marna-r2-junior Startet 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2011 Vi har en tresjekte med en Marna R2 8-12 som har forvoldt oss en del hodepine de siste tre årene. Det er 5,5 kg kompresjon på den bakre sylinderen og 4 kg på den fremre når vi sveiver uten at motoren er i gang. Men når vi kjører motoren så har det nesten ingenting å si om vi tar av tennplugghetta på den bakre sylinderen, men den går bare såvidt om vi tar av den fremste. Hvis vi måler kompresjon mens motoren går så faller kompresjonen på den bakre fra fra 5,5 til mellom 1 og 2 kg. Mens den holder seg på 4 kg på den fremre. Vi skjønner virkelig ikke hvordan dette har seg. Noen som kan kaste lys over vår grubling? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 Hadde en slik motor en gang for en del tiår siden. Denne gitt for så vidt greit men av en eller annen grunn som jeg ikke lengre husker så ble toppen tatt av og det viste seg å være veldig stor slark i ventilstyringene. Fikk tak i nye fra Marna og de ble ganske enkelt skiftet. Sideventilerte motorer er enkle å skru på så det er neppe den store jobben å finne ut av dine problemer om du har normalt antall tommeltotter... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
margarus Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 jeg har akkurat samme problemet på min marna mb10a. jeg har 7bar komp på 1 sylinder og 5.5 på andre.. og nesten ikke forskjell på gangen om jeg tar av plugghette på den me minst komp. pga innredning og plass så kommer jeg ikke til ventil styringer ennda. så jeg bytta topppakning til en ny en men fortsatt samme problem. så har trua på at det er ventilene som ikke tetter skikkelig. men den putrer og går ennda og tar ikke skade av dette heller. men kommer til og heise motoren ut til vinteren og og få justert ventilene. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 Det skal ikke mye plass til på bb side for å komme til ventilene. Det er vel bare 2 bolter så er hele manifolden løs og om der er plass til å få den bort skal det være greit med plass til ventilsjau også. Edit: Rettet trykkleif sb til bb Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Victoria1 Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 Det går alltid hardest ut over bakre sylinder. Fres ventilsete på eksosventile og slipventilen , evnt. skift eksosventilen om den er mye ned slipt. Og motoren er oppegående igjenn. Sitér dette innlegget Link to post
Victoria1 Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 Det går alltid hardest ut over bakre sylinder. Fres ventilsete på eksosventile og slipventilen , evnt. skift eksosventilen om den er mye ned slipt. Og motoren er oppegående igjenn. Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 ja ingen problem og få av manifoil og ventil deksel lokket. men har store problemer med og få ned hode og gjøre jobben mens jeg ser oppned og prøver og ikke miste smådeler nedi i sjølsvinet. nei eg tror eg venter til eg får grønn klumpen i garasjen på bukk. Sitér dette innlegget Link to post
marna-r2-junior Svart 16.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 Hum. Takk for svar Manifoilen er på barbord side på denne motoren. Det er altså den sylindern med _mest_ kompresjon (den bakre) når vi tester med kompresjonsmåker og sveiver som mister kompresjon når båten går. Hva er logikken i det? Man skulle jo tro at den hadde lavere kompresjon når man tester den, ikke høyere enn den som fungerer fint. Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 Det kan være at en av ventilene på den bakre sylinderen har for liten klaring. Hvis ventilklaringen er for liten kan det hende at den ikke rekker å lukke skikkelig før neste takt er påbegynt. Bruk et søkerblad og mål ventilklaringen på alle sylinderene og eventuelt juster den, kan hende det er alt som skal til. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
marna-r2-junior Svart 17.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Hm. Det kan det jo være. Vi testet et røvertriks fra en bekjent av en bekjent som sa at man kunne blande inn 1/10 til 1/5 med rødsprit i bensinen og kjøre på dette for å "renske opp i systemet", han sa at en bieffekt kom til å være at motoren kom til å feiltenne, ryke og slå, men at det var helt normalt. Vi har nå kjørt en stund på denne blandingen, men motoren går jo nesten bedre på denne blandingen enn vanlig bensin. Noe som jo også er litt rart. Kan det ha noen sammenheng? Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Husk også at slike tosylindrede motorer som Marna R2, MB10 og K, FM L2 og S2 etc. alle er slik at stemplene går motsatt (at det ene er oppe når det andre er nede) som betyr at de sitter montert med 180 graders forkyvning (halv omdreining) på veiva, mens hver sylinder tenner for hver 720. grad (2 omdreininger). Dermed blir det slik at etter at første sylinder tenner, går det bare en halv omdreining før nr. 2 tenner, og deretter halvannen før sylinder 1 tenner igjen, noe som får slike tosylindrede motorer som "nesten" å høres ut som ensylindrede. Det betyr også at det blir større belastning på den ene sylinderen, mens den andre bare "hjelper til".Men hvis man fjerner en av plugghettene etter tur skal den gå likt hvis komp er iorden Sitér dette innlegget Link to post
marna-r2-junior Svart 17.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Det kan jo forklare litt av problemet vi ser.. Enda en liten tilleggsopplysning er at vi har hatt problemer med at motoren bare plutselig har stoppet, eller plutselig går veldig dårlig, som om den går på bare en sylinder. I forbindelse med rødspriteksperimentet koblet vi til en plastbensintank med belg på slangen. Men som en konsekvens fant vi ut at vi kunne bruke belgen for å "redde" oss ut når motoren plutselig gikk dårlig. Vi har hatt oppe forgasseren X antall ganger og blåst igjennom, og sjekket, men kan ikke se noen feil med den. Men har en teori om at flotøren henger seg opp, men har også en mistanke om at det kan være noe galt "lenger opp" før sylinderen. Omtrent det eneste vi ikke har hatt av er manifoilen, litt fordi det ser litt skummelt ut å skru den av med tanke på å vri av bolter eller om ting har rustet veldig godt fast.. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Bruker dere blyerstatning i bensinen? Hvis ikke får du større slitasje på ventiler og styringer. Har en RG12, og den får en klunk hver gang jeg tanker. Koster "ikkeno" og kan spare deg for mye trøbbel. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
marna-r2-junior Svart 17.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Bruker dere blyerstatning i bensinen? Hvis ikke får du større slitasje på ventiler og styringer. Har en RG12, og den får en klunk hver gang jeg tanker. Koster "ikkeno" og kan spare deg for mye trøbbel. Bruker blyerstatning og har alltid brukt det ja. Men er rimlig imponert over at motoren går bedre med masser av rødsprit i bensinen enn uten... Sitér dette innlegget Link to post
-stig- Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 kanskje ett tegn på at motoren går rikt? med sprit på tanken trengs mer fuel inn for å oppnå ideel forbrenning.. Sitér dette innlegget Link to post
rs2000no Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Bakre eksosventil tæres også ekstra mye i forhold til den fremre, pga tilbakeslag av saltvannsdamp og eksos når du stopper motoren. Denne blandingen blir reine syra og tærer på metallet, vær derfor nøye med å bruke vendekrana før du stopper så du får tørka ut eksos slangen. Har flere R2 blokker liggende og alle er mest slitt på bakre eksos ventilsete. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.