Jump to content

Behov for nødpeilesender


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg vurderer om jeg skal kjøpe en nødpeilesender til Bitteliten III. Dette ble særlig aktuelt etter at jeg har lest et par artikler i det siste om folk som har overlevd som følge av disse

 

Vi kommer til å ha VHF med DCS som gjør at om vi trykker på distress knappen så sendes nødmelding automatisk ut. VI har ikke store planer om å gå over åpne havstrekk - men en tur fra f.eks. Arendal til Marstrand eller Sandefjord - Grebbestad kan det bli om været er bra. En tur fra Arendal til Skagen står på min drømmeliste - men da må vi i så fall gå flere båter sammen

 

Spørsmålene jeg lurer på er da:

1. trengs nødpeilesender i båten vår?

2. hva gir nødpeilesender av ekstra sikkerhet?

3. hva slags nødpeilesender anbefales?

4. hvor skal nødpeilesenderen monteres?

5. Hvor mye koster en bra nødpeilesender?

Link to post
Share on other sites

Vi kommer til å ha VHF med DCS som ............VI har ikke store planer om å gå over åpne havstrekk - men en tur fra f.eks. Arendal til Marstrand eller Sandefjord - Grebbestad kan det bli om været er bra. En tur fra Arendal til Skagen står på min drømmeliste - men da må vi i så fall gå flere båter sammen

 

Spørsmålene jeg lurer på er da:

1. trengs nødpeilesender i båten vår?

2. hva gir nødpeilesender av ekstra sikkerhet?

3. hva slags nødpeilesender anbefales?

4. hvor skal nødpeilesenderen monteres?

5. Hvor mye koster en bra nødpeilesender?

1) For dine planlagte turer ville jeg ikke se dette som "nødvendig"

2) Fly / Sattelitt overvåking av nødkanaler og automatisk varsling av redningsstasjoner ved aktivering (GPS mulighet for posisjon), men kan "lett" peile seg inn på senderen...

3) Automatisk aktivering, hydrostatisk frigjøring, to bånd osv.... Regn med NOK 10K+

4) Avhengig av type, men hvis 3 ovenfor er valgt, så bør jo det være på utsiden en plass..

5) Alt fra NOK 5K og oppover .... Kanskje en manuell ... da du kunne bringe denne ombord i redningsflåten...

 

Jeg hadde heller vurdert en redningsflåte først, før jeg hadde sett på nødpeilesender...

 

Personlig så kommer jeg gjerne til å montere en ombord neste år, men det er kun for at jeg planlegger å krysse Nordsjøen, som er litt lengre enn hva dine planer er, samt at jeg allerede har redningsflåte og stort sett alt det andre sikkerhetsutstyret som er anbefalt for en slik tur i åpent hav...  Dekket 1200 NM i år, og det meste i relativt åpent farvann ... (men ikke mer enn max 60 NM fra land), og følte meg ikke sårbar.... god VHF dekning og godt planlagt reise. Kystvakten ble informert om avreise og reiseplan. Deretter, når vi gikk fra ett kystvaktsområde til et annet, så kalte vi opp hvem vi forlot, og rapporterte inn til dem vi deretter kom under. Kystvakten her borte setter pris på å få vite hvem som er der ute, og er også svært behjelpelige med lokalkunnskap vedrørende vær, vind og strømforhold osv.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer om jeg skal kjøpe en nødpeilesender til Bitteliten III. Dette ble særlig aktuelt etter at jeg har lest et par artikler i det siste om folk som har overlevd som følge av disse

 

Vi kommer til å ha VHF med DCS som gjør at om vi trykker på distress knappen så sendes nødmelding automatisk ut. VI har ikke store planer om å gå over åpne havstrekk - men en tur fra f.eks. Arendal til Marstrand eller Sandefjord - Grebbestad kan det bli om været er bra. En tur fra Arendal til Skagen står på min drømmeliste - men da må vi i så fall gå flere båter sammen

 

Spørsmålene jeg lurer på er da:

1. trengs nødpeilesender i båten vår?

2. hva gir nødpeilesender av ekstra sikkerhet?

3. hva slags nødpeilesender anbefales?

4. hvor skal nødpeilesenderen monteres?

5. Hvor mye koster en bra nødpeilesender?

1. Ut fra det du skisserer over, er det vel strengt tatt ikke nødvendig med nødpeilesender. Så lenge dere går flere båter ifølge, og har kontakt underveis på VHF, ser jeg ikke et åpent havstrekk som noe stort problem. Da ville jeg nok ha priorotert en redningsflåte høyere. Når du i tillegg er innenfor VHF dekning av land, og har DSC bør du være rimelig bra dekket.

