Jump to content

Vi har bestemt oss! Trenger tips til seilbåt 6-800K


onkel_ove

Recommended Posts

Føler de to blir en del mindre en nevnte båter, for da kan en vel og ta med Bav 34/3. Arrester meg og jeg er helt på jordet. (men skal uansett kikke litt mer på de du nevnte)

Noen som har noe på de tre alternativene jeg henviste til innledningsvis?

 

Det er mye å velge mellom, men det er selvsagt trygt å velge Bavaria siden det er så mange av dem. Jeg traff en kar i fjor sommer som ville gå over fra motorbåt til seilbåt og han lurte fælt på hvorfor vi ikke hadde valgt Bavaria. Jeg forsøkte å forklare og etter en stund så konklurderte han med at: "du visst hva du ville ha du da". Han hadde ikke peiling og derfor følte han seg kun trygg ved å velge Bavaria, helt forståelig og mtp Lundebåt så har nok dette gjort merket veldig godt i Norge.

 

Jeg skal ikke rakke ned på noen båter og fremheve noen andre (særlig syns jeg det er dumt når en fremhever sitt eget merke så veldig). Ser en litt stort på det så er ikke forskjellene veldig store mellom billig merkene, men de er litt forskjellige på en del områder som kan være avgjørende for deg:

 

Seilegenskaper:

Trenden er tydelig mindre forseil og større storseil, dette letter seilhåndteringen. Bavaria før Farr-designet har store genoaer og relativt små storseil. Ofte er storseilet på rull, men etter å ha seilt både Cruiser 31 og 36 AC så syns jeg disse båtene hadde en veldig tung seilhåndtering. Begge båtene seilte greit nok, spes 36en kan gå bra med blykjøl, men det er jo ikke moro når en små slite seg halvt i hel i slagene... Hanse er det andre ytterpunktet med selvslående fokk, en vesentlig grunn til at vi valget Hanse, men det har sin ulempe det også, det blir for lite og gir liten fart, supert til tur, men håpløst til regatta. Nå går vi med genoa 3, lett å slå med og betydelig bedre fart, men vi sliter i lett vind med genoa båtene i regatta. Lærdommen er som alltid, samme hvor du snur deg så har du r... bak...:)

 

Innvendig:

Mitt inntrykk er at det er små forskjell mellom båtene, noen er lyse, men minimalistiske innvendig, andre er mørke med flottere finish og mer påkostet inntrykk, plassmessig er det ikke allverde forskjell, men til prisen vil jeg tro at Bav 37 cr gir mest plass for pengene i dette segmentet, men det er ingen pen båt i mine øyne...

 

Kvalitet:

Det har vært mye feil på nye båter, Hanse og Dufore antakelig verst, men iflg Fjordsailing som har vært verksted for både Jeanneau og Bavaria i tillegg til Beneteau før de overtok Hanse og Dehler så var ikke Jeanneau noe bedre enn Hanse . Bavaria var bedre, men langt fra feilfritt der også...

 

Utvendig:

En annen ting jeg syns det er veldig stor forskjell på er plass og løsninger i cockpit. Spes Bavaria 34 og 36 syns jeg har svært liten cockpit og denne er også upraktisk ved at en ikke kan sitte ut mot rekka ved roret.

 

Det er ingen båter som er best på alt, så en bør vurdere hva som er viktig på de enkelte områdene, men selvsagt ikke så lett før man har erfaring...

 

Vel, lykke til med valget uansett!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Tusen takk Bjoris. Du gav med ennå mer å tenke på. Er mye som du sier, jo mer jeg har satt meg inn i materien, jo mer vanskelig føler jeg valger er. Plusser og minuser med alt, og spesielt for oss som bortimot har null erfaring i seilbåtverden. Båtkjøp har mye med følelser å gjøre, må ha godfølelsen, så må en parallelt være kynisk i forhold til ,kvalitet, bruksområde, pris, etc. Skal ikke være lett..men en plass der ute ligger vår første seilbåt å venter :sailing:

Forresten, ligger en Dufour 2004, 34 fot, som Heitmann Marin selger...er det noe, står nemlig at han MÅ selges NÅ!

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Dufour 34 er en veldig fin båt, seiler bra og er enkel å trygg å seile alene.

Superenkel å manøvrere i havn er den også med godt grep med det store roret og så ser den jo nesten ut som en grand soleil i designet og det er heller ikke feil.

Og se ikke bort fra at Heitmann kan ta din i bytte, jeg har byttet brukt mot brukt der før, dengang en dehler 343Nove mot en Dufour 34

 

Når det gjelder feil på nye båter (noe som ikke er relevant siden du skal kjøpe brukt) så vil jeg korrigere bjoris over her litt, Dufour tror jeg ikke er av de båtene med mest feil som ny, bråket rundt feil på de båtene var at en tidligere importør solgte båter for 100-200mill og rettet lik null feil så det hopet seg opp noe voldsomt. Noe småtull er det med nesten alle nye båter og gode importører retter dette raskt, når de ikke gjør det så blir det fort noen hundre feil å rette opp etter et par år.

