Jump to content

Trimangle på drev og flaps. Hvilke verdier bruker du?


Eureka

Recommended Posts

Tenkte jeg ville høre med dere om hvilken trimangle dere har på drev(ene) deres når båten ligger i marsjfart og normallatet båt.

-forutsatt at drevindikator er kalibrert.

 

Hva med trimflapsene og "bow up" og "bow down", må de brukes for å legge båten godt i vannet?

 

Skriv gjerne båttype dersom det ikke står i underteksten.

 

 

Selv holder jeg drevet på trimangle -3 og -4 i plan og marsjfart på 25 knop. Merker fort på hastigheten om jeg beveger meg ett og to nivå utenfor dette. Faller da fort halvannen knop. Trimflapsen kjører jeg litt "bow down" også når jeg ligger i godt driv.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører stort sett i "0" - uten flaps.

 

Hmm mener det sto i Grandezzaboka at -3 var anbefalt.. Oppnår du høyest fart i gitt turtall på "0"? Jeg opplever at -3 gir høyest fart, men bauen legger seg litt ned og hekken kommer opp. Siden du har HT kan det jo hende at vektforsyvningen ifb taket utgjør såpass forskjell. Har brukt litt tid på å bli godt kjent med trimingen. Første sesongen var fartsområdet 10 til 20 knop umulig å gå i, men med mye bow down og -4 går den fint i vannet ned mot 14-15 knop før det blir for trådt..

Link to post
Share on other sites

På min Nord West 390 ser min brug af trim/flaps således ud (efter hukommelsen!)

 

Hastighed (knob)......Trim........Flaps

0-7...................0...........0

7-19 (under acc.......-5..........0

7-19 (længere tid)....-1.........50-70%

19-26.................-1.........20-50%

>26..................-1/0........ 0%

 

Det virker som om dette fungerer godt - men det er baseret på ren empiri..

 

Båden er ret tung i hækken - især når gummibåden er på. Så den trænger til at blive løftet lidt bagi. Men jeg kører ikke med drevet trimmet ned (fx på -4 eller -5) i længere tid da jeg mener at have læst et sted at det ikke en en god ide. Men det er "hear-say" - ikke konkret viden!

 

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en oppfatning om at flaps/trimplan bør brukes for å motvirke sidevind og skjevlasting og at disse øker motstanden både når de er helt oppe og mye nede. Helt oppe vil de dra akterenden ned og for mye trimplan ned vil gi "større våt flate" altså mer drag. Drevene skal trimmes ut ved økt fart og på min båt cruiser jeg på ca. 2 grader bow up. Jeg får ikke mer fart med mere trimming, men kan begynne å ruse opp da drevene sitter litt høyt. Antagelig er båten litt framtung med kjettingwinch foran, baugthruster med batteri og litt lette motorer ift. originalt. Vekt: litt over 4 tonn tom. Windy 9800 med 2xVP 4,3GI(205hk) og DP-SM drev. Toppfart ~37kn @4200rpm.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

flaps= våtflate

våtflate=dreper fart

 

Har selv bare 2x drev, ingen flaps, justerer rulling på båten ved å trimme ene drevet litt inn, eller andre ut :)

 

Bør nevnes at alt under 23-25 knop er ca umulig for meg, kjører maks negative drev da, klart her hadde flaps hjulpet.

 

Klart det finnes mange variasjoner her og teorien blir ikke alltid riktig.

Link to post
Share on other sites

Flaps bruker jeg både til å stabilisere ved ujevn vektfordeling i båten, sidevind og for ta sjø forut fra en side på best mulig måte, -men særlig for "bow up" og "bow down". Ved akselrasjon bruker jeg naturligvis "bow down" for lettere i plan, løfte hekken ut av sjøen og for bedre sikt. Jeg bruker flaps mer aktivt enn trimming av drev. Ved sving i høy fart slipper jeg opp flapsen på innersvingen, tror jeg..

 

Dersom jeg ligger i plan mellom 20 og 27 knop og kjører flaps opp av vannet, "Bow up", blir riktignok mindre av skrogets lengretning i vann. Baugen reiser seg noe og hekken faller noe ned i sjøen. Hekksjøen blir litt høyere og farten går ned 1 til 2 knop på samme turtall. Jeg får det da ikke til å stemme med teorien om at det blir mindre motstand når flaps er ute av vannet.

Båten går raskere når jeg kjører "bow down". Da er større del av baugen nede i vann og hekken kommer opp av vann. Hekksjøen blir mindre. Ulempen i den hastigheten, rundt 25 til 27 knop, er at baugen styrer båten mere med hele kjølen ved "flatt" vann. Samtidig blir det noe høyere støy fra drev/eksos.

 

Forøvrig er dette en Grandezza 31DC (kalesjebåt) med D6 310 og DPH drev. Vekt 4500 kg.

 

Jeg synes dette er interessant. I utgangspunktet er jeg uenig med utsagnet om at båter av samme modell, og samme vektfordeling, oppfører seg annerledes med samme trim på drev og flaps. Dette fordi det er i henhold til Owners manual at det er anbefalt en gitt optimal trimangle på drev. Men ettersom Engebert, som har en Grandezza 31OC, som er HT variant, hvor taket har høyere egenvekt og noe lavere høyde, trimmer drevet annerledes enn meg, så kan dette tyde på at selv likt skrog, men litt annen vektfordeling, krever annen trimming.

