Jump to content

Frostsikring av saltvannskjølt motor


Walter_S

Recommended Posts

Hei folkens! Har en sjark med saltvannskjølt motor - Sabb G - 10hk - på vannet hele vinteren. For å sikre meg mot frostsskader og for å slippe å "tappe" både motor og vannpumpa, hver gang jeg har vært ute, så bygde jeg om hele kjølevannssystemet mitt.

 

Tenkte å dele min idé med dere, og håper kanskje at andre kan få noen innspill til ettertanke. Mulig også at systemet mitt ikke er 100% - da vil jeg gjerne høre noen meninger om det.

 

Forberedelser. Halve aluminiumsdekket måtte fjernes for å komme til.

Bilde

Utgangspunktet mitt var det aller værste! Sjarken kom opprinnelig fra Sør-Vestlandet hvor de tydeligvis ikke er plaget av frost, fordi selve kjølevannsinntak ikke en gang hadde kran / ventil. På inntaksstussen satt det kun et 1/2" bend med slangenippel, hvor en 12mm gummislange av hageslange-type, var festet med en rusten slangeklemme!  :eek:  Det første var derfor å bytte ut slangenippelen med en skjøtenippel og en kuleventil.

 

Det er første gangen jeg har gjordt noe slikt mens båten ligger på vannet! Omhyggelig planlegging, masse verktøy i rekkevidde og alle mulige koblinger, med gjengetape påført, måtte til - før jeg turde å skru ut den gamle nippelen. Passe størrelse treplugg (1/2") var klar, i tilfelle, rottefelle!  :rolleyes:

Bilde  Bilde

Unødvendig å si kanskje, at vannet fosset inn, og at temperaturen på vannet ikke akkurat bidro til at det var enkelt å skru på de forskjellige koblingene!  :eek:

 

På slangen fra selve inntaket (som nå endelig hadde en bunnventil!) skjøtet jeg så inn et T-stykke, hvor den ene slangen går vidre til motorens kjølevannspumpen, men det på toppen av T'en ble koblet en ekstra slangebit som gjør det nå mulig å suge / pumpe inn ferdig blandet Glykolblanding.

 

Bilde

 

Her ser man selve "Glykol-slangen", med egen kuleventil. Både T'en og kuleventil på toppen, ble behørig festet med 30mm gummiklammer. Alle slangenippler har 2 stk. rustfrie slangeklemmer.

Bilde

I enden av glykolslangen satte jeg på en Gardena hurtigkobling (her er det ikke noe trykk), slik at slangebiten er lett å stue vekk, oppunder bjelkelaget, samtidig som det bare er å koble glykoldunken til, uten å måtte skru en masse med slangeklemmer.

Bilde


 

25 lt med ferdigblandet glykol, en slangebit og Gardena kvikk-kobling i enden. Det tar 2 sek. å koble dunken til slangen.

BildeBilde


Fremgangsmåten ved frostsikring:

- stoppe motoren

- koble til glykoldunken

- åpne kranen på dunken

- åpne kuleventilen på glykolslangen

- som man ser av neste bildet, presses glykolen (p.g.a. statisk trykk i dunken som ligger 1 m over vannoverflaten) ned til bunnkranen - gjennomsiktig slange gjør at man kan følge med fargen i slangen - så stenges bunnventilen. Dermed er også vanninntaket, bendet, kuleventilen og slangen fra bunnventilen frostsikret.

Bilde

 

- starte motoren. Kjølevannspumpen suger nå glykolblanding.......

- vente til det kommer "skum" ut av eksosen - da vet man at glykolen er gjennom motoren.

- stoppe motoren - ferdig!

 

Til det må det sies at Sabben er en meget enkel motor, med forholdsvis liten kjølevannsvolum og dessuten har den ikke noe termostat. En slik løsning på en 4-syl. motor vil ikke svare seg.


 

Fordelen:

- Rimelig forsikring for at motoren ikke blir frostsprengt.

- Alle kjølevannsslanger plus bunnventilen (en kuleventil KAN fryse istykker!) er samtidig frostsikret.

 

Bakdelen:

- Forurensing! Det går en 3-5 liter glykolblanding på sjøen, når man starter motoren opp igjen og kjører vanlig saltvannskjøling. Er glykol meget giftig / forurensende?

