Jump to content

Er Hansvik 18 Combi en bra båt?


Combi

Recommended Posts

Hei!

Jeg er i ferd med å kjøpe meg en combi båt, og lurer da på hva jeg skal kjøpe. Prisen bør ikke være mye over  250.000,-  Ut fra bilder på nettet så ser Hansvik 18 combi ut til å være ok (botsett fra at kona ikke er særlig fornøyd med at det er bare et sete i "styrehuset"). Pris i Drammen er 229.000,-  m/50HK og ellers skrapa. Med litt ekstra utstyr så kommer jeg på limiten min. Men er det noen som har erfaring med denne båten, og da spesielt om det er noe (negativt) som jeg må ta med i bedtraktningen/se opp for, som feks. hvor sjødyktig den er osv.

Eventuelt har dere noen annen forslag på god combi båter, så er jeg også inter. i tips om det.

Link to post
Share on other sites

Du kan også se på en brukt Hansvik 600 til ca samme pris. Da får du større båt, innenbords diesel og litt lavere fart.

 

Vil du ha påhenger kan du kjøpe en Hansvik 21. Da får du en større men eldre båt til samme pris. Ligger noen fine på nettet for tiden for ca 200 000 med nye påhengere.

 

Hansvik 18 er sikkert en fin båt hvis du ikke trenger mer plass. Hansvik bygger i alle fall solide og gode båter.

Link to post
Share on other sites

Combi-modellen kan andre si mer om enn meg, men jeg har hatt Hansvik 18 Turfisker for noen år siden, det er nøyaktig samme skrog. Dette er jo halvplaner, jeg hadde 50 HK påhenger på den, og husker at jeg ikke likte hvordan den gikk i sjøen i litt større fart. Følte meg litt "utrygg" da, men kan i dag ikke egentlig peke på hva som var grunnen, bare en generell følelse.

 

Ellers er som nevnt ovenfor, Hansvik solide båter. Innredning og detaljer kan virke noe grove og trauste med preg av "hjemmesnekring", men det behøver ikke bety noe negativt for en bruksbåt. Utvalget combibåter i denne prisklasse og størrelse er kanskje ikke så stort. Selv ville jeg også gjort som Sebaldus foreslår, vurder en brukt 600-modell, tror du får mer båt da. Lykke til med valget uansett!

Link to post
Share on other sites

Hei! Som tidligere eier av hansvik 14,5, nåværende bruker av 16,5 familie (begge kjøpt direkte fra fabrikk på Rørvik der vi har feriested), og endel timer i 18 ht føler jeg at jeg har endel"kompetanse på Hansvik. Det er riktig som det er sagt at Hansvik bygger forholdsvis solide skrog som holder i mange år, men ikke mere solid en f.eks. askeladden, Rana mm. På vår 16,5 familie, er jeg imidlertid litt skeptisk til kvaliteten på innredning. Dette er ikke synsing men direkte sammenlikning med min kmv 2000dc (som ligger milivis foran når det gjelder byggekvalitet ennå det er en 1987modell, og hansviken er fra 2002!). Mye skrangling, og meget dårlig festeanordning av setene (kun sponskruer skrudd inn i plasten, burde vært gjennomgående bolt med låsemutter). Dette resulterte i at førersetet løsnet i fart etter en sesong! I sommer (sesong 2) fjernet jeg ved en tilfeldighet navkoppen på rattet, og så at festeskruen var helt løs! Dette skyldes nok slurv under montering.

 

Når det gjelder sjøegenskaper skal jeg prøve å være så objektiv som mulig Hansvik 18 har et forholdsvist flatbunnet skrog med mye bæring bak, og er forholdsvis bred. Det gjør at den føles ganske trygg og stødig på flatt vann. I tillegg er den meget lettdreven og du oppnår fort 25-27 knop med en 50 hk, og dette er meget bra.

 

På den negative siden slår den veldig i krappe småbølger, og det skal ikke mye sjø til før du må gå ned fra plan. I sakte fart og mye sjø er den ikke spesielt god å manøvrere.

 

Alt i alt får du det du betaler for. Mye plass og fart for pengene, men ingen behagelig båt hvis det blåser opp litt.

