Jump to content

Dimensjon


teris

Recommended Posts

:crazy:

Hei,

Har tilgang på noe syrefast rustfri instrumentrør som jeg har tenkt å bruke som tilførsel rør fra diesel fra tank til filter. Er det noen som kan si hvor stor innerdiameter jeg trenger på røret for å sikre nok tilførsel.

Båt Nor-Dan 7800, motortype Volvo Penta Kad 32, mener at maks forbruket er 20 liter pr. time.

 

Teris

Link to post
Share on other sites

Hvorfor vil du gjøre noe slik? Vil du oppnå en fordel av noe slag?

Hva med skjøtene? Vibrasjonene? Vinkler og bøyer?

 

Blir ikke dette masse jobb?

 

1/2" drivstoffslange i nitrilgummi koster under 50 kroner pr. meter og har ingen skjøter på sin vei.  De kan bøyes slik du vil og de har svært lang levetid.

 

Selv direkte på motoren består en god del av drivstoffsystemet av slanger og ikke av rør.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei, har nå fått svar hos nå Volvo Penta forhandler. Minste ID er 6mm.

 

Hvorfor jeg vi bruke rør er jo for at jeg får ett bedre anlegg, mer solid, finere å se på enn masse slangeklemmer, sikrere i tilfelle brann.

Hvis en bruker Gyro Lock fittings er det ikke fare for lekasjer.

Dette er utstyr i dag som blir blant annet blir brukt offshore.

Vil selvsagt måtte bruke slange de siste centimeteren inn til motor.

 

mvh

Teris

Link to post
Share on other sites

Teris,

 

Du får et glimrende opplegg hvis du bruker rustfrie rør og klemfittings   -   det blir langt bedre enn noe annet med slanger, klemmer og dilldall.

 

Med hensyn til dimensjon så er 6mm "haugen på nok". Det henger jo litt sammen med lengden og tilhørende "hydraulisk friksjon", men har du tilgang på den størrelsen så bruk det   -   og du trenger aldri mer å bekymre deg for den delen av båten.

 

Men hvorfor i allverden vil du ha slange den siste biten?

 

Det finnes jo plenty av Gyroloc-overganger til vanlig NPT. (Husk at ingen kjetting er sterkere enn det svakeste leddet!)

 

mvh

Poseidon

(Som var på Hommersåk for et par uker siden....)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

På 4 gummiben har man en vibrerende jernklump med navn motor. Kobler man et stivt stålrør direkte til denne klumpen, medfører det at stålrøret må bevege seg når motoren beveger seg. Siden motoren beveger seg hele tiden, gjør røret det samme. Det er bare et spørsmål om tid før et tretthetsbrudd oppstår.

Løsning: En bit slange og 2 slangeklemmer løser problemet.

 

En dieseltank ligger i et skott. Den er ikke skummet fast, men spent fast ved hjelp av et par lekter og noen treklosser. Det forhindrer ikke at en halvtom tank vil bevege seg ørlite grann ved litt sjø. Å koble til en stiv forbindelse vil også her kunne fører til tretthetsbrudd over tid.

Løsning: En bit slange og 2 slangeklemmer mellom stigerør og tilførselsrør.

 

Dieselen har også en retur. 2 nye slangebiter og 4 ekstra slangeklemmer.

 

Hva har man nå? Et drivstoffsystem med dobbelt så mange slangeklemmer som før. Er systemet bedre enn før? Tvilsomt, man har jo dobbelt så mange slangeklemmer og en mengde nye rørskjøter og vinkler.

 

Bruker man røropplegg i større båter med stort maskinrom? Ja, det gjør man, og det gir et ryddig og brannsikkert opplegg. Men dette vet jeg ikke nok om. Vet bare at det i fritidsbåter i de aller fleste tilfeller kun brukes slanger og ikke rør. Et langt og skjult strekk, kanskje også vanskelig tilgjengelig kan ha fordel av rør deler av veien? Mellom hovedtanker og dagtank på større installasjoner?

 

Rørene er finere å se på enn slanger. Helt enig. Men du har flere slangeklemmer enn tidligere og en mengde skjøter. Brannsikkerhetsmessig er det ingen forskjell, da du fortsatt har gummislange på deler av motoren og mellom motor og røropplegget.

 

Mulig det er fordeler jeg ikke ser. Jeg skifter gjerne synspunkt hvis jeg får en god grunn av en eller annen  :headbang:

 

MVH

Lotus

Link to post
Share on other sites

Lotus,

 

Jeg kan gjerne ta en diskusjon på den saken om så skulle være, men dine gummislangeløsninger er nok ikke engang i nærheten av å være like bra som en løsning med ordentlige rør.

 

Den vibrerende jernklumpen som du kaller Volvoen for er ikke noe problem. Røret legges nemlig ikke stivt inn til motor fra nærmeste rørsupport, det legges som en ekstra sløyfe for å ta opp den lille bevegelsen som kommer. Hvis man ikke er fornøyd med det, så finnes plenty av fleksible rør med forskruning i begge ender (lignende type som brukes for bremsene på bil)  -  og da slipper man de fordervelige slangeklemmene....

 

Den dieseltanken som du er så bekymret for synes jeg heller at du bør feste, fremfor å forsøke å kurere symptomene. Men løsninger er også her å legge røret med den tidligere omtalte sløyfen.

 

Returen blir på samme måte   -   og dermed er vel slangeklemmene dine overflødige skulle jeg tro....

