Jump to content

Nordmenn i svenskregistrert båt


alexandernk

Recommended Posts

Hei ! er det noen som vet noe om hvordan det kan være mulig for nordmenn å ha en svenskregistrert båt? har leilighet i strømstad og tenker da å ha båten der, men da kanskje også dra over til norske siden. hvordan er evt importreglene for båt til sverige? i norge skal vi betale pris+hk avgift+frakt og moms på alt dette. hvordan er dette i sverige, og om da mulig for nordmenn?

Link to post
Share on other sites

Om er utflyttet til Sverige, samt bor der så kan du ha svensk båt bil og kjærring for den saks skyld..(det siste er intet krav)

 

Da kan du seile i Norge om du ønsker, i inntil 6 måneder av ett år uten at dette utløser krav om avgifter.. I prinsippet så er det samme regler som gjelder for båt som for bil,ta en titt her

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du må være skriven i Sverige for å kunne bringe båt/bil inn i Norge uten å risikere å bli tatt for smugling. Jeg har fast eiendom i Sverige og svensk 'utenlandsk personnummer' der. Jeg kan kjøpe svensk bil og kjøre over hele verden, med unntak av Norge. Men norsk båt i Sverige, så må du innom Norge en gang i året, eller søke svenske mydigheter om utsettelse (tillegg på seks mnd.) for ikke å motta krav om å momse båten inn i Sverige. Da blir det svensk båt, og du får problemer med Norge om du krysser grensen igjen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

http://thesailblog.com/?p=590

 

Da er toll regelen endret for utlendinger som lagrer båten i Norge over vinteren.

Noen som vet hvordan det gikk for svensken som fikk kraftig bot fra tollen i Mo i Rana?

Måtte han betale, eller slapp han unna??

Aner ikke hvor den saken står, men det er ihvertfall utrolig gledelig at det har kommet en regel-endring.

 

Det er jo da bare å håpe UDI også kommer på gli, pr. i dag er vel i praksis 99,9% av alle utlendinger - også svensker og dansker - som besøker kongeriket i båt er lovbrytere.

 

http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=49423

 

Hva med en liten advarselskampanje rettet mot våre skandinaviske seilervenner? Eneste måten å få fart i dette kronidiotiske og tungrodde byråkratiet er å få søkelys på det, i både norsk og utenlandsk presse. Evt. kan vi vurdere å anmelde enhver utenlandsk ferierende «on sight», neste sesong, da forstår vel de inngrodde byråkratene at de har tatt seg vann over hodet, bokstavelig talt.

 

Toll-reglene kan jeg til en viss (begrenset) grad forstå, selv om de er/var rigide, og vanskelig å forstå/vite om for utlendinger. Men UDI's krav til registrering / godkjenning av utenlandske seilere, anløpshavner, ruteplan mv. Hva skal man si til dét? Er det mest flaut, eller mest kvalmt? Tror jeg heller mot det siste ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo da bare å håpe UDI også kommer på gli, pr. i dag er vel i praksis 99,9% av alle utlendinger - også svensker og dansker - som besøker kongeriket i båt er lovbrytere.

 

Kan du utdype hvorfor 99,9% av alle utlendinger er lovbrytere som ankommer per fritidsbåt?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan du utdype hvorfor 99,9% av alle utlendinger er lovbrytere som ankommer per fritidsbåt?

Det er gjetting fra min side. Men jeg tror ikke det er mange utenlandske «lystseilere» som søker om seilingstillatelse på forhånd. En svenske som besøker Norge i bil kan dundre rett over Svinesund og kjøre hvor han vil, en svenske i båt må f.eks. ha følgende på plass

 

- Tillatelse til å passere grensen på vei inn i landet

- Tillatelse til å passere grensen på vei ut av landet

- Alle ombord må ha med reisedokumenter (pass), disse SKAL forevises norske myndigheter

- Mannskapsliste levert norske myndigheter sammen med søknad om seilingstillatelse

- Nok en mannskapsliste ombord til bruk v. kontroll

- Ennå flere mannskapslister skal sendes til ankomst og avløpshavner

- Dokumentasjon på alle tekniske data

 

For seilere fra land med visumplikt er også hele seilingsplanen totalt rigid, man kan kun anløpe på forhånd tillatte havner.