Link to post
Share on other sites

Hansvik 18 Combi er en bra båt. Min far hadde en slik i fra ca 1994-2000. Dette er en båt som er godt skrudd sammen og som tåler mye juling. Båten er forholdsvis flatbunnet bakover slik at den slår en del om en har planingsfart når det er mye bølger. På båten hans sto det først en 2-tats motor på 50 hk som han siden byttet til en 50 hk 4-takter. Denne motoren er stor nok om en ikke er mange i båten. Med 2-3 voksne og 4 barn var det ikke mulig å få den i plan, dette selv om det var montert trimplan på båten. Skulle jeg ha hatt en slik båt ville jeg hatt ca 75 hk på den. Det er kjedelig å bare rusle i halvplanerfart når potensialet er større, vil også tro at drivstofføkonomien bedres ved å gå opp i størrelse på motoren. En trenger da ikke gi "full pinne" for å holde den i plan.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Takker for fine svar, det var akkurat sånne kommentarer jeg egentlig ikke hadde håpet på, men som jeg er veldig glad at jeg fikk, og spesielt at den ikke var noe god i grov sjø .

Men har Hansvik 600 et annet og bedre skrog i tilegg til at den har innenbords motor, som gjør den mye bedre i grov sjø? Innfestningen av innventar er vel noenlunde lik, men det går det kanskje an å ordne på, verre blir det med skroget.

Men kanskje enda viktigere blir det nå å komme med gode anbefalninger på alternativ båtmerke (type combi eller lukket daycruiser med god uteplass og med en marsjfart på ca. 15 kn ++), skulle gjerne hatt båten på ca 20 foot, men budsjettet tillater ikke de større båtene uten at de begynner å bli av eldre årgang. Ønsker meg en problemfri båt (derfor en av nyere årgang), for sommeren er kort nok som den er, om jeg ikke skal bruke den til å skru/vente på mekanikker etc.

Link to post
Share on other sites

Hansvik 600 er bygget som en tradisjonell halvplaner, dvs med en liten kjøl som gir mere tyngde, stabilitet og; lavere fart (14-15 knop) Har ikke personlige erfaringer med denne, men vil tro at de oppfører seg bedre i litt sjø! Enig med deg at når det gjelder innredning går det an å forsterke noen småting selv.

Link to post
Share on other sites

For mange år siden var Hansvik 18 Combi drømmebåten... Helt til jeg fikk prøve en.

 

Først det positive:  :yesnod:

Det virket fantastisk at det gikk an å få såå mye ut av en 18-fots båt!! Tilsynelatende.

 

Såhh det negative::nonod:

En båtkyndig fra Vesterålen hadde følgende krasse kommentar:  "Dæm har tatt en gammeldags færing, snudd hann rundt, å brukt hann som plugg. Så ha dæm kappa ræva av hann å tætta igjen med ei plata. Denn e som ei gjeit på havet"

 

Tross fare for å såre eiere av slik båt, må jeg si meg litt enig i vestrålingen. Halvplaner som krever mye motor for planing, og som er lei i litt krapp småsjø.

HVIS du skal ha Hansvik, ville jeg heller satse på 600 eller 700, men DA begynner prisen å bli ganske høy!

Hansvik laget tidligere båtene med håndopplagt glassfiber, men i dag sprøytestøpes de. Soliditeten er etter sigende, dertetter. (synsing!)

 

Se heller på Rana-båtene. Rana 20 f.eks., et helt annet skrog og solid bygget. Planer lett og har gode sjøegenskaper. Finnes både for påhenger og inboard (bensin og diesel). Kjæmpebåt!!

 

Eller Bever sin "Fisher". Samme størrelse, og laget for fritidsfiske + tur. Bra skrog.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

skulle gjerne hatt båten på ca 20 foot, men budsjettet tillater ikke de større båtene uten at de begynner å bli av eldre årgang.