- Glykol koster. Kjøper 12kg dunk hos Biltema som koster 215,-    Ferdig utblandet til 30% blir dette 7,5 liter / kg glykol per 25 liters-dunk ferdig blanding. En sklik dunk varer til 5 omganger med frostsikring. Det blir omtrent 21,-  til 28,- per frostsikring. Men det er prisen jeg er villig til å betale for å ha båten på vannet vinteren gjennom.

 

Har jeg oversett noe?   :confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Noen ganger lar jeg meg imponere over din grundighet og kreativit i det du driver med, koser meg når jeg leser slikt...

 

Forurenser gjør det nok. Men du trenger ikke å blande slik at det holder -36 grader, så kaldt vil det ikke bli nede i båten som ligger i vannet. Om du tar et termometer med min og max og legger ut føleren ved motoren så vil du igjennom vinteren opparbeide deg erfaring om hvor mange minusgrader din blanding kan holde. Vil tro at du kommer langt med -10 grader.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Tror du har det meste i boks. Pass på at kuleventilen du har på inntaket ikke sprekker. Jeg ville drillet et 3 mm hull rett inn fra siden. Gjør så: Steng ventilen, drill rett inn slik at du treffer mitt i kulehølet på stengt ventil. Når du etter å ha åpnet ventilen stenger den igjen, vil vannet som blir fanget i kulehølet renne ut av 3 mm-hullet.

Link to post

-Bakdelen:

- Forurensing! Det går en 3-5 liter glykolblanding på sjøen, når man starter motoren opp igjen og kjører vanlig saltvannskjøling. Er glykol meget giftig / forurensende?

- Glykol koster. Kjøper 12kg dunk hos Biltema som koster 215,-    Ferdig utblandet til 30% blir dette 7,5 liter / kg glykol per 25 liters-dunk ferdig blanding. En sklik dunk varer til 5 omganger med frostsikring. Det blir omtrent 21,-  til 28,- per frostsikring. Men det er prisen jeg er villig til å betale for å ha båten på vannet vinteren gjennom.

 

Har jeg oversett noe?   :confused:

Frostvæske eller glykol lages av enten etylenglykol eller propylenglykol. Propylenglykol er en av de minst giftige alkoholene. Etylenglykol er derimot en helt annen sak.

En katt kan dø av en spiseskje, en hund trenger noe mer, et barn kan dø av mengder ned mot en halv desiliter.

Dersom det går i sjøen blir det vel utblandet så fort at konsentrasjonen ikke utgjør noen forgiftningsfare. Derimot vil slanter på flasker og kanner være en fare for barn, samt søl på bakken være en fare for kjæledyr da det smaker "søtt".

Gjør et google-søk på etylenglykol for nærmere info.

Link to post

Tror du har det meste i boks. Pass på at kuleventilen du har på inntaket ikke sprekker. Jeg ville drillet et 3 mm hull rett inn fra siden. Gjør så: Steng ventilen, drill rett inn slik at du treffer mitt i kulehølet på stengt ventil. Når du etter å ha åpnet ventilen stenger den igjen, vil vannet som blir fanget i kulehølet renne ut av 3 mm-hullet.

Med kula stengt, vil 3mm hullet være øverst. Hvordan kan vannet renne oppover. Har man f.eks vann og ikke frostvæske i slangen tilkoblet kuleventilen ser jeg ikke hvordan vannet kan unnslippe fra inni kuleventilen. En annen sak er hvis det begynner å fryse inni kula først. Da kan kanskje vannet/isen bevege seg ut av kulas overside såfremt ikke vannet i slangen har frosset - da kommer det ingen steder og kula sprenges like forbasket.

Link to post

Dette ser utmerket ut! Jeg har laget tilsvarende opplegg på min Sabb 2H, Og det har fungert fint i et par vintre nå. Ulempen er som du sier at det går en del glykol... Jeg pleier å kjøre gjennom en fireliters kanne med rent ferskvann først, og deretter fire liter med 1:3 blanding med glykol.

