Jump to content

Plutselig går jeg mye opp i størrelse båt...


Kjetil1

Recommended Posts

Møtte følget i natt, en time forsinket, og ledet dem ned til båthavna. Følgebilsjåføren dro tilbake med Nordkappen bakpå sin bil, mens lastebilen ble stående i havna. Båten er for tung til at han kan heise den utpå der i havna. Han kommer ikke langt nok ut på bryggekanten med labbene (trebrygge de 2 ytterste metrene) slik at han ikke får løftet langt nok ut. Så¨vi ble enige om å dra ut til Tananger på basen der og bruke en kai i stedet. Men, han var over på kjøretiden, så han ble stående i havna, og jeg skal nå ut igjen etter 4,5 timers søvn og være følgebil til Tananger og få båten utpå der.

Ved opptak i Drammen ble det oppdaget at den indre propellen på babord drev manglet litt av et blad. Båten lå på kaien til Italmarin og selger kjøpte ny propell hos dem. Jeg må bytte den før vi slipper den på sjøen i dag... Får nå håpe at jeg ikke er utsatt for tidenes svindel, og at lastebilsjåføren ikke dro hjem fra havna like etter jeg hadde kjørt :worry: ...

 

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Får nå håpe at jeg ikke er utsatt for tidenes svindel, og at lastebilsjåføren ikke dro hjem fra havna like etter jeg hadde kjørt :worry: ...

 

Kjetil S

 

Har fått intrykk og hørt av andre at Italmarin ikke driver med lureri. Tipper du driver med båten din nå jeg. Måtte hell og lykke følge deg i dag :) (og alle andre dager også) :thumbsup:

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Båten er for tung til at han kan heise den utpå der i havna. Han kommer ikke langt nok ut på bryggekanten med labbene (trebrygge de 2 ytterste metrene) slik at han ikke får løftet langt nok ut. Kjetil S

 

Det der er bittert når vektsperren slår inn fordi krana må for langt ut iforhold til vekt. Opplevde det samme ved sjøsetting i fjor. Det var snakk om 2-300 kg for mye vekt. -hadde fylt opp vanntanken og lagt inn alle puter og latt alt verktøy ligge i båten. Ved opptak på høsten var alt ribbet.

Løsningen da var å slippe baugen på båten såvidt nedpå ei 30x3 meter flytebrygge som lå mellom fast grunn og sjø.. Da ble kranen avlastet og han kunne tvangskjøre den litt og litt ut.. og 4 mann, hjelpsomme tilskuere, brukte all kraft på å skubbe båten ut.. :) det gikk på hengende håret. Det skal vistnok finnes et youtubeklipp av seansen har jeg hørt...de kameranene dukker opp over alt :headbang:

Link to post
Share on other sites

Får legge inn bilder når jeg kommer hjem fra jobb...

Har ikke fått prøvd så mye i helga. Hadde en liten tur fra der vi slapp den på sjøen og til hjemmehavn på fredag og en liten tur til Rått i går.

Kan skrive mer når bildene er med...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Fredag morgen kom og jeg kjørte ut i havna, klar for propellbytte. Hadde lest en plass at man måtte få begge propeller likt på igjen på et duopropdrev så jeg hadde det i bakhodet da jeg begynte. Men, jeg hadde ikke rett verktøy til å få av den indre låseringen til den skadde propellen. Heldigvis kom en av tilskuerene på at en i havna trolig hadde slikt verktøy i båten sin. Han ble oppringt og fem min etter var han på plass og hentet sakene. Er skyldig noe god drikke til ham. Mens jeg ventet på ham, fikk en av de "gode gamle" det for seg at båten var for stor for havna. Det er ikke noe sjakktrekk å la en slik båt ligge hele morgenen på henger. Båter ser så mye større ut på land. Heldigvis hadde jeg gitt de nødvendige mål til havnesjefen med for godkjennelse før kjøpet, så alt var i orden og jeg henviste til havnesjefen.

Etter propellbytte, måtte jeg leke følgebil det stykket vi måtte kjøre til Tananger, for vi måtte låne Postens kai for sjøsetting, det var ikke mulig for kranen å strekke seg langt nok til å få båten sjøsatt i havna.

