Jump to content

Trenger tips og svar ang plasting innvendig i båt, gammel skade.


FjordHT

Recommended Posts

Vell, da var det på'n igjen med en dårlig reparert skade som kommer frem og må repareres.

Etter rengjøring av motorrom, viser det seg at båten har fått en skade som er litt vanskelig å si hvordan har skjedd, men lurer på om noen har stuket noe hardt(motoren?) nedi. Deler av det originale er stuket i stykker og tidligere eier har bare plastet rett på etter minimal sliping. Det var også plastet rett på gammelt toppstrøk, og det var nok årsaken til at jeg oppdaget skaden.

 

Dette vet jeg, men har noen spørsmål til:

1: Må slipe vekk diverse skadet laminat, men kan jeg plaste på noe av det skadede eller må jeg slipe vekk alt? Er redd for rett og slett å slipe meg "gjennom båten".

 

2: Jeg må plaste i nytt, det må gjøres lagvis og starte med små biter og så lappe over med større flak. Spørsmålet er hvor mange lag duk kan jeg legge på "om gangen", er av den oppfattelsen at det er grenser for hvor mye man kan plaste på en gang? Er det grenser for hvor tykt man bør plaste totalt sett?

 

3: Bruk av aceton til å vaske med, samt drive ut evt vann som står igjen før plasting, kan noen gi litt råd ang dette?

 

4: Kort oppsummert: Slipe, vaske med aceton, plaste lagvis, avslutte med toppstrøk. Noe mer jeg må tenke på?

 

5: Hva er tankene om å plaste inn trykkimpregnert matrial?

 

Håper på gode tips og råd.

Kan sikkert ordne bilder senere, hvis det er av betydning.

 

Edit: en siste ting:

Kan noen si noe om forskjellen på bruk av glassfibervev og glassfibermatte? Tenker at veven kanskje er noe sterkere, og bedre å benytte ?

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må slipe ned det gamle (dårlige) til du når "vevet", så kan du plaste som du sier. Eventuellt kan du bruke epoksy, MEN da må du ha god lufting. Vevet matte er sterkere enn vanlig, samt (synes jeg) lettere å formpasse. Du må gjerne legge vått i vått, men du må passe på å få ut all luft!!!

Bruk helst en METALL rulle (liten). Du får hva du trenger hos West system. Lykke til. :flag_bp:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål 1 :Det er ikke lurt å plastre på skadet laminat. Da vil det fortsatt være sprekker og hulrom. Er skaden under vannlinjen er det ingenting iveien for å slipe igjennom. Du lager bare en forskaling utvendig før du skal begynne å støpe. Over vannlinjen ser jeg problemet med at det er vanskelig å få pen overflate utvendig. Men du bør slipe så langt ut som du tørr, for å få bort mesteparten av det skadede området.

 

SP 2 : Støp ikke mer enn ca 5mm omgangen pga varmeutvikling under herding. Ca 5 lag 450 grams duk er passe. Hver gang du skal fortsette å støpe, må du slipe over det du allerede har støpt og vaske med aceton.

 

SP 3 : Du må ikke støpe inn vann. Sett inn en vifteovn som blåser på stedet du skal støpe. Har du slipt helt inn til uskadet laminat, er det ikke noe vann i laminatet, og du kan begynne å støpe med en gang. Er det sprekker og hvite felter igjen, må det tørkes ut.

 

SP 4 : Temperaturen når du støper må ikke være under 15 grader, helst 20 grader. bland ikke store mengder polyester og herder omgangen, og vær nøye med å få blandingen rett ca 1,5 til 2 % herder. Kan være lurt å forberede støpingen ved å tilpasse glassfiberduken på forhånd. Bruk vernemaske og engangshansker.

 

SP 5 : Alt går, men jeg ville ikke gjordt det. Hva skal du bruke den til?

 

Er båten støpt med glassfibervev så bruk det ellers bruker du matter. Glassfibermatter, kan du rive til for hånd og tilpasse det du skal støpe, vev må du klippe.

 

Lettere å se hva du skal reparere hvis du tar å legger ut noen bilder!