 

Jeg har nettopp montert et ine/ute termometer med føleren i motorkassa, og tenker å følge med i løpet av vinteren hvor kaldt det egentlig blir nedi der. I forrige uke, med fire-fem minus ute, var det over fem pluss i motorkassa. Så det skal bli spennede å se om jeg i det hele tatt får minusgrader i motorkassa i vinter.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hva med en selvregulerende varmekabel fra f.eks. Ohlson til kr. 649,- (2M)

 

"Varmekabel som frostsikring Selvbegrensende varmekabel ferdig til bruk, komplett med jordet støpsel. Tilpasser seg omgivende temperatur, termostat kreves ikke. Frostsikrer vannrør både inn- og utvendig. Kabelen er godkjent for næringsmidler og kan med fordel legges i vannledningen. Kan også anvendes for å frostsikre andre områder, f.eks. takrenner etc. Leveres i faste lengder og må ikke kappes. Effekt ca 10W/m ved +5°C. OBS! Varmekabelen skal monteres i kombinasjon med jordfeilbryter, 30 mA."

 

Forutsetter selvfølgelig tilgang på strøm.

 

Med aluminiumsplater som tar litt av for kulden ovenifra samt "vannmagasin" under båten som aldri kommer under 0 grader (for da ryker jo båten), skulle dette også være en enkel men også forurensningsfri løsning.

 

   

Link to post

......Pass på at kuleventilen du har på inntaket ikke sprekker........

....... hvis det begynner å fryse inni kula først........

Hei begge to!

Det er nettopp med tanken på at en kuleventil KAN sprekke hvis vanlig saltvann blir "fanget" inni kula, at jeg har laget dette systemet. FOR, som jeg skrev i innlegget mitt, det første jeg gjør - før jeg sirkulerer motoren -  er å åpne for glykolblanding, med åpen bunnventil. Dette vil presse det som er av saltvann i slangen og inni selve kuleventilen ut, og erstattes med glykol. M.a.o. når jeg så stenger bunn- / kuleventilen, så er den fylt med samme glykolblandingen som resten av slangene og senere også selve motoren!

 

Ref.:

- som man ser av neste bildet, presses glykolen (p.g.a. statisk trykk i dunken som ligger 1 m over vannoverflaten) ned til bunnkranen - gjennomsiktig slange gjør at man kan følge med fargen i slangen - så stenges bunnventilen. Dermed er også vanninntaket, bendet, kuleventilen og slangen fra bunnventilen frostsikret.

Bilde

Man kan faktisk se at innholdet i slangen til venstre (kl.: 10) er blå!

 

Har gjordt en del forsøk på dette. Dette er meget enkelt å overvåke. Dels fordi slangene er gjennomsiktige slik at væskenivået av blå glykol faktisk kan følges med øyne, og dels fordi selve "fortrengningsprosessen" (husk på at motoren IKKE går når jeg gjør dette) kan høres godt på utsiden av skroget. Når jeg åpner for klykol fra dunken så presses først en luftboble ned og ut - og når det sier "plopp" på utsiden av skroget ja, så vet jeg at det befinner seg glykol hele veien fra dunken, ned gjennom stigeslangen (forbi T-en) og ut inntaket. Når jeg da stanger bunnventilen (mens glykolblandingen faktisk strømmer gjennom, på vei ut) så fanges det glykol også inni selve kula i ventilen.

 

Altså, med fare for å gjenta meg selv flere ganger. Fremgangsmåten er en 2-trinnsprosess. Først frostsikre kjølevannsinntak med inntaksstussen, kuleventilen og slangen vidre (dett skjer uten at motoren er i gang) - for så å starte motoren og dermed sirkulere resten av anlegget, inkl. motoren og faktisk også eksosslangen og lyddemperen.

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

 Hva med en selvregulerende varmekabel fra f.eks....Forutsetter selvfølgelig tilgang på strøm.......

Ja, og her er mitt dilemma - har ikke tilgang på strøm ved brygga! Derfor må jeg tenke alternativt!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Går det bra med en slik løsning på en Yanmar 33? Saltvannskjølt 86mod.

Prisippet kan brukes på andre motorer, ja.

 

Men jeg er litt usikker på hva termostaten betyr i ditt tilfelle.