Båten ble heist på sjøen, og montering av targa og kalesjebøyler ble umiddelbart igangsatt. Hadde endel plunder med kalesja og stenger siden jeg ikke hadde demontert, men det gikk tilslutt. Tiden begynte å bli knapp, måtte hjem og hente jentungen i barnehagen, så det ble bare til å starte opp, og dra rett inn i hjemmehavn. Med nervene i høyspenn la jeg bare inntil yttersiden av brygga, fortøyde godt og dro tilbake for å hente bilen og så hjem.

Selger hadde tapet åpne hull og tapet plast over instrumenter, med brun pakketape :headbang: . Alt dette måtte vaskes bort og båten ryddes oppi. Den kunne nok med fordel ha blitt noe bedre rengjort før levering...

Lørdag var det fødseldagsselskap, men jeg fikk lurt meg avgårde og handlet noe kjøkkenhåndklær, kjøkkenfiller, strekklakken og madrassbeskyttelse/tynn overmadrass. Laken og håndklær gikk i hurtigvask og da selskapet var over, dro jeg ut i båten igjen og redde opp i begge kabiner og pyntet med tidligere kjøpte pynteputer. Følte nesten at håndleddet fikk seg en svak knekk der en stund :wink: . Det ble ikke tid til tur utpå den kvelden.

Søndagen tok vi en liten tur ut til Rått, eller er det Rott det skrives, jaja never mind. Det var forøvrig første gang kona så båten i levende live, og den ble heldigvis godtatt. Hun har en fintfølende nese og hun merket umiddelbart en sær septikkeim i båten. Jeg hadde forøvrig også luktet den og prøvd å lufte det jeg kunne. Men jeg må nok ut å handle slanger, og kanskje tank...

Idag blir det nok å måle og skrive liste. Skal ut å sette på noen andre/flere tau. Har nettopp spleiset nye løkker på nye tau. Det fulgte bare med tre tau med båten. Synes de kanskje har vært vel ivrige med å rydde ut av båten. Jeg sendte med de to "dør"mattene som var i Nordkappen, fordi de var rett størrelse til den båten, og jeg tenkte at de store som var i Cranchien fulgte med, men nei, hverken de eller de to teppene de hadde sagt skulle bli med var der...

 

 

004-2.jpg

Ikke den beste propellen. Vet ikke om det er eierne som har gått på noe,eller om det er transportøren som har skadd under heising...

 

006-1.jpg

Like før avreise fra havna...

 

Tenkte å ta masse bilder og filme, men sjåføren var alene så både jeg og en kamerat måtte trå til som kran-assistenter, så her er de bildene jeg fikk lurt meg til å ta innimellom.

010.jpg

 

012.jpg

 

Her er det jeg som prøver å komme meg ned i ett stykke, men kameraten roper: Se sexy ut! Se sexy ut! Flørt med kameraet!

013.jpg

 

014.jpg

 

Endelig, nå er den på sjøen. Ferdig levert og min.

016-1.jpg

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Husker ikke om jeg har sagt det, så - gratulerer med ny flott båt :flag_bp:

 

 

 

Kjenner meg igjen i en del av det du skriver. Når båten først er påplss er det så mye som skal ordnes av praktiske ting at det blir begrenset tid til å bruke vidunderet. Men den tid kommer.

 

Ønsker deg en flott båtsommer.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Ja, har kun fått lagt til 3 ganger. To ganger i hjemmehavna. Det gikk som en lek, men de var bare å sige skrått mot brygga, legge litt over mot styrbord og slå bakk. En gang på Rott. Det var litt mer plunder. Følte den var litt ufølsom på gass/girhendler, slik at når jeg trodde jeg hadde fri, stod den gjerne fremdeles i revers. Det må jeg se på om kan justeres. De er litt støre ved manøvrering og slakke under gange. Siger opp slik at skal jeg ha jevnt turtall på begge maskiner, må jeg sitte og holde på hendlene. Føler at den er kjappere i sideveis reaksjon i revers enn hva Nordkappen er. Så det blri masse øving. Bare vinden roer seg...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Her er for øvrig første bilde av baljen i hjemmehavn.

 

019-1.jpg

Ligger bare på utsiden foreløpig, da jeg kanskje skal få annen plass enn den jeg hadde til Nordkappen.

Plassen er bred nok, men de ville finne en bedre...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...