 

2. En nødpeilesender som sender på 406 MHz gjør to ting: Den sender alarm som plukkes opp av satelitter om at den er utløst. Hvis satelitten ikke har kontakt med en basestasjon, lagres signalet til satelitten får kontakt (dette er neppe et problem i Skagerak, men det er nå en ekstra trygghet) Etter at søk er igangsatt er signalet peilbart i 48 timer (avhengig av batteriet) Muligheten til å bli funnet er med andre ord stor. De fleste (alle?) 406 MHz sendere sender også på 121,5 MHz. Denne frekvensen plukkes opp av fly, men det krever at flyet flyr over området. Dette er også relativt sannsynlig i Skagerak. 406 MHz signalet inneholder info om båt, hjemmeadresse, VHF kallesignal osv, mens 121,5 MHz bare er et "dumt" signal.

 

3. Avanserte nødpeilesendere har innebygd GPS, og da sendes nøyaktig posisjon ut sammen med annen info på 406 MHz. Enklere typer må peiles, og søkeområdet begrenset til noen nautiske mil i firkant (correct me if i'm wrong, jeg tror det er sånn det funker) 121,5 MHz er vanskeligere å peile, og søkeområdet blir betraktelig større. 121,5 MHz blir nesten bare brukt som personlig mann over bord alarm.

 

I tillegg til sendefrekvens må du velge fri-flyt eller manuell utløser.

 

4. Fri-flyt må monteres utvendig, så den løsner og utløser alarm hvis skuta synker. Manuelle monteres under dekk, jeg har den ved kartbordet, rett ved utgangen fra salongen. Planen er at den er det siste jeg tar med meg før jeg stiger OPP i redningsflåten. Heldigvis har jeg ikke fått prøve det enda!

 

5. Jotron selger en kombinert 406/121,5 MHz manuell utløser. Så vidt jeg husker koster den 7700,- hos Seatronic. (eller du kan kjøpe min...) Mer avanserte typer vet jeg ikke pris på. McMurdo er store i Storbrittania, men jeg vet ikke om de selges i Norge.

 

 

Som sagt ville jeg nok ikke satt nødpeilesender øverst på listen. Bruk heller pengene på en redningsflåte, og skikkelige nødraketter som du skifter jevnlig, kjøp mange store brannslukkere og en bærbar VHF som du kan ta med i flåten hvis det verste skulle skje. Denne sørger du selvfølgelig for å ha oppladet til enhver tid. Lær også opp mannskapet i nødprosedyrer. Det viktigste er å forebygge ulykker, og det kan ikke nødpeilesenderen hjelpe deg med.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

3. Avanserte nødpeilesendere har innebygd GPS, og da sendes nøyaktig posisjon ut sammen med annen info på 406 MHz. Enklere typer må peiles, og søkeområdet begrenset til noen nautiske mil i firkant (correct me if i'm wrong, jeg tror det er sånn det funker) 121,5 MHz er vanskeligere å peile, og søkeområdet blir betraktelig større. 121,5 MHz blir nesten bare brukt som personlig mann over bord alarm.

a) 406 MHz nødpeilesendere  med GPS vil ha en oppløsning på +/-123 m , men posisjonen oppdateres bare hvert 20 minutt (Det er ikke lov å oppdatere oftere). Fordelen med GPS er blant annet at alarm kan gå via Geostasjonær satelitt (GeoSar) med posisjon, slik at man ikke må vente til man har fått posisjonsbestemmelse fra Polarbanesatelittene (LeoSar). En alarm vil typisk komme 10-30 minutter raskere med en nødpeilesender med GPS.

 

b) 406 MHz nødpeilesendere vil ha en typisk nøyaktighet på ca +/- 2,5 km. Posisjonen bestemmes her av Doppler effekten når satelitten passerer over båten. Se info om systemet på http://www.cospas-sarsat.org

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

Som vanlig kan slikt skaffes fra utlandet til en noe gunstigere pris enn hjemme.

 

Ettersom prisen er såpass lav, er dette "kjekt å ha" hvis man har råd.

 

Ellers må jeg si at jeg er enig i at mye energi bør legges i å unngå å få bruk for en nødpeilesender, jeg tenker da særlig på brann.

 

£345

http://www.safety-marine.com/sm/product.as...pf%5Fid=SM04999

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Som vanlig kan slikt skaffes fra utlandet til en noe gunstigere pris enn hjemme.

