Jump to content

Voksenopplæring: Hva skjer egentlig i motoren når jeg "gir gass"?


KongKing

Recommended Posts

Jeg er ikke godt bevandret i motorer, men etter feilsøking etter et problem den siste tiden kommer det seg :-) Har nå grei kontroll over dieseltilførslen på en motor og skjønner hvordan kjølingen funker. Har til og med sett hvordan det er inne i en sylinder :-)

 

Men... Nå lurer jeg på om deter noe galt med "gassen" på min motor og derfor ble jeg undrende da jeg skulle tenke etter hvordan dette hang sammen.

 

Det jeg lurer på er hva som faktisk skjer når man gir gass på hendelen med rattet. Hvorfor øker turtallet? Jeg ser at en hendel nede på motoren rører på seg, men hva som skjer under lokket, og hvorfor?

 

Noen som kort kan innvie meg i dette "mysteriet"?

 

Motoren min er en vp md17c

 

KK

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kort versjonen:

 

Når du skyver spakene forover så gir du regulatoren beskjed om å øke turtallet. Regulatoren styrer deretter pådraget på dieselpumpen slik at motoren får det turtallet som regulatoren er innstillet på v.h.a. din spake.

 

Regulatoren kan være mekanisk med fjærbelastede sentrifugallodd eller elektronisk med sensorer på motor som måler antall pulser pr. tidsenhet som deretter sendes til den elektroniske styringsenheten som ved hjelp av signal til en elektronisk aktuator styrer pådraget til dieselpumpen evt. åpning av elektroniske injektorer.

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

På en binsinmotor, så øker du tilførselen av oksygen når du gasser på. spjelet på forgasseren åpner seg i det du gasser på.

 

på en dieselmotor er det anderledes. denne har full tilgang på oksygen kontinuerlig, forskjellen ligger så enkelt i at når du gir gass på en dieselmotor så øker du mengden drifstoff til systemet og ikke oksygentilførselen.

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

når du gir gass på en dieselmotor så øker du mengden drifstoff til systemet og ikke oksygentilførselen.

 

Takk for info begge to.

 

Men hva er det som faktisk skjer for at motoren skal få mer diesel? Hva slags "duppedings" er det som bestemmer mengden diesel til dysene?

 

KK

Link to post
Share on other sites

fra en novise til en annen.

Jeg tror det henger sammen slik:

 

motoren får mer drivstoff og oxygen ved at vaieren strammes. Da blir disse små eksplosjonene mot stempelet i sylinderen hardere, og dermed tvinges veivakselen ( den delen som stemplene er festet i som er litt "ujevn" ) til å gå fortere rundt, og dermed øker turtallet.

 

.....trur eg.... :flag_bp:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jepp. Konsekvensen har jeg fått med meg. Jeg hadde bare ikke helt klart for meg hva gasswieren styrte for at det skulle spyttes mer diesel inn i sylinderen, og om det kan være noe galt her ifht mine problemer med min motor.

 

Så vidt jeg har forstått kommer det ikke mer luft inn, men bare med diesel og dermed mer trykk i sylinderen, som jo medfører at stempelet går fortere.

 

Slik jeg har fortått det styrer gasswieren "noe" som øker trykket i høytrykkspumpen, derav mer diesel til sylinder.

 

Spørsmåøet er om det er noe som "vanligvis" er feil med i dette systemet som ev. jeg må bytte på min motor. Ev. hvordan man sjekker dieselpumpen på høytrykkssiden for feil.

 

KK

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Så vidt jeg har forstått kommer det ikke mer luft inn, men bare med diesel og dermed mer trykk i sylinderen, som jo medfører at stempelet går fortere.

 

Slik jeg har fortått det styrer gasswieren "noe" som øker trykket i høytrykkspumpen, derav mer diesel til sylinder.

 

KK

 

På en vanlig bensinforgasser har man jo "akselerasjonspumpen" som gir ekstra drivstoff oppi forgasseren når man gir gass. Hva tilsvarende på et dieseldyr er har jeg ingen anelse om, men det kan jo være likheter?

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Skal jeg prøve meg på en "kafé-versjon" da? Enten det er diesel- eller bensinmotor er det egentlig sylindertrykket (gjennomsnittet) du justerer med gassen. På dieselmotorer med mekanisk pumpe regulerer denne hvilken mengde som skal sprøytes inn i hvert arbeidsslag. I motsetning til bensinmotorer som må ha ca. 14,7 gram luft per gram bensin så går dieselmotorer med luftoverskudd. Den får så mye luft som den får og har du i for mye diesel så vil det ryke svart. Sylindertrykket øker med økt dieselmengde og trykk ganger volum = kraft. Den kraften virker på rådene som virker på veiva med sin slaglengde. Slaglengde/2 = "arm". Kraft x arm = moment. Dreiemoment. Dreiemoment x turtall = effekt. Når motorens effekt er høyere enn motstanden vil turtallet stige.