 

... du kan lese mer her http://www.udiregelverk.no/default.aspx?path=%7B8A47AB11-201B-4A87-B1F8-19AA1EEF4D50%7D

 

Det står å lese noen steder i pressen at disse reglene er bedre kjent i utlandet enn i Norge, så vi skal kanskje ikke se helt bort fra at det fins utenlandske seilere som faktisk seiler med tillatelse.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse reglene gjelder også for Ola og Kari Nordmann når de skal til det forgjettede land for egen kjøl.... i EU/Schengen slik som Sverige.. Dette er fra følgende EU regelverk..

 

REGULATION (EC) No 562/2006 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCILof 15 March 2006establishing a Community Code on the rules governing the movement of persons across borders(Schengen Borders Code)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vel, det dokumentet der akter ikke jeg lese i sin helhet, så du må nesten referere litt mer spesifikt hva du sikter til hvis jeg skal klare å henge med. Men jeg merker meg

 

By way of derogation from Articles 4 and 7, persons on board a pleasure boat coming from or departing to a port

situated in a Member State shall not be subject to border checks and may enter a port which is not a border crossing

point.

 

Da antar jeg at Member State i praksis referer til Schengen-deltagelse, og ikke fullt EU-medlemskap? For det er jo sånn det funker til lands, jeg kommer fra et «third country» (som betyr land utenfor EU, antar jeg?) når jeg krysser over til Sverige med bil, men det er ikke noen krav om kontroll av reisedokumenter ved grensepassering.

 

Og sånn er det jo for svensker som entrer Norge også, bare ikke med båt. Men for all del, hvis også våre naboland har spesielt rigide regler for lystseilere er ikke dét noe mer imponerende ...

Link to post
Share on other sites

Norge er en av yttergrensene til Schengen. Det har nokså lenge vært fri flyt av personer mellom de tre nordiske landene når det gjelder reiser og retur tilbake der man kom fra. Nå hadde et tidligere BP-medlem en noe ublidt møte med tyske tollmyndigheter for noen år tilbake. Da gjaldt det at båten hadde grønn diesel på tankene. Tror ikke at han hadde problemer med selve entringen av grensen.

Link to post
Share on other sites

En har ikke problemer med entring, men en skal da rapportere til tyske myndigheter at en er ankommet og gyldig legitimasjon forevises.... Unntaket for dette gjelder ved godkjente grenseoverganger... De er det som kjent ikke så mange av sjøveien..

 

Årsaken til dette er for å forhindre blant annet menneskesmugling.... hvilket er meget bra... Så derfor har jeg ikke noen problemer at godkjente identitetspapirer og mannskapsliste skal fremvises og sendes i forveien.. Enten de kommer fra Sverige eller Norge

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vel, det dokumentet der akter ikke jeg lese i sin helhet, så du må nesten referere litt mer spesifikt hva du sikter til hvis jeg skal klare å henge med. Men jeg merker meg

 

P l e a s u r e b o a t i n g

3.2.5. By way of derogation from Articles 4 and 7, persons on board a pleasure boat coming from or departing to a port

situated in a Member State shall not be subject to border checks and may enter a port which is not a border crossing

point.

However, according to the assessment of the risks of illegal immigration, and in particular where the coastline of a

third country is located in the immediate vicinity of the territory of the Member State concerned, checks on those

persons and/or a physical search of the pleasure boat shall be carried out.

