Jump to content

Elektrisk kyndige folk som kan hjelpe i Søgneområdet? VP 2002


sveinis

Recommended Posts

Hei! Jeg sliter med en Volvo Penta 2002. Før jeg kjøpte båten hadde jeg en hyggelig fyr fra sylinderservice/båt og motor til å sjekke over hvorfor ikke motoren startet på tenningen. Vi fant en dårlig / irret kontakt på en startrele kontakt og etter det startet fint. Nå, når båten er på vannet og ferdig trutnet vil den ikke starte på tenningslåsen lengre. (Kun skrujernmetoden rett på starter funker).

Hva jeg har gjort til nå:

-Skiftet til 2 nye batterier

-batterikabler

-skiftet til ny starter

-skiftet startrele

-gått over med måleapparat og lampemåler og sjekket tenning, ledninger kontakter, pusset vekk irring og evt. rust.

-Lyttet til gode råd, surfet og lest på nettforum.

-Spurt om hjelp....

 

Fortsatt helt dødt.

 

Finnes det noen skarpe hoder i nærheten som har såpass mye innsikt i elektronikken at de mot betaling kan finne årsaken til problemet mitt?

 

Mvh. Svein

 

Kommentar fra moderator: Å be om privat assistanse er som en annonse å regne og ikke tillatt på forumet. Svært mange skulle gjerne slippe verkstedkøen i disse dager og forumet ville blitt oversvømt om vi tillot slike innlegg.

Det som postes på forumet skal være til nytte for alle, noe privat assistanse ikke er.

Lar det stå som en påminnelse, sletter stadig vekk slike emner.

Link to post
Share on other sites

.... solenoiden sitter på starteren så den er også ny, i tillegg er det nytt start rele.

 

Da forstår jeg det slik at startrele får signal (+ signal) fra tenningsnøkkel/startknapp som deretter styrer strøm til innslags-solenoiden!

 

Vær oppmerksom på at i enkelte slike startkretser så bruker startreleets minus signal fra D+ på dynamoen. Det betyr i såfall at du må ha gjennomgang mellom dynamoens D+ og til batteriminus, når motor står stille, for å få styrespenning til startreleet.

 

Lader dynamoen slik den skal når du får start på motor med "skrutrekker-metoden"?

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Mål at du får 12v styrestrøm frem til startrelé´et ditt når du vrir på starteren, da vet du hvilken vei du må feilsøke.

Dette er det første du må finne ut av... napp av styrestrømmen inn på startinnslaget på startmotoren, mål om du har spenning der når du vrir på startbryteren eller tenningslåsen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ser fra Skjema, som Kalle74 linker til, at D+ ikke er brukt som minus signal til startrele. Du kan derfor se bort fra dynamoen som mulig feilkilde!

 

Ser utifra skjema at der er en sikring (pos.2). Formoder denne har gjennomgang er hel evt. inntrykket hvis automatsikring ? Ser ut for å være hovedsikring for motorovervåkning/motorstyring, så om du har lys i panel når du slår på tenning så er denne OK !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Ser fra Skjema, som Kalle74 linker til, at D+ ikke er brukt som minus signal til startrele. Du kan derfor se bort fra dynamoen som mulig feilkilde!

Ser utifra skjema at der er en sikring (pos.2). Formoder denne har gjennomgang er hel evt. inntrykket hvis automatsikring ? Ser ut for å være hovedsikring for motorovervåkning/motorstyring, så om du har lys i panel når du slår på tenning så er denne OK !

Har lys i panel, men har ikke funnet noen sikring. Har vært hjemme og syket meg litt opp etter at jeg klarte å kortslutte noe slik at det ble brann i noen ledninger....stønn!!!!! Så da må jeg skifte ut litt ledninger.
Takker for gode råd så langt, tar meg en tur og måler strømmen på innslaget.

ser at hovedstrømbryteren er koblet mellom minus på batteri og minus til anlegg, er dette vanlig?
Link to post
Share on other sites

PS!

Se på de elektriske skjemaene på hhv s.28-29 (Acrobat readers sidebenevelse) i manualen som Kalle74 henviser til ovenfor !

 

På s.28 vises Alternativ A (standard) og s.29 vises Alternativ B (De Lux).

 

Vær oppmerksom på at alternativ A (standard) er et to-polet system, mens alternativ B (De Lux) er en-polet.

 

Finn ut hva ditt system er !

 

Du har jo skifta både starter og dynamo, og du må ta hensyn til hvilke system du har (en-polet eller to-polet) mhp tilkobling samt om dynamo og starter er tilpasset evt. 1 polet eller 2 polet system!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

PS!
Se på de elektriske skjemaene på hhv s.28-29 (Acrobat readers sidebenevelse) i manualen som Kalle74 henviser til ovenfor !

På s.28 vises Alternativ A (standard) og s.29 vises Alternativ B (De Lux).

Vær oppmerksom på at alternativ A (standard) er et to-polet system, mens alternativ B (De Lux) er en-polet.

Finn ut hva ditt system er !

Du har jo skifta både starter og dynamo, og du må ta hensyn til hvilke system du har (en-polet eller to-polet) mhp tilkobling samt om dynamo og starter er tilpasset evt. 1 polet eller 2 polet system!

:sailing:
Bjørn


Hvordan ser jeg lettest at det er enpolet eller to polet?
Tror det er noen humbug i mitt elsystem, i og med at hovedstrømmen ikke kutter pluss (som går rett fra batteri til starter) men til minus. I tillegg finner jeg ikke hovedsikring.
Link to post
Share on other sites

Du kan enkelt se det på alarm sensorene (de originale)!

