Trinn II Startet 7.Juli.2011 Del på Facebook Startet 7.Juli.2011 Jeg får dugg på rutene i båten så snart det begynner å regne. Kan sitte med døra til akterdekk åpen og ha lufta hele dgaen,men, så snart det begynner å regne og vinduene blir våte kommer duggen. Hva kan jeg gjøre og hva gjør jeg event. feil. Vi behøver ikke å være våte selv, alt er tørt og fint, men, allikevel... Har prøvd med Zalo på vinduene, men det er jo bare en midlertigdig / kortvarig løsning. Sitér dette innlegget Link to post
FlyingDutchman Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Hei. Har vel ingen vidunderkur, men har du prøvd med "RainX"? Tror de har det på Biltema, regndråpene bare preller av og det skulle visst virke bra mot dugg også... Kan jo være verdt et forsøk Lykke til. Mvh Ørjan Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 (redigert) Kondens oppstår når fuktig luft avkjøles så mye at luften ikke lenger kan holde på fuktigheten. Kondensen oppstår på kalde flater. For vinduer er den generelle regelen at man sørger for at varm, tørr luft stiger opp så nær glasset som mulig. Sørg også for god luftsirkulasjon i rommet. Redigert 7.Juli.2011 av Flow (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abella Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 ikke noe problem med litt dogg, kjøp en liten vifte på biltema og la det blåse på skrå mot rutene, du får vifter både med varme og uten!! ps. kossen får du duggen vekk fra frontruta i bilen?? ved å sette på vifta, ikke sant!!?? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Eller det enkleste, ren zalo. Ta ren zalo i handa, bare en liten dærtt. Klin det inn på rutene og tørk av med papir. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
26 Gimsøy Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 @ Poleren : Kan en ha på Zalo mens det dugger eller må rula være tørr? Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Eureka Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 en midlertidig løsning er å bruke en gumminal, slik du vasker vinduene med. Dra over vinduene og det er fitt for kondens. Fyrer du med rødsprit/fin fyr eller gass uten god lufting så produserer dette også en anstendig mengde fukt i lufta. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Grimsøy, ja det kan du. Bare du tørker av zalo`n etterpå så. Måtte bruke dette trikset senest i går da himmelen åpnet seg på et blunk med delvis åpen båt. Resultatet var klissvåtbåt og dugg på vinduene. Klinte inn og tørket av så gikk det fint. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Eureka Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Polarn, ja jeg leste nettopp at du slet med kondens på turen din. Vil det ikke hjelpe med en gumminal som man drar over vinduet? -eller dugger det fort til igjen? -har defroster, så jeg opplever ikke noe problem med det, dog kan det være kjekt å ha en gumminal i bakhånd dersom defrosteren streiker på langtur og dårlig være.... Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Har ikke testet det, men skal ta med meg tipset og kjøpe en nal for å teste. Tipper det dugger fort igjen. Greia med zalo er at den legger igjen en hinne som dugget/vannet ikke vil legge seg på. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Hafrsfjord Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Ellers så er jo en duggklut kjøpt på en bensinstadjon/bilrekvisita også en hjelp i nøden. Defrostervifta fra Maritim fungerer også: http://www.maritim.no/elektrisk/varmere/defroster/defrostervifte-m-varmeelement Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 jeg prøvde den defroster vifta der. i sjømannen min satte vifta mot ett dugget frontglass. ca 10 cm i fra. på full guff og etter 2 min hadde den såvidt klart og tørke opp en sirkel på størrelse me ei cd plate. syns ikke det var så god futt i den der. hadde litt tro på den når jeg bestilte den men. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Håpløst! Båter solgt i Norge "virker ikke" i regnvær uten et defroster anlegg innstallert. Irriterende. Tenk om bilkjøp var som med båt. Vil gjerne også ha bilen levert med fire hjul, motor... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Komodo Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Vil det ikke hjelpe med en gumminal som man drar over vinduet? -eller dugger det fort til igjen? Før jeg monterte defroster i båten vår brukte jeg en nal til å ta doggen på vinduene. Det er kun å betrakte som en nødløsning, det dogger like kjapt igjen. Dieselvarmeren klarte heller ikke å ta doggen. Med defroster er det som natt og dag! Fatter ikke at båter av en viss prisklasse blir levert i norge uten Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.