Var det noe sånnt du mente? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Du sier ikke noe om hvilken motor du har eller hvilket problem du har, men vanligvis er dette veldig driftsikre stempelpumper som går rett på kammen. Ingen pakninger, men det er ofte en tilbakeslagsventil i utgangen som kan lage problemer. Ved gasspådrag justeres slaglengden på stempelet.

Redigert av Rohauge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt masse problemer siden sist sommer med en VP-2003T.

Det startet med Dieseldyr og tette filtre. Dette hang jeg meg opp i og har byttet grovfiltre hver gang jeg har hatt problemer med ikke nok eller svingende turtall. Så etter litt fundering og masse dårlige opplevelser, begyndte jeg å legge merke til at problemet stort sett kom når jeg hadde halv tank eller mindre. Dieselpumpa mi er på høyde med halv tank. Uten å forklare alt som vil bli en avhandling av doktorgradsstørrelse, ente det opp med at jeg kjøpte ny dieselpumpe til kr. 1.173,- og etter det har motoren gått som en klokke.

Mens dette turtallshelvet har pågått har jeg også hatt eksoslekasje fra en av dysehylsene som endte med at jeg måtte ta av toppen og få den overhalt. Overhalte da også dysene i samme slengen. Tanken er tømt to ganger og vasket innvendig. Kondensfjerner og diesldyredreper er trygt iblendet dieselen som forøvrig er fylt på fra en annen stasjon enn den jeg vanligvis bruker, selv om den kostet 30% mer der..... PHuuu....

Nå ser det endelig ut som alt er i orden og de 1.173,- jeg brukte på pumpen, er barnemat i forhold til det jeg har brukt på filtre, lurium og kastet diesel.

 

Jeg ønsker deg bare lykke til, men det er ikke sikkert det er pumpen som er gåen hos deg, selv om det var det hos meg.

PS. dårlig tillstrammede skruer på pumpen, vil gjøre at kobberpakningene ikke klarer å holde tett når trykket øker, slik at det kan hende du trekker litt falsk luft og dermed ikke får høyt nok trykk til å oppnå ønsket turtall.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Skal jeg prøve meg på en "kafé-versjon" da? Enten det er diesel- eller bensinmotor er det egentlig sylindertrykket Sylindertrykket øker med økt dieselmengde og trykk ganger volum = kraft.

Grei forklaring dette og nesten helt riktig, det er trykk x areal som gir kraften.... Trykk er kraft per arealenhet... (1N/m2 som er 1Pa) SI systemet

 

Så du har et gitt trykk (N/m2) i sylinderen... dette gir en kraft på stemplets areal (m2) multipliser du disse to aå sitter du igjen med kraften som virker på stemplet osv... som du riktig forklarer..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

Nå ser det endelig ut som alt er i orden og de 1.173,- jeg brukte på pumpen, er barnemat i forhold til det jeg har brukt på filtre, lurium og kastet diesel.

RSL

Delen du har byttet omtales gjerne som matepumpe eller fødepumpe. Delen vi kaller dieselpumpe er betydelig mer komplisert og vesentlig dyrere.

Link to post
Share on other sites

Bildet viser innsprøyting og reguleringsprinsipp i en Boschpumpe. Finnes i mange utførelser, enkeltstående-, rekke-, VE-pumper, detaljene rundt varierer, påbygd forskjellige typer mer eller mindre automatisk reguleringutstyr, men hovedprinsippet er likt på alle.

 

 

cavinjman26.jpg

 

 

Diesel kommer inn i hullet til venstre for plungerstempelets topp (4). Når kammen løfter støtdelen (7) stenger plungerstempelet for inn-hullet og levering av diesel begynner.

Videre ses i plungerstempelet et loddrett spor og en skråkant. Når skråkanten på vei opp avdekker hullet igjen avlastes trykket via det loddrette sporet og innsprøyting slutter.

Derfor reguleres innsprøytet mengde ved å vri plungerstempelet via tannstangen (5).

 

Over ses en tilbakeslagsventil (2). Dennes oppgave er å stenge av røret til injektoren mellom hver levering, holde røret fullt av diesel slik at det ikke må fylles på nytt hver gang.

 

Også dieselmotorer behøver 14,litt luft for hver enhet diesel. Derfor begrenses effekten av sylindervolumet – men en kan sprite dem opp ved å komprimere luften, via turboer og kompressorer. Turboer har også den fordelen at de drives av energi i eksosen – som ellers ville gått tapt.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...