Link to post
Share on other sites

Spørsmål 1 :Det er ikke lurt å plastre på skadet laminat. Da vil det fortsatt være sprekker og hulrom. Er skaden under vannlinjen er det ingenting iveien for å slipe igjennom. Du lager bare en forskaling utvendig før du skal begynne å støpe. Over vannlinjen ser jeg problemet med at det er vanskelig å få pen overflate utvendig. Men du bør slipe så langt ut som du tørr, for å få bort mesteparten av det skadede området.

 

SP 5 : Alt går, men jeg ville ikke gjordt det. Hva skal du bruke den til?

 

Er båten støpt med glassfibervev så bruk det ellers bruker du matter. Glassfibermatter, kan du rive til for hånd og tilpasse det du skal støpe, vev må du klippe.

 

Lettere å se hva du skal reparere hvis du tar å legger ut noen bilder!

 

Først: Takker for gode svar :yesnod:

 

Ang spørsmål 1:

Ønsker ikke å slipe gjennom, selv om det er under vannlinjen. Greit man kan forskale osv, men det er myyye arbeid spart hvis man slipper det. Skaden er under hvor motoren skal stå, lurer på om tidligere eier har mistet motoren ved motorløft, eller noe i den duren. Vi snakker helt i senter, bak, under motor. Det hele virker litt "mystisk".

 

Til spørsmål 5: Tidligere eier har bygget en løsning, for at motorfestene skal hvile på eller støtte motoren generelt. Denne løsningen er laget i trykkimpregnert og jeg regner med den gjør en helt grei jobb hvis jeg plaster alt sammen på et bra vis. Har uansett aldri sett plastet impregnert, så regner med det går greit hvis jeg plaster deler(det mest nødvendige)

 

Skal prøve å få tatt bilder i morgen, håper det blir tid til litt sliping da.

 

Ang plasting så har jeg jobbet med pensel og vevet duk før, det har gått bra men på mindre områder en hær.

Har aldri brukt stålrulle.

 

Skal man rense med noe etter man har vasket med aceton? Bør man bruke aceton?

 

 

Blir kjøp av plastglass for blanding av polyester på mandag, har funnet ut at shotglass og engangsbeger er fine å bruke når man skal blande slikt.

Link to post
Share on other sites

Sjekk området grundig, spesielt ”på baksiden”.

Slagskader bruker ofte være som kulehull, lite inngangssår og 20-30 ganger større ødelagt område bakenfor.

 

Vevet matte har jevnere overflate og brukes ofte som første lag, blir penere, slettere utside av den, deretter brukes den tykkere matten for å bygge opp godset. Man smører godt med polyester på formen, forskalingen - legger duken, påfører mer polyester og presser ut all luft med ”ribberullen”. Påse god overlapping til uskadet område.

 

Om det må slipes gjennom, slip kantene ned til ”0”, langvillig vinkel, påse at forskalingen ligger tett inntil alle steder og bruk finvevd matte i første laget. Da burde det ikke bli mye etterarbeid undervanns.

 

Motorfundament av tre er en del brukt, er vanskelig å få skruefeste i ren plast.

Innstøping av metall er mer omfattende, passer bedre på nybygg. En kan jo også ”forhåndspreparere” treet med tynn blanding av polyester/aceton samt til slutt fylle skruehullene med samme. Holder nok både 20 og 30 år det før det må tas igjen.

 

Aceton er helt greit rensemiddel, ikke bland inn annet.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Motorfundament av tre er en del brukt, er vanskelig å få skruefeste i ren plast.

Mnja. Så vidt jeg vet er samtlige Volvoer med S-drev skrudd rett i plasten.

 

En kan jo også ”forhåndspreparere” treet med tynn blanding av polyester/aceton samt til slutt fylle skruehullene med samme.

Aceton er helt greit rensemiddel, ikke bland inn annet.

Alt kjernemateriale som lamineres inn skal grunnes før bruk. Men det man ikke skal gjøre er å tynne polyesteren med acetone. De materialene er inkompatible. Det kan til en viss gradd tynnes med styren som lenker opp i herdeprosessen. Acetone vil svekke resultatet.