Har selv vært ute etter båter av samme type / bruksområde, og synes det blir for lite å velge mellom. Hvis du ville legge ut en del mer penger, ville jeg anbefalt å vurdere Tobias 21 eller Rana 640. Sistnevnte fås både med utenbordsmotor og innenbords. Men her havner du uansett godt over 300'. Men holder vi oss i den størrelse du ønsker, så ville jeg ha tatt en titt på de franske / italienske kombibåtene som har dukket opp i Norge de siste årene. De ser kanskje litt spesielle ut med kort og høyt overbygg framme, men må være ideelle til kombi-bruk. Samme konseptet leveres av merker som Jeannau, Oquetau (ikke helt rett skrivemåte ...), Sessa Dorado, og Arvor. Eksempel på Arvor har du her:

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=483...02&pos=54&rub=7

 

Disse båtene er ikke så grove og trauste som Hansvik, og krever kanskje tilvenning rent estetisk, men konseptet må være ypperlig til kombibruk (fisketurer og famlieturer). Hvordan kvalitet og sjøegenskaper er på disse båtene vet jeg dessverre lite om. I nabobåsen min i hjemmehavna ligger en Sessa Dorado 22". Eieren av den er i alle fall kjempefornøyd, tror han fikk den båten ny i høst, med 100HK Yamaha 4-takt, til omkring 300.000. Mye båt for pengene tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å finne en kombi-/bakveggbåt i denne størrelsen som tilfredstiller kravene til både inne-/uteplass og fartsområde. Dersom en ønsker både overnattingsmuligheter, pentry og ok uteplass med selvlensende dekk er det forsvinnende få båter som kan oppfylle alle disse kravene uten at det ene går på bekostning av det andre.

 

Bella, Finnmaster og Flipper har slike båttyper, men som Yamarin-eier vil jeg (selvfølgelig  :rolleyes:) anbefale deg å se på dette båtmerket. Jeg synes Yamarinprodusenten har klart å tilpasse en rekke kompromisser på en bra måte, og samtidig utnyttet hver cm av båten.

 

Dere kan jo ta en kikk på f.eks. denne:

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=482...94&pos=72&rub=7

 

Lykke til i jakten på ny båt  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva med f.eks en brukt Biam 660 fisher hvis man er ute etter halvplaner med innenb. diesel?

I hovedsak denne:

Bilde

med hardtop/bakvegg.

 

Ellers må jeg si at de franske/italienske kombibåtene jeg har sett , har vært temmelig brede og flate i bunnen, og neppe særlig mye bedre enn f.eks Hansvik 18 når det begynner å blåse opp litt.

 

Er selv godt fornøyd med min Yamarin 5940 , men den blir jo noe dyrere enn grensen du hadde satt.

edit: ser at det er lagt ut link til en finn annonse over. En fordel slik jeg ser det er at Yamarin har større akterdekk enn de andre svenske og finske båtene av samme type.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En fordel slik jeg ser det er at Yamarin har større akterdekk enn de andre svenske og finske båtene av samme type.

Men likevel har vel Yamarin 5940 et relativt lite akterdekk? Jeg vurderte å kjøpe denne båten, men syntes det var i minste laget der bak. To voksne personer, og der er vel fullt.   :confused:

 

Ellers er det som nevnt ovenfor, riktig at det er svært vanskelig å finne en båt i denne størrelse der man både har en romslig, god kabin OG et stort akterdekk. Det ene går på bekostning av det andre.  Man må vel minimum opp til Rana 640 hvis man skal ha en "liten" båt med noenlunde stor uteplass samtidig som romslig kabin.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har hatt min Hansvik 18 HT i 11 år og kan bare si meg enig i det som er sagt foran her ang. skrogform og slag i motsjø dersom man skal holde planingsfart - se ellers erfaringsdatabasen: https://baatplassen.no/i/baatdb.pl?db=defau...w_records=S%F8k

 

Jeg har erfart at hvis man får trykket baugen litt ned vha trimplan, så skjærer den bølgene bedre og båten slår mindre. Trimplan gjør også at båten planer fint med 2-3 personer fra ca 12 knop. Pga. stor bredde og relativt flat bunn, er båten svært stabil når man beveger seg rundt i den. Konstruksjonen har gitt en ganske romslig båt til 18-foter å være, men dette har altså resultert i en litt "butt" og "klumpete" farkost. Som enkelt trailbar tur- og fiskebåt under ikke alt for utfordrende værforhold, har den fungert utmerket for oss. Jeg har heller ikke oppdaget noe negativt mht. byggekvalitet. Som nevnt av andre her er båten litt røft laget, men tåler også dermed litt fiskesøl uten å ødelegges.

