Jump to content

Gått tom for drivstoff på sjøen?


Sjøogvind

Gått tom for drivstoff på sjøen?  

208 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

hehe.... det gikk bra !

 

Jeg dro fra Tjøme engang i 2007 i liten kuling fra nord med destinasjon Drammen som da var hjemmehavn. Hadde nok fuel dersom det hadde vært normale forhold. Men brukte 3 timer istedet for 2 pga dårlige forhold. Fikk flameout på diesel varmeren i Svelviksundet (skjønte etterpå at det var fordi vi var iferd med å gå tomme). Så var det slik at tanken min også hadde en V-bunn, hvilket vil si at nåla droppet gjennom det røde feltet ganske kjapt. Visste vi var i trøbbel før jeg kom til brygga... Da vi kom frem og jeg skulle fendre opp 50 meter fra brygga, så stoppet motoren.. Drev sakte - nesten inn til brygga, men bommet med 10 meter headbang.gif.

 

Fikk hjelp av en seilbåt som tauet meg inn.

 

Har bestemt meg for aldri mer å frykte dette, men heller ha nok ift turen jeg planlegger, med innlagt ekstra slingringsmonn på 2-3 timers gange minst:-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Prøver altid å ikke ha tom reservekanne i båten

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Hadde fiklet en hel kveld med oppkobling av bensinforbruksmåler på min v-8 mercruiser, lkokken var nesten blitt 2 på natta, fjorden lå speilblank, jeg viste det var "litt" lite på tanken, men jeg var jo skit nykjerrig på hva måleren ville vise, da jeg var kommet ett par n.mil fra kai, stoppet det selvfølgelig.... Jeg trodde jeg hadde kjørt ot strømmen, men det ble også feil, kjedelig å drive å padele en 23 fot daycruiser kl 3 på natta om fjorden er aldri så fin. Og hvem ringer en om hjelp på den tiden av døgnet.... da jeg hadde karret meg en n.mil kom det heldigvis en 14 foter med en ungdom i. Jeg fikk signalisert og han lå kursen mot meg, det var en lettelse. Dagen etter fyllte jeg opp tanken hans og min egen :thumbsup:

Link to post

hehe... kul historie! Preget av min første opplevelse, som beskrevet overfor, så hadde jeg året etter en Uttern D66 og reservekanne med bensin !! Jeg fant noen ungdommer omkring Tjøme som hadde gått tomme, og langet over 10 literen slik at de fikk fyllt opp tanken:-) Hmm... håper det gikk bra. Jeg hadde nemlig ikke olje til de, hvilket jeg sa ifra om. "Det går nok bra, vi skal ikke langt". Vi får håpe det beste for motoren de hadde...

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Skjedde meg i en Nidelv 24 som har slik tank under benken bak med tankmåler. Glemte hele greia med å sjekke den og gikk ut. Var en del sjø da motoren stoppet og jeg begynte å drive mot et skjær. Heldigvis hadde jeg med meg jolla med 4 hk`n på. Det regnet og blåste som fy, så den taueturem ble morsom. Tauet båten en times tid før jeg kom til en marina. Fyllte opp, lufta motoren og motoren fyrte igjen. Lært en del av den gangen, og lar ikke dette skje igjen.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Fatter'n hadde ei gammel snekke som vi brukte til mye gøy i min ungdom. Den hadde en 5-7hesters Sabb ensylidra diesel og vi fylte tanken en gang hvert 3dje år ca. På vei hjem fra en noe fuktig kveld begynte motoren og harke. Skjønte hva det var med en gang og begynte å lete etter reservekanna. Fant den til slutt men da var det luft i systemet. Kom en hyggelig gjeng forbi som slepte oss nesten hjem og serverte oss en pils på veien. :cheers: Det var ikke så nøye når båten gikk 5 knop. Dagen etter ble det gløding av pakninger og lufting av systemet. 2 timers jobb i fyllesjuke....

Link to post

Alt du bekymrer deg for! Jeg har aldri gått tom for diesel, og så lenge jeg er i stand til å lese av drivstoffmåleren kommer jeg neppe til å gjøre det heller! Fyll på halv tank og ha en ekstra kanne i båten, så greier du deg helt fint!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Aldri gått tom, men opplevde en gang i Mandal å fylle 3 liter mer enn det som var oppgitt som tankkapasitet. Siste del av turen dit var en relativt svett affære.... Fyller nå alltid før det går mot rødt, ikke minst for å unngå filtertrøbbel. Den ene tanken har tappekran i bunn, den andre har det ikke. Den som har det er den som gir diesel til maskinen, og jeg regner at så lenge den er ren, er den andre ikke for ille. Men, som anerkjent nevrotiker, måleren skal ikke på rødt!

