

 

Håper noen kan komme med tips, så skal jeg komme med bilder så snart som mulig av skaden :)

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ja du må slipe ned alt skadet glassfiber rundt hullet, samt at du bør slipe ned til 0 ved sårkanten og utover ca 10 cm slik at du får en gradvis avtrapping når du legger duken. Jeg vil anbefale at du bruker vevet glassfiber, 450 eller 600 grams, som du river til passe lapper. Når du river til matten så får du ikke skarpe avslutninger som du vil få ved klipping. Du legger først en lappe som passer sånn ca i hullet, så øker du gradvis størrelsen på lappene. Plast deg utover 10-15cm fra hullkanten.

Legg så mange lag at du bygger opp samme tykkelse som skroget har. 600 grams duk kan du beregne til en tykkelse på 1mm.

Den båten du har er sikker laget av polyester og glassfiber, så da skal du bruke polyester. Den andre mindre skaden du har kan du reparere med groft glassfibersparkel. Du kan også lage deg groft glassfibersparkel, ved å klippe opp glasfiberduk i ca 2cm biter som du "lugger" fra hverandre slik at sammenvevingen oppløses. Så blander du inn polyester og herder, så har du en grov sparkelmasse.

Husk at det må være støvfritt, luftfuktighet helst under 60%, temperatur over 15 grader.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips og veiledning :)

 

I forhold til hullet, bør jeg plaste innenfra etter hva jeg har lest!?

Kan jeg da bruke "hvasomhelst" til støtte på utsiden av skroget da? Er ett rett område som skal plastes forresten.

Og bør jeg etter at dette har herdet, legge på plasting fra utsiden også?

 

Ser at det er anbefalt å legge glassfiber i "pyramideform" fra innsiden og motsatt vei utsiden!?

Link to post
Share on other sites

Heisann.

Velkommen til forumet :smiley:

 

Hvilken side du begynner på er nok ikke så viktig. Jeg måtte ta forrige båten min et tak etter den sleit seg og gikk i steinene.

Det som er greit er å bruke f.eks. gaffateip eller liknende, og teipe over hullet på den siden du IKKE skal begynne på.

Da har du noe å legge imot når du støper, sånn at det ikke siger ut av fasong.

Etter at det har herdet på den ene siden, er det bare å rive av teipen og begynne på siste siden.

 

Som "Ellida" skrev; det er viktig å slipe godt ut der du skal støpe sånn at støpen har godt med feste rundt hullet.

Vet ikke hvor nødvendig det er, men jeg har alltid mattet/slipt litt der jeg skal støpe, slik at det blir litt ru overflate.(for bedre feste for støpen)

Jeg ville iallfall lagt støp på begge sider, innbiller meg at man da får så godt hold som mulig.

Det som jeg gjorde var å legge støp så den nesten flukter/ligger jevnt med utsiden, etter litt sliping og utjevning blir det et passe lag med glassfibersparkel og gelcoat-sparkel.

 

Høres riktig ut med "pyramideform", slik at du begynner med "toppen" av pyramiden i hullet og jobber deg nedover pyramiden jo lenger ut fra hullet du kommer.

Og gjøre det på samme måten fra begge sider :thumbsup:

Du får ha lykke til, det kan være en møkkajobb men når man kommer igang osv...

 

Mvh Ørjan

Redigert av FlyingDutchman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hyggelig at flere tar seg tid til å tipse en amatør :)

 

Skal ned å se nærmere på skadene nå, å ta bilder. Så dere får følge med etterhvert, trenger nok flere tips på veien.

 

 

 

Har faktisk vært inne på tråden din tidligere Dieselboy, kom over den i søk på en "how-to" ;)

Link to post
Share on other sites

Rubbing av glassfiberen er ike så dumt.

Vanligvis så slipes det med vinkelsliper.

En skal da være oppmerksom på at en vinkelsliper har ca 10-12 tusen omdreiner i minuttet, det som da skjer er at glasspartiklene i fiberet smelter og en får en glatt overflate som ikke gir godt feste. En bør derfor bruke en vinkelsliper som en kan regulere turtallet på, og kjøre med en hastighet på ca 2-3 tusen o/m.

Så avslutter en med en grov sliperondel med en korning på 40 og lav hastighet for å rive opp strukturen.

Hvis du kommer til fra innsiden og det er en slett flate, så er det letteste å få en fin finish ved å plaste fra innsiden. En trenger ikke å plaste i tillegg på utsiden. Du sliper deg helt ned til 0 i sårkantene og så legger du en helt slett plate imot åpningen fra utsiden. 2-3mm pleksiglass er idielt til dette. Så kan du før plasting smørre på et godt strøk med gelcote på pleksiglasset i sår åpningen. Pass på at du ikke får gelcote på glassfiberen som er pusset ned, men helt inntil kantene. Etter en 7-8 timers herding av gelcoten kan du begynne å plaste.

Når alt dette er herdet tar du bort pleksiplaten, og da skal utsiden være slett og jevn med det øvrige skroget, og har du brukt samme farve som skroget så ser du nesten ikke forskjell på reperasjonsstedet og resten av skroget.

Link to post
Share on other sites

Dersom skaden/hullet er under vannlinjen er det vel enklere å bruke epoxy.

Da trenger man jo ikke gelcoat på utsiden, siden epoxyen er helt vanntett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale at du bruker vevet glassfiber, 450 eller 600 grams, som du river til passe lapper.

Tjener ingen hensikt. Kontinuerlige fibrer brukes til å ta opp krefter i bestemte retninger. Vet man ikke hvor de skal taes opp kan man like gjerne bruke CSM. Mye enklere å bruke. Kontinuerlige fibre har heller ingen funksjon ved lapping.

 

Da trenger man jo ikke gelcoat på utsiden, siden epoxyen er helt vanntett.

Gelcoat er vanntett nok. Man må ikke forveksle osmose og lekkasjer.

 

Slip som nevnt. Det skal være 150 mm. overlapp vått-i-tørt og 60 mm. vått-i-vått.

Voks ei tynn plexiplate godt. har du ikke formvoks, så bruk hard bilvoks. Stempl denne plata fast utenpå hullet.

Legg to lag CSM 300 med mykrulla. La det herde, slip lett og rengjør med styren.

Det skal slipes. Polyester som selges idag danner et vokslag som holder styrenen inne til lenkeprosessen er ferdig. Dette laget må fjernes.

Bygg så opp skroget igjen med 5 lag av gangen til du har gjenoppbygget skroget.

Mal over med topcoat på utsiden og slip til ønsket finish.

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Da har jeg fått sett litt nærmere på skaden å tatt ett par bilder.

Båten har selvsagt dobbelt bunn, så det er litt trøblete å komme til.

I tillegg ser det ut til at hullet er midt mellom noe mer "bærende" konstruksjoner,

noe som gjør det vanskelig å slipe hullet som ønsket i sårkant og område HVIS jeg i det hele tatt

skulle kommet til fra innsiden. Men ser dog ut som om jeg må ta dette fra utsiden på ett vis.

Heldigvis er det godt under vannlinjen, så estetisk er det ikke så fryyyktelig viktig hvordan det blir

men det må bli solid og holde.

 

imag0085.jpg

 

imag0086.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...