Jeg hadde samme opplegget i en saltvannskjølt bensinmotor for noen år siden (FM 8-12) og der fjernet jeg, for sikkerhets skyld, termostaten.

Slik som jeg ser det, så stenger / åpner termostaten for "den indre kjølesløyfen", avhengig av motortemperatur. Hvis nå motoren suger glykol mens termostaten er stengt, så vil ikke saltvannet som jo er innestengt i den indre sløyfen bli erstattet av glykolen, og frostfaren er der fremdelse! Derfor, fjern termostaten slik at alle kjølekanaler er åpent og tilgjengelig.

 

Må innrømme at jeg her befinner meg på "ukjente stier" - er ingen motorekspert, og vet svært lite hva som egentlig foregår inne i din sølvgråe jernklump - men antar at det er slik. Her må nok andre, som har mere inngående kunnskap, komme med kommentarer.

 

Tar ikke ansvar for andre enn min egen motor, som jo er meget simpel og selvforklarende!   :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

..så har du "ferskvannskjølt" motor også. Da står den ikke med saltvann i systemet når den ikke er i bruk.

Har faktisk tenkt i de baner selv. Kjøpte for noen år siden en 60 liters fleksibel neopren / gummitank - Bilde - og tenkte å lage et permanent system slik jeg viser til her, men har kommet til den konklusjon at ombygging til et lukket kjølesystem med utvendig rørkjølesløyfe og tørr eksos ville være enklere å håndtere.

Det systemet jeg har laget nå, er bare for å få meg helskinnet gjennom den første vinteren.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

..har kommet til den konklusjon at ombygging til et lukket kjølesystem med utvendig rørkjølesløyfe og tørr eksos ville være enklere å håndtere.

Det systemet jeg har laget nå, er bare for å få meg helskinnet gjennom den første vinteren.

Altså hel ombygging til ferskvannskjøling. Vet at det er en del som advarer mot å bygge om gamle saltvannskjølte motorer til ferskvann grunnet salt som sitter i systemet. Bytter man til varmere termostat vil dette saltet krystallisere seg, med problemer som resultat. Dette er bare noe jeg har lest, så hvor riktig/viktig det er aner jeg ikke. Sikkert tatt opp i en annen tråd jeg ikke har lest..

Link to post

...Vet at det er en del som advarer mot å bygge om gamle saltvannskjølte motorer til ferskvann grunnet salt som sitter i systemet.........

Joda, har også hørt om dette. Men jeg har nå tenkt å bruke en saltvanns-termostat - altså, ingen dramatisk økning av temperaturen. Viktig for meg er kun en enklere frostsikring av motoren, siden jeg bruker båten året rundt.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Har faktisk tenkt i de baner selv. Kjøpte for noen år siden en 60 liters fleksibel neopren / gummitank- og tenkte å lage et permanent system slik jeg viser til her, men har kommet til den konklusjon at ombygging til et lukket kjølesystem med utvendig rørkjølesløyfe og tørr eksos ville være enklere å håndtere.

Det systemet jeg har laget nå, er bare for å få meg helskinnet gjennom den første vinteren.

 

Høres bra ut. Men husk at støynivået øker betraktelig ved tørr eksos. Jeg hadde en nabo i båthavna med 10hk Sabb og tørr eksos, og lydnivået på den var i alle fall betydelig høyere enn jeg hadde holdt ut med. Men det går kanskje an å montere en slags lyddemper på tørr eksos også?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei!

Min 10 Hk Sabb var opprinnelig saltvannskjølt fra -74 , tror jeg - kjøpte den i -79 og laget sløyfe rundt kjølen.

Ekstra pumpe til sjøvannet for kjøling/lyddemping av eksosslangen - du verden for en neddempet "slurfelyd" og skikkelig snekkelyd jeg har hatt alle disse år.

 

Og det viktigste - ligger ute hele året - aldri problemer med noe slag i forbindelse med korrosjon eller noen form for frostskader på noe!

 

Sommer som sprengkald vinter, - en liten vipp på starteren og motoren koser seg etter en liten stund på ca 85 grader, og gir i tillegg god varme i kahytten ved et påmontert gammelt bussvarmeapparat!

 

Det var enkelt og effektivt - og har vært til glede nå i maaaaaange år!

