Jump to content

Hvor lenge bør båten tørke før priming?


S/Y MAMOSA

Recommended Posts

Jeg henter ny båt i Tyskland i juli :clap:

Båten blir levert uten primer og bunnstoff.

 

Jeg tenker å seile i sommerferien før jeg tar den på land for sliping, priming og bunnstoff. Deretter kommer den til å ligge ute hele vinteren.

 

Spørsmålet er, hvor lenge bør båten ligge på land og tørke før jeg primer?

Båten har da ligget 3-4 uker på vannet, holder det med én uke tørking før jeg legger primer? :confused:

Link to post
Share on other sites

Enig med taunus her,gjør en skikkelig jobb fra begynnelsen så slipper du lettere senere.

Vask båten skikkelig med såpe og ferskvann så burde en uke være tilstrekkelig og tørke.

Bruk også det antallet med strøk som anbefales av produktet,viktig med tanke på at båten skal ligge ute hele året.

Lykke til

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post
Share on other sites

Eg er ingen ekspert på dette, men eg ville sjekket med f.eks Jotun. Om båten kun er en uke gammel nå, så har vel ikkje polyesteren tørket skikkelig ut. Så om du legger primer stenges vel den prosessen inne? Så ville eg vasket med sterkere saker en såpe. Slippmiddel/polering fra støpeform ++ ligger nok igjen. Avfetting/aceton ville eg brukt.

Ellers er eg helt enig i at dette må man ta skikkelig når det skal utføres. Eg brukte lang tid. Vasket med tynner, slipte med grovt sandpapir og la 4 strøk primer.

Link to post
Share on other sites

Du kan trygt ligge 1 sesong uten bunnstoff. Dette driver fettet u av gelcoat, men jeg hadde min 3 uker på land før priming...

 

1. Slip godt

2. Vask av støvet og avfett med Aceton

3 Legg primer. Følg tørketid for best resultat.

 

Moderne støp, etter en sesong, tror jeg ikke vil føre til noe skade, men høsten er og en fin tid for bunnstoff. En ide er da og holde rom tempratur på bunnstoff, så er det ikke problem. Les veiledning eller kontakt seajet levrandør. God sommer

Link to post
Share on other sites

Enig med Mulligan, få'n på land før det blir stor jobb for å få den ren.

 

Vask den ren og avfett nøye med aceton eller lynol, ha med en svær sekk med filler, og bytt disse ofte.

Etter dette må du mattslipe godt med 180-korning eller deromkring.

 

Innen du er ferdig med dette, er nok båten tørr nok.

 

Jeg ville ha brukt 4 lag med Jotun Antipest, men alt av kjente merker er sikkert stort sett like bra...

Er det seilbåt med jernkjøl, ville jeg ha brukt Jotun Yacht HB på kjølen. (Hva er brukt fra før?)

 

Dersom du vil ha perfekt vannlinje, er det lurt å legge båten et sted det er helt stille.

Pass på at båten ligger helt i vater. Ta et tynt isoporflak e.l., og tape fast en sprittusj på denne. Hopp i jolla og tegn rundt. Dette blir mer nøyaktig enn innstøpte merker som vanligvis er i skroget.

Redigert av larshans1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan du ikke få på primer og bunnstoff i Tyskland før den blir satt på vannet da? Ta noen dager av sommerferien på land der nede og gjør den jobben før sjøsetting. Hvis båten MÅ på vannet uten primer stoffing for prøvetur og overtagelse. Avtal at den blir heist på land igjen etter overtagelse.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

1. Slip godt

2. Vask av støvet og avfett med Aceton

3 Legg primer. Følg tørketid for best resultat.

Punkt 1 og 2 skal vanligvis være omvendt. Avfetting aller først, ellers kan man slipe og arbeide voksen / fettet inn i gelcoatens porer.

 

Eller mener du at oppholdet i sjøvann vil ha løst opp alt fett / voks fra støpeprosessen?

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ring eller mail til Jotun og hør hva de sier !

De sier at du skal kjøpe mest mulig av deres dyreste produkt.

 

En glassfiberbåt er ikke helt tett

En båt bygget i kompositter er, for alle praktiske formål, pottetett.

En må ikke forveksle osmose og lekkasjer. Båten det snakkes om her har ett ekstra sjikt isopolyester så her er mange strøk epoksy fullstendig meningsløst.

 

Om båten kun er en uke gammel nå, så har vel ikkje polyesteren tørket skikkelig ut. Så om du legger primer stenges vel den prosessen inne

Polyesteren tørker ikke, den lenker eller herder. For at alle bestandelene skal holde seg på plass under den prosessen danner den et vokslag ytterst. Er ikke lenkeprosessen avsluttet etter en uke er det noe hakkende galt.

Link to post
Share on other sites

Hvis båten her er støpt med isopolyester som lim, er den bedre mot vannintrengning enn polyester. Men både Vinylester og epoksy er bedre mot vann.Jeg mener ikke lekkasjer, men det lange løp. Hvis båten ligger i kaldt vann vil også dette bedre sjansene mot plastpest\osmose. Vi snakker 25 år. Men jeg synes fremdeles at du burde legge 2 strøk primer. Vannstopp ytterst. Der har du vel fremdeles gelcoat,og ikke isopolyester?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...