glalaksen Startet 10.Juni.2011 Del på Facebook Startet 10.Juni.2011 Sitter som vanlig og kikker på båter som ligger til salgs på nett. Jeg har alltid hatt en aversjon mot trebåter som har fått plastet skrogene. Husker når jeg gikk på videregående at ene læreren vår kom fra en plass der flere kjøpte seg nye tresjarker og plastet dem før de ble tatt i bruk. Tenk å ødelegge fine trebåter på den måten. Det som gjør at jeg starter denne tråden er at jeg som nevnt i andre tråder ønsker meg en båt som jeg kan bruke som gruppe2 båt. I den sammenheng så ser jeg at man kan få ganske mye sjark for lite penger hvis man går for en trebåt som er plastet. Så er dette noe å satse på? holder disse skrogene, eller råtner båten fra innsiden, eller løsner plasten i dårlig vær med dertilhørende forlis? (er ikke så glad i å bade i havet) Er det andre ting å tenke på? Regner med det er bortimot umulig å selge en slik båt når man får råd til en bedre selv. Kom med synespunkter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 jeg synes det høres helt forferdelig ut. Ville aldri kjøpt noe sånt, men klart får du det grisebillig så kan du jo vurdere det, motor osv har jo litt verdi. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 men det må jo være en grunn til at så mange gjør det... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Er båten råtten før den blir plastret (som jo er det vanligste) så vil den ikke ha noe videre styrke etter plastring. Og er ikke plastringen gjort skikkelig så kan plastskallet løsne i dårlig vær ja. Og da går resten ned rimelig fort, tørr som den er på innsiden... På den annen side: Om båten er uten råte før plastringen, og man har sørget for skikkelig feste for plasten, ja da kan den jo holde svært så lenge. Men plastring blir jo som regel foretatt når alt annet håp er ute, for å forlenge levetiden noen få år. Og en slik båt vil aldri bli spesielt attraktiv i bruktmarkedet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Med vind Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Det er vel viktigst å hindre kondens i områdene der plast og tre møtes. Har sett en del dekk som var plastret og der plasten løsnet/delaminerte seg som en følge av kondens. Hvis båten er tørr når utsiden plastres, så ville det vel være lurt å plastre innsiden også. Så blir treverket holdt tørr? Jeg antar at innsiden kan smøres med epoxy? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
egilwh Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Grøsser på ryggen..... bortsett fra at det kan være noe verdi i motor, så ville jeg holdt meg borte fra slike. Holder på med å reparere styrhustaket på min trebåt, der er det kryssfiner med glassfiber originalt. Problemet er at kommer det inn fuktighet, så merker du lett ikke noe før det er råttent igjennom, og da er det for sent. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Faren min plasta en åpen trebåt tidlig på 70-tallet. Den var i bruk helt til han la inn årene for godt over 25 år senere. Båten hadde neppe vært i live så lenge uten plastleggingen. Men endel treverk begynte nok å bli av ymse kvalitet på slutten. Han var også av den oppfatning at større, dekkede båter ikke var like egnet å plastlegge, disse ble for tette, slik at fukt m.m fikk arbeide mer uhindret med treverket - og råte og andre uhumskheter kunne kose seg i ro og mak uten å bli oppdaget. Har heller ikke hørt om tilfeller hvor plast- og treskrog har skilt lag og ført til forlis. ..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaldfisk Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Men endel treverk begynte nok å bli av ymse kvalitet på slutten. Han var også av den oppfatning at større, dekkede båter ikke var like egnet å plastlegge, disse ble for tette, slik at fukt m.m fikk arbeide mer uhindret med treverket - og råte og andre uhumskheter . . . Just precis som Ivar’en sin gamle far åpendaget. Fuktig trevirke skaper lett blåmann og råte. Kan ikke være lett å få solgt slikt igjen – man hadde ikke gjort det med noe som var i orden. Plastla engang en eldgammel oselver. Først ett par lag, men båten fikk siden aldri tørket ut og ble omtrent dobbelt tung. La så på 3 lag til, rev ut alt trevirke og satte inn igjen og plastet inn spant og band. La nye esinger. Funker ennå den gamle traveren. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Alltid en grunn til at trebåter blir plastet inn, og jeg ville skydd det som pesten. Blir som noen her sier gjort når alt annet håp er ute. Dette vil fortsette å råtne på baksiden likevel. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaksen Svart 12.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2011 Det ringte en hyggelig mann til meg på båtannonsen jeg har ute. Han kunne fortelle at han hadde en plastet tresjark som begynte å bli dårlig. treet inne i lugaren var like fint, men der det kom ferskvann til treverket var den blitt dårlig. Jeg spurte litt mer og han fortalte at den var blitt plastet etter at den hadde forlist. I 1976!! så da hadde den jo holdt noen år ekstra kan man si. Får håpe han kjøper vår båt nå da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.