Jump to content

Plutselig går jeg mye opp i størrelse båt...


Kjetil1

Recommended Posts

Etter å ha sett nye Noblesse 655 la jeg ut min på nett. La lista litt høyt siden jeg ikke måtte selge. Men så, etter et par telefoner og en togtur i helga ser det ut til at det blir Cranchi Zaffiro 34 i stedet. Et stor steg i antall fot på en gang. Så det blir nesten å lære seg å føre båt helt på ny. Fra enkel utenbords til dobbel innenbords med drev. Den har ikke baugprop, så jeg håper den er grei å finmanøvrere likevel. Nå sitter jeg og prøver å finne rimelig transport. Har ikke lyst å gå den hjem selv, ny ukjent båt i ukjent farvann er jeg ikke så lysten på. Jeg må stå for frakt av Nordkappen med henger bort, og Cranchien tilbake, så trailer ser ut som eneste alternativ. Det er både skremmende og spennende å ta et slikt sprang. Håper bare jeg ikke angrer...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Hvis du lager en tråd om hentehjelp kan det godt hende du får en mye bedre pris enn med landtransport. En kar her inne kjørte en Nimbus fra Stavanger til Asker for meg under for 10000 kr. for noen år siden (komplett med flytbilletter og alt).

 

Dersom båten er i rimelig god stand, må det vel også være mulig å lokke med seg en med litt mer erfaring?

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å transportere en Cranchi Zaffiro 34 på bil på veien kan nok bli en dyr affære uansett.

Ser av annonser på finn at båtens bredde er 350 cm. Dette betyr at det uansett er spesialtransport med følgebil. Er dog noe usikker på hvorvidt søkepliktig til Politiet i forhold til trafikkbildet og evnt eskorte av Politiet.

En slik båt er uansett bygd for å gå på de 7 hav men du har min sympati med å krysse lange områder hvis du har lite / ingen erfaring med så mye båt på engang.

Fra hvor skal du hente båten og hvor skal den ha sin nye havn?

Link to post
Share on other sites

Etter min mening er det ikke noe problem å gå denne strekningen med den båten. Om du føler deg litt usikker selv finns det sikkert mange her på båtplassen som kan bli med deg hvis du dekker kostnadene med returbiletter pluss en godtgjørelse. det er jo en kjempefin tur,om man planlegger nøye ang. værforhold. Transport etter vei med denne bredden krever politieskorte (tror jeg), og det koster ganske mye.

Redigert av Skipper Båtløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man trenger ikke politi eskorte på den strekningen før 4 meter bredde.Men man må antagelig ha en bil fra statens vegvesen med siden det er en del tuneller man må kjøre igjennom mitt i.Man trenger videre 2 følgebiler,en forran og en bak.Alt dette skal selvsakt merkes med skilter og lys etter alle kunstens regler.

Så ja og frakte den båten med semi tralle koster en mindre formue.

Det er jo en ordentlig kosetur langs kysten,så og frakte den på vei hadde aldri faldt meg inn.

2 mann et par tre for anledningen lettøl og et par kilo ferske reker og du har oppskriften på en ordentlig kosehelg langs kysten på vei heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper for din del at du følger rådene fra entusiastene her inne og frakter ny-skuta sjøveien. Som nevnt over, så har du da en gylden mulighet til å bli godt kjent med skuta og dens egenskaper. En fantastisk tur vil du overveiende sansynlig også få.Jeg kan bare gjenta hva som er sagt tidligere i tråden om å evt gå til land om været skulle bli litt mye. Jeg er også rimelig sikker på at en eller annen her inne er behjelpelig med å være hentehjelp sammen med deg. Gratulerer med overgang fra liten til stor båt. Etter min erfaring er stor båt enklere å manøvrere enn en liten båt, men det er jo min erfaring og min egen mening.

 

Nok en gang:

 

Gratulerer!! :flag_bp:

 

:sailing:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Få med deg en båtvant kar. Dette er en flott tur! Jeg hentet min båt fra Hundvåg til Drammen i mai i fjor. Og min forrige båt fra Haugesund til Drammen. Med din marsjfart klarer du deg med et par ovenattinger. Hvis været er ok, vel og merke.

Du kan gjøre det med kun en overnatting også, men hvorfor ikke ta det som en hyggetur og bruke noen dager?

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Takker for gratulasjoner.

Før var jeg rimelig i tvil om hva jeg skulle gjøre. Nå er jeg jammen ikke sikker :wink: ...

Her ramler det inn med interesserte for å ta turen/bli med på turen. Har fått et rimelig godt tips om at det blir 10-12 lapper i diesel på en slik tur. Det burde vel medføre riktighet med to KAD43 ombord?