 

Om de har to tilkoblinger så er det originalt et to-polet system. Er det derimot kun en tilkobling så er det en-polet system.

Ved en-polet så tar sensoren minus fra godset i motorblokk. Derfor bare en tilkobling!

 

Om du finner ut at du har et to-polet system, så slå på hovedbryter og sjekk spenning mellom motorgods og batteripluss.

Har du spenning her så er det gjort ett eller annet mikk-makk som gjør at motorblokk allikevel er blitt tilkoblet batteriminus !!

 

Har du et en-polet system, og har montert en starter og dynamo beregnet for to-polet system, så sjekk at de respektive hoved-minuskablene er tilkoblet motorgods!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Du kan enkelt se det på alarm sensorene (de originale)!

Om de har to tilkoblinger så er det originalt et to-polet system. Er det derimot kun en tilkobling så er det en-polet system.
Ved en-polet så tar sensoren minus fra godset i motorblokk. Derfor bare en tilkobling!

Om du finner ut at du har et to-polet system, så slå på hovedbryter og sjekk spenning mellom motorgods og batteripluss.
Har du spenning her så er det gjort ett eller annet mikk-makk som gjør at motorblokk allikevel er blitt tilkoblet batteriminus !!

Har du et en-polet system, og har montert en starter og dynamo beregnet for to-polet system, så sjekk at de respektive hoved-minuskablene er tilkoblet motorgods!

:sailing:
Bjørn


Da er det et enpolet system. Skal feilsøke. Lurer på: bør jeg skifte ledningene fra batteri til hovedstrømbryteren slik at det er pluss som kobles fra/til istedenfor minus?
Link to post
Share on other sites

Da er det et enpolet system......Lurer på: bør jeg skifte ledningene fra batteri til hovedstrømbryteren slik at det er pluss som kobles fra/til istedenfor minus?

 

I flg. systemtegningen for en-polet system så er hovedbryter inntegnet på pluss-siden. Så jeg er enig med deg der! Personlig har jeg villet koblet slik at det stemte mest mulig med den originale system-tegningen. Letter jo evt. feilsøking som måtte oppstå i etterkant når "terrenget stemmer med kartet"!

 

Når det gjelder problemet ditt, så har jeg villet konsentrert dette rundt startrele-kretsen slik også andre her inne påpeker!

Er det mulig å feilkoble dette, eller er det en støpt relesokkel slik at det nye releet bare klikkes på plass?

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

42-301_m.jpg

 

Ser det sånn nogenlunde slikt ut?

 

(85) får +strøm fra startnøkkel som trekker releet gjennom trekkspolen før strømmen går ut i minuskontakten (86)

 

Når releet trekker så oppstår kontakt mellom (30) og (87). (30) er tilkoblet + strøm som da tilføres solenoiden som er tilkoblet (87)

 

Littet keitete forklart, men håper du skjønner, også utifra skissen på releet ?!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

(disclaimer, har ikke finlest tråden)

 

Her er skjemaet, tar det for gitt at det er én-polet.

 

vp_2002_start.png

 

Rød er +12V frem til startnøkkel, underveis gir den også pluss til innslag og startrelé.

Fiolett er pluss videre fra nøkkel til startrelé når nøkkel er i startposisjon, altså forbindelse mellom 30 og 50 på nøkkelbryteren. Releet aktiveres hvilket fører til at pluss-kontakten på releet(rød) forbindes med den blå kontakten.

Blått er pluss videre til innslag når releet aktivert, her skal det være pluss så lenge nøkkel holdes i startposisjon.

 

(Startreleet benyttes for å slippe å kjøre strømmen til innslaget via nøkkelbryteren.)

 

Første du må sjekke er at starter går om du kortslutter innslaget, altså mellom 30 og 50.

Såsant dette er i orden må du bare metodisk sjekke 'signalgangen' slik som beskrevet. Et eller annet sted på veien vil pluss'en bli borte.

(Forutsetter at starter-gods forbindelse med batteri-minus er ok.)

 

Som tidligere nevnt i tråden er det slett ikke sikkert at kart stemmer med terreng så du bør gå igjennom koblingene og sammenligne med tegningen.

Det er ofte ikke til å tro hvordan en eller annen tidligere eier har klart å klusse med sånt. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Glimrende! Jobber videre med det idag, legger opp nye ledninger hele veien, og holder på å bytte hovedstrøm minus til hovedstrøm pluss.

Flott tegning Ingar, printer ut og tar med meg til båten. Utrolig bra med forklaringene dine også! Beklager ellers at jeg har brutt noen sitatregler underveis her....

 

Mvh. Svein:)

Redigert av sveinis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var problemet løst og jeg har hatt en flott dag på sjøen med familien!!!:) 1000takk for fantastisk hjelp, må si at dette forumet er ubetalelig bra!

Skiftet en del kabler og målte meg frem etter Ingars skjema. På selve innslaget til starteren var det to kabelsko tilkoblinger (i tillegg til boltene med pluss og minus) Etter måling og kobling så alt fint ut, men ikke liv i starter. Da koblet jeg på en sikring og skiftet til den andre kableskoen på innslaget og vips virket alt fint! Gøy! Grunnen til at jeg ikke hadde prøvd den før, var at den hadde tilknytning til minus og da turde jeg ikke koble meg på den....

 

Så da er båtsommeren klar for min del:)

sjekta.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...