Jump to content

Årskostnader på daycruisere, erfaringer?


Eiler2

Recommended Posts

Båtplass for meg er 7500,- ved padda Vinteropplag 5000,- Vedlikehold 3000,- Drivstoffutgifter 15.000,- ca kommer ann på sesongen. Det skulle bli ca 30 båtpenger det. Da har jeg ikke tatt med oppgraderinger. Båten er da en Polar 770 med 130 hk dieselmaskin. 7500,- i båtplass er da ganske billig. Bærum og omegn har langt dyrere priser.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Prolemet her blir litt som, hvor mye koster det og ha en bil?

 

Kommer helt an på hvordan bår du vil ha og hvor mye du kan gjøre selv.

 

Mitt regnskap på en 25 fot Nordkapp er:

 

Forsikring: 8000.-

Båtplass: 2000.- (i oslo må du nok regne med 8 - 12.000.-

Vinter opplagg: 5-8000.-

 

Så kommer det jo an på hva du gjør selv av vask / polering / service (motortype) polering osv..

 

Men gjør du ingentig selv er en tomelfinger regel at det koster ca 20% hva tilsvarende båt koster ny.. i året....

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Ofte er det en sammenheng, mellom båtprisen og feil, nyere er ofte mye mere verditap, men mindre verkstedkost og lignende.

 

mitt budsjett er litt som følgende

 

12+8k i båtplass (bærum + hytta)

50k diesel

12k opplag innendørs

20-30k i service i snitt, desverre er jeg over 100 her hittil i år.

Desverre vil du oppleve at det finnes en "ymse" post, besøk på maritim, seasea og biltema kommer aldri under 1 båtlapp!

Jeg regner at jeg må sette av minst 150 i året, er jo en post som heter verditap som må tas med, selv om altformange på finn tror at båten deres har positivt verditap, fordi ting har røket og de har fikset det..

 

 

 

Du burde nok definere størrelse, større = dyrere.

 

Mine foreldre har en mindre daycruiser og har minimalt med vedlikeholdskost, all service har jeg gjort på den, så de har bare brukt 3-4k i året på service, og har båtplass så det er ingen kostnad, det er dog bare en liten 17 foter med utenbords 4takt bensin, handlet ny og eid ca i 8 år før den ble solgt, til 50-60% av nypris ca, all inn all ganske lite verditap og servicekost, men den var minimalt brukt, noen år var den aldri ute, og noen år gikk den 1-2 tanker.

Link to post
Share on other sites

De fleste er nok nærmere 10% av nypris. Noe ekstra om du vil betale andre for å vaske, polere og stoffe. Jeg har en eldre 32ft med to motorer og drev. Bryggeleie: 9600, forsikring: 4500, opplag/løft: urealistisk billig, service, stoffing, polering gjør jeg selv. Forbruksartikler: ~6000 Bensin:~15.-20.000,- +oppgraderinger, renter og avskriving på ca. 500k verdi. Lite reparasjoner men lurt å sette av noen tusenlapper.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser egentlig etter å ha et lite spekter av båter, hovedsaklig type daycruisere, rundt 23-30', til bruk i næring.

Jobber med kalkyler nå, og leter etter gode tall å sette inn for å få oversikt og erfaringsgrunnlag.

Også når det gjelder hva som er normal bruk kontra drivstoff.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser egentlig etter å ha et lite spekter av båter, hovedsaklig type daycruisere, rundt 23-30', til bruk i næring.

Jobber med kalkyler nå, og leter etter gode tall å sette inn for å få oversikt og erfaringsgrunnlag.

Også når det gjelder hva som er normal bruk kontra drivstoff.

Jeg foreslår at du innhenter pristilbud og kostnadsoverslag på de tjenester du trenger fra ledende forhandlere i ditt distrikt. Jeg vil anta at det er lønnsomt med nye båter til denne bruken, og selge de etter et par tre sesonger. Avskrivning på 35%pa. gjør jo litt på regnestykket. Det er forøvrig en kapitalintensiv forretning å leie ut båter. Skriv gjerne mer om forretningsidéen din.

Link to post
Share on other sites

Desverre vil du oppleve at det finnes en "ymse" post, besøk på maritim, seasea og biltema kommer aldri under 1 båtlapp!

Litt avsporing, men; det kan jeg skrive under på! Så sent som i ettermiddag stakk jeg innom Maritim for å kjøpe en pakke toalettpapir. Gikk ut igjen 1268 kroner fattigere... Ny båtshake, Havneguiden 2 osv. osv...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg foreslår at du innhenter pristilbud og kostnadsoverslag på de tjenester du trenger fra ledende forhandlere i ditt distrikt. Jeg vil anta at det er lønnsomt med nye båter til denne bruken, og selge de etter et par tre sesonger. Avskrivning på 35%pa. gjør jo litt på regnestykket. Det er forøvrig en kapitalintensiv forretning å leie ut båter. Skriv gjerne mer om forretningsidéen din.

 

Det er riktig med nye båter og tre sesonger. Ift kapitalintensiteten ser jeg etter gode avtaler bundet i fordeler også for leverandøren(e). Forretningen er basert på en modell jeg har sett i USA, som jeg ikke har sett her i landet.

Link to post
Share on other sites

en daycruiser er alt fra en vindskjermbåt fra 17 fot til en dagsturbåt på 40 fot og dobble dieselmotorer.. alt er veldig avhengi av båttype motorinstalsjon hvor du har båten i opplag og hvor du har båten liggende! noe fasitsvar er vanskelig.. fra 10.000 til 200.000 KAN være et svar!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...