Jump to content

Hva mener du om plastede trebåter God løsning eller ikke noe å ha?


glalaksen

Recommended Posts

Sitter som vanlig og kikker på båter som ligger til salgs på nett. Jeg har alltid hatt en aversjon mot trebåter som har fått plastet skrogene. Husker når jeg gikk på videregående at ene læreren vår kom fra en plass der flere kjøpte seg nye tresjarker og plastet dem før de ble tatt i bruk. Tenk å ødelegge fine trebåter på den måten.

 

Det som gjør at jeg starter denne tråden er at jeg som nevnt i andre tråder ønsker meg en båt som jeg kan bruke som gruppe2 båt. I den sammenheng så ser jeg at man kan få ganske mye sjark for lite penger hvis man går for en trebåt som er plastet.

 

Så er dette noe å satse på? holder disse skrogene, eller råtner båten fra innsiden, eller løsner plasten i dårlig vær med dertilhørende forlis? (er ikke så glad i å bade i havet)

 

Er det andre ting å tenke på?

 

Regner med det er bortimot umulig å selge en slik båt når man får råd til en bedre selv.

 

Kom med synespunkter.

Link to post
Share on other sites

Er båten råtten før den blir plastret (som jo er det vanligste) så vil den ikke ha noe videre styrke etter plastring. Og er ikke plastringen gjort skikkelig så kan plastskallet løsne i dårlig vær ja. Og da går resten ned rimelig fort, tørr som den er på innsiden...

 

På den annen side: Om båten er uten råte før plastringen, og man har sørget for skikkelig feste for plasten, ja da kan den jo holde svært så lenge. Men plastring blir jo som regel foretatt når alt annet håp er ute, for å forlenge levetiden noen få år. Og en slik båt vil aldri bli spesielt attraktiv i bruktmarkedet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er vel viktigst å hindre kondens i områdene der plast og tre møtes. Har sett en del dekk som var plastret og der plasten løsnet/delaminerte seg som en følge av kondens.

 

Hvis båten er tørr når utsiden plastres, så ville det vel være lurt å plastre innsiden også. Så blir treverket holdt tørr? Jeg antar at innsiden kan smøres med epoxy?

Link to post
Share on other sites

Grøsser på ryggen..... bortsett fra at det kan være noe verdi i motor, så ville jeg holdt meg borte fra slike.

 

Holder på med å reparere styrhustaket på min trebåt, der er det kryssfiner med glassfiber originalt. Problemet er at kommer det inn fuktighet, så merker du lett ikke noe før det er råttent igjennom, og da er det for sent.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Faren min plasta en åpen trebåt tidlig på 70-tallet. Den var i bruk helt til han la inn årene for godt over 25 år senere. Båten hadde neppe vært i live så lenge uten plastleggingen.

 

Men endel treverk begynte nok å bli av ymse kvalitet på slutten.

 

Han var også av den oppfatning at større, dekkede båter ikke var like egnet å plastlegge, disse ble for tette, slik at fukt m.m fikk arbeide mer uhindret med treverket - og råte og andre uhumskheter kunne kose seg i ro og mak uten å bli oppdaget.

 

 

Har heller ikke hørt om tilfeller hvor plast- og treskrog har skilt lag og ført til forlis. ..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Men endel treverk begynte nok å bli av ymse kvalitet på slutten.

Han var også av den oppfatning at større, dekkede båter ikke var like egnet å plastlegge, disse ble for tette, slik at fukt m.m fikk arbeide mer uhindret med treverket - og råte og andre uhumskheter . . .

 

Just precis som Ivar’en sin gamle far åpendaget.

Fuktig trevirke skaper lett blåmann og råte.

Kan ikke være lett å få solgt slikt igjen – man hadde ikke gjort det med noe som var i orden.

 

Plastla engang en eldgammel oselver. Først ett par lag, men båten fikk siden aldri tørket ut og ble omtrent dobbelt tung.

La så på 3 lag til, rev ut alt trevirke og satte inn igjen og plastet inn spant og band. La nye esinger.

Funker ennå den gamle traveren.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Det ringte en hyggelig mann til meg på båtannonsen jeg har ute. Han kunne fortelle at han hadde en plastet tresjark som begynte å bli dårlig. treet inne i lugaren var like fint, men der det kom ferskvann til treverket var den blitt dårlig.

 

Jeg spurte litt mer og han fortalte at den var blitt plastet etter at den hadde forlist. I 1976!! så da hadde den jo holdt noen år ekstra kan man si.

 

Får håpe han kjøper vår båt nå da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...