3.2.6. By way of derogation from Article 4, a pleasure boat coming from a third country may, exceptionally, enter a port

which is not a border crossing point. In that case, the persons on board shall notify the port authorities in order to

be authorised to enter that port. The port authorities shall contact the authorities in the nearest port designated as a

border crossing point in order to report the vessel’s arrival. The declaration regarding passengers shall be made by

lodging the list of persons on board with the port authorities. That list shall be made available to the border guards,

at the latest upon arrival.

Likewise, if for reasons of force majeure the pleasure boat coming from a third country has to dock in a port other

than a border crossing point, the port authorities shall contact the authorities in the nearest port designated as a border crossing point in order to report the vessel’s presence.

3.2.7. During those checks, a document containing all the technical characteristics of the vessel and the names of the persons on board shall be handed in. A copy of that document shall be given to the authorities in the ports of entry and

departure. As long as the vessel remains in the territorial waters of one of the Member States, a copy of that document shall be included amongst the ship’s papers.

 

I tillegg så vil jeg tro at regelen under også kan komme til anvendelse..

3. Sea borders

3.1. General checking procedures on maritime traffic

3.1.1. Checks on ships shall be carried out at the port of arrival or departure, on board ship or in an area set aside for the

purpose, located in the immediate vicinity of the vessel. However, in accordance with the agreements reached on the

matter, checks may also be carried out during crossings or, upon the ship’s arrival or departure, in the territory of a

third country.

The purpose of checks is to ensure that both crew and passengers fulfil the conditions laid down in Article 5, without prejudice to Article 19(1)©.

3.1.2. The ship’s captain or, failing that, the individual or corporation who represents the shipowner in all matters relating

to the shipowner’s duties in fitting out the vessel (shipowner’s agent), shall draw up a list, in duplicate, of the crew

and of any passengers. At the latest upon arriving in the port he or she shall give the list(s) to the border guards. If,

for reasons of force majeure, the list or lists cannot be sent to the border guards, a copy will be sent to the appropriate border post or shipping authority, which shall forward it without delay to the border guards.

3.1.3. One copy of the two lists duly signed by the border guard shall be returned to the ship’s captain, who shall produce

it on request when in port.

(1

) OJ L 355, 30.12.2002, p. 1. Regulation as amended by Regulation (EC) No 849/2004 (OJ L 158, 30.4.2004, p. 1).

L 105/26 EN Official Journal of the European Union 13.4.20063.1.4. The ship’s captain, or failing that, the shipowner’s agent shall report to the competent authority promptly any

changes to the composition of the crew or the number of passengers.

In addition, the captain shall notify the competent authorities promptly, and if possible even before the ship enters

port, of the presence on board of stowaways. Stowaways will, however, remain under the responsibility of the ship’s

captain.

3.1.5. The ship’s captain shall notify the border guards of the ship’s departure in due time and in accordance with the rules

in force in the port concerned; if he or she is unable to notify them, he or she shall advise the appropriate shipping

authority. The second copy of the previously completed and signed list(s) shall be returned to border guards or shipping authorities.

3.2. Specific check procedures for certain types of shipping

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En har ikke problemer med entring, men en skal da rapportere til tyske myndigheter at en er ankommet og gyldig legitimasjon forevises.... Unntaket for dette gjelder ved godkjente grenseoverganger... De er det som kjent ikke så mange av sjøveien..

 

Årsaken til dette er for å forhindre blant annet menneskesmugling.... hvilket er meget bra... Så derfor har jeg ikke noen problemer at godkjente identitetspapirer og mannskapsliste skal fremvises og sendes i forveien.. Enten de kommer fra Sverige eller Norge

 

Story:

En kamerat kom over fra Danmark og ble stoppet av svenske tollmyndigheter ved Marstrand. Dette med deklarering av vin ble en munter sak. Det var ikke mer ombord enn lovlig var, på flasker og kartonger i mer eller mindre åpnet tilstand. Dog skulle han deklarert ved ankomst svensk havn. Tja, lurte kameraten, og hvor er så det? Göteborg, eller der du lander, var svaret. Ok, så kameraten, neste gang lander vi på Käringön, så da kan dere bare ta turen opp fra Göteborg. Tullen så problematikken, og håpløsheten i å passe på noen tusen nordmenn, dansker og andre som lander i Bohuslän under et par måneder i året. De må nok utvide kraftig.