 

Jeg har aldri vært ombord i 18 Combi, men siden denne har et betraktelig høyere overbygg (mere vindfang) og også får et høyere tyngdepunkt pga. selvlensende dekk, kan jeg godt skjønne at den kan virke litt mer uregjerlig i sterk vind og grov sjø.

 

Lykke til med båtvalget!

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri vært ombord i 18 Combi, men siden denne har et betraktelig høyere overbygg (mere vindfang) og også får et høyere tyngdepunkt pga. selvlensende dekk, kan jeg godt skjønne at den kan virke litt mer uregjerlig i sterk vind og grov sjø.  

Ville ikke si det i forrige innlegg, men Hansvik 18 Cabin ville jeg holdt meg langt unna. Nærmeste nabo hadde en slik for noen år siden, og hans kommentar var : "Direkte livsfarlig". Han solgte og kjøpte RANA 18 Cabin; Ser nesten likedan ut, men med HELT andre sjøegenskaper (i flg. han). Ellers vet jeg at det ble bygget 2-3 eksemplarer av Hansvik 18 Cabin av noen ansatte på Hansvik, men at de forlenget den (midtskips) til 21 fot, med diesel, og med forholdsvis gode sjøegenskaper....

Hvis du skal kjøpe brukt båt holder jeg en knapp på Rana 20 (de ble i de siste modellene utstyrt med selvlensende akterdekk), samme båt ble senere Rana 640. 3 utgaver av Rana 20: Outboard, diesel og strak aksel, og med seildrev (50 Hk.) Den siste har litt for liten motor...

På den annen side, hvordan Hansvik 18 COMBI oppfører seg i GROV sjø i deplasementsfart, er jeg usikker på.

(OBS.: Cabin og Combi er helt forskjellige båter!!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal kjøpe brukt båt holder jeg en knapp på Rana 20 (de ble i de siste modellene utstyrt med selvlensende akterdekk), samme båt ble senere Rana 640.  

Rana 20 og Rana 640 er ikke samme båten.

Rana 20 er 10 cm bredere og mer fyldig og butt i baugen.

Rana 630 og 640 er begge konstruert av Eivind Amble og er skrog med harmoniske egenskaper.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takker for fine svar, det var akkurat sånne kommentarer jeg egentlig ikke hadde håpet på, men som jeg er veldig glad at jeg fikk, og spesielt at den ikke var noe god i grov sjø .

Hei Combi!

 

Vel, jeg har hatt en Hansvik 18HT i 17 år, så jeg har i alle fall litt erfaring med den. Og, jeg har fulgt litt med på anbefalingene du har fått.

 

Først og fremst så er vel egentlig bruksmåten som avgjør hvilken båttype som bør velges. En Hansvik er trailbar, og dersom du ikke har båthavn/plass og ønsker å ha båten fast "parkert" på en henger, må man velge deretter. Dersom man skal ha båten liggende "på sjøen" har man andre muligheter. Videre må du se på om det er langt til fiskeplassene. Er det det, trenger du fart. Hvis ikke, gir det også helt andre valgmuligheter. Man må også ta med i vurderingen om du skal ha den inne i Bunnefjorden (skjermet liten 'vik' innerst i Oslofjorden) eller ute på Stadthavet.

 

Så du ser at man ofte må velge / bestemme bruksmåten før man kan velge en bestemt båttype.