 

Hvilken indikator skal man bruke for å vite om båten er trimmet "riktig"? Maximal oppnådd hastighet med stabilt turtall? -det vil i utgangspunktet være den mest økonomiske.

Hva med kjøling av drev? -vil det være uheldig trimme drevet for mye ned da dette løfter hekk og drev ut av vann?

 

Mange spørsmål, mangt å spekulere i :confused:

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er der nogen her der har erfaring med en trimcomputer? Dette må da være ideelt: Automatisk korrektion i sideretningen og automatisk flaps ned under acceleration. Det undrer mig, at så få både har dette. Prisen er ikke afskrækkende sammenlignet med hvad andre bådting koster. Jeg mener, at det ligger på rungt 5-6 lapper, ikke?

Link to post
Share on other sites

Er der nogen her der har erfaring med en trimcomputer?

 

Jeg er ganske sikker på at jeg kan legge inn faste trimangle på drevet til ulike turtall på eksisterende VPutstyr. Leste det i boka...:) men har ikke tatt meg bryet å se på det. Jeg vil ha flexibiliteten til å selv styre trim etter forholdene. Med og uten gummibåt på badeplattform utgjør en såpass stor vektforskyvning at det krever litt annen trim.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tar dette utelukkende på feeling, feedback fra ratt, hvordan båten beveger seg i sjøen, hvilken vei bølgende går, vind, det er rett og slett mange faktorer som spiller inn her for 1 gitt svar, er det motsjø vil du jo dra ned baugen og bryte, har du for mye positiv trim blir du sprettende overalt, er det flatt eller medsjø og greit jevn last samt ikke så mye vind trimmer jeg maks opp, og flyter avgårde. Fuel og vannmengde samt antall passagerer og hastighet innvirker jo drastisk på trimvinkler.

 

Såfremt du ikke overflate modus (går stortsett ikke i fart uansett fabrikat) klarer du ikke dra drivknutene og drevet i drøye vinkler når du trimmer den opp for å hente hastighet.

 

I de fleste tilfeller av max gass vil maksimalt oppnådd tilt være å foretrekket, unntaket er hvis du opplever slipp/kavitering eller at den begynner sprette, dette tyder igjen på at andre faktorer ved båten, drevet, høyden det er montert og propellvalget ikke er optimalt. Målet er jo alltid å minimere våtflaten for å få hastighet.

 

Kjøre bow down på flaps, er jo samme som å trimme drevene helt inn(ned/negativt), båten er ikke skikkelig i plan og har ikke nok hastighet for bæring på flaten den går på.

 

Drevet får kjøling av vannet som sirkulerer og plukkes opp i det, ikke av sjøvannet fra utsiden, men klart, det skader jo ikke, min får drevkjølere i disse dager, men for dere med volvodrev og maskiner med lite effekuttak er dette ikke noe tema, dph drevene er generelt kraftige, og d6ene har lite effekt relativt sett.

 

kjører du full gass, og har flaps rett ut, dvs bow up, så begynner bow down vil du nok opplevde tapt hastighet, og at båten vil vingle.

Link to post
Share on other sites

Det jeg skrev om at flaps helt opp drar akterenden ned er selvfølgelig avhengig av monteringen. Hvis maks opp er flatt med bånn på båten bremser de nok minimalt, men korrekt montert skal de vel kunne trimmes noen grader opp. Da akselereres vannstrømmen oppover og reaksjonen blir en nedadrettet kraft på hekken. Du løfter egentlig ikke baugen, du presser hekken ned, som gir økt angrepsvinkel på skroget. Jo høyere hastighet desto mer bremser de. QL har noen patenterte trimtabs som er elektriske og som ikke bremser når de er helt oppe. Sies å være svært effektive, de kan også styres automatisk hvis jeg ikke tar fullstendig feil.

Link to post
Share on other sites

Flaps bruker jeg mest for å kompensere for last i båten og vind (båten legger seg mot vinden).

Imidlertid er jeg ikke så fokusert på å holde båten vannrett sideveis, men trimmer flapsene slik at det ikke er noe drag i rattet, dvs. slik at båten går rett frem uten at jeg må holde i mot i rattet. Så får heller båten lene noen få grader til siden.

 

Trim på drev bruker jeg ikke så mye, men med tungt lastet båt vil jeg trimme det litt inn for å komme lettere i plan. I mye sjø trimmer jeg det ofte litt ut for å ta sjøene litt lenger akterover.

 

Dette gjaldt Nimbus 21.

 

På den lille båten derimot er det ikke noen flaps, men ikke behov for det heller (17" relativt flatbunnet med utenbordsmotor) - og der trimmer jeg ekstremt langt ut for å oppnå toppfart, dvs. jeg trimmer ut til propellen tar luft, og så litt tilbake. Jeg kan vinne 3-4 knop på dette i forhold til "normal" trim (som kjennes riktig og bra når man kjører). Dette tok det mange år før jeg fikk helt taket på. Men da jeg skjønte det, fikk jeg brått en mye raskere båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...