Jump to content

Ny tragisk RIB ulykke i Vestfold


Mariell

Recommended Posts

Selvfølgelig kan du gjøre dumme ting med alle båter, men den årsaksforklaringen er ikke akkurat bra reklame for goldfish. De har et skrogdesign som er lettdrevet og som gjør at en båt med lav vekt tar grov sjø godt. Men når den overroterer så kraftig ved litt brå svinging i 59kn ville jeg påstå at båten har en potensiellt farlig konstruksjon. Det er ikke helt uvanlig at båter kan steppe ut med hekken, men de pleier å "si fra" før du risikerer å bli kastet overbord. Poenget med step er å få en båt som pitcher minimalt og det går effektivt selv med framtung vektfordeling. Men du kan få en effekt ala "slegge med skaftet først". Sammenligningen med slicks er ganske god, det er en grunn til at vi ikke kjører med det i trafikken.

Link to post
Share on other sites

 

 

Faktisk har jeg sett folk som løper og som ikke har klart en sving... Var vel manglende typegodkjenning der også.

teoretisk skal heller ikke ei humle kunne fly.

 

Ulykker skjer også med andre båter i stor fart. Om man kjører dust med en racerkatamaran i hekksjøen til en annen båt kan man også tippe. Var vel en kjent fotballspiller som erfarte det ved Arendal for noen år siden.. For å si som Petter Solbert. It is the fart that kills you not the smell

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å vippe rundt i 60 knop er ikke noe problem, det er bare å kjøre opp bak en større fjordplog, ta så en slakk sving ut av kjølvannet til fjordplogen, båten er i en sving og man hopper medsjøs ut av bølgeene til fjordplogen & lander delvis sidelengs så kan båten tverre kontant.

Er det mørkt og man styrer litt i lufta i tilegg, så går det fort galt.

 

Goldfish er bra båter,men ikke bedre enn den som opererer den.

Link to post
Share on other sites

Jeg advarer mot karakteristikker som krenker de avdødes minne.

(Edit: Er generelt ment.)

Uhell kan skje den beste og overgangen mellom trygg opplevelse og radikal ulykke kan være brå med alle typer innretninger og teknologier.

Moderne teknikk kan ha "giftige" egenskaper: Egenskaper kamufleres for komfortens skyld.

Da gjelder det å ha de grunnleggende egenskapene ved produktet langt fremme i bevisstheten.

Ulykker skjer ofte når man minst venter det.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En humle har alle nødvendige aerodynamiske egenskaper for kunne fly...

Humlens vinger er ru og bøyelige, og ikke glatte og stive, og det gjør stor forskjell. Når humlen slår med vingene, skapes det luftvirvler som gir den nødvendige ekstra oppdriften. Veldig off topic, men litt fun-facts skader vel ingen :giggle:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Sakset fra KND :

Downside to the step hull
This principle is somewhat dangerous.
since the openings may be closed temporarily (and momentarily) by waves. When the air supply is lost, a backflow occurs behind the step causing an excessive increase in resistance. The speed thus drops momentarily – a dangerous situation, which may even cause injuries to the crew. If the supply is cut only on one side the hull will turn abruptly, and possibly even capsize. To avoid this problem air is often sucked through openings well above the waterline,
or it may be supplied through tubes in from deck level. Another possibility is to discharge the exhaust gases through the step. In this way the gases will be sucked out, improving the efficiency of the engine.
Builders often provide large inlets to the areas behind the steps, and a few even provide air paths through ducts that lead to the trailing vertical edge of the steps.
Since the lift is now spread to several surfaces along the hull (see drawing) the longitudinal stability becomes very large. It is difficult to change the trim. This is no problem in smooth water, but in seaway the hull may tend to follow the contour of the waves. Larger hulls may acquire a tendency to bump into the next wave, making the ride very uncomfortable. Smaller boats, which tend to jump between waves, are not so affected by this problem. Another effect of spreading the lift to several efficient surfaces, one after the other, is that the transverse stability may be put into jeopardy. The hull rides high on a very narrow set of wetted surfaces. At very high speed some designers have chosen to take advantage of the aerodynamics of the above-water part of the hull, using wing-like devices to keep the hull upright. Transom flaps may be fitted to the hull to control the trim. Temporary adjustments for correcting changes in the centre of gravity may thus be made easily. The flaps may also be used to adjust the trim when the hull is running at off-design speeds, for instance in restricted waters or when the hull is under acceleration. This reduces the fuel consumption and, even more importantly, the generated waves, which may be excessive at these speeds. It is also possible to sue the flaps for adjusting the trim in a seaway to reduce the bumpiness.
My conclusion
Stepped hulls should be used by experienced drivers who know what the hull is likely to do in a seaway and in hard cornering, and who know how to react to the unexpected.

Link to post
Share on other sites

(OT: Turbulens er under kontroll med ruhet. Naturen fant på det først. Problemet med glatte flater er at turbulens oppstår på kaotisk vis som skaper større motstand. Haiens ru skinn-overflate gjør at det glir lettere gjennom vannet sammenlignet med om den var helt glatt.)

 

Jeg forstår ikke at en liten båt som er god for nær 60 knop kan selges over disk.

I langt lavere hastigheter er vannet allerede som betong.

 

Goldfish har laget nydelige båter og har testet mye, men det er slik at fysikken lett innhenter enhver som tøyer grensene.