 

Når det er sagt, så kan jeg si litt om Hansviken jeg hadde til i fjor. Det var en Hansvik 18 HT -86 modell m/50HK påhenger. Du har tidligere fått kommentarer om denne, men jeg vil si at den erfaringen jeg hadde, var meget positiv. Vi brukte den ikke direkte inne i skjermede farvann, men på yttersiden av Vesterålen og mellom Vesterålen og Lofoten (yttersida, der hvor fisken er..). Båten ga mulighet for å komme kjapt avgårde dersom sjøen var slett (skjelden), og var det ruskete, gikk den fint i halvplan. Antar at det var den korte kjølen (ca 10 - 15 cm?) som gjorde den bedre enn de andre vi har prøvd der oppe. Dersom du ser på båtene som de lokale kystfiskerne bruker, så er det Rana 17,5 og Hansvik 18 i forskjelige varianter (med "bakk" som er frontdekk & skjerm, med HT eller åpen). Det er helt uvanlig å se Combi-versjonen, den ser man helst her sørpå. Hvorfor vet jeg ikke, men det kan være at den gir for stort vindfang. Jeg har kun en gang vært i en Combi, og da var det slett sjø. Da var det ikke stor forskjell på HT og Combi.

 

Så dersom du skal ha en trailbar båt som også kan gå sakte i dårlig vær, vil jeg ikke nøle å anbefale en Hansvik 18 HT. Jeg har vært ute i dårligere vær enn man bør med så liten båt, og den har aldri tatt inn vann eller blitt kastet rundt. Men, med en "ikke-deplasementbåt" må man også bruke hodet i dårlig vær.

Dersom båten ikke trenger å være trailbar, kan du kjøpe mange andre båttyper som både kan være større og bedre.

 

:-) fredriksen

Link to post
Share on other sites

Rana 20 og Rana 640 er ikke samme båten.

Rana 20 er 10 cm bredere og mer fyldig og butt i baugen.

Rana 630 og 640 er begge konstruert av Eivind Amble og er skrog med harmoniske egenskaper.  

Riktig, men Rana 20 var en "forløper" for 640. Rana 630 er en helt annen båt! (Begge meget gode sjøbåter!) :yesnod:

Kommentarer (tester) fra BM:

Rana 20 , Rana 640 ,  Rana 630

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Stemmer det, men 640-modellen het også til å begynne med 630. Fetteren min hadde en sånn i åpen utgave m/ påhenger midt på 90-tallet.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Hei, jeg har 18 ht på 6. året. Fordelen med dene 18 foteren er at den er ekstremt rommelig innvendig til å være en så liten båt. Jeg synes den er brukbart stødig - legger seg ikke mye over selv om en mann på 85 kg går på dollbordet. Bakdelen med denne båten er at den slår endel når man går mot bølgene og er bølgene av en viss størrelse så må man gå ned på halv fart.En annen fordel er at båten trenger forholdvis lav motorisering - jeg har 50 hk Evinrude e-tec og den drar båten fint opp i plan med mange ombord.Ellers er den jo lett å hive opp på hengeren. Når det er sagt så er jo dette en forholdsvis billig daycruiser. Går man opp noen hakk i pris kan man selvfølgelig få båter som går mye bedre i sjøen, mer komfort, osv.

Link to post
Share on other sites

jeg har hatt 18' Hansvik og 2 andre planende båter i samme størrelse område.( + seilbåt )

 

Det blir tullete og spør om hvor lang er en strikk, og like tullete med generelle utsagn om sjøegenskaper på planende båter.

de er avhengig av fart , lengde , bredde, vekt, vinkel på v-bunn , og hvor stor motor man trenger osv osv

 

minus - Hansviken banket og slo i krapp motsjø , i likhet med de fleste andre ( flat bunnn )

 

pluss - Hansviken gikk nydelig i 1/2 plan ca 10-12mil ( pga av liten kjøl ? ) og trenger ikke så stor motor.

mange andre planende båter i denne størrelsen begynner å dra vann etter seg ved 6 mil og så spretter de rett

opp i 20 når man gir gass.

 

konklusjon - få til prøveturer i mange forskjellige båter og vurdere egne behov og preferanser og tenke over hvilke av egenskapende man skal prioritere.

 

til slutt er jeg av den formening at de fleste steller like fint med båten sin som jeg gjør selv, slik at jeg synes det er unødvendig å kjøpe nytt - ( har kjøpt ny selv 2 ganger ) - nå ser jeg kun på brukt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...