Jump to content

Ny tragisk RIB ulykke i Vestfold


Mariell

Recommended Posts

I går våknet jeg å hørte om de to unge mennene som omkom etter en ulykke i Vrengen.

I dag våknet jeg av helikopter støy ved 5 tiden. Nå er det en Rib som ved 4 tiden kjørte på Flåteskjær rett sør for Veiland.

To bekreftet døde, en savnet og en som har overlevd og fikk varslet om ulykken.

http://www.sb.no/nyheter/desperat-leting-etter-savnet-person-1.6362348

Heller ikke disse brukte vest i følge NRK.

Atter en gang har RIB i høy fart, krevd liv

Nå krever RS lov om bruk av vest i åpne båter.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Dette er nok en gang et trist bevis på at å kjøre båt om natten, i høy fart og uten tilstrekkelig med lys, er ekstrem-sport. Virkelig trist, men når skal egentlig folk begynne å lære? Burde være ganske åpenbart at det ikke er noen geni-strek, for ALLE. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det sies på nrk at denne båten ikke traff noe skjær, men man antar at den kastet ut folka. Riben var 29 fot. Kanskje det var en goldfish med luftsmurt skrog? Luftsmurte skrog (dvs med step)kan gjøre kast om de presses. Det så vi ved dødsulykken i fjor med en av Forsvarets Goldfish 36 riber.

 

At folk TØR å være i åpen båt uten vest er for meg uforståelig.

 

Det er vel maks 30 knop i åpent farvann her?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det sies på nrk at denne båten ikke traff noe skjær, men man antar at den kastet ut folka. Riben var 29 fot. Kanskje det var en goldfish med luftsmurt skrog? Luftsmurte skrog (dvs med step)kan gjøre kast om de presses. Det så vi ved dødsulykken i fjor med en av Forsvarets Goldfish 36 riber.

Det ser ut som en Goldfish på bildet i artikkelen i SB, ja.

 

Red: Noen kom meg i forkjøpet med bedre bilde...:)

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Det er vel maks 30 knop i åpent farvann her?

Det er riktig.

Det er også innført maksfart på 5 knop inntil 100 meter fra land i hele Tønsbergskjærgården.

Slik jeg ser bildene og kjenner ulykkesstedet er det nok også mulig at dette kan ha skjedd innenfor 100 metersgrensen.

Jeg er lokalkjent på stedet og kan bekrefte at dette er et uryddig område med mange grunner og undervannsskjær.

 

Det hele er bare tragisk. Denne hendelsen kommer knapt 1 døgn etter den forferdelige ulykken litt lenger inne i Vrengensundet natt til i går hvor to ungdommer mistet livet.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var i området tidligere denn uken. Tjøme skjærgården er flott men tenkte faktisk at det var utrolig mange store RIB'er med pappagutter i høy fart. De fleste med vest men noen uten. Mange på vei til fest.....

 

Hyttefolket er vel den typiske bruker av disse båtene og dominerer også ulykkesstatisltikken. Vestpåbud på slike båter nå!

Link to post
Share on other sites

Skjønner heller ikke at folk tør å kjøre uten vest. Blir nesten som å kjøre bil uten sikkerhetsbelte.

Synes det er merkelig mye fokus på at RIB er gjengangeren. Mye ulykker ja, men de er jo i utgangspunktet ikke noe mindre trygge eller raskere båter enn andre med samme størrelse / motor.

Ble intervjuet av TV2-nyhetene da jeg var ute med min RIB i går, og mange av spørsmålene dreide seg om båttypen RIB...

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Kanskje disse to ulykkene i allefall for en periode kan få folk til å kjøre disse hurtiggående ribbene og skjærgårdsjeppene i ett mer moderat tempo.

Observerte i går at det var mange fler enn tidligere som hadde på seg vest når de gikk eller kom inn i havna her. Var lite trafikk forbi her i går kveld. Men de alle fleste som passerte hadde en betraktelig roligere fart enn for ett døgn siden. Å krysse over fjorden syd for Veiland i 30 knop+ er galskap. Ett meget urent farvann. Selv krysser jeg skjelden over der, om jeg gjør det er 4-5 knop min fart.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Synes det er merkelig mye fokus på at RIB er gjengangeren. Mye ulykker ja, men de er jo i utgangspunktet ikke noe mindre trygge eller raskere båter enn andre med samme størrelse / motor.

En vesensforskjell på RIBer og andre åpne båter er jo den lave rekka, da. Det ER lettere å bli kastet ut av en RIB enn fra mange skjærgårdsjeeper. Dessuten tåler en RIB vesentlig krappere svinger i høy fart enn tradisjonelle båter, slik at det blir litt falsk trygghet og lettere å dra på når man ikke vet bedre.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Stor fart i mørket og uten redningsvest.... Helt utrolig spør du meg!

Har alltid på meg redningsvest når jeg er i en åpen båt uansett hastigher, og i mørket holder jeg meg konsekvent til deplasement fart...

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

VI lå i Stavern fra forrige torsdag til mandag da vi har bekjente med sommerhus der. De har en Wellcraft Scaarab 26 med V8 bensin på ca 550 hk.

Jeg mener det var på fredagen vi hadde avtalt en liten "guttetur" utpå. Vi tøffet sakte over til Viksfjorden og koste oss med sightseeing i det som var av viker og bukter der.

Deretter stakk vi ut sydover fra Viksfjorden mot Svenner. Nå skulle "7-knops klubben" få vind i håret. Det var lange svake dønninger og egentlig drømmevær for en test av toppfarten, likevel ble det ikke noe av det da vi var litt usikre på om flytejakken til eieren var spesielt egnet til å svømme langt med. Svømme langt ? Ja, om han som styrte skulle bli slått over bord, ta med seg dødmannsknappen i fallet og motoren skulle dø ut ville båten likevel havne rimelig mange meter unna eieren før den la seg til ro, og skulle jeg(med vest) også falle ut i samme omgangen så ville vi begge få en rimelig lang svømmetur.

Nå innebærer dette i denne sammenhengen neppe noen livsfare, men vi ventet likevel til vi hadde kursen inn mot Stavernsodden og kort til land før vi dro på for fult.

 

Nå har ikke jeg hatt gleden av slik fart på vannet mange ganger, men det som slo meg er at ved smul sjø og få referansepunkter tett på så blir man rimelig fartsblind.

Kombinasjonen fartsblindhet og plutselig hekksjø eller lignende gir gode muligheter til et ufrivillig bad og da bør man ha rett flyteutstyr og ikke for langt å svømme.

 

Nå er dette en tragisk hendelse og meningen er ikke å dømme noen eller noe, dette er egne tanker om hvor mange farer som lurer ved slik ekstrem fart på vannet, spesielt om kjøringen foregår i mørket.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...