Jump to content

Vi har bestemt oss! Trenger tips til seilbåt 6-800K


onkel_ove

Recommended Posts

Jeg har vært klar til å anskaffe meg meg seilbåt siden i fjor sommer, og nå er endelig madammen klar for det samme. Dvs hun er "skamklar" og ser helst at vi har en før ferien som starter om to uker :-)

 

Prosessen så langt:

Nidelven (690 daycruiser) ligger for salg, og har 2 kjøpere som påstår at det er meget aktuelt (han første skal ringe meg innen onsdag, og neste kommer tilreisende i helgen hvis han første trekker seg)

 

Alternativt båten i innbytte, men har ikke blitt så god respons på det (så håper og tror på rent salg)

 

Båt vi har lyst på:

Seilbåt 3 cabiner, nytt som mulig, så godt utstyrt som mulig,billigst mulig.

Alternativt kan vi kjøpe en 2 cabins hvis den er ny, godt utstyrt, god plass etc. (hvis den er grisebillig)

Bruken vår er i føste omgang tur med familie og venner. turer i ryfylke, og sørlandet i sommer(hvis vi kommer i havn før ferien)

Vi vil i utgangapunktet ha en båt vi kan vokse litt inn i (ikke at vi finner ut etter to år at vi skal skifte, når vi f.eks har oppgradert båten på tusenvis.) dvs kjøpe en båt for "fremtiden"

 

Kommer sikker ikke som en bombe at det er Bavaria som pr nå er mest aktuelt. Jeg er litt mer åpen, men min kjære forlovede har lagt sin elsk på Bav 36 og 37...2003-2007 mod.

 

Det som er vanskelig for oss motorbåtfolk, som ikke kjenner seilbåtverden like godt, er utstyrsnivået, men mest den store prisvariasjonen på finn.no,og det er her jeg ber om hjelp.

Hva mener dere er "riktig" pris på flg båter:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29130080

Denne har jeg ringt på har kun fått inn 2 tilbud med byttebåt. Les mellom linjene at det kanskje var mulig å legge inn et lavere bud på rent salg, selv om budfrist var utgått.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29204471

Hvor mye er denne for høyt priset?

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29102276

Er dette et greit kjøp?

 

Budsjett inkle Nidelven: 600-800K

 

Kom gjerne med erfaringer, tips til andre båter ol. (gjerne andre en Bav) Setter pris på all hjelp. På forhånd takk.

 

PS. her er linken til båten jeg skal selge/bytte:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29105924

 

red: Vi har lik null erfaring med seilbåt, men hører fra alle kanter og bauer at ikke det byr på det store problem...?

Redigert av onkel_ove (see edit history)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med godt valg..... :thumbsup:

 

Jeg har vokst opp med motorbåt selv, men har konvertert til seilbåt. Angrer ikke på det valget.

Det er masse fint til salgs, så det å finne noe før ferien er nok faktisk ikke umulig. Selv brukte jeg flere år..... :rolleyes:

 

Uansett, lykke til med jakten.

Link to post
Share on other sites

Hei! Jeg drømmer og om å konvertere til pinnebåt, etter en seilas med kjente fra grimstad til skagen i fjor sommer. Har faktisk jodaen min for salg nå :yesnod: , uten den store responsen, desverre :sleep:

Ikke tvil om at du får mye for pengene med en bavaria 36/37.

Har du vurdert Beneteau Oceanis 343? Eller Jeanneau Sun Odyssey 35? Det er mine favoritter, med 3 lugarers versjon.

Hanse 355 er og et alternativ, men jeg holder nok fingeren på de to nevnte franske seilerne.

Uansett, lykke til!

Link to post
Share on other sites

Beneteau Oceanis 343? Eller Jeanneau Sun Odyssey 35? Det er mine favoritter, med 3 lugarers versjon.Hanse 355 er og et alternativ,

 

Føler de to blir en del mindre en nevnte båter, for da kan en vel og ta med Bav 34/3. Arrester meg og jeg er helt på jordet. (men skal uansett kikke litt mer på de du nevnte)

 

Noen som har noe på de tre alternativene jeg henviste til innledningsvis?

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

SÅ gøy at dere i år har bestemt dere for å bytte. Som du kanskje husker fra i fjor, gikk også vi fra en nidelv 690 til seilbåt. Vi er fremdeles like fornøyde med konverteringen.

Lykke til videre med jakten, vi skal forsøke å følge med, så keep on posting.

 

Mvh

Tommy

Redigert av s/y UT-sia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den første du linket til er av den nyeste cruiserserien og de andre er vel av den eldre, den første er vel også greit utstyrt til formålet men har det vært en utleiebåt ?