Geir

Bare husk på at den blir riktig programmert med ditt MMSI nummer etc. Hvis den ikke blir det, er den null verdt da redningstjensesten ikke vet at det er din nødpeilesender.  I normale situasjoner vil redningssentralen ringe opp den personen/båt/rederi som nødpeilesenderen er registrert på for å høre om det er falsk alarm. Hvis de ikke får kontakt vil de starte søk.

 

Husk også på at det må byttes batterier ca hvert 5 år, og at batteriene er tilgjengelige der du bor. Batterier til nødpeilesendere er av Lithium type og betraktes som "Dangerous goods", det vil si at de kan ikke sendes med flyfrakt, og landbasert frakt er også mye dyrere enn vanlig frakt for denne kategorien. Se http://www.posten.no/NR/rdonlyres/16F4D681...akkerUtland.pdf Som det sees, frakter ikke Posten slik gods. Mens TNT og  Tollpost kan gjøre det: http://www.tollpost.no/auto/documents/630.pdf (Stort dokument).

 

 La også en radioforhandler innimellom sjekke at nødpeilesenderen din er på riktig frekvens. Som alt annet radioutstyr, kan den drive noe i frekvens over tid, og det vil være kjedelig om den ikke virket når du trengte den..

Link to post
Share on other sites

Batterier til nødpeilesendere er av Lithium type og betraktes som "Dangerous goods", det vil si at de kan ikke sendes med flyfrakt

Er det forskjellen på flyfrakt, og det å ta noe med seg som bagasje på fly? Jeg har vitterlig et dokument som Jotron har laget som forteller på "flyspråk" at batteriet til Tron 45s tilfredsstiller alle krav som stilles, og at det ikke utgjør noen fare når det fraktes i fly. Det eneste de var redd for på Gardermoen var at batteriet var så tungt at det kunne brukes som slagvåpen!

 

 La også en radioforhandler innimellom sjekke at nødpeilesenderen din er på riktig frekvens. Som alt annet radioutstyr, kan den drive noe i frekvens over tid, og det vil være kjedelig om den ikke virket når du trengte den..

Hvor ofte er "innimellom"?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Er det forskjellen på flyfrakt, og det å ta noe med seg som bagasje på fly? Jeg har vitterlig et dokument som Jotron har laget som forteller på "flyspråk" at batteriet til Tron 45s tilfredsstiller alle krav som stilles, og at det ikke utgjør noen fare når det fraktes i fly. Det eneste de var redd for på Gardermoen var at batteriet var så tungt at det kunne brukes som slagvåpen!

Etter 9/11/2001 ble kravene til å transportere Lithium batterier skjerpet inn vesentlig og det er nå ikke lovlig å sende mer enn batterier inneholdene 2 gram lithium som "Ikke farlig gods". Så vidt jeg vet er det ingen nødpeilesendere som er under denne grensen (Ihvertfall ikke om de har både 406 og 121.5 sendere). Det er heller ikke lovlig å ta med "Farlig gods" som håndbagasje, se https://www.scandinavian.net/EC/Appl/Home/FrontDoor/0,3479,SO%253D4C384C6442A443CC_B27E09192E946B9B%2526MKT%253DGB,00.html ://https://www.scandinavian.net/EC/App...253DGB,00.html ://https://www.scandinavian.net/EC/App...253DGB,00.html ://https://www.scandinavian.net/EC/App...253DGB,00.html ://https://www.scandinavian.net/EC/App...253DGB,00.html ://https://www.scandinavian.net/EC/App...253DGB,00.html ://https://www.scandinavian.net/EC/App...253DGB,00.html ://https://www.scandinavian.net/EC/App...253DGB,00.html

 

Hvor ofte er "innimellom"?

Hvert 5 år, samtidig som man bytter batteri

Link to post
Share on other sites

Etter 9/11/2001 ble kravene til å transportere Lithium batterier skjerpet inn vesentlig og det er nå ikke lovlig å sende mer enn batterier inneholdene 2 gram lithium som "Ikke farlig gods". Så vidt jeg vet er det ingen nødpeilesendere som er under denne grensen (Ihvertfall ikke om de har både 406 og 121.5 sendere). Det er heller ikke lovlig å ta med "Farlig gods" som håndbagasje

Mulig at jeg hadde flaks da. Jeg tok med et batteri fra Gardermoen til Gran Canaria i 2002. Det dokumentet dere hadde laget var god nok dokumentasjon for de jeg snakket med på Gardermoen, og de er jo ikke akkurat kjent for å være smidige...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...