Jump to content

Koblingskjema for 12 volts anlegg med forbruks- og startbatteri


LekkSkråg

Recommended Posts

Eg har brukt dagen på å lese utallige tråder og nettsider om korleis ein skal eller ikkje skal koble eit el-anlegg i båt. Sjølv om eg har komt over mange ulike koblingskjema så har ingen inneholdt dei komponentane som eg har i min båt. Eg har derfor satt opp eit koblingskjema og skal om lykken står meg bi; koble dette i morga.

 

Er der noken som fraråder meg å koble slik - så rop ut!

 

Om noken skulle ha gode forslag til forbedringer - så kom med dei. Eg kan no lage eit alternativt koblingskjema, slik at andre kan nytte det.

 

Men sist og viktigst; er det noken som kan "velsigne" mitt koblingskjema?

Veit ikkje om eg skal tør å kalle meg hobby-eletrikker ein gang...

 

Skjemaet er eit google-doc : https://docs.google.com/drawings/d/13G3BVnAoWBVa6KGa2zzyM8JBUDamB2ahIQneTEeEi9Q/edit?hl=en_US

(alle har tilgang til å endre på det)

 

Legger ved eit stillbilde slik eg laga det opprinnelig også (det er ikkje godt å vete korleis denne tegninga ser ut etter at ein eller fleire har vore inne å forbedra den...)

koblingskjema.jpg

Redigert av LekkSkråg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Korleis bør ein plasere lading på ladstrøm for å få lading på alle batteri og samtidig ha mest mulig frakoblet systemet?

 

Det enkleste og mest "frakoblede" er å bruke to ladere. Som en ekstra gevinst blir start og forbruk ladet "etter behov" helt uavhengig av hverandre.

 

Ctek M300 leveres vel i en pakke med en 25A hovedlader + en liten lader for startbatteriet.

Link to post
Share on other sites

Har du sett denne?

Manuell batterivelger oppstod en gang i tiden som en lys idé hos en som ikke visste forskjell på strøm og spenning. Erstatt den med et slikt istedet.

Da har det heller ingen betydning hvilken bank dynamo/landstrømslader er koblet til.

 

PS: Skal man poste faksimilie av en skisse så bruk gif-format, da blir den like tydelig som originalen.

Link to post
Share on other sites

Ja, Ingar - eg har sett tråden din. Har lest den og trur eg har forstått ein del også. ;-)

 

Har oppdatert koblingskjemaet med eit til, der eg har satt inn eit Bep relé. Eg burde nok ha lest meir før eg handla. Må sei at det frister å bytte ut bryteren, men no har eg alt bryteren montert i båten og planen er å vere sjøklar til tirsdag...

 

Eg har "arvet" eit anlegg som eg ikkje heilt forstår, mest fordi at der er lite plass og så lenge det fungerer så har eg ikkje starta noko djupdykk i motorrommet. Motoren er orginal, dynamoen er av nyare dato. Der er kobla ein liten vippe-bryter mellom dynamo og batteri, som må stå på for at dynamo skal gi ladestrøm. Når denne står på så fungerer alt som det skal. Vidare så er det kun eit par med kabler fra dynamo/startmotor over til batteriet. Tenningslåset fungerer som det skal.

Dermed er korrektgraden i øvre delen av skjemaet mitt noko unøyaktig.

 

Er eg på sporet når denne vippebryteren står mellom batteriet og "+61" på dynamoen, jamfør slik koblingskjematet mitt er endra til no?

Link to post
Share on other sites

Den høyre tegningen er korrekt, tenningslåsen gir strøm til ladelampen, trengs ikke noe bryter i tillegg. Den venstre tegningen er ikke bra, her vil det si pang når du vrir om tenningslåsen....

Tegningen av oppkobling av BEP'en feil, den spenningsstyrte varianten jeg linket til har kun forbindelse til pluss på start/forbruk samt en tynn kabel til minus.

Det opplegget du har tegnet er et tradisjonelt rele med spole, styrt av +61. (Bep har det også)

 

Poenget med å ha et eget startbatteri er at man skal være sikker på å få startet. Men når funksjonen er avhengig av et manuelt system som må betjenes på hver eneste tur er sikkerheten i praksis borte. Ifølge tingenes iboende fandenskap vil det være akkurat den turen man glemmer å skille batteriene at man tapper dem så mye at man ikke får startet. Batteriene fordeler ladingen seg imellom av seg selv, det er ikke noe behov for å styre dette.

Nei, som sagt, hadde en med ørlite peiling på strøm og lading vært involvert en gang i tiden ville manuelle brytere vært et ukjent fenomen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...