KongKing Startet 9.Juni.2011 Del på Facebook Startet 9.Juni.2011 (redigert) Jeg er ikke godt bevandret i motorer, men etter feilsøking etter et problem den siste tiden kommer det seg :-) Har nå grei kontroll over dieseltilførslen på en motor og skjønner hvordan kjølingen funker. Har til og med sett hvordan det er inne i en sylinder :-) Men... Nå lurer jeg på om deter noe galt med "gassen" på min motor og derfor ble jeg undrende da jeg skulle tenke etter hvordan dette hang sammen. Det jeg lurer på er hva som faktisk skjer når man gir gass på hendelen med rattet. Hvorfor øker turtallet? Jeg ser at en hendel nede på motoren rører på seg, men hva som skjer under lokket, og hvorfor? Noen som kort kan innvie meg i dette "mysteriet"? Motoren min er en vp md17c KK Redigert 9.Juni.2011 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 (redigert) Kort versjonen: Når du skyver spakene forover så gir du regulatoren beskjed om å øke turtallet. Regulatoren styrer deretter pådraget på dieselpumpen slik at motoren får det turtallet som regulatoren er innstillet på v.h.a. din spake. Regulatoren kan være mekanisk med fjærbelastede sentrifugallodd eller elektronisk med sensorer på motor som måler antall pulser pr. tidsenhet som deretter sendes til den elektroniske styringsenheten som ved hjelp av signal til en elektronisk aktuator styrer pådraget til dieselpumpen evt. åpning av elektroniske injektorer. Bjørn Redigert 9.Juni.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Alternes. Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 På en binsinmotor, så øker du tilførselen av oksygen når du gasser på. spjelet på forgasseren åpner seg i det du gasser på. på en dieselmotor er det anderledes. denne har full tilgang på oksygen kontinuerlig, forskjellen ligger så enkelt i at når du gir gass på en dieselmotor så øker du mengden drifstoff til systemet og ikke oksygentilførselen. Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 når du gir gass på en dieselmotor så øker du mengden drifstoff til systemet og ikke oksygentilførselen. Takk for info begge to. Men hva er det som faktisk skjer for at motoren skal få mer diesel? Hva slags "duppedings" er det som bestemmer mengden diesel til dysene? KK Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaldfisk Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Kan litt selvstudium være av interesse ? http://www.dieselbookmarks.com/bombers/VEPump.pdf Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Har lest gjennom en del av det og har en vag tanke om hvordan noe av det henger sammen, men det er ikke enkelt å lese tekniske beskrivelser med faguttrykk på utenlandsk...Jeg får vente til den kommer på video.. ;-) Sorry. KK Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lovart låring Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 (redigert) fra en novise til en annen. Jeg tror det henger sammen slik: motoren får mer drivstoff og oxygen ved at vaieren strammes. Da blir disse små eksplosjonene mot stempelet i sylinderen hardere, og dermed tvinges veivakselen ( den delen som stemplene er festet i som er litt "ujevn" ) til å gå fortere rundt, og dermed øker turtallet. .....trur eg.... Redigert 9.Juni.2011 av Lovart låring (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 (redigert) Jepp. Konsekvensen har jeg fått med meg. Jeg hadde bare ikke helt klart for meg hva gasswieren styrte for at det skulle spyttes mer diesel inn i sylinderen, og om det kan være noe galt her ifht mine problemer med min motor. Så vidt jeg har forstått kommer det ikke mer luft inn, men bare med diesel og dermed mer trykk i sylinderen, som jo medfører at stempelet går fortere. Slik jeg har fortått det styrer gasswieren "noe" som øker trykket i høytrykkspumpen, derav mer diesel til sylinder. Spørsmåøet er om det er noe som "vanligvis" er feil med i dette systemet som ev. jeg må bytte på min motor. Ev. hvordan man sjekker dieselpumpen på høytrykkssiden for feil. KK Redigert 9.Juni.2011 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lovart låring Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Så vidt jeg har forstått kommer det ikke mer luft inn, men bare med diesel og dermed mer trykk i sylinderen, som jo medfører at stempelet går fortere. Slik jeg har fortått det styrer gasswieren "noe" som øker trykket i høytrykkspumpen, derav mer diesel til sylinder. KK På en vanlig bensinforgasser har man jo "akselerasjonspumpen" som gir ekstra drivstoff oppi forgasseren når man gir gass. Hva tilsvarende på et dieseldyr er har jeg ingen anelse om, men det kan jo være likheter? Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Skal jeg prøve meg på en "kafé-versjon" da? Enten det er diesel- eller bensinmotor er det egentlig sylindertrykket (gjennomsnittet) du justerer med gassen. På dieselmotorer med mekanisk pumpe regulerer denne hvilken mengde som skal sprøytes inn i hvert arbeidsslag. I motsetning til bensinmotorer som må ha ca. 14,7 gram luft per gram bensin så går dieselmotorer med luftoverskudd. Den får så mye luft som den får og har du i for mye diesel så vil det ryke svart. Sylindertrykket øker med økt dieselmengde og trykk ganger volum = kraft. Den kraften virker på rådene som virker på veiva med sin slaglengde. Slaglengde/2 = "arm". Kraft x arm = moment. Dreiemoment. Dreiemoment x turtall = effekt. Når motorens effekt er høyere enn motstanden vil turtallet stige. Var det noe sånnt du mente? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rohauge Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 (redigert) Du sier ikke noe om hvilken motor du har eller hvilket problem du har, men vanligvis er dette veldig driftsikre stempelpumper som går rett på kammen. Ingen pakninger, men det er ofte en tilbakeslagsventil i utgangen som kan lage problemer. Ved gasspådrag justeres slaglengden på stempelet. Redigert 9.Juni.2011 av Rohauge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Ved gasspådrag justeres slaglengden på stempelet. For å oppklare: Det er "effektiv slaglengde" i dieselpumpen som reguleres. Litt forskjellig hvordan dette ser ut i forskjellige pumper, men det er altså dieselpumpestemplene det menes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Du sier ikke noe om hvilken motor du har eller hvilket problem du har, Nevnte i trådstarten: "Motoren min er en vp md17c" og der er det lenket til tråd om mitt problem. KK Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Jeg har hatt masse problemer siden sist sommer med en VP-2003T. Det startet med Dieseldyr og tette filtre. Dette hang jeg meg opp i og har byttet grovfiltre hver gang jeg har hatt problemer med ikke nok eller svingende turtall. Så etter litt fundering og masse dårlige opplevelser, begyndte jeg å legge merke til at problemet stort sett kom når jeg hadde halv tank eller mindre. Dieselpumpa mi er på høyde med halv tank. Uten å forklare alt som vil bli en avhandling av doktorgradsstørrelse, ente det opp med at jeg kjøpte ny dieselpumpe til kr. 1.173,- og etter det har motoren gått som en klokke. Mens dette turtallshelvet har pågått har jeg også hatt eksoslekasje fra en av dysehylsene som endte med at jeg måtte ta av toppen og få den overhalt. Overhalte da også dysene i samme slengen. Tanken er tømt to ganger og vasket innvendig. Kondensfjerner og diesldyredreper er trygt iblendet dieselen som forøvrig er fylt på fra en annen stasjon enn den jeg vanligvis bruker, selv om den kostet 30% mer der..... PHuuu.... Nå ser det endelig ut som alt er i orden og de 1.173,- jeg brukte på pumpen, er barnemat i forhold til det jeg har brukt på filtre, lurium og kastet diesel. Jeg ønsker deg bare lykke til, men det er ikke sikkert det er pumpen som er gåen hos deg, selv om det var det hos meg. PS. dårlig tillstrammede skruer på pumpen, vil gjøre at kobberpakningene ikke klarer å holde tett når trykket øker, slik at det kan hende du trekker litt falsk luft og dermed ikke får høyt nok trykk til å oppnå ønsket turtall. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Skal jeg prøve meg på en "kafé-versjon" da? Enten det er diesel- eller bensinmotor er det egentlig sylindertrykket Sylindertrykket øker med økt dieselmengde og trykk ganger volum = kraft. Grei forklaring dette og nesten helt riktig, det er trykk x areal som gir kraften.... Trykk er kraft per arealenhet... (1N/m2 som er 1Pa) SI systemet Så du har et gitt trykk (N/m2) i sylinderen... dette gir en kraft på stemplets areal (m2) multipliser du disse to aå sitter du igjen med kraften som virker på stemplet osv... som du riktig forklarer.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Selvfølgelig, du har helt rett. Jeg burde få igjen skolepenga...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Nå ser det endelig ut som alt er i orden og de 1.173,- jeg brukte på pumpen, er barnemat i forhold til det jeg har brukt på filtre, lurium og kastet diesel. RSL Delen du har byttet omtales gjerne som matepumpe eller fødepumpe. Delen vi kaller dieselpumpe er betydelig mer komplisert og vesentlig dyrere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Delen du har byttet omtales gjerne som matepumpe eller fødepumpe. Du har selvfølgelig helt rett. Jeg skal heretter forsøke å kalle en spade for en spade og ikke en gravesmaskin. Robert Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaldfisk Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Bildet viser innsprøyting og reguleringsprinsipp i en Boschpumpe. Finnes i mange utførelser, enkeltstående-, rekke-, VE-pumper, detaljene rundt varierer, påbygd forskjellige typer mer eller mindre automatisk reguleringutstyr, men hovedprinsippet er likt på alle. Diesel kommer inn i hullet til venstre for plungerstempelets topp (4). Når kammen løfter støtdelen (7) stenger plungerstempelet for inn-hullet og levering av diesel begynner. Videre ses i plungerstempelet et loddrett spor og en skråkant. Når skråkanten på vei opp avdekker hullet igjen avlastes trykket via det loddrette sporet og innsprøyting slutter. Derfor reguleres innsprøytet mengde ved å vri plungerstempelet via tannstangen (5). Over ses en tilbakeslagsventil (2). Dennes oppgave er å stenge av røret til injektoren mellom hver levering, holde røret fullt av diesel slik at det ikke må fylles på nytt hver gang. Også dieselmotorer behøver 14,litt luft for hver enhet diesel. Derfor begrenses effekten av sylindervolumet – men en kan sprite dem opp ved å komprimere luften, via turboer og kompressorer. Turboer har også den fordelen at de drives av energi i eksosen – som ellers ville gått tapt. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post Share on other sites More sharing options...
Rohauge Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Ville sjekket tilbakeslagsventilen. Se om det er kommet inn noe skitt. Denne kan du også slipe til med litt fint slipepasta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Una Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 http://www.youtube.com/watch?v=Hccf-8BYaDg Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.