 

Enda en haltende analogi til bilverdenen:

Man kan spørre om berettigelsen til en bil som (VW) Bugatti Veyron.

Greit for flyplasser og bane, men offentlig vei?

300 km/t mellom lyskryssene i Kirkeveien?

 

Fremtiden vil påtvinge stor bevissthet rundt energibruk.

Tenk dere noen på promille av Kinas befolkning som fritidsbåt-eiere. Scchhwuup, der gikk den oljebrønnen også tørr....

Fint med steppede skrog i lavere hastighet. Hvorfor skal vi turen innom alle høyhastighetsvariantene?

Fordi mennesket søker mot....perfeksjon eller undergang?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Man kan spørre om berettigelsen til en bil som (VW) Bugatti Veyron.

Greit for flyplasser og bane, men offentlig vei?

300 km/t mellom lyskryssene i Kirkeveien?

 

Husk at veyron ikke ble laget utifra noen markedsanalyse eller behov, det er et rent prestisjeprosjekt som koster VW langt mer enn de tjener på bilene. Det gir merket status som innovativt og høyteknologisk. (Lik det eller la vær, men det virker) Og for noen som bor langt unna Kirkeveien og har råd til bensinen uansett pris er det et leketøy som "gir kjøreglede utenom det vanlige" på noen artige fjellveier opp mot Davos o.l.

Her hjemme er det langt rimeligere å glede seg på sjøen og raske båter er en drøm for mange gutter. (I alle aldre)

I de senere årene har steppede skrog blitt synonymt med høye ytelser (Maple Leaf IV hadde step-skrog som første båt over 50knop i 1912). I USA hvor powerboat er mye vanligere er slike ulykker med steppede skrog godt kjent, litt feil svingteknikk og båten ruller på flatt vann. En rask unnamanøver og du blir kastet ut av båten. Jeg driver med rally, en sport med svært høyt sikkerhetsnivå pga. gode reguleringer, og ser tydelig hvordan uregulert "motorsport" på sjøen medfører "ulykker".

Link to post
Share on other sites

Men bruker en slik Goldfish så fryktelig mye drivstoff da, hvis man måler i liter pr nautiske mil?

Vil tro svært mange "vanlige" båter bruker mer, der de sliter seg bortover sånn halvveis neddykket...

 

Tror faktisk min Goldfish, og dermed de fleste andre med samme motor, er noe av de mest gjerrige du kan benytte på sjøen med tanke på drivstoff. Ved 50-52 knop, så ligger man på omtrentlig 1 liter diesel per nautisk mil. Jeg kjører distansen Trondheim - Ålesund, ca. 174 nautiske mil, på 180 liter diesel.

Link to post
Share on other sites

Maple Leaf IV hadde step-skrog som første båt over 50knop i 1912

 

Ja det hadde den.

Og det måtte den for å få båten opp av vannet. Den måtte ha flere akterspeil å "skli" på.

I 1912 hadde man ikke adgang til lette effektive motorer og lette båter.

Idag er step en dinosaur. Skal man fort avgårde trimmer man jo for minimum våt overflate og da ville et eventuellt step være høyt over vann. Man setter jo bare båten ned for å svinge. Og da er steppet bare til ugagn.

Idag er det ikke vanskelig å rigge seg til med 250 hk. på en båt med totalvekt 6-700 kg og enkelt oppnå 60 knop+. Og den vil heller ikke bruke mer enn 0.6/0.7 per nm om en ikke herjer altfor mye.

Link to post
Share on other sites

Helt vilt off topic dette!...

 

 

Forstår ikke innlegget ditt Mulligan. Step-skrog er en dinosaur? Fordi det er så mye bedre skrog der ute?

Og fordi du eier, eller dikter opp, en båt som veier 1/3-1/4 av en Goldfish 29, men som kan bruke ca. samme mengde drivstoff?!

 

Idag er det ikke vanskelig å rigge seg til med 250 hk. på en båt med totalvekt 6-700 kg og enkelt oppnå 60 knop+. Og den vil heller ikke bruke mer enn 0.6/0.7 per nm om en ikke herjer altfor mye.

 

Må vel sammenligne epler og epler? Ikke epler og små erter? :confused:

Men uansett. Ta med båten din, så tester vi. Er temmelig nøyaktig 45 nm fra Trondheim til Knarlagsundet. Vi kjører distansen og sjekker forbruk! :thumbsup:

Etterpå tar vi en langdistansetest. 4 personer, full tank og ev. bagasje, deretter kjører vi så langt vi kommer på en tank. Jeg med min dinosaur, du med din vidunderbåt :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

det var faktisk omvendt ja - som du skriver Ella. it is not the fart that kills you it is the smell.

its not only only but but for å dra enda en Petter perle :cheers:

Vel, siden du korrigerer opp-ned sitatet til Ella., så kan vel jeg korrigere ditt opp-ned sitat :cheers_wine:

Det Pettern sa (som en avslutning på noe han nettopp hadde forklart hvordan han burde gjort annerledes) var følgende:

But, but, it isn't only-only

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke ta turen, det er en kjennsgjerning at step-skrog er effektive og kombinert med evnen til myk gange i grov sjø gjør de egnet offshore high speed. Men medaljen har en bakside, som jeg har skrevet lenger opp. Jeg er forundret over at forsikringsselskapene ikke krever føreropplæring på slike performance-sportsbåter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...