Prøver å se for meg de forskjellige senarioer med seile selv, la andre seile, la noen bli med meg å seile eller landevegen. Tar jeg den sjøveien på ene eller andre måten, må jeg uansett få Nordkappen og henger herfra og til Drammen. Tar jeg den landeveien, må targabøylen skrues løs og legges ned. Dette har jeg blitt tilbudt hjelp til av en grei kar her inne, men det må jo også tas med i regnestykket...

Får gruble og regne, og kanskje gjøre alvor av spøken jeg dro til en kompis i dag, at han måtte sette av ei helg så vi kunne hente den sammen...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

kanskje gjøre alvor av spøken jeg dro til en kompis i dag, at han måtte sette av ei helg så vi kunne hente den sammen...

 

Man sier ikke slikt i spøk.hehe

Men for all del ta den sjøveien og send den andre med en lastebil.Det er en del lastebiler som går i fast rute imellom Stavanger og Oslo som ikke har mere en halve lass til Oslo.Så ta en telefon runde til de forsjellige store transportørene og hør med dem om de trenger ekstra gods østover.

Og båtturen må du være med på selv.en fin tur og et kjærkomment avbrekk fra kjerringa heime.(sorry elsklingen heter det vist ble det påpekt hær)

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket hvor høy den blir uten targa? Jeg fikk akkurat en Marex 290 Sun Cruiser på bil fra

Stavanger, det er en tunnel på Moi som visst nok er veldig lav. Der måtte sjåføren senken bilen så dekkene

subbet i innerskjermene for og komme gjennom og da var det bare noen få cm. klaring.

Nå tok jeg riktig nok ikke av targabøylen og båten ble ikke tatt på svanehenger, men sjekk skikkelig før

du evt. henter landeveien.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Targabøylen er hengslet og meget lett å legge ned på den båten.. MEN - for all del - ta den sjøveien. Hentet selv min fra samme traktene, men fikk selger til å gå til Kristiansand med den og jeg overtok. Derfra brukte jeg 5 timer (til Karmøy) og det gikk ca 350 liter diesel. Flott tur og det er jo bare å "følge kysten" ;-))

Link to post
Share on other sites

Jeg stemmer for at du tar den sjøveien, OG at du lader digitalkameraet eller kjøper deg nytt og lager en skikkelig hentetråd, med tekst og bilder! Bare se på "julie" sin hentetråd. Det er mange her som har meget kontruktive råd å komme med mtp rute og alt annet du lurer på.

Link to post
Share on other sites

Hei Kjetil1

 

Først vil jeg gratulere dere med lækker båt. :thumbsup:

 

Jeg synes også du skal ta vannveien, men skjønner godt at du er i tvil (det var jeg og med vår båt fra Stavanger - Skien) men du vil ihvertfall ikke angre på det!

Mange fine tilbud og forslag her inne også som kan benyttes.

Min far og jeg kan godt kjøre den fra Drammen - Skien for deg om du ønsker det. Eller Drammen - Kristiansand for den del, så tar du resten av strekket selv og får med deg en person/kompis.

Uansett er hele dette strekket en flott tur, det er helt sikkert.

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulere en masse med ny båt.

Vil på det varmeste anbefale å ta vannveien. Få med deg en båtvant venn og kjør båten hjem.

Var selv i Horten og hentet min båt i begynnelsen av mai i 2005, og gikk den til Bjarkøy i Sør- Troms. En fantastisk tur hvor jeg fikk med meg den fantastiske kysten vi har her i Norge. Hadde noe småplunder, men ikke mer enn at det gjorde at jeg ble kjent med båten. Så hvis du ikke blir max uheldig, så er jeg sikker på at det blir en topp opplevelse som du ikke vil være foruten.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir missunnelig bare jeg tenker på den turen :smiley:

 

Men hvis du ikke er motorkyndig ville jeg fått med meg en mekaniker til å gå over båten før avgang. Dersom det er mulig å komme til mannlokkene ville jeg også forsøkt å få en slange ned i bunn av tanken og suge opp en dieselprøve. Sørg for å få med ett eller to sett ekstra dieselfiltre, ekstra rem til dynamo, impeller og litt småtjafs.

 

God tur :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Båten har vært grundig serviced hos Drammen båtservice hvert år. Den har likket på innendørs vinterlagring frem til dagen før jeg var og kikket på den. Etter jeg var der, dro de på tur med båten selv, så jeg tror den er grei, dieselmessig. Får sjekke med min kamerat om han vil bli med. Han har sikkert lest tråden her, så han ser nok hva som er den generelle meningen her, men er mer av den mystiske stille typen og skriver skjelden her...

Tom til å tenke på Autolink, de går som regel med tomme tog fra Sandnes til Drammen, så de har kanskje plass, hvis vognenen er mer enn 250cm brede innv....

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...