Gusbat Startet 16.Juni.2011 Del på Facebook Startet 16.Juni.2011 Sommerferien nærmer seg og jeg sitter her med et drev som buldrer og rister, krisestemningen er til å ta og føle på... Det begynte sist tur jeg var ute. Følte at båten vibrerte mer enn normalt, men klarte ikke å finne noe som var gale. Tok båten opp i god fart uten problemer, men når vi slakket av begynte båten å vibrere kraftig på ene siden bak. Spesielt ille er det når drevet dreies til siden. Det rister egentlig like mye om den er i fri eller i gir. Mistanken min går mot drivknuten, men når det er tre uker til båtferien skal starte haster det med å stille riktig diagnose. Regner med at jeg tar båten på land tidlig i neste uke, men håpet jeg kunne bestille noen deler så raskt som mulig eller få tak i et byttedrev så lenge. Kan det være andre årsaker enn drivknuten? Hva er konsekvensene av ødelagt drivknute: - holder det å bare bytte kryssene? - er stor sansynlighet for at det er kommet vann videre innover i systemet på den ene eller andre siden? - er det noen som vet hvor jeg kan få tak i et byttedrev, finner ingen på finn.no for tiden - tips om reperatører i Stavangerdistriktet som ikke er fullbooket til midten av juli Noen som har en båt til leie for en familie på fem, på Sørlandet i uke 28? Takknemlig for all mulig hjelp!! Båt, motor og drev: Windy 9900-1990, 2xAD41B med DP290 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TPeck Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 Høres ut som vann i belg ja. Hvis det er vann i belg holder det med og skjefte drivknute hvis ikke den har stått lenge med vann. Har du prøv og ringe garstad. Anne-beth Clausen: 977 008 16 Ring henne og forklar problemet. Der kan også få slippet båten raskt og enkelt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle74 Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 Hvis det er kommet vann i drivknutebelgen så er det STOR sannsynlighet for at det også er kommet vann forbi simmerringen. Du vil da trolig se litt rustvann bak motoren og starteren din vil sansynligvis ha tegn til rust på seg hvis du skrur den ut. Dette fordi vannet drypper inn til adapterplaten og inn på starteren. Hvis det er skjedd så må du bytte lager i transomen. På Volvo 290 så er det faktisk slik at du må ut med motoren for og skifte de 2 lagerene. Det er ikke for og svartmale men har det først kommet vann inn i disse lagerene så er det kun et tidsspørsmål før de ryker. Når det er sagt så kan det jo være at en eller flere av opphengsforingene til drevet er slitt og må byttes, det er ikke mye jobb. Ta båten på land og ta av drevet, det er jo bare en liten times jobb så ser du jo fort hvor feilen er. Lykke til. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 (redigert) De over her har i grunn rett! Dersom det har kommet vann inn holder det med å bytte kryssene dersom det oppdages raskt, og vannet ikke har kommet forbi simringen, da må lagrene byttes, som helt teknisk sett ikke sitter i transomfestet men i svinghjulskåpen. Noen dieselmotorer har bare ett lager, og da kan man bytte det uten å ta ut motor, dette er dessverre ikke tilfelle på AD41, hvor det sitter to lagre, og man er avhengig av tilgang fra begge sider av svinghjulskåpen. Et annet problem er at dersom det har kommet vann inn den ene veien, kommer det enkelte ganger også vann inn den andre veien, altså mellom dobbeltlagerboksen i drevet og inn i selve drevet, som kan være verre å reparere enn å bytte lager i svinghjulskåpen. På den andre siden er vibrasjoner i drevet ofte andre ting også. Det er ikke unormalt at det bare er luft i styresystemet eller slitte plastforinger i opphenget. Det kan også være svært slitt styregaffel e.l. Du bør i grunn sjekke styringen din godt, og sjekke at det ikke er slakk i drevet før du gjør noe mer, noe slakk er det alltid, men ikke overdrevent mye. Dersom dette er i orden er det sannsynligvis kryssene som er dårlige, ta en god titt på belgen om du kan se noen skader eller flenger i denne, selv om den selvfølgelig kan lekke uten at den er direkte skadet. Redigert 16.Juni.