btor Startet 21.November.2004 Del på Facebook Startet 21.November.2004 Hei, Jeg fjernet gammel overflatebehandling fra plastbåten vår i vår og la på det foreskrevne antall strøk med Antipest. Deretter la jeg på et strøk Nonstop. Dette siste har vel kanskje vært litt for tynt, da jeg ser båten nå sent i høst har blitt svakt 'lodden' overflate med brun groe. Hvordan fjerner jeg dette på best måte når jeg nå skal dra opp båten? Høytrykksspyler er vel litt brutalt på plast mht vann-intrengning..? Gode forslag mottas med takk hilsen Tor Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.November.2004 Del på Facebook Svart 21.November.2004 Høytrykkspyler er vel det som er vanligst å benytte, men hvis du vil være ekstra forsiktig så går det jo an å bruke en stiv børste og vannslange da. Men jeg tror ikke at bruk av høytrykksspyler har noen betytning for vanninntrengningen. "Alle" bruker jo dette, og du blir jo ikke stående med trykket på ett sted over tid. Med selvpolerende bunnstoff så feier du groen enkelt vekk med strålen uten å måtte gå for tett innpå. Så dette går nok greit hos deg også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Birchwood 320 Svart 21.November.2004 Del på Facebook Svart 21.November.2004 Kjerringa gikk først over med en slik pussefille som rørleggere bruker på kobber rør.. Den er ikke metall og kan brukes uten probl. Så høgtrykks vaska eg og den ble gullende ren.. Bunsmøring for og.. og det var litt av poenget, få vekk løs bunnsmøring Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
bliss X Svart 21.November.2004 Del på Facebook Svart 21.November.2004 Høytrykksspyler er vel litt brutalt på plast mht vann-intrengning..? Gode forslag mottas med takk hilsen Tor Høytrykksspyler er helt greit å bruke og sikkert det enkleste. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 21.November.2004 Del på Facebook Svart 21.November.2004 Dette siste har vel kanskje vært litt for tynt, da jeg ser båten nå sent i høst har blitt svakt 'lodden' overflate med brun groe. Det er ikke sikkert at det har vært for tynt, jeg ville se dette i forhold til bruken av båten i høst. Har den ligget mye stille, er det slett ikke sikkert at den har fått polert seg gjennom vannet godt nok. Det selvpolerende stoffet trenger bevegelse for at det skal slites slik at det hele tiden er et nytt yttre giftig lag, som hindrer groe. Andre forhold som spiller inn er hvor mye vannutskifting du har i havna, etc. Bruk høytrykkspyler, det er overhodet ikke noe problem mht. vanninntrenging i laminatet. Om fargen til nonstoppen viser at den ikke er slitt vekk kan det hende at du til våren ikke behøver å stoff. Du har sannsynligvis nok gift enda, men ser du fargen på antipesten gjennom må du legge på et lag til. Sitér dette innlegget Link to post
btor Svart 21.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2004 Det er ikke sikkert at det har vært for tynt, jeg ville se dette i forhold til bruken av båten i høst. Har den ligget mye stille, er det slett ikke sikkert at den har fått polert seg gjennom vannet godt nok. Det selvpolerende stoffet trenger bevegelse for at det skal slites slik at det hele tiden er et nytt yttre giftig lag, som hindrer groe. That makes sense. Takk for denne forklaringen. Den har bokstavelig ligget stille i minst to måneder! Men hvordan finner jeg ut om jeg trenger å smøre nytt bunnstoff til våren? Har det ingen ting med tykkerlsen å gjøre, bare fargen viser at ikke det er direkte hull? Dette er en 10knops snekke, så det går ikke akkurat *over* fartsgrensen når vi er ute heller ;-) Tor Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 21.November.2004 Del på Facebook Svart 21.November.2004 Jeg vurderer det grovt. Om ikke fargen på antipesten skinner gjennom, stoffer jeg ikke. Det er en sannhet med visse modifikasjoner. Jeg flekker litt på steder jeg ser det er slitt, også tar jeg vannlinja og en 15- 20 cm ned, her er det mest slitasje. Jolla som ligger ute lengre enn skipet, har jeg ikke helstoffet på tre år. Bare flikker litt, det går bra. Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 22.November.2004 Del på Facebook Svart 22.November.2004 Bruker selv høytrykkspyler, men husk på å spyle vekk groen med det samme båten kommer opp av vannet. Min erfaring er at groen setter seg veldig fast om den får tørke en dag eller tre. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.November.2004 Del på Facebook Svart 22.November.2004 Dette siste har vel kanskje vært litt for tynt, da jeg ser båten nå sent i høst har blitt svakt 'lodden' overflate med brun groeBrunt, slimete lag på selvpolerende bunnstoff er helt vanlig.Jeg tar bare en lett vask med svamp og vann på våren for å fjerne det verste, ut fra min erfaring (24 år med selvpolerende) gjør det ikke noe om det sitter litt igjen av denne groen når man maler et nytt strøk. Man kan selvsagt også benytte høytrykks-spyler, men da forsvinner også det som er av bunnstoff, spes. hvis man spyler rett etter opptak, mens bunnstoffet fortsatt er vått. Selvpolerende fungerer like bra neste sesong så det er bedre å la det sitte på båten enn å "forgifte" vannet i havna. Man sparer litt jobb og penger også. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.November.2004 Del på Facebook Svart 22.November.2004 Man kan selvsagt også benytte høytrykks-spyler, men da forsvinner også det som er av bunnstoff, spes. hvis man spyler rett etter opptak, mens bunnstoffet fortsatt er vått.Det var da voldsomt? Når Trudelutt løftes på land inngår det høytrykkspyling av undervannskroget i prisen, med idustrispyler! Og etter spylingen er minst 90% av bunnstoffet fremdeles på båten. Men dette forutsetter selvfølgelig at primingen har vært utført forskriftsmessig. Selv bruker jeg aldri mer enn en halv til max en hel boks bunnstoff til våren for flekking. Men jeg har sett båter med helt mørkt bunnstoff bli hvite etter behandlingen. Men da var bunnstoffet smurt rett på den hvite gelcoaten! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.