Jump to content

vp 290 dp rister kraftig, årsak?


Gusbat

Recommended Posts

Sommerferien nærmer seg og jeg sitter her med et drev som buldrer og rister, krisestemningen er til å ta og føle på...

Det begynte sist tur jeg var ute. Følte at båten vibrerte mer enn normalt, men klarte ikke å finne noe som var gale. Tok båten opp i god fart uten problemer, men når vi slakket av begynte båten å vibrere kraftig på ene siden bak. Spesielt ille er det når drevet dreies til siden. Det rister egentlig like mye om den er i fri eller i gir.

 

Mistanken min går mot drivknuten, men når det er tre uker til båtferien skal starte haster det med å stille riktig diagnose. Regner med at jeg tar båten på land tidlig i neste uke, men håpet jeg kunne bestille noen deler så raskt som mulig eller få tak i et byttedrev så lenge.

 

Kan det være andre årsaker enn drivknuten?

 

Hva er konsekvensene av ødelagt drivknute:

- holder det å bare bytte kryssene?

- er stor sansynlighet for at det er kommet vann videre innover i systemet på den ene eller andre siden?

- er det noen som vet hvor jeg kan få tak i et byttedrev, finner ingen på finn.no for tiden

- tips om reperatører i Stavangerdistriktet som ikke er fullbooket til midten av juli

 

 

Noen som har en båt til leie for en familie på fem, på Sørlandet i uke 28?

 

Takknemlig for all mulig hjelp!!

 

Båt, motor og drev: Windy 9900-1990, 2xAD41B med DP290

Link to post
Share on other sites

Høres ut som vann i belg ja.

Hvis det er vann i belg holder det med og skjefte drivknute hvis ikke

den har stått lenge med vann.

Har du prøv og ringe garstad. Anne-beth Clausen: 977 008 16

Ring henne og forklar problemet. Der kan også få slippet båten raskt og enkelt.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er kommet vann i drivknutebelgen så er det STOR sannsynlighet for at det også er kommet vann forbi simmerringen. Du vil da trolig se litt rustvann bak motoren og starteren din vil sansynligvis ha tegn til rust på seg hvis du skrur den ut. Dette fordi vannet drypper inn til adapterplaten og inn på starteren.

Hvis det er skjedd så må du bytte lager i transomen. På Volvo 290 så er det faktisk slik at du må ut med motoren for og skifte de 2 lagerene.

 

Det er ikke for og svartmale men har det først kommet vann inn i disse lagerene så er det kun et tidsspørsmål før de ryker.

 

Når det er sagt så kan det jo være at en eller flere av opphengsforingene til drevet er slitt og må byttes, det er ikke mye jobb.

 

Ta båten på land og ta av drevet, det er jo bare en liten times jobb så ser du jo fort hvor feilen er.

 

Lykke til.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

De over her har i grunn rett! Dersom det har kommet vann inn holder det med å bytte kryssene dersom det oppdages raskt, og vannet ikke har kommet forbi simringen, da må lagrene byttes, som helt teknisk sett ikke sitter i transomfestet men i svinghjulskåpen.

Noen dieselmotorer har bare ett lager, og da kan man bytte det uten å ta ut motor, dette er dessverre ikke tilfelle på AD41, hvor det sitter to lagre, og man er avhengig av tilgang fra begge sider av svinghjulskåpen.

Et annet problem er at dersom det har kommet vann inn den ene veien, kommer det enkelte ganger også vann inn den andre veien, altså mellom dobbeltlagerboksen i drevet og inn i selve drevet, som kan være verre å reparere enn å bytte lager i svinghjulskåpen.

 

På den andre siden er vibrasjoner i drevet ofte andre ting også. Det er ikke unormalt at det bare er luft i styresystemet eller slitte plastforinger i opphenget. Det kan også være svært slitt styregaffel e.l.

Du bør i grunn sjekke styringen din godt, og sjekke at det ikke er slakk i drevet før du gjør noe mer, noe slakk er det alltid, men ikke overdrevent mye. Dersom dette er i orden er det sannsynligvis kryssene som er dårlige, ta en god titt på belgen om du kan se noen skader eller flenger i denne, selv om den selvfølgelig kan lekke uten at den er direkte skadet.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lagret i min kåpe er bare sarv, kan ikke si jeg merket mye virbrasjoner det lille jeg fikk testet... er på 280 drev, men kåpa er den samme så vidt jeg vet.

Et defekt lager vil ikke skape særlig risting, men du vil høre "defekt lager lyd" som ikke er en god lyd :cryin:

Derimot kan/vil en defekt drivknute kunne føre til betydelig risting, avhengig av hvor ødelagt den er.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også vært borti at lagrene kommer ut som små rustklumper uten at det har vært hverken ulyder eller vibrasjoner i drevet, mens på andre båter igjen kan det gjerne være både lyder og vibrasjoner bare lagrene går litt trått, og snakker da selvfølgelig om AQ serien, ikke de nyere som har gimbal lager, der merker man det så å si alltid at lagret er dårlig.

 

På de svinghjulskåpene med to lagre, slik som på AD41, så er det gjenger til å skru inn en smørenippel på toppen av kåpen for å fylle rommet mellom lagrene med fett, det er viktig å fylle på nytt fett her, noe de aller fleste aldri gjør.

Link to post
Share on other sites

På de svinghjulskåpene med to lagre, slik som på AD41, så er det gjenger til å skru inn en smørenippel på toppen av kåpen for å fylle rommet mellom lagrene med fett, det er viktig å fylle på nytt fett her, noe de aller fleste aldri gjør.

Vil man ikke risikere og presse ut simmerringene hvis man presser inn fett der når alt er montert sammen?

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Det er mest sannsynlig nålelager på kryssene i drivknuten som er defekt.

De kan ofte ryke uten noen form for vannintrenging. Når her blir for store klaringer vil dette skape viberasjoner (spesielt ved svinging / tilting av drev i forhold til "nøytral linje") Viktig at du setter inn nye nålelager med fett ved montering, som også sørger for å holde nålene på plass ved montering av knuten. Vær obs på at det er to typer kryss til 290 drev. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei

Da var båten på sjøen igjen og jeg kan gå sommeren trygt i møte!!

Båten ble tatt opp mandag morgen hos Stavanger båtsenter og satt på vannet igjen tirsdag ettermiddag med ny drivknute. Fantastisk raskt levert!!

 

Det var som sagt drivknuten som var gåen, ikke pga. vann i belgen, men pga. alder og slitasje. Det var kommet noen småsår i kåpen, men ellers var alt av akslinger og lager intakt. Byttet belger, inspiserte det andre drevet og ordnet noen andre småting, og sluttsummen kom på 18 båtpenger... får vel bare trekke kortet og tenke på sommmeren :-)

 

 

Gunnar

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...