Link to post
Share on other sites

Hei. Ser at du tidligere ved plasting ikke har brukt aluminiumsrulle.

For all del BRUK rulle, for å få ut lutlommene som legger seg i mellom lagene og i fibrene. Hvis du ikke bruker rulle for å få ut luften så får du et svekket laminat og muligheten for vanninntrenging som kan resultere i plastpest og eventuelt frostsprenging hvis båten står lagret på land.

Link to post
Share on other sites

"Glassfibervev" kommer i et utall forskjellige utgaver. Det er kontinuerlige fibre som brukes til å ta opp krefter i bestemte retninger. Fibre orientert i en, to, tre ellr fire retninger med forskjellige vinkler. Dersom du ikke vet hvordan kreftene skal taes opp, tjener bruk av kontinuerlige fibre ingen hensikt.

Kontinuerlige fibre skal alltid beskyttes på utsiden og innsiden av CSM, den vanlige glassfibermatta.

Eksempel; i min båt ligger det et lag biaksial aramid mellom mast, kjøl, røstjern og baugen som binder sammen all innfestning av riggen.

 

 

For all del BRUK rulle,

Man skal også være klar over at noe mer effektiv fiberknekker finnes ikke. Det er verft som ikke tillater bruk av aluminiumsrulla.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har stått stille til i dag, og når jeg skulle jobbe fant jeg ikke slipeutstyret til vinkelsliperen så resten er utsatt noen dager. Har uansett revet vekk litt av tidligere eires motorfesteløsning og tatt et bilde.

 

Legger uansett ut et bilde som dere kan vurdere, det er det jeg ser etter å ha revet vekk gammel plasting fra tidligere. Desverre så kom det frem litt mer olje som jeg må vaske vekk, så det er skittent igjen. Se bort fra det.

 

Hær er bilde for vurdering:

Matrialet som er støpt inn er greit, tross litt olje.

20110627_12.41.35.jpg

Link to post
Share on other sites

Da har jeg slipt og det ble hull :headbang:

Heldigvis bare et lite hull, dær hvor skaden var størst, ikke mer en at jeg kan tape over og slipe fra undersiden når jeg har plastet.

Ble desverre ikke helt ferdig å slipe pga det begynte å regne, å jobbe med kalesjen på er håpløst, holder jo på å kveles selv om jeg bruker maske. Duvelig irriterenee, før nå skal man altså gå rundt å klø og kanskje ikke få slipt seg ferdig å få en ny klørunde senere. Nei, jeg har ikke tette nok klær :headbang:

 

Uansett, det jeg lurer på nå, er om det blir riktig å gjøre følgende:

1 slipe ferdig innvendig og gjøre rent

2. Tape en forskaling under båten og plaste fra innsiden.

3. slipe vekk forskaling og litt rundt for så å behandle det området med primer og bunnstoff?

 

Ut fra skaden slik jeg ser det, etter en del sliping, ser det ut til å ha vært to "treffpungt" og tror nok det er et misslykket motorløft.

 

Det virker også som det kun er på det ene punktet, hvor jeg har gått gjennom, jeg kommer til å få hull.

 

Kjøper da "vanlig"(ikke vevd) duk fra biltema, polyester har jeg. Prøver uten alu-rulle først.

Link to post
Share on other sites

Hei lite.

 

1 ja, et tips når du pusser: Teip igjen runt bein, armer og livet. Bruk billig kjeledress med hette.

 

2 ja, men press fast en plate eller planke på utsiden etter at du har teipet igjen hullet. Resultatet blir bedre.

 

3 Har du brukt utvendig forskaling, fjerner du bare teipen og vasker med aceton, pusser lett og legger på minst 3 lag epoxyprimer.

 

Du må bruke alurulle med riller for å få presset ut luften ved støping. Det er glassfibermattene som gir styrke, polyesteren er der for å lime mattene sammen. Uten rulle blir det alt for mye polyester og luftbobler i støpen og det resulterer i at 5 lag matter blir tykkere og styrken dårligere. Et tips til, når du har støpt 4 lag, legger du på den siste uten å legge på polyester først. Da kan du rulle ned den siste matten og delvis mette denne med overskuddet av polyester fra de foregående lag. Så påfører du polyester der hvor matte 5 ikke blir mettet.