Laholm

Link to post

Vår første båt. Hentetur, tankmåler viser full tank. Selger bedyrer at tanken er full og at måleren er rett. Etter to timer var det full stopp, tanken var tom. Rolig vær og helt udramatisk, selger kom og slepte oss til havn. Benyttet anledningen til å skru av mannlokket og rengjøre tanken.

 

Etter dette har jeg iboende misstilit til tankmålere. Bunkring planlegges på grunnlag av distanse og motortimer siden forrige fylling. Ved å loggføre alle turer etableres et godt erfaringsgrunnlag for denne praksisen.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

En kompis og jeg gikk en sen høstettermiddag fra Killingen og skulle ut i Ytre Oslofjord for å fiske. Ved Filtvedet fikk vi en kuling midt i trynet, kølamørkt. Tvers av Horten begynte motoren å fuske, noe av traktorbensinen hadde havnet i bunn av båten, lekk slange. Fikset denne, og krabbet oss inn i Horten havn ved å tømme parafinlamper og rødspriten til kokeapparatet på tanken. Dette var på begynnelsen av -70-tallet. VHF og denslags var rocket sience. Vi kom inn på den siste, svette desiliteren.

Link to post

Har sånn rent teknisk sett gått tom et par ganger men med en passe reservekanne ombord har jo ikke det vært noe problem...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Sikkert derfor enkelte seilbåter må/vil ha hjelp av redningsskøyta for å komme i havn.

De siste meterne inn i båsen kan sikkert være litt svette ... men det sier seg vel selv at problemet blir betraktelig mindre i en seilbåt. Dessuten - med de drivstoffprisene vi har - skjønner jeg godt at motorbåtfolket kvier seg for å ha proppfull tank til enhver tid, og da øker jo risikoen for å gå tom også. I en seilbåt er drivstoffbudsjettet rimelig nok ganske lavt, i praksis ingen post på feriebudsjettet, og intet økonomisk mareritt å fylle helt opp når tanken går mot halvtom.

 

Husker å ha gått tom én gang for over 30 år siden, på fisketur med bestefar, måtte ro i land :-)

Link to post

Nja,, Har ikkje gått heilt tomt, men det var vore i næraste laget.

Hentetur; Sandane - Bergen - Blomvåg

 

Kuling frå sør heile vegen frå Rugsund til Fensfjorden. Vi kom til Eidsvågnestet før reservekanna vart tømt på tanken. Putra vidare og kom til Nordnes før maskina fuska. Jaga opp og ned på turtalet. Vi kom oss til Laksevåg (der bilen stod) og mens eg reiste på Essoen og fyllte avgiftstung diesel lufta paps motoren. Den gjekk heldigvis godt igjen. Phu.

 

Det som oftare har skjedd er at kranen på tanken har vore stengd.. Kjem meg såvidt ut av hamna før maskina fuskar..

 

Jepps. Er ny i 'gemet'.

Evrybody can be tough....

.........in a distance..!

-FDU2-

Link to post

Redd for å gå tom for drivstoff, redd for plastpest, redd for å slite ut dørken osv osv... Det begynner å virke som om noen ikke burde hatt seg båt. Er man kanskje litt hypokonder også?

Har latt være å si noe i tidligere tråder, men det begynner å bli litt vel mye etterhvert. Skulle jeg vært bekymret for så mye forskjellig kunne jeg ikke hatt verken båt, bil eller hus...

 

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Jeg er jo ikke akkurat stolt men for noen år siden klarte jeg å gå tom iVatlestraumen som jo er et sted man ikke er alene for å si det mildt :giggle: . Skulle jo "bare" over fjorden etter verkstedsopphold, dette var en Shetland`19 med en bensinsluker på hekken. Nå er det diesel som gjelder og hyppige glimt på måler....

Link to post

Har gått tom flere ganger som barn, men da i båt som også hadde årer. Lengste roturen hjem som jeg kan huske var 11-12 nm fra innerst i nabofjorden, selvfølgelig i motvind. Tok sin tid for en 11-åring.

 

I voksen alder har jeg kun gått tom 2 ganger. Den ene gangen i en motorseiler med kaput tankmåler utenfor Lindesnes, heldigvis langt utenfor. Vi hadde feilberegna, og været var dårlig. Det ble fylling fra to 25-liters dunker vi hadde med, og pumping og lufting i 4-5 meter sjø. Ikke lett, men det gikk (og jeg var sjøsyk allerede før vi begynte!).

 

Den andre gangen var ikke min skyld. Hadde kjøpt en Draco 20 i Svelvik. Heller ikke i denne båten funka tankmåleren. I følge selger var det sannsynligvis ikke nok bensin på tanken til å komme seg til Oslo, men masse mer enn nok til å krysse fjorden og toppe tanken i Holmestrand. Dengang ei... Gikk tom 10 meter utenfor moloen der. En hjelpsom sjel slepte meg inn til pumpene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...