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle74 Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 (redigert) Husk og montere knutebelgen riktig, den ser jo lik ut rundt hele men den er merket med "UP". Er selvfølgelig som adeneo sier, i svinghjulskåpen lagerene sitter Redigert 16.Juni.2011 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 Lagret i min kåpe er bare sarv, kan ikke si jeg merket mye virbrasjoner det lille jeg fikk testet... er på 280 drev, men kåpa er den samme så vidt jeg vet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle74 Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 Lagret i min kåpe er bare sarv, kan ikke si jeg merket mye virbrasjoner det lille jeg fikk testet... er på 280 drev, men kåpa er den samme så vidt jeg vet. Et defekt lager vil ikke skape særlig risting, men du vil høre "defekt lager lyd" som ikke er en god lyd Derimot kan/vil en defekt drivknute kunne føre til betydelig risting, avhengig av hvor ødelagt den er. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 Jeg har også vært borti at lagrene kommer ut som små rustklumper uten at det har vært hverken ulyder eller vibrasjoner i drevet, mens på andre båter igjen kan det gjerne være både lyder og vibrasjoner bare lagrene går litt trått, og snakker da selvfølgelig om AQ serien, ikke de nyere som har gimbal lager, der merker man det så å si alltid at lagret er dårlig. På de svinghjulskåpene med to lagre, slik som på AD41, så er det gjenger til å skru inn en smørenippel på toppen av kåpen for å fylle rommet mellom lagrene med fett, det er viktig å fylle på nytt fett her, noe de aller fleste aldri gjør. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle74 Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 På de svinghjulskåpene med to lagre, slik som på AD41, så er det gjenger til å skru inn en smørenippel på toppen av kåpen for å fylle rommet mellom lagrene med fett, det er viktig å fylle på nytt fett her, noe de aller fleste aldri gjør. Vil man ikke risikere og presse ut simmerringene hvis man presser inn fett der når alt er montert sammen? Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post Share on other sites More sharing options...
bm 850 Svart 17.Juni.2011 Del på Facebook Svart 17.Juni.2011 Det er mest sannsynlig nålelager på kryssene i drivknuten som er defekt. De kan ofte ryke uten noen form for vannintrenging. Når her blir for store klaringer vil dette skape viberasjoner (spesielt ved svinging / tilting av drev i forhold til "nøytral linje") Viktig at du setter inn nye nålelager med fett ved montering, som også sørger for å holde nålene på plass ved montering av knuten. Vær obs på at det er to typer kryss til 290 drev. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gusbat Svart 17.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2011 Hei. Takk for mange gode tilbakemeldinger, håper på det beste og kommer tilbake over helgen når båten er tatt opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gusbat Svart 22.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Hei Da var båten på sjøen igjen og jeg kan gå sommeren trygt i møte!! Båten ble tatt opp mandag morgen hos Stavanger båtsenter og satt på vannet igjen tirsdag ettermiddag med ny drivknute. Fantastisk raskt levert!! Det var som sagt drivknuten som var gåen, ikke pga. vann i belgen, men pga. alder og slitasje. Det var kommet noen småsår i kåpen, men ellers var alt av akslinger og lager intakt. Byttet belger, inspiserte det andre drevet og ordnet noen andre småting, og sluttsummen kom på 18 båtpenger... får vel bare trekke kortet og tenke på sommmeren :-) Gunnar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Svart 21.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 noen som har deletegning på dp-e drev. mistenker slakk i styregaffel. da den vibrerer i sving og virker slarkete, kunne tenk meg å sett en deletegnig på samensettningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 Marinepartseurope.com Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Moyja Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 Jeg kan nesten garantere at det er slark i opphnget. Bare og ta tak i drevet og riste litt i det så får du se. her har du info om oppbyggingen , ligger i dokumentarkivet -https://baatplassen.no/i/topic/16416-volvo-penta-drev/ Volvo_280_290_service.zip Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.