Jump to content

Anker og ankerline, til Agder 840


Kent

Recommended Posts

Har kjøpt ny båt, Agder 840, og trenger derfor noen gode råd om valg av anker og ankerline!

Det er montert Ilas ankervinsj, som det nå står et skålanker på, tauet har blitt kuttet og mangler kause, og er nå lagt i løkke og sydd.

 

Har tidligere eid en Scand Tropic, med en Bruce kopi som fungerte veldig bra.

Tenker derfor på å kjøpe nytt tau og anker men er usikker på tykkelse, lengde og behov for bly i hele tauets lengde?

Båten veier like under 3000Kg og vi bruker båten hovedsakelig i uthavner.

Link to post
Share on other sites

Kjøp tau i samme tykkelse som du allerede har ( hvis vinsjen fungerer bra med denne tykkelsen), eller lever inn tauet og få satt på en ny kause.

Anbefaler å bytte ut skålankeret med et 15 kg engbo, bruce ,roca el. Til og med paraplydregg er bedre enn disse skål-ankerene. Mulig de fungerer med kjetting, men med tau er dette en stor skuffelse.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder anker er det vel like mange meninger om det som det er båteiere. Forrige båt hadde jeg syrefast Bruce kopi, nå har jeg Engbo sitt anker og jeg var/er godt fornøyd med begge.

Har selv flere kompiser som bruker skålanker (m/Robline blytau)og de er kjempe fornøyd med det.

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt nytt tau i samme tykkelse som du har og så prøvd en sesong med det skålankeret du har, er du ikke fornøyd så bytter du før neste sesong. Har du plass til 50m så hadde jeg gått for det, bedre og ha 10m for mye enn og skulle mangle 10m.

Når det gjelder type tau så har jeg alltid brukt Robline sitt blytau og har ikke så mye og utsette på det. 3-slått tau ville jeg ikke hatt, da det har en tendens til og få grisehale i taukassa.

Sørg for at du har svivel mellom ankeret og tauet.

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Skålankeret ble utviklet av den kjente engelske ingeniøren RObert Stevenson, for fyrskip som lå ankret opp på steder hvor datidens ankere ikke fungerte. Skålankeret er laget slik at det skal la seg grave ned i mudderet. Dette er en prosess som kan ta opp til et par måneder. Før skålankeret har gravd seg skikkelig ned kan det ikke belastes med fullt strekk. Skålankeret er således opprinnelig et permanent anker - en moring. Det er ikke på noen måte ment å erstatte et vanlig anker. Merk også at det opprinnelige skålankeret hadde en masse på 2% av fartøyets masse. For å oppnå tilsvarende forhold på en 3 tonns båt må du dermed ha et skålanker på 60kg!

 

Et moderne anker fungerer ved å grave seg ned i bunnen og mobilisere mest mulig bunnmasse. Ankerets egenvekt har mindre betydning - det er mengden med bunnmasse som ligger over ankeret - i ankerlinens trekkretning - som holder båten på plass. Et optimalt anker er et anker som graver seg mer ned i bunnen jo hardere draget blir. Fortress, Rocna, Spade, Bügel og Manson Supreme er alle moderne ankere som gjør dette. En del Bruce-kopier er mindre bra, da de kun graver seg delvis ned og så "høvler" seg bortover bunnen hvis draget blir kraftig nok.

 

Paraplydregg og skålanker regnes som dårlige ankere da de ikke er i stand til å grave seg ned i bunnen i det hele tatt - de har ingen geometri som tilsier at dette kan skje. I stedet vil de bare skrape seg bortover bunnen når draget øker. Paraplydreggen er vel hakket bedre enn skålankere siden klørne gir en viss mulighet for å få feste på stein o.l., mens skålankeret heller ikke har denne fordelen.

 

Engboankeret har jeg ingen erfaring med, men det er jo modellert etter skipsanker. Det er verdt å merke seg at ankere IKKE skalerer nedover. MAO, det som fungerer på et stort skip fungerer ikke på en liten båt. Jeg er skeptisk til dette ankeret, sden det har svært små klør og dermed lite potensiale for å mobilisere bunnmasse.

 

Jeg ville råde deg til å hive skålankere langt vekk og satse på et skikkelig anker! Hvis det er et hekkanker du skal ha så er det få som kan måle seg med Fortress. Dette er egentlig et varp-anker, som ble utviklet for å trekke landgangsfartøyene ut fra strendene i Normandie. Det fungerer vannvittig bra så lenge det kun får draget fra én retning, som jo er tilfellet når man ligger med hekkanker og tau i land.

 

Personlig er jeg mest glad i 8-slått, multiplait/anchorplait ankerline, men har ingen erfaring med om det vil fungere på din vinsj.

 

 

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Sukk, så er vi i gang igjen med ankerdebatten.

De nevnte ankerne er sikkert flotte, og sikkert bedre enn skålanker. Jeg tilhører dem som tør å innrømme at jeg har, og er godt fornøyd med skålanker. Har hatt det i 5 år, og det har ikke løsnet en eneste gang.

Hva er galt med meg, siden jeg er fornøyd med skålanker?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Da er nytt ankertau innkjøpt, er usikker på størrelsen på Bruce kopi, 10Kg eller 15Kg. På Maritim mente de at 7.5Kg skulle være nok men jeg er litt forsiktig av meg så jeg tok med meg en 10Kg.

 

Ankertauet ble byttet i går, men Bruce ankeret klarte jeg ikke å plassere i det eksisterende beslaget. Er ikke lysten på å kjøpe nytt beslag, vurderer som en midlertidig løsning å snu ankeret når det kommer opp..........?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...