 

Hadde det vært meg så hadde jeg nok prøvd å gi de et bud på den først og sett hva som skjer før de eldre ble vurdert. Den er nok også den klart romsligste av disse, seiler best gjør den nok ikke men det vet jeg ikke hvordan er prioritert på lista di

Link to post
Share on other sites

Den første du linket til er av den nyeste cruiserserien og de andre er vel av den eldre, den første er vel også greit utstyrt til formålet men har det vært en utleiebåt ?Hadde det vært meg så hadde jeg nok prøvd å gi de et bud på den først og sett hva som skjer før de eldre ble vurdert. Den er nok også den klart romsligste av disse, seiler best gjør den nok ikke men det vet jeg ikke hvordan er prioritert på lista di

 

Tyder vel på at den kanskje har vært utleiebåt (har faktisk ikke tenkt på det før du nevner det) Er det noe spesielt jeg må tenke på i den forbindelse?

Er faktisk denne som er mest aktuell pr nå,men som alt annet, kommer det an på prisen til slutt.

 

har ikke noe forhold til seileegenskaper ennå, så kan ikke utale meg om det. Min erfaring med seillbåter er: 8-10 bøker om skjønnliterær seiling (Kvam, Sorgenfri etc. pluss en semi teknisk seilbok)samt ankerpils en time i en nabobåt...(mao stort sett lik null :-) )

Så er på en måte litt "chasing Amy"

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Utleiebåter er som regel benyttet kontinuerlig hele sesongen så ett års som utleiebåt tilsvarer vel kanskje 3-4 års vanlig slitasje. Da er det snakk om motor, seil, seilutstyr, ratt/ror innfesting osv. Synlig slitasje du kan se etter er seilsømmer, hvorvidt seilet er utblåst er vel tvilsomt hvis den ikke har gått 10 år i charter. Mange seil charter båter går også mest for motor spesielt i middelhavet hvor det enten er motvind eller ingen vind. Fordelen med utleiebåter er at de må alltid være tip-top og blir jevnlig sjekket og serviced. Slitasjen sees vel enklest på innredningen, men dette er jo bare som regel av kosmetisk art og sofa puter kan enkelt få nytt stoff, men slitasjen kan si noe om hvor mye utleid båten har vært. Har båten vært i utleie i Norge er jo sesongen betydelig kortere enn i Middelhavet.

Skal du se på seilbåt og ikke har særlig peil på mast, seil, vinsjer etc.- få med deg en seilvenn. Bli heist opp i masta og sjekk innfestinger av wire/stag og mast. Rull ut seil, løft opp bunnlemmer og sjekk kjølinnfesting, bunn og bunnstokker. Hvordan seiles den av en person?-vinsj plasseringer, autopilot vil jeg si er et must. Egentlig sjekk og test ut absolutt alt fra lanterner til do -tenk at du må finne noe som kan gi prutningsmonn. Før kontrakt skrives-få båten på land og lei inn en "surveyor" som går over hele båten (av egen erfaring kan det være vel anvendte penger).

 

Da du bor i Sandnes vil jeg anbefale dieselvarmer og cockpit-telt som minimums krav, dette blir fort 40 lapper ekstra hvis du skal etter montere. Ankervinsj akter er også en stor fordel-fort 15 lapper med egen montering. I trange havner med mye vind er baugpropelll kjekt å ha, men er inget must tror jeg på vestlandet.

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HeisanSÅ gøy at dere i år har bestemt dere for å bytte. Som du kanskje husker fra i fjor, gikk også vi fra en nidelv 690 til seilbåt. Vi er fremdeles like fornøyde med konverteringen. Lykke til videre med jakten, vi skal forsøke å følge med, så keep on posting.MvhTommy

Bra Tommy, er betryggende at de fleste som har konvertert er strålende fornøyd..Men Nidelven har gitt oss vanvittig mye hygge på og ved sjøen...utvilsomt et savn.

 

 

 

få med deg en seilvenn. Før kontrakt skrives-få båten på land og lei inn en "surveyor" som går over hele båten (av egen erfaring kan det være vel anvendte penger).Da du bor i Sandnes vil jeg anbefale dieselvarmer og cockpit-telt som minimums krav, dette blir fort 40 lapper ekstra hvis du skal etter montere. Ankervinsj akter er også en stor fordel-fort 15 lapper med egen montering. I trange havner med mye vind er baugpropelll kjekt å ha, men er inget must tror jeg på vestlandet.

 

Har ikke så mange seilevenner...ikke så mange båtvenner i det hele, de fleste har hytter. Håpet kanskje en av dere på østlandet kunne hjulpet meg, hvis jeg og madammen bestemmer oss for å ta turen over fjellet i helgen, enten med bil eller fly. For er linket til to båter i første inlegg som vi er interessert i (begge i Oslo)

Så hvis noen vil hjelpe, så hadde vi satt stor pris på det?

 

Hvor mye tror dere ca en "surveyor" koster?

 

på begge aktuelle båter er det varmer, cockpitkalasje, samt vinsj(er) Den 2007 mod tror jeg det er en meget god autopilot på, stemmer ikke det?

 

Bøgpropell (som Haaby sier) kunne jeg nok tenkt meg, spes siden jeg går fra 23 fot, til 37...men dere andre klarer det, så hvorfor kan ikke jeg :-)

 

Jeanneau Sun Odyssey 37 / Sun Fast 37 bør du kanskje også se på.