 

Et tips for å holde alurullen ren: vask den ofte, så ikke polyester bygger seg opp i rillene.

 

Mitt motto er: "Gjør jobben en gang og gjør det riktig".

Redigert av Vidar B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei lite.

 

1 ja, et tips når du pusser: Teip igjen runt bein, armer og livet. Bruk billig kjeledress med hette.

 

2 ja, men press fast en plate eller planke på utsiden etter at du har teipet igjen hullet. Resultatet blir bedre.

 

3 Har du brukt utvendig forskaling, fjerner du bare teipen og vasker med aceton, pusser lett og legger på minst 3 lag epoxyprimer.

 

Du må bruke alurulle med riller for å få presset ut luften ved støping. Det er glassfibermattene som gir styrke, polyesteren er der for å lime mattene sammen. Uten rulle blir det alt for mye polyester og luftbobler i støpen og det resulterer i at 5 lag matter blir tykkere og styrken dårligere. Et tips til, når du har støpt 4 lag, legger du på den siste uten å legge på polyester først. Da kan du rulle ned den siste matten og delvis mette denne med overskuddet av polyester fra de foregående lag. Så påfører du polyester der hvor matte 5 ikke blir mettet.

 

Et tips for å holde alurullen ren: vask den ofte, så ikke polyester bygger seg opp i rillene.

 

Mitt motto er: "Gjør jobben en gang og gjør det riktig".

 

1: burde gjort det, og det merkes greit nå, men gjort er gjort. Det mest irriterende er at det regner så jeg ikke får gjort meg ferdig med slipinga mens det enda stikker og klør :headbang:

 

2: Hadde ikke tenkt på det slik, skal lage en løsning :smiley:

 

3: Jeg må vell slipe vekk bunnstoff og litt av tidligere primer, så jeg får overlapping av disse?

 

Så noen ting til:

Du skrev tidligere at jeg burde bruke 450g duk, det enkleste for meg er å kjøpe 300 på biltema, men hvordan påvirker det?

 

Hvem selger vanvligvis slike alu ruller? klarte ikke å finne på CO eller biltema's nettsted?

 

Takker ellers for alle tips og triks :yesnod:

Link to post
Share on other sites

3: Ja du må fjerne bunnstoffet på utsiden før du teiper, samt å vaske med aceton.Du kan godt bruke tosidig teip,slik at platen du skal ha utvendig blir hengende på skroget mens du stempler den opp.

 

Bruk gjerne 300g duk støp da 6-7 lag omgangen og vær nøye med å ikke bruke for mye polyester enn det som trengs for å mette dukene. Du bør legge duk 4 tørr og rulle den ned på samme måte som siste lag.Dette gir god kontroll for ikke å få for tykk støp.

Link to post
Share on other sites

Er ikke 110%sikker ut fra det som blir skrevet om bruk av aceton, rensing osv, så jeg spør en gang til for å bli sikker:

1. først støvsuger jeg hele området, nå som jeg er ferdig å slipe(tror jeg). Skal/skal ikke vaske med aceton(evt annet?) før jeg plaster i nytt?

 

Noen andre ting også:

2: hvis jeg støper 5-7 lag, og må støpe mere for å bli fornøyd, holder det å pusse lett over med sandpapir? eller hva er "kravet"?

 

3: Har slipt vekk alt jeg kommer til i motorrommet, men pga "veggen" mellom motorrom og "kabin" får jeg ikke slipt vekk og sett om det er mere fukt videre. Byr det på "garanterte problemer" hvis jeg skulle være uheldig å støype inne litt fukt? Har jo lyst til å få båten på havet, å tenker det blir å ta måneder å få tørket så mye at jeg er helt sikker på at alt er bra...

 

4: hvor tykk burde "kjølen" være på en 19fots plastbåt som jeg har, med innenbordsmotor, ca 1.5 tonn med last? Burde jo tåle litt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...