 

Hoster du opp noen hundre i tillegg til dine 800 så kan jeg ta den nidelven din i bytte :giggle:

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dufour 34 er en båt jeg lenge hadde i kikkerten, bl.a. pga seilegenskapene. Nå er jeg imildertid på utkikk etter noe større. Så spørsmålet er jo hva som er viktigst for deg. En B38 er f.eks en ganske mye større båt og ligger prismessig omtrent på samme nivå.

Link to post
Share on other sites

Dette er noe jeg har vurdert i det siste: Dufour 365Blir det hakket for dyrt?

 

Blir nok litt i overkant, vi har satt 800K som absolutt, i og med vi fort må bruke noen tusen til div etterpå. (eller for all del, kan jo vippe over med 5-10K, men er på det nivået)

B38 har jeg i grunnen slått litt i fra meg pga størrelsen på båtplassen..har i grunnen kun 4 meters båtplass, så B37 er i grunnen og litt for bred, men skal kunne få grine meg til de siste som mangler, hvis det kommer til det stykket.

 

har sendt en forespørsel på Dufour 34 til Heitmann..om det er av interesse med delfinanisering med et lite stykke Arendal.

 

Enzo: kan jo ikke ha den båten din, er vel full av sjøvann etter du driver mer eller mindre å "kullseiler" innover svenskekysten i all slags vær :thumbsup:

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Enzo: kan jo ikke ha den båten din, er vel full av sjøvann etter du driver mer eller mindre å "kullseiler" innover svenskekysten i all slags vær :thumbsup:

 

Bahhh det er pumpet ut og det var ikke mange litrene, var nesten mer vann i den ene cocpitbenken enn inne i skuta og dessuten så får du her en grundig testet båt :lol: har tilogmed montert sånt fint digitalt display til varmeren i dag, bare det er jo verdt 300 000.- i arbeidspenger

Link to post
Share on other sites

Dufour 34 er en flott båt, har alltid likt den, men husker jeg feil når jeg mener det ikke var ståhøyde i salongen for mine 183 +sko? Ståhøyde over alt er et absolutt krav for meg når jeg kjøper båt. Enda en ting å tenke på, hehe...:):lipseal:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Etter 2 dager med harde forhandlinger ser det nå ut som det gått i orden, men vil ikke si så mye mer ennå, for er 2 små detaljer som må ordnes mandag.... Men håper vi kan kaste loss fra Oslo omr mandag kveld/tirsdag morgen...

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Endelig!! Da ble det seilbåt på oss. En SO 35, 2005 mod, 3 kabiner. Kjøpt av Heitmanmarine, Drøbak. Tar av meg hatten for denne leverandøren, kanon service.

Var med å rigget den i kveld, og skal på besiktelse under vannlinjen ( over er ferdig) i morgen, og hvis alt er Ok, stikker vi til havs i morgen ettermiddag...bilder, overtagelse, detaljer osv kan jeg lage en egen tråd på når jeg har kommet meg til sjøs/fått senket skuldrene....nå skal jeg og dronningen sovne med et smil rundt munnen...

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer!!! Kjenner Heitmann som en meget seriøs og dyktig forhandler, tror du vil bli fornøyd med både båten og oppfølgingen hvis du trenger bistand senere. Lykke til! (kom gjerne med bilder og fortell hvordan det går med seilingen)

Link to post
Share on other sites

Hei folkens. Er ennå hos Heitman marin. Skal bytte saltvannspumpen på toalettet, samt noen småting, og får ikke deler før i morgen/torsdag. Har tatt en del bilder, og en del opplevelser jeg gjerne deler med dere. Har vært i Oslo omegn siden lørdag, og hadde en opplevelse med Aker yatch som var svært dårlig ( var på nippet til å handle båt via de) men skriver mer senere, har bare iphone å skrive på nå.

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Takk alle sammen. Gikk fra Horten til Tønsberg kl 0630 i dag, for å rekker bro-åpning kl 0905, samt gratistaxien opp til Maritim kl 10( hvor vi klarte å sparke 5k på 10

Min) ligger her i natt, og går videre mot sørlandet i morgen...har ikke ennå seilt, men i morgen skal det seiles...

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Eneste jeg ser nå jeg savner på båten er autopilot. Er Raymarine uts ellers. Hva må jeg ut med for en skikkelig (ikke noe jall) pilot, og er det noe dere anbefaler å montere selv? Kanskje nie å

Importere fra statene?

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...