 

NB!

Husk bare på å få den rengjordt skikkelig med egnede midler - slik at  salte/ rustflak o.l. i systemet blir tatt bort - da er det en sann glede å fylle det lukkede systemet med en god frostveske etterpå - og så bare "bruke båten" og være "sytalaus"

 

Lykke til! :smiley::sailing:

Link to post

....Men det går kanskje an å montere en slags lyddemper på tørr eksos også?

Tenkte å prøve først med det eksosanlegget jeg har per i dag, som, bortsett fra de første 1,5 meter etter motoren, er nesten utelukked laget av kraftig dimensjonert syrefast stål - inkluderte  lydpotta!

 

Bilde

Vet ikke HVA de har brukt der, men det ser nå ut som MEGET solide dimensjoner?!?

BildeBilde

 

Har ved flere anledninger kjørt motoren opp til 5 min. uten kjøling (kjølevann), hvor eksospotta ble blåst tørr, og lydnivået var ikke noe særlig høyere. Bare "tørrere" og litt skarpere i tonen. Likte faktisk lyden meget godt!  :o)

 

Det er klart at jeg må isolere anlegget godt med asbestkappe og passe på at det ikke ligger inntil treverk, osv.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Det er klart at jeg må isolere anlegget godt med asbestkappe og passe på at det ikke ligger inntil treverk, osv.

'

 

Asbest  :nono: :nono: :nono: For det første er det forbudt, for det andre er det farlig og for det tredje får du neppe tak i asbest lengre.

 

Skriv heller "flamme / varmehemmende materiale".

For det er det du kommer til å benytte...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

.....Ekstra pumpe til sjøvannet for kjøling/lyddemping av eksosslangen

Flott! :o)

.......men hvordan frostsikrer du sjøvannspumpa? Går ut i fra at det er en trebåt, og tre isolerer godt mot det "varme" saltvannet i sjøen utafor. Har opplevd at vannet i kjølsvinet fryser, selv om det er levelige vilkår i sjøen, utenfor skroget. Kulda slår som kjent ned, og med et nærmest åpent skrog (kun 4,5 mm aluminiumsdekk) ligger alt til rette for at det blir minusgrader nede i kjølsvinet.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

'

 

Asbest  :nono: :nono: :nono: For det første er det forbudt, for det andre er det farlig og for det tredje får du neppe tak i asbest lengre.

 

Suzuki

Må nok innrømme at jeg fremdeles har et par store asbestduker som jeg benytter ved sveising i motorrom og lignende :sad: :sad: :sad:. Det er bare det at de er så mye bedre og lettere å bruke enn de nye glassfiberdukene, så jeg har ikke fått meg til å kaste dem ennå..

Men jeg trøster meg med at det går noen år mellom hver gang jeg bruker dem, så da kan det vel ikke være så farlig?? Jeg tror kanskje jeg lurer meg selv her litt da :lol: :lol: :lol:.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Forresten - mens vi snakker om "TØRR" eksos (det er også en måte å frostsikre på....) , så er jeg på jakt etter en slik koblingsflens og tilsvarende rørstump. Flensene på bildet ser ut som messing eller bronse, mens den riflete slangen (eller rør?) ser ut som syrefast stål?

Noen som vet?

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

.......men hvordan frostsikrer du sjøvannspumpa? Går ut i fra at det er en trebåt, og tre isolerer godt mot det "varme" saltvannet i sjøen utafor.

Det er en Tustnasjark i plast -  og ellers er pumpe i isolert motorrom, samt at slanger og inntak lokalisert i avgrensede "skott" - som da også blir så mye isolert som nødvendig.

 

MEN, Walter_S, jeg vil understreke holdningen som jeg vet du også har: Alle må vurdere SIN båt og situasjon, og ta ansvaret for løsningen selv........, alt annet kan bli veldig galt!  :wink:

 

Sjarken er bå land for "renovering" og vanlig vedlikehold - men nå stikker jeg ned til "turbåten" som skal få nye ladere til batteribankene påmontert - og TESTET ut fremover..., og det blir vel til at Pyro'en blir fyrt opp og en tur også i skumringen - Ship O' Hoi ! :sailing:

 

God helg til alle! :flag:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...