 

Brannsikkerhetsmessig er det milevis av forskjeller og det er nok ikke uten grunn at gummislanger og slangeklemmer er totalt bannlyst på all brennstofftilførsel ombord i skip som skal sertifiseres av skipskontrollen. Der godtas kun faste rørforbindelser  -  om nødvendig med de omtalte fleksible rørene innskrudd med nipler, unioner eller andre fullverdige forbindelser.

 

Lykke til med rørene dine Teris   -   og til deg også Lotus hvis du skulle få lyst til å forbedre drivstoffanlegget ombord.... :-))

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tidligere mener jeg det var et krav om at fast opplegg mellom motor og tank måtte være i rør for å få båten Veritas godkjent.

Grunnen var brannsikkerhet.

Men man kunne bruke slange på den "fritthengende" biten mellom motor og tank.

Hvis motoren står på gummilabber må man selvsagt ha slange til den.

 

Men for å minske risko for lekkasje er jeg helt enig i at en slange hele veien er best.

Og ikke minst mye enklere å legge opp.

Link to post
Share on other sites

Beklager Ingar,

 

Men jeg er dypt og inderlig uenig ;-))

 

Tenk deg den slangen som du legger opp, den ligger ikke som en baby i vuggen sin.

 

Den ligger vel inntil diverse kanter, et par gjennomføringer og denslags uhumskheter? Da blir fort gnissing og skader et problem  -  med rør er det problemet omtrent eliminert.

 

Rustfrie rør er ikke det minste vanskeligere enn slange å legge opp og slike fittings som Teris nevner er 100% OK. Det er bare en vanesak å arbeide med denslags og for oss som er kjent med offshorebransjen er det en selvfølge å ty til slike hjelpemidler når de først finnes.

 

Bare som et apropos; det er sikkert ikke uten grunn at der er veldig sterke begrensninger på hvor meget slange som kan brukes på propananlegget ombord? Er det ikke en meter som er max  -  skal du ha lengre forbindelse kreves fast opplegg med rør.

 

Nei, beklager å måtte si det: men fast opplegg med syrefaste rør er i en helt annen divisjon enn et hvilket som helst opplegg med slanger  -  uansett hvor få klemmer man klarer seg med.....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Legger man en gummislange med litt omtanke skulle jeg mene at risiko for gnisse-skader er mikroskopisk. :headbang:

 

For en fagmann er sikkert rør det beste, mulig at det også er enklere regler for det i dag.

Dengang jeg installerte dette var kun koplinger med "dobbelt-flensing" godkjent, og det er ingen spøk for en amatør.

Link to post
Share on other sites

Hei, Poseidon.

 

Ser poenget ditt med brannsikkerhet.  Og med vedlikehold. Skjønner også at det finnes røroverganger som er vibrasjonssikre. For litt større installasjoner, er sikkert rør det beste.

 

Min lille fritidsbåt er godkjent av Veritas. Ikke bare sjødyktighet og sånt, men også motorinstallasjon og drivstofftilførsel. Her er det utelukkende brukt slanger. Hadde det vært brukt rør, så fint, men fortsatt er det en del slanger på motorens lavtrykkside og da er vi vel like langt sikkerhetsmessig.

 

Er derfor enig med deg når det gjelder større anlegg, men i en småbåt synes jeg en slange direkte fra A til B blir det beste. Ingen skjøter. Stødig festet med TC-klammer.

 

Varmeapparatet har også drivstofftilførsel via slange. Det samme med kokeapparatet. Skal man endre, så blir det vel alt eller ingenting. Jeg beholder slangene.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Lotus,

 

Ja jeg ser også poenget   -   at du for enkelthets skyld vil beholde slangen som den er og det forstår jeg godt. "Don't fix if it ain't broken" som det heter på nynorsk.

 

Men her var det snakk om en som skulle installere nytt ombord i en ny båt. Han hadde mulighet for å legge inn det beste   -   så hvorfor i allverden skulle han da ha valgt å gå for det sjettebeste....?

 

Ombord hos meg er forøvrig de tynneste rørene (på lavtrykksiden) 1/2" kopper, de grovere mellom tankene og før filter er fra 1" til 2" galvaniserte.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, vil først  takke alle for engasjemanget og spesielt Poseidon, han vet mye om rør kan jeg lese.

For meg er det ikke noe tvil om at jeg skal legge opp rør.

Har også tilgang til utstyret som trengs for å bøye instrumentrørene med, det er ikke store røropplegget jeg trenger.

Kan opplyse at disse rørene med påmontert Gyro lock tåler ufattelig mye slag og vibrasjoner .

Slike rør er i utgangspunktet designet for å tåle 10 000 PSI .

 

Det er klart at det er mye dyrere å kjøpe enn gummi, men nå var det slik at jeg har fått noen meter med 3/8" rør som er kasert ( veldig pent brukt) pluss noe fittings b.annet med NPT gjenger som trengs  til filteret. Jeg lurte bare på dimensjonen, Volvo Penta selger hele sett med fitting og  tynnvegget kobber rør som er beregnet til Volvo sine motorer, men dette er ganske dyrt i innkjøp.Tid har jeg også enda, båten skal sjøsettes i Mai/ Juni.

 

:rolleyes:

Teris

Link to post
Share on other sites

Bor du i stavanger området Teris, så tar vi det en helg over noen   :rolleyes:

Jeg skal også legge opp i 3/8" Tub, uten å bruke en eneste slange før jeg skal gå fra syklonfilteret ved siden av motoren og over til finfiltrene, da skal jeg bruke ferdigklemt slange med rustfri strømpe (koster en formue).

Etter utført jobb er det bare å se seg om etter neste ting som ikke ser perfekt ut.

Har du tilgang Teris så er Swagelock bedre en Gyro  :cool:

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...