 

Så neste gang Sydvesten, så får bare sende dine papier til en eller annen svensk myndighet. Der blir de sikkert godt tatt vare på. Personlig flikker jeg frem og tilbake over grensen nokså ofte, det skulle blitt litt av en korrespondanse å holde styr på.

Link to post
Share on other sites

...Men norsk båt i Sverige, så må du innom Norge en gang i året, eller søke svenske mydigheter om utsettelse (tillegg på seks mnd.) for ikke å motta krav om å momse båten inn i Sverige. Da blir det svensk båt, og du får problemer med Norge om du krysser grensen igjen.

 

Hvis du har en norsk båt (med betalte norske avgifter) og så innfører den til Sverige slik at det blir en svensk båt, så kan du benytte denne fritt også i Norge fordi alle norske avgifter allerede er betalt.

 

Dette er hva jeg tror fordi de Norske myndighetene ikke kan kreve sine avgifter TO ganger.

(Men blir vel ikke sjokkert hvis dette ikke stemmer)

 

Tar jeg feil ??

Link to post
Share on other sites

Uansett så er systemet laga sånn at man ikke kan få skaffa seg en båt til mye mindre enn naboen din. hvis man ikke har råd til å betale det en båt koster så ma man la være.. eller kjøpe en mindre en!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hvis du har en norsk båt (med betalte norske avgifter) og så innfører den til Sverige

 

Hvis du med "innförer" mener å ta den med hvis du flytter til Sverige, holder det med at du har eid båten i 6 mnd. för flytting. Da får du den med som flyttegods, og kan registrere den i Sverige avgiftsfritt!

Link to post
Share on other sites

..som flyttegods, og kan registrere den i Sverige avgiftsfritt!

 

Det er jeg klar over og det er det jeg har gjort.

Mitt spørsmål gikk på om, siden båten tidligere har vært norsk og avgifter dermed er betalt til den Norske staten,

så kan den benyttes/oppholde seg i Norge uten at avgifter må betales en gang til.

Link to post
Share on other sites

Det kan du, så lenge du kan dokumentere at båten har vært norsk... det vil si solgt eller importert til Norge og mva. er betalt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du må være skriven i Sverige for å kunne bringe båt/bil inn i Norge uten å risikere å bli tatt for smugling. Jeg har fast eiendom i Sverige og svensk 'utenlandsk personnummer' der. Jeg kan kjøpe svensk bil og kjøre over hele verden, med unntak av Norge.

Hva innebærer det å være "skriven i Sverige"? Kan man da f.eks også være norsk og ha de samme rettigheter vedr sykdomsbehandling, etc? Hvordan blir man i såfall beskattet fra Norge? Tenkte da på å være bosatt fast i Sverige, men ha mulighet til å bruke bil og båt i Norge i inntil 6 mnd. Min kone vil da jobbet i Norge og dagpendlet.
Link to post
Share on other sites

... "skriven i Sverige"? ...rettigheter ...beskattet fra Norge? .. jobbet i Norge og dagpendlet.

 

Når du flytter til Sverige blir du "skriven" i Sverige.

 

Skatt betales til kommunen der du jobber.

Unntatt er såkalte "grensegjengere" som arbeider og bor i en grensekomune.

De skatter trygdeavgiften til Norge og blir skattelagt for (litt mer enn) resten i Sverige.

 

En grensekommune er som navnet tilsier en komune som grenser til det andre landet. F. eks vil du være grensegjenger dersom du jobber i Halden og bor i Strømstad eller Tanum. Du vil også være grensegjenger dersom du jobber i Finnmark og bor i Strømstad utfra de samme kriterier.

Redigert av Bidevind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan det, vel og merke at "EU Tax" er betalt i ett eller annet EU land..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...