Har kikket litt på de her, men sikker ikke nok...tror jeg kanskje har blitt litt for mye opphengt i Bav...men får ta en ny gjennomgang i aften.

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Mange flotte båter og velge imellom. I og med at jeg har hatt 42 Cruiser og nå 44 Vision kjenner jeg godt til Bavaria.

 

Bavaria 37 Cr er en flott båt og fine linjer. Men glem heller ikke 2003-2005 mod av Bav 38. En flott seilbåt med gode egenskaper, både seil og komfort. 38 har store føtter. Liker de bedre en siste modell 38 som har lavere cockpitkarmer. Føles tryggere.

 

Se også etter oppgraderte modeller med mye utstyr. Det sparer dere for utlegg senere. Autopilot, plotter, gode seil, varmer, står for betydelige utlegg. Prismessig trenger det ike skille mye, men det merkes vis en må gjøre det senere. En del har også baugthrustler, også et pluss for denne type båter.

 

Når det gjelder Jeanneau, Benetau bør også de sjekkes. For vår del ble

Lunde Båt vekten på skålen. Og angrer ikke. Når det gjelder imp for de andre, sitter det andre her med erfaringer som kan dette bedre en meg.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Spennende dette :yesnod:

 

Har hatt Bavaria en del år og er godt fornøyd med båten. Men som noen nevner,... det finnes andre alternativer også.

 

Selv er jeg svak for B36AC fra perioden 2002-2005. Ser at du har vurdert et par slike. Seiler faktisk ganske godt også, til turseiler å være. Hvis jeg ikke tar feil har utgaven m/blykjøl et lystall på rundt 1,19. Ikke verst for en 36 foter.

 

B38AC er enda mye mer båt og med enda bedre seilegenskaper. Dette er virkelig enhytte på sjøen, m/sjøegenskaper. Har seilt mye B38 så jeg vet hva denne står for. Ser at det ligger et par B38 til salgs på finn akkurat nå, en m/pris under 800.000. Det er ganske billig for en 2003 modell. Kanskje du kan prute enda mer i disse tider?? Og husk,... denne B38 (2002-2005) seiler en del bedre en den gamle B37 som var forgjengeren..

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har Sunfast 37 og er meget fornøyd med den. God plass i 3 lugarer, silmessig håndteres denne enkelt av ein person, og i endel vind da storseilskjøtet er plassert slik at eg kan sitte med det i hånden når eg seiler. Skal aldri ha båt igjen der eg må skjøte storseilet på hyttetaket.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Har Sunfast 37 og er meget fornøyd med den. God plass i 3 lugarer, silmessig håndteres denne enkelt av ein person, og i endel vind da storseilskjøtet er plassert slik at eg kan sitte med det i hånden når eg seiler. Skal aldri ha båt igjen der eg må skjøte storseilet på hyttetaket.

 

Er det din som står til salgs i Bergen til 645K? Evnt, er det et godt kjøp?

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som om jeg må satse på innbytte... Er et par som er interessert...men tydelig ikke så mye som det ble gjort utrykk for. Så sitter å mailer til alle interessante båter, om del vil ta Nidelven som delbetaling...Men skal legge inn bud på en i morgen, med akseptert innbytte.

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Se i såfall til at du får en grei sum for din egen båt. Blir du presset for mye her, ville jeg tenkt meg om. Da er det bedre å selge båten rimelig på det åpne markedet og få salgspengene til disp for det frie markedet. Du kan nærmest velge og vrake i mengder av båter akurat nå.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LYS-tall på SF37 er 1.24, løygangen i cockpit er vel en smaksak, eg bare kobler av storseilskjøtet og setter bommen fast på den side som er ut fra kaien. Ingen problem. Eg har cocpittelt og da må eg koble det vekk.

Er nok ikkje min som er tilsalgs i Bergen. Lurer på om den er litt tungstarta motor på, står Yanmar 3gm30f 27hk i desse båtane. Dei båtane som me har importert fra England er litt slitte her og der, men min er tett og fin, og bank i bordet, alt virker. Ett søk på google etter bilder gir deg oversikt over innredningen. Største bredde er vel 3.75m, LOA er 11.40. Produksjonsår 2001(?)-2005

Redigert av JGH (see edit history)

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Se i såfall til at du får en grei sum for din egen båt. Blir du presset for mye her, ville jeg tenkt meg om. Da er det bedre å selge båten rimelig på det åpne markedet og få salgspengene til disp for det frie markedet. Du kan nærmest velge og vrake i mengder av båter akurat nå.

 

var bud på prisantydningen på båten jeg var interessert i. Han (Aker Y) mente han nok kunne få solgt båten min med litt fortjeneste, men forsatt må jeg legge 50K over budsjettet for å komme opp i nærheten av kjøp...Dronningen er ikke med på det..så ser ut som jeg må la den gå (er forøvrig den første jeg linket til innledningsvis, som jeg menter er et greit kjøp, 850K)

 

men men, tålmodighet er en dyd sies det...

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...